|
|
|
claudiapuma
Kuikentje
| HELP ME! Straks gaan mijn nieuwe buren klagen!! |
|
|
Ik heb een hele belangrijke vraag..
ik heb nu 1.5 jaar een geelwangamazone.
hij is heel lief en houd van kroelen..en kan ook lekker kletsen.
maar hij heeft hele rare buien..dat hij echt kei hard gaat schreeuwen..en vooral als mensen beginnen te praten bij mij thuis.
het is niet heel lang maar hooguit 10 minuten.maar wel een paar keer per dag.maar hoe krijg ik hem stil??
ik heb tot wanhoop toe zelfs verschillende dingen geprobeerd...doek over de kooi..dan gaat hij soms gewoon door.
zelfs natspuiten...maar dat vind hij zelfs heerlijk..haha en doet zijn vleugels wijd houden.
ik schreeuw ook wel eens tegen hem en ik weet dat het fout is want dan geef ik hem natuurlijk ook aandacht (ook al is het negatief)
maar ik ben pas verhuist naar een jaren 30 woning en waar bijna geen betonnen muren inzitten en de verhuurdersmakelaar van de woningbouw die was vandaag bij
mij langs geweest en op dat moment toen zij er was begon mijn papegaai te schreeuwen..en ze zei als de buren gaan klagen dan moet hij straks weg
maar ik wil mijn lieve gaaitje niet weg doen..ik heb deze vogel met de hand opgevoed en wil er alles aan doen (kwa opvoeding) om hem rustig te krijgen..
kunt u mij advies geven hiermee??
groetjes claudia |
Donderdag 13 November 2008 2:08 pm |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
|
|
|
Dit is dus een gedragsprobleem en is op te lossen, maar je moet echt heel consequent gaan zijn.
Allereerst niet meer kroelen alleen als beloning.
Verder zijn de 5 stapjes en slecht gedrag negeren en goed gedrag belonen de basis voor deze oplossing.
straffen met bv een doek over de kooi of een plantenspuit werkt alleen maar aafrechts en het kan zelfs het probleem verergeren.
Zodra hij gaat schreeuwen negeer je zijn gedrag. Ga heel enthousiast je ding doen. Ga vooral niet harder praten, want hij zal er alleen maar proberen overheen te gaan.
let wel op dat je niet als hij schreeuwt je iedere keer de zelfde dingen gaat doen, want dat valt op.
Zodra je zijn aandacht hebt en hij stil is beloon je hem voor zijn gedrag (dus dat hij stil is) kroel hem dan maar even of geef een pijnboompitje.
5 stapjes.
op hem bepaalde dingen te leren kan je de 5 stapjes toepassen.
--leid hem af
ga naast de kooi of speelboom zitten en ga spelen met een speeltje.
negeer hem op dat moment (dus niet kijken)
--belonen voor aandacht
Zodra je merkt dat jij zijn aandacht heb dan praat je zachtjes tegen hem en vertel hem hoe mooi hij is.
--gebruik de intelligentie van je vogel
vertel hem wat over het speeltje wat je in je handen hebt. De kleur, de vorm etc etc.
--proeven.
Vraag hem of hij het speeltje wilt aanraken (proeven)
-- zodra hij dit doet gelijk belonen. iedere poging tot is er een.
laat hem nu opstappen
door dit vaak te oefenen, wordt het belonen voor goed gedrag iets leuks en zal het negeren van het schreeuwen ook wat makkelijker gaan. Als hij dan afgeleid wordt en jij zijn aandacht hebt en je hem beloond hij dat ook leuk gaat vinden.
bedenk wel dat een amazone zo ie zo hun schreeuw momenten hebben. Dit is natuurlijk gedrag. |
Donderdag 13 November 2008 2:31 pm |
|
|
claudiapuma
Kuikentje
ben blij dat ik al zo snel een reactie krijg..
ik moet er niet aan denken om mijn gaaitje weg te doen..ik heb voorheen een grijze roodstaart gehad en die was een stuk rustiger, maar ook wat ouder...die kon wel is schreeuwen maar dat was niet zo oorverdovend als deze amazone van me nu doet..maar die grijze roodstaart heeft jammer genoeg mijn ex
maar kan het er ook mee te maken hebben dat mijn vogel nog jong is dat hij schreeuwt?
ik heb trouwens het negeren al heel lang geprobeerd maar dat werkte niet zo..maar ik moet het wel idd anders gaan aanpakken voordat het dadelijk te laat is..en de buren gaan klagen..  |
Donderdag 13 November 2008 2:59 pm |
|
|
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
Leeftijd kan er zeker mee te maken hebben.
Heb je buren aan beide kanten? Het scheelt in ieder geval al een stukje geluid als je de vogel niet bij een muur aangrenzend aan de muren zet. |
Donderdag 13 November 2008 3:15 pm |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
ja en nee. een vogel die in zijn pubertijd zit, zal luidruchtiger zijn.
Het heeft meer met het soort te maken.
Amazones staan er om bekend dat ze zo een schreeuw momenten hebben.
met negeren bedoel ik het gedrag negeren en niet de vogel. daar gaat het namelijk vaak al mis. Dus zodra hij schreeuwt negeer je het gedrag, maar ga je hem iets afleiden. Zodra hij dan stil is beloon je hem voor dat gedrag |
Donderdag 13 November 2008 3:28 pm |
|
|
claudiapuma
Kuikentje
oke..nou er staat me nog veel te doen.. maar het is voor een goed doel..meer tips zijn altijd welkom..ik zal jullie op de hoogte houden.
ik moet wel eerlijk bekennen dat ik in mijn vorige huis weinig thuis was de laatste maanden..en nu ik in mijn nieuwe huisje zit..ben ik veel meer thuis..dus het zal voor mijn gaaitje (rifi heet hij trouwens) ook wel wennen zijn.
maar ik zal hem zeker meer aandacht gaan geven..en zeker als hij zich goed gedraagt  |
Donderdag 13 November 2008 3:47 pm |
|
|
|
|
claudiapuma
Kuikentje
ohja ik heb trouwens aan beide kanten buren en ook nog boven me..maar rifi staat in het midden van de woonkamer..maar in ieder geval niet tegen de muren aan die centraal aan de muren van de buren zijn. |
Donderdag 13 November 2008 3:51 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Elke vogel schreeuwt helaas wel eens...dus behalve de tips die al gegeven zijn, wat heb je op de vloer liggen?? tapijt? laminaat? Gladde vloeren weerkaatsen geluid erger. Een tapijt kan geluid al helpen dempen... |
Donderdag 13 November 2008 4:02 pm |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
En gordijnen doen ook wonderen.
Als je die hebt, haal ze maar is weg voor de gein. Wat een echoput heb je dan. hahahahaha |
Donderdag 13 November 2008 4:23 pm |
|
|
|
|
claudiapuma
Kuikentje
ohja..en dan zit ik nog in een herenhuis..dus hele hoge muren..echoooo..  |
Donderdag 13 November 2008 4:29 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Jeetje, ik kan me voorstellen dat je hier niet blij mee bent. Hopelijk kan je wat met de vijf stappen en de tips die zijn gegeven.
Probeer het echt heel goed te spelen want ze hebben zó door dat je die show voor hen opvoert. Hier op het forum staan ook nog wel wat tips wat betreft de vijf stappen.
http://www.fluffies.org/nl/pap.....-vt85.html
http://www.fluffies.org/nl/pap.....vt263.html |
Vrijdag 14 November 2008 10:12 am |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
En misschien als het echt een probleem is, zou een gedragsconsult of een workshop bij jan Hooimeier geen slecht idee zijn.
Wel moet ik erbij zeggen, dat je stevig in je schoenen moet staan, want hij wint er geen doekjes om |
Vrijdag 14 November 2008 12:14 pm |
|
|
|
|
claudiapuma
Kuikentje
hooimeier?? nog nooit van gehoord..
zat net te googlen..en kreeg ineens berichten te lezen met nare ervaringen met hooimeier?? ohjeee..  |
Vrijdag 14 November 2008 12:19 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
je zou ook je buren eens uit kunnen nodigen en kennis kunnen laten maken met je gaai. je kunt dan vast je verontschuldigingen aanbieden in het geval dat je gaai eens lekker uit zijn bol gaat. zeker weten dat ze er begrip voor zullen hebben dat hij ook wel eens zijn stem wil laten horen als hetmaar niet de hele dag uuuuuren lang is. misschien kunnen ze hem ook eens aaien of van dichtbij zien. vaak doet zo'n bezoek ook al veel wonderen. zij zouden dan eventueel een keerje op je gaai kunnen passen als jij eens weg bent.
laat hen een lekker nootje of zo geven, gaat dan zeker lukken. verder wel aan je gaai werken zoals al werd vermeld. |
Vrijdag 14 November 2008 4:05 pm |
|
|
Nel
Vlieger
|
Is hij pas in dit huis gaan schreeuwen?
Mij valt op dat je de kooi midden in de kamer hebt staan. Zou het niet kunnen dat hij zich ook onveilig voelt? Een vogel heeft het liefst een muur achter zich.  |
Vrijdag 14 November 2008 5:01 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 10:58 am
|
|
|
|
|