|
|
|
Nancy1974
Kuikentje
| Help mijn goffini kaketoes maken ruzie! |
|
|
Sinds een jaar zijn wij in het bezit van twee goffini kaketoes. Het zijn broer en zus en zijn nu twee jaar oud. Het zijn schatten van beesten en we zijn dol op ze. In het begin waren ze heel lief naar elkaar toe behalve dat het mannetje af en toe popje achterna zat maar dit ging zonder te bijten. Sinds een aantal maanden gaat het popje zich ineens, als ze samen gedoucht hebben, zich agressief gedragen naar het mannetje toe. Ze rent achter hem aan en probeert hem te bijten waarbij het mannetje ook bloedende beten oploopt aan zijn vleugels. Ik zette in het begin het popje dan een uurtje in een andere kooi en als ik ze dan weer bij elkaar zette waren ze weer dikke vriendjes.
Nu hebben we sinds 1 1/2 week een ara erbij van 16 weken oud en sindsdien is het goffini popje heel erg agressief tegen het goffini mannetje. Hij is al aan beide vleugels gewond van het bijten en ik durf ze bijna niet meer zonder toezicht samen in de kooi te laten. Het mannetje wil niet eens meer in de buurt van het popje komen en is erg bang en helemaal uit zijn doen. Het ergste is het wanneer het popje in de klimboom (die we tegelijk met de ara hebben aangeschaft) heeft gezeten samen met de ara en ik de goffini's daarna weer bij elkaar in de kooi zet. Het mannetje is doodsbang voor de klimboom en durft er niet in de buurt te komen, .
Ik heb al van alles geprobeerd om ze weer "vriendjes" te laten worden maar helaas zonder resultaat. De omgang tussen de ara en de goffini's gaat heel goed en ik geef ze alle drie evenveel aandacht. Ik heb al begrepen dat dit een "vreemd" gedragsprobleem is onder goffini's omdat het vaak voorkomt dat het mannetje agressief is naar het popje maar niet andersom. Ik heb ondertussen ook al een broedhok in de kooi geplaatst met twee invlieggaten, zodat het mannetje daarin kan vluchten als het popje achter hem aanzit, maar hier durft hij niet in.
Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven over dit probleem want ik ben ten einde raad! |
Dinsdag 27 Juli 2010 10:43 am |
|
|
Sarah
Moderator

1 tip, elk een afzonderlijk kooi. Meer kan je hier op het moment niet doen. Het mannetje heeft al wonden opgelopen en zoals je zegt is hij doodsbang dus 1 oplossing, ze scheiden. |
Dinsdag 27 Juli 2010 11:23 am |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

Ik kan niet anders dan het met Sarah eens zijn....voorlopig scheiden. Zo te lezen komt het mannetje pas tot rust als hij zn eigen rustige stekkie heeft....Laat desnoods het popje in de kooi terwijl de man op de boom gaat, dan krijgt hij daar misschien wat meer vertrouwen in... |
Dinsdag 27 Juli 2010 11:40 am |
|
|
Nancy1974
Kuikentje
Bedankt voor jullie snelle reactie!
Ik heb nog wel een paar vraagjes:
Hoe lang moet ik ze gescheiden van elkaar houden?
Ik wil het mannetje graag in de klimboom zetten maar hij is hier doodsbang voor. Hoe kan ik het het beste aanpakken om hem in die klimboom te krijgen? Ik heb al geprobeerd er rustig bij te gaan zitten en hem dan te belonen als hij niet wegvliegt maar als ik er te dicht bij in de buurt kom dan raakt hij in paniek. |
Dinsdag 27 Juli 2010 11:55 am |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Zoals ik het nu lees zou ik ze niet te snel terug samen zetten. Je man is duidelijk helemaal in de stress door het popje en liever terug een rustige gaai zou ik denken dan een mannetje die door deze stress zich helemaal kaal gaat plukken.
De klimboom, kan je die misschien niet eens in een andere ruimte zetten en de man meenemen, zodat hij het niet in verband legt misschien met het popje, andere ruimte, nieuwe start misschien?
Verder niets forceren, gewoon hem de stap laten zetten. |
Dinsdag 27 Juli 2010 12:10 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
ik denk dat jou popje in de pubertijd zit en broer eens lekker wil gaan sarren. zij kunnen heel gemeen zijn onder elkaar. ik weet neit of het nog goed tussen hen zal komen.
je kan de klimboom eens naast de kooi van de man zetten. dan kan hij vanuit zijn veilige kooi naar dat "enge" ding kijken. je zou er eventueel wat leuke dingen voor hem er in kunnen hangen en dan hem alleen in de boom laten als hij dat wil. |
Dinsdag 27 Juli 2010 2:03 pm |
|
|
|
|
Nancy1974
Kuikentje
Heel erg bedankt voor jullie adviezen ik ga het proberen.
Het popje is nog maar twee jaar, zit ze dan al in de pubertijd? |
Dinsdag 27 Juli 2010 4:02 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
ja vanaf die tijd kunnen ze met de pubertijd beginnen. ze zijn rond de 4-5 jaar volwassen. |
Woensdag 28 Juli 2010 8:47 am |
|
|
|
|
Nancy1974
Kuikentje
Nou, de goffini's zitten nu sinds een aantal dagen apart en ik moet zeggen dat dit een positieve uitwerking op ze heeft. Het popje is nu veel rustiger en en mannetje is alweer aardig zichzelf. Wel komt het mannetje nog steeds niet in de buurt van het popje als ze uit de kooi zijn maar dit komt misschien wel weer in de toekomst.
Morgen gaan we een grotere kooi halen met een scheidingswand ertussen zodat ze elkaar wel kunnen zien maar niet bij elkaar kunnen komen. En als onze ara van de pap af is kan hij ook in deze kooi erbij. Het goffini popje en de ara zijn dikke vriendjes dus die kunnen dan gezellig bij elkaar. Het is een megakooi van Montana van bijna 5 kuub inhoud dus daar passen ze alle drie gemakkelijk in. |
Zaterdag 31 Juli 2010 6:14 pm |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
het is erg normaal (lees natuurlijk) dat broer en zus in de pubertijd zich van elkaar gaan afzetten. Nu kunnen vrouwtjes daarin best pittig tekeer gaan.
je wilt natuurlijk niet dat een toekomstige man jouw broer aanziet voor jouw partner en dus geen stappen onderneemt. |
Zaterdag 31 Juli 2010 8:03 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 10:58 am
|
|
|
|
|
|