Help! Mijn halsbandparkiet begint mij aan te vallen.

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
Virginia
Eitje

Help! Mijn halsbandparkiet begint mij aan te vallen.  Reageer met quote  

Hallo!

Ik heb sinds eind vorig jaar een halsbandparkiet geadopteerd.
De leeftijd van dit beestje weet ik niet.
Elke avond laat ik hem uit zen kooi en komt hij bij mij op men arm zitten.
Deze avond deed ik juist hetzelfde en maakt ook geen plotse bewegingen toch viel hij ineens uit het niets men hand aan.

Hoe moet ik met dit gedrag omgaan? Kan ik hem dit afleren?
Bericht Maandag 7 Maart 2011 8:08 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

het kan zijn dat hij last heeft gekregen van zijn hormoontjes. het wordt weer lente en dan gaat het bij veel beestjes weer kriebelen.
als hij je bijt, zeg dan duidelijk NEE. als hij het weer doet, terug op zijn kooi zetten en 5 minuten negeren. daarna weer bij je nemen. belangirjk is dat je niet terug trekt als hij bijt. want dan gaat het voor hem pas leuk worden en zet hij nog meer door.
probeer hem af te leiden met een spelletje als je ziet dat hij weer wil bijten. let op de oogjes. als de pupillen samentrekken tot hele kleine puntjes, dan gaat hij aanvallen. zet hem dan terug op de kooi of leidt hem af. probeer zijn lichaamstaal te lezen. is moeilijk, maar dan kom je er wel.
Bericht Dinsdag 8 Maart 2011 8:31 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Virginia
Eitje

Reageer met quote  

Hoi!

Deze avond was het weer van dat. Hij zit weer op men arm en hij viel mij weer aan.
Heb deze keer niet weg getrokken en hem direct op zen kooi gezet.
Wilde hem daarna terug op men arm zetten maar viel weer aan dus heb ik hem in zen kooi gezet.

Ik zal echt men best doen om zen lichaamstaal te leren kennen maar is echt niet makkelijk.

Bedankt voor je reactie en zal dit steeds proberen toe te passen want ondertussen weet ik ook al dat je bij deze beestjes veel geduld moet hebben.
Bericht Dinsdag 8 Maart 2011 7:18 pm
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

ik denk dat hij over een aantal weekjes weer zal kalmeren. mijn kaketoes zijn op dit moment ook erg agressief. willen broeden, paren elke dag een paar keer en vallen de amazones aan. ik heb die nu even apart gezet. dat gaat over een maandje weer beter en dan kunnen ze weer samen in 1 kooi.
Bericht Woensdag 9 Maart 2011 8:05 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Virginia
Eitje

Reageer met quote  

Was gisteren en vandaag al een stuk beter maar hij durft nog wel.
Probeer hem dan ook iedere keer op zen kooi te zetten wat eigenlijk niet evident is want meneer vliegt dan overal naartoe waar hij weet dat hij niet mag zitten Smile
Echt bedankt om mij raad te geven want had echt geen idee.
Maar nu weet ik dat het bij andere vogels ook voorkomt en dat het de periode is Smile
Bericht Donderdag 10 Maart 2011 8:05 pm
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

wat je eventueel kunt proberen is hem te wieken. daardoor kan hij niet meer vliegen en is hij handzamer om te trainen. komt bij, de lente staat voor de deur en zo kanhij ook eens mee naar buiten. de veren groeien tijdens de rui weer terug, dus op een gegeven moment kan hij ook weer vliegen, als je het idee van wieken niet echt leuk vindt.
maar in de tussentijd kun jij weer wat meer bereiken met je gaaitje.
mijn vogels zijn ook gewiekt en genieten er heel veel van als ik ze in de zomer mee de tuin in neem.
kijk wel uit bij die van jou als je er voor gaat, bij wind. jou kleintje is zo licht dat hij door de wind weggeblazen zou kunnen worden, dus ben daar wel voorzichtig mee. zeker weten dat er een nieuwe wereld voor hem open gaat. Very Happy
Bericht Vrijdag 11 Maart 2011 7:38 am
ines
Eitje

Reageer met quote  

Ja onze halsband kan dat ook wel, zo opeens uithalen, niet naar mij, maar mijn zus heeft echt de schrik te pakken.

Hij is een tijdje gewiekt geweest, en toen een poos niet meer, en toen hij zo vrij kon vliegen was hij ook dominanter, dus heb ik hem opnieuw gewiekt.
Nu is hij weer wat rustiger, ook mag je hem zeker niet op je schouder laten zitten, want dan kan je hem niet goed controleren.

De ogen van een halsband zijn echt goeie voorboden van zijn gedrag, als de pupil echt klein wordt is hij meestal kwaad, hoewel pico ook kleine pupillen heeft als hij iets zegt. En als hij bijt niet laten merken dat het pijn doet, wat ik ook wel eens doe is net voordat hij uithaalt eigenlijk mijn vinger "straffend" opsteken vlak voor hem, is hij eventjes ondersteboven, van huh?? doet het geen pijn dan zoals je hem vlak voor mijn snavel laat zwaaien??

En let goed op zelfs al is hij gewiekt, wij hebben het ervaren, halsbanden zijn ondanks hun uiterlijke "grootte" echt lichtgewichten. Pico was net gewiekt en mijn broer nam hem mee naar buiten, en hop met een briesje mee, een boom in, heeft lang geduurd voordat hij er weer uit kwam, gelukkig begon het redelijk te regenen, en vind hij dat niet echt fijn.

wow is beetje lang antwoord geworden
veel succes
Bericht Vrijdag 11 Maart 2011 2:35 pm
Virginia
Eitje

Reageer met quote  

Echt bedankt voor jullie reacties!
Let nu heel goed op wat hij doet en kijk zeker goed naar zen ogen.

Van vandaag heeft hij nu ook een grotere kooi gekregen. Men ouders hadden een nieuwe kooi gekocht voor hun roodstaarten en het kleinere aan mij gegeven.

Nu ben ik er over aant nadenken om er misschien een vrouwtje bij te zetten. Dan is hij ook niet meer zo eenzaam als hij in zen kooi zit.

Dan zal ik hem waarschijnlijk ook niet meer kunnen loslaten maar dan heeft hij wel leuk gezelschap.

Als iemand van jullie weet waar ik een blauwe halsbandparkiet kan kopen?
Liefst een vrouwtje natuurlijk.
Bericht Zaterdag 12 Maart 2011 2:27 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 10:58 am
  Berichten van afgelopen: