|
|
|
esjo
Moderator

| Het klimt van de kooi op de grond en heet Herman |
|
|
Ik heb een probleempje. Herman glijdt als een volwaardige brandweerman langs de opvangbakken rondom de kooi, aan de poten omlaag.
In eerste instantie zette ik hem terug op de boom of kooi maar dat had natuurlijk weinig effect. Daarna terug in de kooi met de deur dicht. Maar ook daar was hij niet echt van onder de indruk. Na even verbolgen zitten te mopperen gaat meneer in de kooi lekker verder spelen.
Volgende plan van aanpak was zijn reiskooitje, zo'n klein vervoersbakje.
Dat hielp goed....de eerste twee weken.
Waneer hij weer op de grond was, met opstaptouw oppakken twee minuuten in het boxje en weer terug op de kooi zetten met opstaptouw. Waarom met opstaptouw, omdat hij anders niet vlot af wil stappen en op die manier toch nog veel aandacht krijgt.
Maar zoals ik al zei, dat heeft niet meer het gewenste ffect. Hij maakt er echt een spelletje van met als gevolg dat hij nu meer in de kooi zit als nodig is.
Mijn vraag: wie heeft er tips om dit gedrag om te buigen ??????? |
Donderdag 24 April 2008 12:05 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
je kan hem streng toespreken en zeggen dat het niet mag. als hij weer op de kooi zit een lekker iets geven. zodra hij weer naar beneden glijdt streng toeroepen dat het niet mag.
blijft hij netjes zitten wat lekkers geven.
wij gebruiken de plantenspuit als we niet willen dat ze naar beneden glijden. dan weten ze al dat het niet mag. als ze braaf op de kooi blijven zitten krijgen ze een extra kroel of een lekker pitje. misschien dat dit je wat helpt. |
Donderdag 24 April 2008 1:32 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Herman is echt wel een pienter baasje ja. Een vraagje Esjo. Is er in het begin dat hij dat deed zo langs die poten naar beneden komen zowat mee gelachen geweest omdat je het leuk vond om te zien dat hij brandweerman speelde? Want dan heeft hij dat misschien altijd ervaren als dat hij ervoor beloond werd en snapt hij misschien niet dat je het nu ineens niet meer lollig vind. Het is maar een ideetje hoor.  |
Donderdag 24 April 2008 2:04 pm |
|
|
|
|
esjo
Moderator

|
|
|
Dank jullie wel voor het meedenken.
Alexandraatje, dat strenge toespreken hebben we ook al gedaan, wanneer hij dan weer terug klimt naar een ander plekje idd. belonen. Maar ook daar ziet meneer de humor van in. Heb echt het idee dat hij het er om doet dan. Negeren helpt ook niet, dan doet hij het toch ook.
Als ik niet in de kamer ben, bleef hij eerder altijd netjes op de kooi of boom, maar tegenwoordig moet ik hem echt in de kooi stoppen omdat hij zich weer ergens "verstopt"heeft in de kamer.
Dat van de plantenspuit vindt ik op zich wel een goed idee, maar zomers sproei ik hem daarmee, Dus dat is een beetje dubbel.
Een waterpistooltje kan ik wel eens even halen, dat is toch iets anders als de plantenspuit.
Dat ga ik in iedergeval proberen. Heel goed idee
Sarah, juist in het begin toen ie dat deed, hebben we eerst wel zoiets gehad van grappig idd. Maar al heel snel, na een paar keer hebben we toch echt getracht hem niet te laten merken dat we zijn intellect wel grappig vonden. Dus rap weer terug op de kooi.
Het is ook echt een tijd wel weer beter gegaan maar de laatste week is het gewoon echt weer drama. |
Donderdag 24 April 2008 2:13 pm |
|
|
Laura B
Moderator

wat doet herman als hij van de kooi komt? Gaat hij naar jullie toe? Of gaat hij enkel stil in een hoekje zitten? Wat gebeurt er als je hem op de grond laat zitten? Cleo klimt/ springt ook wel eens op de grond. Ze doet dit vooral om ons te zoeken of om van de klimboom in de kamer naar haar standaard in de keuken te waggelen. Ik vind dat prima. Verstoppen doet ze helaas ook wel eens, net op het moment dat ik in paniek raak laat ze van zich horen, 't kreng
Ik vraag me dit alles af omdat Cleo alleen van de boom springt als ze daar is uitgekeken. Ze wil dan bij ons op de bank zitten, of naar haar speelplaats in de keuken. Zou het kunnen dat Herman een uitdaging zoekt buiten de top van de kooi? |
Donderdag 24 April 2008 2:22 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Dat lijkt mij helemaal geen vreemd idee, Laura ... wij zouden er ook al snel op uitgekeken zijn om op maar een plek te moeten blijven  |
Donderdag 24 April 2008 3:13 pm |
|
|
|
|
Tommy
Fluffies bewoner
Hmm ik denk niet dat streng toespreken of waterpistoolaanvallen helpen Uiteindelijk is het toch aandacht.
Tommy gaat soms van de boom naar de kooi van Vlinder en Gino en Max is ook redelijk honk vast, maar Pepper en zelfs Guano zijn dat niet meer en die sluit ik dus op (vooral samen kunnen die groene monsters gaan dwalen ) Vlinder en Gino heb ik al een poos vast als er niemand is...die nemen anders t hele huis in beslag
Ik denk dat het aan te leren is, maar makkelijk zal het niet zijn  |
Donderdag 24 April 2008 4:03 pm |
|
|
esjo
Moderator

|
|
|
Op zich kan ik me wel vinden in jou verhaal Laura, maar nog meer uitdaging lijkt me niet nodig. Hij heeft een grote kooi met speelgoed en knaagdingen, hij heeft op de playtop van de kooi, speelgoed en sloopdingen en vanaf de kooi kan hij op zijn boom waar nog meer speelgoed etc hangt. Ook wordt dat regelmatig verwisseld en veranderd
De ene keer komt hij van de kooi af om aandacht, hij loopt dan naar me toe, maar ook wel dat hij heel zachtjes van de kooi afgaat en dan onder de bank of tafel gaat zitten.
Maar ook als we niet in de kamer zijn hobbelt ie van de kooi af. Op zoek naar ons? En soms zit ie lekker op krantjes te kangen, maar ja...dat kan hij op zijn kooi ook.
Wanneer ik hem op de grond laat, klimt ie vaak op de bank, of gaat in de krantenbak zitten. Hij vermaakt zich op zijn manier altijd wel.
Heb ook vaak wel het idee dat ie aan het uittesten is/ uitdagen. Maar ja...hoe moet je daar dan weer mee om gaan. Als je hem pakt, met of zonder opstaptouw...het is en blijft toch aandacht
Hoe meer hij van de kooi afkomt hoe minder aandacht hij eigenlijk krijgt.
Juist wanneer hij zelf leuk zit te spelen, roep ik hem en ga met hem bezig. Wanneeer hij "vervelend" is, gebeurt dat minder.
Toch kan ik me haast niet voorstellen dat het door een tekort aan aandacht komt. Er is bijna de hele dag iemand thuis, die ofwel tegen hem aan praat, met hem fluit of bezig is.
Hij weet volgens mij ook dat we het niet willen hebben, want vaak loopt hij snel onder de bank.
Op zich vindt ik het niet erg dat hij op de grond loopt, maar het risico vind ik te groot. Per ongeluk op hem stappen bv. Wanneer je het niet in de gaten hebt en hij net achter je staat.
Wanneer er visite is (die hij niet goed kent), is het tegenwoordig standaard dat hij eraf komt en naar de visite loopt en gaat dreigen.
Zou het een idee zijn om op vaste tijden aandacht te geven. Zodat hij leert wanneer hij aan de beurt is?
Fijn dat jullie met me meedenken Super  |
Donderdag 24 April 2008 5:07 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
het hem aanleren wanneer hij zijn aandacht mag krijgen is een goed idee. dan weet hij ook waar hij aan toe is. bij ons worden de vogels ook met de plantenspuit gesproeid maar je kan de straal zo instellen dat je een fijne nevel hebt voor het douchen of een harde straal als straf. dus een waterpistool heb ik niet nodig. misschien een idee.
geef aan wanneer het zijn tijd is om te spelen en te doen en de rest van de tijd moet hij gewoon in zijn kooi. dat zal in het begin niet leuk gevonden worden en hij kan gaan protesteren maar dan moet je gewoon doorzetten. doen wij thuis ook. wij beslissen wanneer ze er uit mogen en wanneer niet. ook al zijn we de hele dag thuis. nu weten ze dat. wanneer ze naar huis moeten is de pret uit. en die begint weer als ze de deur open zien gaan. |
Vrijdag 25 April 2008 7:33 am |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Hahaha ik moest hard lachen om je omschrijving, Esjo! Ik zie Herman zó gaan. Kan me wel voorstellen dat jij het niet echt leuk vindt.
Is het niet mogelijk om iets ronds op de opvangbakken te monteren? Ik weet dat het er niet uitziet maar iets van pvc buis ofzo? Een gleufje erin zagen en dan op de opvangbakken zetten?? Een vrij brede buis, want daar hebben ze geen houvast.
Je zou hem, als hij ervan af is gezeild, eerst kunnen afleiden. Door met iets te gaan spelen wat hij zeker weten heel erg leuk vindt en dan de vijf stappen uitvoeren. |
Vrijdag 25 April 2008 8:16 am |
|
|
esjo
Moderator

@Sue,iets rond de opvangbakken monteren is misschien nog een optie om te overwegen wanneer het niet beter gaat
Maar......het lijkt toch weer wat de andere kant op te gaan. Zal hij geweten hebben dat ik mijn beklag heb gedaan hier op Fluffies
Hij reageert nu meer op het commando "omhoog",
Wanneer hij nu wel op de vloer geklommen is, zet ik hem toch nog maar weer in het "strafhokje". Na 2 keer snel achter elkaar toch op de grond...hupsakee in de kooi.
Sinds eergisteren lijkt het toch beter te gaan.
Een voordeel is wel dat hij ook weer veel buiten is geweest en daar toch ook wel moe van wordt, maar ook vanochtend ging het goed. Heb dus stille hoop dat het echt een periode van puberen is, kijken tot hoe ver kan ik gaan.
Bedankt allemaal voor het meedenken en ik houd jullie op de hoogte  |
Maandag 28 April 2008 10:21 am |
|
|
Sarah
Moderator

We zullen met je meeduimen dat hij het gevat heeft Esjo. Want ze kunnen ons toch wel testen met momenten, de gekkerds.  |
Maandag 28 April 2008 10:39 am |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Hey wat goed dat je hem hebt geleerd om omhoog te gaan. Hoe heb je hem dat geleerd?
Kruipt hij nog steeds naar beneden? |
Dinsdag 27 Mei 2008 8:22 am |
|
|
esjo
Moderator

Het gaat gelukkig weer beter. Af en toe heeft ie nog wel van die buien maar ik doe hem dan in de kooi na twee keer weer terug gezet te hebben. Want elke keer dat ik naar hem toe kom om hem op de kooi te zetten is ook aandacht. Wanneer ik hem in de kooi doe heeft ie dat even niet.
Ik denk dat het echt met puberen te maken heeft. (ik hoop niet dat hij net zo gaat puberen als ik heb gedaan )
Het commando heb ik hem geleerd door wanneer hij aan de rand ging hangen (op de kop dus), nog net voordat hij via de stang omlaag glijdt, met een pijnboompitje hem weer in horizontale stand te lokken met het commando "omhoog".
Hij weet heel goed wat het betekend maar als hij dwars is kan ik de boom in met m'n "omhoog" Maar hij volgt het nu best vaak op. Wanneer hij dat daarna luisterd en dan netjes op de kooi blijft, krijgt hij een kroel of een pitje. |
Dinsdag 27 Mei 2008 9:42 am |
|
|
Sue
Moderator

|
Hoe gaat het nu met Herman, Esjo? Zeilt hij nog steeds naar beneden of is het redelijk opgehouden?
Wat knap dat je hem hebt geleerd om omhoog te gaan. Ze zijn zo pienter, die bonte boertjes. Laat je hem nu steeds het pitje zien voordat hij omhoog gaat? If so, probeer dat dan niet te doen en ergens een klein potje pitjes verborgen te houden. (Daar waar je er makkelijk bij kan) Als hij het dan doet kan je hem belonen plus hij ziet de beloning niet. Heb je nog dingen die hij nóg lekkerder vindt? |
Zaterdag 28 Juni 2008 9:38 am |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 11:02 am
|
|
|
|
|