Hoe ontstaat agressie / hoe om te gaan met bijten

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
MariekevC
Ervaren vlieger

Hoe ontstaat agressie / hoe om te gaan met bijten  Reageer met quote  

Bijten heeft vaak vele oorzaken. Maar de gevolgen zijn bijna altijd het zelfde. Angst voor de vogel.

Waar komt die agressie vandaan. Helaas ligt het meestal bij u, als baasje

Gedrag in het wild

In het wild kan een papegaai heel territoriaal zijn. Zeker als hij in de pubertijd zit en daarna in het broedseizoen.
Hij/zij zal zijn nest dan ook verdedigen en dus ook zijn partner. Dit kan dmv vocaal gedrag zijn, maar een gevecht met een indringer is niet uitgesloten. Dit kan er tot bloedens toe aan gaan.

Ook het op hoogte zitten van een gaai kan problematisch zijn. een papegaai in het wild die heel hoog zit tijdens bijvoorbeeld het eten, staat op de uitkijk. Zodra hij dus het idee heeft dat er gevaar dreigd zal hij agressief worden en bij het minste geringste bijten.

Gedrag binnens huis .

Wij verwachten van onze gaai, dat een prooidier is, dat hij maar doet wat u wilt. Helaas hebben we het hier over een niet gedomsticeerd dier.
Wij willen maar al te vaak dat hij opstapt op commando en willen hem aaien en liefkozen.

Het begint eiegenlijk al zodra de gaai met kooi en al in uw huiskamer komt te staan. iedereen in uw huishouden dromt zich om de kooi heen. Het deurtj wordt opengedaan en een hand verdwijnt de kooi in richting de gaai. Nog geen seconde later verdwijnt deze hand met dezelfde vaart en bloedend. De gaai wordt nu gezien als niet tam en zelfs vals.

De gaai heeft nu ervaren dat als hij een knauw geeft hij met rust wordt gelaten en dat doet u ook.

Ook vogels die al wel op willen stappen etc kunnen nog steeds bijten. Er zijn verschillen de vomen van agressie. Ook opwinding kan resulteren in bijten. een jonge vogel die net in de voorpubertijd of de pubertijd komt kan opgewonden raken als u bv over zijn rug aait. Dit is namelijk de erogene zone van de vogel. Door al die hormonen die door zijn lijf gieren kan hij in een soort trans komen en bijt.
Ook enthousiasme om een speeltje of uw thuiskomst kunnen resulteren in een flinke knauw.

Laat je gaai nooit op je schouder. Zoals eerder geschreven kan een papegaai die hoog zit sneller bijten. Hij is dan al allerter en zal snel schrikken. Vaak zit een onzekere gaai ook het liefst hoog. Erg vervelend als hij bij en het is jouw oog of oor.
Ook met de hoogte van de kooi moet daar rekening mee gehouden worden. Gaai die op borst hoogte staan of iets lager zijn makkelijker te benaderen

Symptonen
Kan je van te voren zo een aanval aanzien komen?
Jazeker. Probeer de lichaamstaal van uw gaai te lezen.
Bij amazones zie je bv dat zijn oogjes vel oranje worden. Ook bb-tjes hebben dat
Bij de andere soorten kan je vaak de pupillen van grote zien veranderen.
Dit verschijnsel wordt dus pinpointen genoemd

Het opzetten van de nek en achterhoofdveren. (voorhoofd blijft plat)
Het opzetten van de vleugel veren.
Bij amazones de staart die wijd gaat.
Bij een kaketoe de kuif die naar voren gaat.

Als je hier oplet ben je al een stuk verder.Als je ze dit ziet doen. Wacht even met wat je wilde doen.
Ook het aaien van een gaai is zo ie zo af te raden. En partnerrelatie met je gaai is onnatuurlijk.

Het kan natuurlijk zo zijn dat jij niet wordt gebeten maar je partner wel. ook dan ben ji het probleem. De gaai ziet jouw als partner en dat is niet gezond. je zal moeten stopen met aaien en zeker over de rug en onderbuik. Niet uit je mond laten eten. Jouw partner zal zich erg moeten gaan inzetten om vriendjes te worden. In ieder geval om getollereerd te worden. Probeer de stapjes die volgen.

De juiste benadering van je gaai

Als je je gaai op een bepaalde manier benaderd voorkom je al dat hij zich aangevallen voelt.
Loop NOOIT recht op een gaai af. Een papegaai is een prooidier en een mens is een roofdier. Je gaai zal zich juist aangevallen voelen.
Steek ook nooit zomaar je hand in de kooi. Ook dit wordt als een aanval gezien.

loop rustig langs de kooi en ga naast de kooi staan.
Als je gaai al opstapt op een stok of je hand. Vraag dan of hij wild opstappen als hij op de rand van de stok zit. Geef hem een beloning in de vorm van bv een pijnboompitje.

Stapt hij nog niet op probeer dan het volgende.

-neem een opstapstok en ga door enthousiast mee spelen. je negeert de vogel.
-zodra je merkt dat je zijn aandacht hebt, begroet je hem uitbundig en beloon je hem met je stem. Vertel hem hoe mooi hij is.
-gebruik de intelligentie van je gaai. Ze kunnen de intelligentie van een kind van 4 hebben, dus onderschat ze niet.
vertel hem wat over de stok. materiaal kleur enz enz.
-vraag hem of hij de stok wilt aanraken.
Zodra hij hem aanraakt gelijk belonen.
-Vraag of hij er wilt opstappen. iedere poging tot is al een belong waard.

heb geduld. Denk niet meteen. ohw hij wilt niet ik pak hem wel.

Probeer positief te belonen. Dus met wat lekkers of lieve woorden.
Negatieve beloning werkt wel, maar kan ook tegen je gaan wekren.

ook agressie zal alleen maar agressie uitlokken.

Als je merkt dat hij ethousiast reageert als je binnenkomt en je gaat er meteen heen en krijgt een knauw. ga dan eerst je ding doen en dan pas naar je gaai. probeer de stapjes zoals hierboven beschreven.

Veel van deze info heb ik uit het volgende boek gehaadl.

Parrot Problem Solver van Barbara Heidenreich. (wel in het Engels)
Zeker een aanrader als je een wat agressieve papegaai hebt.

Aanvullingen of verbeteringen zijn altijd welkom
Bericht Zaterdag 9 Augustus 2008 10:39 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hé, dat is een leuk stukje. Ja, leuk, ik bedoel leerzaam. Was een beetje verkeerde woordenkeuze van deze Belg. Maar ik wil maar zeggen dat dit een stukje is die volgens mij echt wel handig is en zeker kan gebruikt worden. Jammer dat dat boek in het Engels is, ik spreek wel vrij goed Engels maar om er een boek van te gaan lezen in het Engels, helaas, begin ik er niet aan.

Toch bedankt voor dit stukje. Wink
Bericht Zondag 10 Augustus 2008 10:27 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Daarom heb ik maar geprobeerd een beetje een samenvatting ervan te maken.
Het boek is idd toch voor de meeste best lastig om te lezen.
Bericht Zondag 10 Augustus 2008 6:14 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Je hebt uiteraard Engels en Engels, ik vind de schrijftaal vaak nogal ingewikkeld Embarassed . Ik bel zelf regelmatig naar mensen in Engeland en daar heb ik geen problemen mee maar moet bekennen dat het lezen mij toch moeilijker ligt.

Daarom ben ik blij met dit stukje, het maakt al een pak duidelijk. Laughing
Bericht Zondag 10 Augustus 2008 7:58 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Wat een interessant stukje, Marieke! Hulde! Ik heb je topic sticky gemaakt, zo is het gemakkelijker terug te vinden. Mr. Green
Barbara Heidenreich heeft ook een blad: Good bird ofzo. Je kan het ook online krijgen, dan moet je zelf het bestand uitprinten. Het is wel in het Engels.
Bericht Maandag 11 Augustus 2008 9:22 am
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

ok ik heb ook dat boek. Good Bird.

maar ik ga is opzoek naar dat blad.

ben erg geinterreseerd in gedrag en de gevolgen van agressie

Misschien krijg ik eerdaags weer een uitdaging in de vorm van een amazone. (jaja dan heb ik 3 van die hitte petitjes zitten) (waar begin ik aan Laughing ) maar daar horen jullie nog wel over als dat doorgaat
Bericht Maandag 11 Augustus 2008 9:55 am
Firstpoekie
Net uit het ei

gedrag  Reageer met quote  

echt heel leerzaam als je het allemaal leest zeg.Ik ben aan het orienteren om er een te kopen,en probeer zoveel mogelijk info te lezen.Vooral voor het opvoeden hoe je dat moet leren,en wat goed is,en of je moet straffen of hoe je het doet,dat is volgend mij ook heel verschillend.De een straft bv in kooi Nee! Nee! en de ander negeren,en hoe reageer je op bijten?Ik heb dus ok veel vragen Rolling Eyes ,als iemand tip heeft graag
Bericht Vrijdag 5 September 2008 12:19 pm
 Gebruikers profiel bekijken Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Straffen kan aafrechts werken. (negetave reinforcement) Als je je vogel straft door hem in de kooi te zetten, dan wordt dat een minder leuke plek.

positive reinforcement. belonen voor goed gedrag werkt echt.

Voor mensen met honden is het een zeer bekend verschijnsel.
bv je wilt je hond niet op de bank. straffen omdat hij op de bank zit, zorgt ervoor dat hij bang wordt (en dat wil je echt niet bij een hond).
Als je hem nu van de bank af laat gaan en hem beloont omdat hij er van af is, dan is het juist omgekeerd.

Zo is het ook met papegaaien.
Bericht Vrijdag 5 September 2008 12:59 pm
Siem
Kuikentje

Reageer met quote  

Dit is een leerzaam stukje.
Het klopt dat de pupillen ook veranderen bij Grijsjes.

Maar ik heb nu een nestje baby Pyrrhura's en deze bijten nu al, ze zijn 5wk.
Ik denk dat het speelsheid is, want ze zijn niet bang..
En komen zo op mijn hand zitten.. Maar dan bijten ze.
Zouden ze denken dat ik eetbaar ben? En gaat dit over??
Bericht Vrijdag 18 September 2009 2:06 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Dat kan best ook voelen zijn, aftasten.
Bericht Vrijdag 18 September 2009 8:04 am
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Het is aftasten wat ze doen.

Let er wel op dat dit gedrag niet uit de hand mag lopen. Leer ze bv de term zachtjes. En als het zachtjes is, kan je ze belonen met een pitje (zodra ze daar aan toe zijn natuurlijk)
Bericht Vrijdag 18 September 2009 11:46 am
Rocky_14
Eitje

gedrag  Reageer met quote  

Hoi !!
ik heb nu al ongeveer 2 weken een Alexander parkiet.
Op de grond is hij heel normaal en laat hij alles toe.
Maar als hij dan op/in de kooi is dan als je hem dan op je hand wil dan begint hij aan te vallen,bijten en echt agressief gedrag.Weet u misschien een training of een oplossing ofzo.

Alvast bedankt. Very Happy
Bericht Woensdag 10 November 2010 8:54 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

op de kooi is hij waarschijnlijker hoger dan borsthoogte. Ga is op een stoel staan naast de kooi. en probeer dan de 5 stapjes. en steek niet zomaar je hand uit naar hem. dat is erg eng als je zo klein ben.

enne "U" Embarassed Embarassed dat hoeft niet hoor
Bericht Woensdag 10 November 2010 10:15 pm
Rocky_14
Eitje

Reageer met quote  

Oké dat zal ik doen maareuhh wat zijn de 5 stappen ?? Embarassed Embarassed

Haha ''JE'' dan Razz
Bericht Donderdag 11 November 2010 7:55 am
Rocky_14
Eitje

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by MariekevC
op de kooi is hij waarschijnlijker hoger dan borsthoogte. Ga is op een stoel staan naast de kooi. en probeer dan de 5 stapjes. en steek niet zomaar je hand uit naar hem. dat is erg eng als je zo klein ben.

enne "U" Embarassed Embarassed dat hoeft niet hoor

ik heb misschien vergeten te vertellen dat hij pas 6 maanden is Razz
Bericht Donderdag 11 November 2010 1:04 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 13 Februari 2012 5:05 pm
  Berichten van afgelopen: