|
|
|
lindserke
Kuikentje
| ideale temperatuur voor een grijze roodstaart |
|
|
ik vroeg me af wat de ideale temperatuur is voor een grijze roodstaart. want je leest overal dat je moet oppassen voor tocht enzo, maar je leest nergens tot welke temperatuur ze mogen gaan. mogen ze buiten gaan wandelen als het 10 graden is bijvoorbeeld? ik heb zo een schrik dat hij ziek zou worden. ik let ook altijd op dat de deur niet blijft openstaan, zodat hij niet in de tocht staat.
maar dan lees ik hier een topic waar mensen hun gaai zelfs in de sneeuw laten ravotten. mag mijn grijze roodstaart dat ook doen? µbedankt voor jullie reacties,
groetjes, Linds en Coco |
Dinsdag 2 Oktober 2007 8:31 am |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: ideale temperatuur voor een grijze roodstaart |
|
|
Hoi Linds, ze mogen best buiten wandelen met 10 graden hoor. Mits je vogel al z'n veertjes heeft natuurlijk en niet dood en doodziek is.
Tocht is niet echt iets waar ze ziek van worden maar het draagt wel bij tot verzwakking waardoor ziektekiemen een kans kunnen krijgen.
Ik zou de temperatuur in ieder geval op 17 graden houden als je niets onderneemt. |
Dinsdag 2 Oktober 2007 9:10 am |
|
|
lindserke
Kuikentje
en hoe lang zou je dan gemiddeld met hem mogen gaan wandelen? want ik wandel wel heel graag, zeker een uur, maar ik kan me voorstellen dat dat misschien niet echtgezond is voor hem. of misschien ondervinden zij daar helemaal geen last van?
coco plukt wel een beetje. de kraag rond zijn nek is "kaal" (de donsveertjes staan er wel, en er komen wel veertjes door, maar die trekt hij wel iedere keer zonder pardon weer uit.) kan het dan kwaad voor hem? |
Dinsdag 2 Oktober 2007 9:14 am |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
|
|
|
als het buiten lekker is kun je rustig een uur naar buiten hoor. ook als het vriest kan dat m aar ga dan niet langer dan 15 minuten. er zijn ook kline jasjes te krijgen om de vogel warm te houden zodat hij langer mee naar buiten kan. je kan er ook zelf een maken. of je laat hem onder je jas kruipen zodat hij toch warm zit.
wandelen is heel gezond voor ze, zet ze maar in een boom zodat ze kunnen ontdekken en spelen, heel spannend voor ze.
dat hij zijn nekkie plukt is minder maar niet de reden waarom hij niet naar buiten mag. hij is niet helemaal kaal dus gaat dat wel.
kijk het zelf even aan. let op de temperatuur buiten en probeer het. ga eerst 15 minuutjes en als je ziet dat hij er plezier in heeft kun je dat verlengen. zie je dat hij zijn veren opzet en zich dik maakt of het echt koud heeft,, ga dan terug naar huis of neem een handdoek mee waar hij in gewikkeld kan worden.
bij sneeuw opletten dat de pootjes niet bevriezen.
alles mag, maar nooit te. niet overdrijven, dan hebben jullie samen veel plezier. |
Dinsdag 2 Oktober 2007 1:35 pm |
|
|
|
|
lindserke
Kuikentje
bedankt voor jullie wijze raad. ik ga het eens proberen. tot nu toe was ik altijd te bang om met hem naar buiten te gaan, omdat ik dacht dat hij ziek ging worden. maar ik denk dat het dus wel oké is  |
Dinsdag 2 Oktober 2007 7:47 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Sluit me aan bij Alexandraatje. Je kan best een uur met 'm gaan wandelen hoor. Hij heeft nog donsveertjes daar zeg je, dan zit het wel snor.
Ze zetten vaak, als ze net buiten zijn, eventjes hun veren op en schudden ze dan eventjes. Verwar dat aub niet met dat ze het koud hebben..
Vergeet aub je camera niet als je lekker naar buiten gaat.  |
Dinsdag 2 Oktober 2007 10:15 pm |
|
|
|
|
Cosch
Ervaren vlieger
Precies. Lekker mee naar buiten!
Een gezonde gaai kan daar heel goed tegen! |
Dinsdag 2 Oktober 2007 10:19 pm |
|