Iets aanpakken

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
Jolanda
Vlieger

Iets aanpakken  Reageer met quote  

Alhoewel Gijsje al een van ver gekomen is sinds ze bij ons is zijn we er nog lang niet. In het begin ging ze met reuzesprongen vooruit, maar op het moment staan we een beetje stil heb ik het idee.

Het vertrouwen in mensen is zo klein dat elk stapje een overwinning is.

Nou heb ik het probleem dat ik nog steeds zoekende ben naar hoe ik haar (naast natuurlijk uitvoerend mondeling ) kan belonen.

Iets van ons aanpakken is namelijk heel erg eng. Kleine dingetjes (pijnboompitjes) doet ze zowiezo niet...dat moet ik bij haar nerleggen en dan gaat ze het een paar minuten later pas pakken. Ik vraag me af of ze het dan nog wel ziet als directe beloning

Grotere dingen wil ze soms wel eens aanpakken, maar alleen als ze ze heel erg lekker vind. Een halve walnoot bijvoorbeeld (kleinere stukjes pakt ze niet aan), maar dan zit ze daar een kwartier op te peuzelen voordat je weer verder kan met wat je aan het oefenen bent
Verder heeft ze een nogal een ongezonde smaak: korstjes brood, crackertjes , frietjes...jaaa daar doet ze alles voor maar ja om dat soort dingen te geven bij elke oefening is dan weer een niet zo gezonde training.

natuurlijk krijgtz e als ze iets goed doet uitgebreide complimentjes en dan gaat haar koppie wel schuin. maar dat maakt niet altijd dat zeiets nog eens doet.

Nog iemand een leuke tip??
Bericht Maandag 10 November 2008 1:06 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Durft ze wel iets van een thee lepeltje te pakken. Dan zou je daar bv. een pijnboompitje op kunnen leggen en haar op die manier belonen. Dan is je hand toch wat op een afstand, eventueel een eetlepel, die heeft een nog wat langer heft Wink

Het voordeel daarbij is dat je langzamerhand je hand steeds dichter bij het lepeltje kan gaan houden, totdat ze het uit je hand wil pakken.

Of het bakje met lekkers haar voorhouden dat ze er zelf een pitje uit kan pakken. Je hand onder het bakje zodat ze eigenlijk alleen het bakje dicht bij haar ziet.

Wanneer ze zoals je aangeeft lang wacht met het pakken van een beloning zal ze dat idd. niet meer zien als een beloning waarvoor ze het gekregen heeft. Niettemin zal het haar wel smaken Laughing Laughing

succes.
Bericht Maandag 10 November 2008 9:42 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Jolanda
Vlieger

Reageer met quote  

Lepeltjes vind ze eng...hadden we ook al eens geprobeerd. Daar deed ze zo hysterisch over dat ik me afvraag of ze er wel eens een oplawaai mee heeft gehad of zo Shocked Crying or Very sad

Uit het bakje kan ik eens proberen...wie weet vindt ze dat niet eng Cool
Bericht Maandag 10 November 2008 11:16 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Waarom wil je haar iets geven? Misschien een domme vraag hoor...maare in principe beloon je haar al door haar de hemel in te prijzen. Bij kinderen werk je op eenzelfde manier. Bij Gogo merk ik dat hij dingen alleen doet als hij er zin in heeft. Soms lok ik zijn gedrag uit. Dan doe ik dat wat hij doet (indien mogelijk). Bijvoorbeeld bij praten de woorden zeggen die hij altijd zegt en op eenzelfde wijze dat proberen na te bootsen. Vaak na een korte periode begint hij dan mee te doen. Met spelen hetzelfde. Hij kan heel goed de stapelbakjes in elkaar doen. Soms heeft hij er geen zin in. Dan ga ik dat doen waar hij bij is. Uiteindelijk heeft hij dan toch zoiets van "hm, volgens mij is dat wel leuk, laat ik het dan toch maar proberen" en dan doet hij het alsnog... Hopelijk heb je hier ook wat aan.
Bericht Dinsdag 11 November 2008 8:34 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Om iets aan te leren is een eetbeloning naast een stembeloning een belangrijke bekrachtiger voor het gedrag wat je hebt uitgelokt en wat hij laat zien.
Wanneer het dier (in dit geval een papegaai) het "kunstje"beheerst kun je gaan interval belonen. De ene keer wel wat geven, dan weer niet, drie keer wel, 2 keer niet etc. Stembeloning blijft altijd.
Zou je helemaal stoppen met belonen met voer voor bepaalt gedrag dan zal de papegaai het gedrag steeds minder vaak laten zien en steeds slordige uitvoeren.
Daarom is belonen ontzettend belangrijk bij alle dieren die je wat wilt leren Wink
Bericht Dinsdag 11 November 2008 10:07 am
Sue
Moderator
Moderator

Re: Iets aanpakken  Reageer met quote  

Hmmm dit is lastig.. Kan je haar eventueel wat lekkers geven in een walnotendop? (Dit kan je van te voren in lege doppen plakken met bijvoorbeeld Arabische gom?) Hierdoor krijgt ze niet te veel ongezonds binnen en is het toch iets groots?
Bericht Woensdag 12 November 2008 8:55 am
Jolanda
Vlieger

Reageer met quote  

dat in die lege doppen vind ik wel een goed idee, dat ga ik uitproberen.

Onze Gis is en blijft een gaai met een ellenlange gebruiksaanwijzing die ik nog lang niet uit heb gelezen Embarassed
Bericht Zondag 16 November 2008 10:33 am
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Stukje bij beetje ontcijfer je volgens mij haar handboek. Hopelijk werkt dit!! Veertje
Bericht Zondag 16 November 2008 10:48 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 11:06 am
  Berichten van afgelopen: