|
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
| Intelligentie papegaaien |
|
|
Nu weet ik dat Irene Pepperburg bezig is met grijsjes en hun intelligentie.
Is er ooit onderzoek gedaan naar of er papegaaien zijn die minder intelligent zijn als dat ze zouden "moeten" zijn?
Is er ooit onderzoek gedaan of er papegaaien zijn waar ook stoornissen als ADHD in kunnen zitten zoals bij mensen? |
Donderdag 11 Februari 2010 9:18 am |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Heb er eerlijk gezegd geen idee van maar ben er ook wel benieuwd naar.  |
Zaterdag 13 Februari 2010 9:22 am |
|
|
Spetter
Vlieger
Ik ben er ook benieuwd naar. Merk hier verschillen in mijn gaaitjes m.b.t. uiten. Heeft natuurlijk ook te maken met het rasverschil.
Wie weet wat dit topic ons nog gaat brengen  |
Zaterdag 13 Februari 2010 11:10 am |
|
|
|
|
Ruben1
Kuikentje
|
adhd,pddnos,autisme zijn allemaal labeltjes die je opgeplakt krijgt als je volgens deze maatschapij je niet normaal gedraagt.
Het zijn geen afwijkingen maar persoonlijke kenmerken,dus je handleiding waar ze dan maar een naam voor verzinnen.
Het zij karakter trekken en geen ziekte in je hoofd.
Vergeet niet dat we nog steeds mensen zijn met instincten van vroeger.
Mijn pyrrhura komt redelijk slim bij me over en weet me soms zo te manipuleren dat hij zn zi krijgt.
Dat lijkt me toch een redelijke inteligentie te zin. |
Zondag 14 Februari 2010 8:28 am |
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
Ik wilde mijn topic echt toespitsen op de intelligentie van gaaien.
Ik ben muziektherapeut en "plak labeltjes" zoals jij dat noemt. Ik ben het dus totaal niet eens met jou visie hierop en zou dat wetenschappelijk kunnen onderbouwen vanuit mijn beroep, maar dat doe ik niet.
Ik wil in dit topic het hebben over de intelligentie van papegaaien en niet over de maatschappelijke benamingen van de klinische stoornissen zoals ze bestaan. |
Zondag 14 Februari 2010 9:11 am |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

|
|
|
quote:
Originally posted by Ruben1
adhd,pddnos,autisme zijn allemaal labeltjes die je opgeplakt krijgt als je volgens deze maatschapij je niet normaal gedraagt.
Het zijn wel 'labeltjes' waar wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan....Die onderzoeken hebben het zeer zeker niet over 'karaktertrekken' maar noemen het toch vaak zeker een hersenafwijking...misschien even opassen met ongefundeerde uitspraken die anderen kunnen kwetsen!
Maar goed, laten we het idd verder maar on topic houden en het dus over gaaien hebben.
http://www.freeparrots.net/art.....1064329652
Haakt niet helemaal perfect aan op je vraag, maar wellicht vind je het interessant om te lezen.
Uit de onderstaande link blijkt dat er wel reden is om te denken dat er mogelijkerwijs dieren zijn met een afwijking die zich geestelijk uit, dus tsja, dat zal bij gaaien ook mogelijk zijn. Wetenschappelijk onderzoek kan ik er niet echt over vinden.
Er staan een hoop reacties op van mensen die (denken) een achterlijke hond of kat te hebben.... Doet me denken aan de boxer van mn tante, die herhaaldelijk een sloot in liep omdat hij dacht dat kroos hetzelfde was als gras.... Kon ook zn voerbak niet meer vinden als die een halve meter verplaatst was.... Maar superlief...
http://ask.metafilter.com/3137.....al-Kingdom |
Zondag 14 Februari 2010 8:01 pm |
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
Dank je wel voor de links Laura. Het lijkt dus alsof ze er wel onderzoek naar doen, maar nog geen echte wetenschappelijk onderbouwde uitspraken hebben.
Bij honden en katten zijn ze daar verder mee als ik het allemaal goed lees.
Maar verbeter me vooral als ik de tekst verkeerd begrepen heb hoor! Ik wil hier graag meer over weten! |
Zondag 14 Februari 2010 9:28 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

You're welcome! Soms denk ik wel eens dat alles op het gebied van katten en honden voorloopt op het gaaiengebied, zeker in nederland..... Maar aan de andere kant, ik kan me voorstellen dat er op het gebied van dit soort stoornissen bij mensen nog zoveel te ontdekken is en dat dat belang bij dieren minder groot is...  |
Zondag 14 Februari 2010 10:02 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 11:07 am
|
|
|
|
|
|