|
|
|
pannenkoekenmix
Kuikentje
|
| Is hij tam? |
|
|
Ik heb sinds een maand of 4 een tamme halsbandparkiet. Heel lief, op een beetje orenbijten zo af en toe na is het een schatje. Ze is nu zo'n 3 jaar oud.
Gisteren heeft mijn vriend een kakariki gevangen buiten, we hebben al gezocht of iemand hem mist maar er is niets bekend. Heb nu een apart kooitje voor de kakariki, voor tijdelijk. We weten niet zeker of hij tam is, met vastpakken heeft hij in ieder geval niet gebeten (en ik ken tamme vogels die bij het vasthouden al flink bijten).
Mijn vraag is hoe ik nou duidelijk krijg of hij tam is (geweest) of niet. Hij kan vreselijk goed vliegen, dus er uit halen en uitproberen is ook geen optie.
Ik wil wel proberen of ik hem een beetje tam kan krijgen, maar dan moet ik binnenkort op z'n minst even naar de dierenarts om hem te laten kortwieken. Weet iemand hoe groot de kans is om hem nog tam te krijgen? Het gaat hier absoluut om een volwassen vogel.
Als laatste wil ik ook weten of er een risico is voor mijn halsbandparkiet. Waar ik bang voor ben is dat zij niet tam blijft. Ik weet dat als je een niet tamme vogel in 1 kooi zet bij de andere dat de tamme ook verwilderd. Gebeurt dit ook als ze niet in dezelfde kooi zijn, maar in dezelfde kamer?
Ik hoop op wat verduidelijking! |
Vrijdag 2 April 2010 4:24 pm |
|
|
sweeth
Vlieger
Ik hoop dat het goed komt , maar ik durf niets te zeggen, ik had mijn grijsje van baby af aan. Ik zou maar op andere reacties wachten
Veel succes iniedergeval!  |
Vrijdag 2 April 2010 9:23 pm |
|
|
|
|
esjo
Moderator

Het verschil tussen en tamme en niet tamme vogel lijkt mij op zich wel duidelijk te merken
Een niet tamme vogel is zenuwachtiger wanneer je in de buurt bent en heeft veelal vluchtgedrag.
Dan heb je tam en super tam.
Als hij supertam is zal hij na een paar dagen rustig bij je komen zitten, bij tam zal je hem na een paar dagen op moeten kunnen laten stappen.
Wanneer je gewoon blijft trainen met je halsband zal die zeker tam blijven.
Je zou nog een gratis melding kunnen maken op marktplaats dat jullie een kakariki hebben gevangen en natuurlijk even bij Amivedi melden.
Succes ermee  |
Vrijdag 2 April 2010 9:35 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Ik zou in ieder geval eerst alle opties afgaan om zijn oorspronkelijk baasje terug te vinden, en absoluut niet plannen maken voor kortwieken en samen met je Halsband in een kooi steken e.d. voor het duidelijk is dat hij blijft - en dan nog zeker niet voor je weet dat hij gezond is.
Als je ze bij elkaar in de kooi wil zetten, heb je imho acutere zorgen dan of jouw tamme papegaai besmet raakt met wildheid (zoals bijvoorbeeld: maken ze elkaar af?). |
Vrijdag 2 April 2010 9:58 pm |
|
|
|
|
pannenkoekenmix
Kuikentje
|
|
|
|
Hij is best wel rustig bij ons in de buurt. Ik kan zonder problemen het eten en drinken verversen, een niet tamme vogel fladdert alle kanten uit zodra je met de handen in de kooi komt. Zodra de katten naast de kooi zitten zie je wel duidelijk het vluchtgedrag, maar ook niet extreem.
Hij maakt ook geluid, zeker sinds ik op youtube een filmpje opzette van een kakariki, met hun typische geluid. Geluid maken doen ze volgens mij ook sneller als ze op hun gemak zijn.
De pupillen blijven ook gewoon, terwijl ik bij de halsbandparkiet duidelijk de pupillen zie verkleinen wanneer hij angstig of boos is. Kunnen kakariki's ook op die manier hun pupillen veranderen wanneer ze boos of angstig zijn?
Gelukkig dat mijn halsbandje met veel trainen lekker tam blijft. Gisteren beet hij toevallig even heel hard in m'n oor, maar dit is op zich niks nieuws Vandaag zat hij wel constant op de kooi van de andere vogel, en maakte geluid, maar hij bleef ook de pupillen van groot naar klein bewegen. Ze vond het in ieder geval heel interessant.
Heb net toch even een melding gemaakt op amivedi, zonder al te specifieke kenmerken. Ben toch bang dat hij anders ineens 5 eigenaren blijkt te hebben. Ik vind het sowieso vreemd dat er geen melding is gemaakt, dit zou het eerste zijn wat je als verantwoorde eigenaar zou doen, lijkt mij.
Aan de nageltjes te zien heeft hij ook geen fantastische verzorging gehad, deze zijn zo lang dat hij moeite heeft met goed klauteren omdat de nagels blijven steken.
Mijn halsbandje is geen lieverdje naar andere vogels, en als de kakariki hier zou blijven zal hij dus nooit in een kooi komen met haar. De halsband zit hiervoor ook al te lang alleen, en halsbanden staan er voor zover ik weet om bekend om alles te terroriseren.
Als ik met een paar dagen nog geen reactie heb gekregen over de kakariki zal ik toch zeker naar de dierenarts gaan en kortwieken. Dan mag de halsband ook even mee op controle, want dan wil ik ze allebei ontwormd en parasietloos hebben. Misschien zelfs ontlasting laten controleren want wie weet wat we nu naar binnen hebben gesleept
Ik ben in ieder geval al helemaal weg van de kakariki, die voor nu de naam Jaap heeft. Als hij toch al een baasje zou hebben krijgen ze absoluut de vogel terug, en een lesje over verantwoord vogels houden..  |
Vrijdag 2 April 2010 10:21 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Misschien kun je alvast met het trainen beginnen door hem het bijten af te leren
Heeft die Kakariki geen ring? Dat zou het natuurlijk allemaal wat makkelijker maken om zijn echte eigenaar op te sporen, want je hebt gelijk, je roept 'gevonden' en ineens duiken ze op als paddestoelen na de regen
Ik denk dat als je bij de vogelarts ontwormen aanvraagt, hij zowiezo de ontlasting zal bekijken om na te gaan of er uberhaupt een reden is voor ontwormen. Ontlasting onderzoek is ook zo iets, de absolute basis en minimum wat je aan diagnostiek kan doen... door alleen naar die vogel te kijken weet de vogelarts ook niet zo veel (tenzij er uitwendig echt iets mis is, gebroken vleugel, ontbrekende poot... ), ze kunnen veel, maar zijn geen tovenaars, ze hebben natuurlijk gegevens nodig. Met allebei of alleen eentje, het is goed dat je eraan denkt en het belang ervan inziet om ze zo nu en dan te laten nakijken  |
Zaterdag 3 April 2010 9:34 pm |
|
|
|
|
pannenkoekenmix
Kuikentje
|
|
|
|
Mijn halsbanddparkiet is al enigzins weer getraind. Ik heb haar zo'n 2 jaar geleden uit de dierenwinkel gehaald waar ik stage liep. Ze was toen heel ziek, wou nauwelijks eten en was heel sterk vermagerd. Van alles geprobeerd vanuit de winkel om haar op te lappen, en toen meegenomen. Nou heb ik 2 katten in huis, en woonde ik toen nog heel klein, dus heeft ze eerst ruim een jaar bij mijn schoonmoeder gestaan. Daar kreeg ze een minimale verzorging, en na de aanschaf van 2 honden kon ze ook de kooi niet meer uit (wat al niet veel gedaan werd).
Sinds december ben ik verhuisd en sinds kerst woont ze bij me. We hebben eerst de schadelijkste klussen in huis gedaan voor ze mee mocht verhuizen. Helaas was ze heel bijterig toen ik haar weer terug had.. Met wat trainen (terugzetten in de kooi en 5 minuten negeren na bijten) is het al heel wat minder geworden. Nou bijt ze nauwelijks meer, alleen als ze in de kooi wil bijt ze (zachtjes) in m'n oor. Dat wil ik er ook niet helemaal uit trainen, ze mag van mij wel aangeven wanneer ze er genoeg van heeft, mits zachtjes
Heb antwoord van Amivedi, de eigenaar kan een jaar lang nog aanspraak maken op Jaap als ik hem thuis opvang. Als ik hem naar een (vogel)opvang breng dan hebben de eigenaren 2 weken om hem daar op te halen, daarna mag ik hem dan ook weer terug. Zij kijken dan ook zijn gezondheid na in die tijd. Heeft iemand ervaring met een gevonden vogel bij de opvang brengen?? |
Zondag 4 April 2010 10:59 am |
|
|
Laura B
Moderator

Ik zou m persoonlijk niet naar een opvang brengen, ookal is het tijdelijk. Het zou kunnen dat de vogel daar juist iets oploopt en het brengt ook weer stress met zich mee. Daarbij lijkt het me dat een oude eigenaar wel moet kunnen bewijzen dat het zijn/haar vogel betreft, dmv bijv. het ringnummer of specifieke vastgelegde kenmerken, maar als de vogel niet geringd is lijkt me dat een beetje moeilijk. Ik zou m lekker thuis houden...  |
Zondag 4 April 2010 11:12 am |
|
|
|
|
dianatjuhh
Fladderaar
|
|
|
Kakarikies zijn zeer leuke vogels die gemakkelijk tam te maken zijn. omdat ze zo nieuwsgierig zijn jij zegt dat jou kakariki niet bijt als je hem vastpakt dat wil zeggen dat er al wel met de vogel is gewerkt om hem haar tam te krijgen.
als ik mijn kakarikies in de hand houd nou dan bijten ze echt flink hoor,
Kakarikies zijn ook ongelofelijk snel en zoeken altijd een uitgang om te ontsnappen zo is de jouwe waarschijnlijk ook ontsnapt.
Ik zou wel even langer wachten dan een paar dagen voordat je hem laat kortwieken. Je zou een advertentie op marktplaats of amivedi kunnen plaatsen. zonder foto als iemand dan de vogel mist kan hij/zij jou waarschijnlijk wel een foto sturen of vertellen hoe de vogel eruit ziet.
Wacht even een maand. dan weet je zeker dat niemand de vogel nog wild. wat jammer genoeg vaak gebeurd. ook al kan ik dat niet begrijpen bij een kakariki
Zet de vogel even in carantaine ga naar de dierenarts als je het niet vertrouwd. Maar als de vogel zich goed houd en niet mager is is er waarschijnlijk niets aan de hand.
Ik zou hem zelf houden als niemand reageerd na 1 maand.
Groetjes
diana |
Maandag 5 April 2010 3:59 pm |
|
|
pannenkoekenmix
Kuikentje
|
|
|
|
Hij is helemaal niet geringd, anders hadden we daar nog even wat mee kunnen proberen. Ik vind 't maar moeilijk hoor, want ik wil Jaap graag houden, en aan de andere kant zou ik het vreselijk vinden om het diertje van een ander te houden. Stel dat mijn katjes of de halsbandparkiet vermist zou zijn, dan zou ik die ook absoluut terug willen. Aan de andere kant had er nu dan al lang een melding online gestaan van vermissing, zou ik alle asiels af gaan in de regio, en overal in de buurt foto's ophangen
Ik denk dan ook dat ik een weekje wacht, en daarna de melding weer van Amivedi laat halen. Een beetje baasje komt toch wel binnen een week melden. Dan laten we Jaap gewoon hier in huis, want zo'n vogelopvang vind ik bij nader inzien ook maar niets.
Kakariki's zijn inderdaad meesters in ontsnappen, werk zelf met wat vogels en je moet ze echt in de gaten houden.
Jaap is gelukkig goed gewend geraakt hier, hij maakt de hele dag door zijn leuke geluidjes. Ook de halsbandparkiet hoor je al wat nieuw geluid maken nu, super  |
Maandag 5 April 2010 4:36 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 11:08 am
|
|
|
|
|
|