Jonge forpus ineens weer bang?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
CoeurSauvage
Net uit het ei

Jonge forpus ineens weer bang?  Reageer met quote  

Hoi allemaal!

Het is momenteel allemaal wat druk hier ivm met een mini verbouwinkje en voorbereidingen voor een optreden van mijn vriend volgende week, dus vandaar dat het wat stil is vanaf deze kant. Omdat ik tegen wat probleempjes aanloop toch even een berichtje. (Als alles achter de rug is zal ik wat vaker mijn neus laten zien, haha.)

Goed, sinds een paar weken hebben wij een nieuw forpusje, Liesje, als toekomstig vriendinnetje voor Teun. Het is een blauw popje geboren op 08-08-09, daarom zitten ze nog niet bij elkaar, maar je merkt dat Teun het heel gezellig vindt dat er een halve meter verderop een soortgenootje zit.

Liesje was bij de kweker al een klein beetje aan handen gewend, en zat binnen een dag al gezellig op mijn hand trosgierst te knabbelen. Als je de kooi opendeed of haar even neerzette vloog ze ook direct terug naar je hand. Ook als ze bijvoorbeeld even een stukje bij me vandaan was gevlogen, en ik mijn hand uitstak en zei Kom maar, Liesje, kwam ze direct. (Ze is gewiekt, maar komt nog best wel ver.). Heerlijk een potje kroelen vond ze ook super. Ik ben elke dag met haar in de weer geweest, maar de laatste 5 dagen vindt ze me ineens niet meer leuk. Het begon dat ze ineens niet meer zo enthousiast eruit wilde, en toen ook buiten de kooi begon te bijten, ineens elke keer bij me vandaan vloog en niet meer terug komen. Dat is natuurlijk al niet leuk, maar de laatste 3 dagen wil ze er helemaal niet meer uit, bijt ineens venijnig in mijn vingers en krijgt sinds vandaag ineens paniekaanvallen als ik met mijn hand in de kooi kom, en ik snap het gewoon niet. Ik grijp haar nooit, maar laat haar zelf opstappen, zorg ervoor dat we alleen maar leuke dingen doen en dat alles zo positief mogelijk is, en dan slaat ze ineens zo om. Doe ik misschien toch iets verkeerd? Ik ben nu ook een beetje bang dat als ik elke keer contact zoek en zij zo doet, ik meer kwaad dan goed doe.

Heeft iemand misschien een idee hoe dit zou komen en hoe ik dit op zou kunnen lossen?

Bedankt alvast!
Maaren
Bericht Zondag 11 Oktober 2009 7:51 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Klinkt me in elk geval alsof er iets gebeurd is. Zou er iets kunnen geweest zijn waarvan ze echt van geschrokken kan zijn? Of iemand anders die haar aan het schrikken heeft gebracht? Ik zeg zeker niet dat jij het was hoor want wat je omschrijft lijkt me niet dat je iets deed wat niet goed was voor haar aangezien ze best wel tam was dus daar zie ik echt niets verkeerd in. Maar, misschien schrok ze door iemand anders of door iets anders zo hard dat ze zo'n schrik heeft nu van het "buiten de kooi zijn" dat ze zich nu zo gaat verdedigen om er niet uit te moeten. Ik zeg maar wat hoor want het is inderdaad best wel raar.

Misschien kan je ff van nul af aan terug beginnen, bij de kooi gaan zitten en iets voorlezen of zo, iets lekkers aanbieden door de tralies, ff wat stappen terugnemen en zo haar vertrouwen terugwinnen. Misschien is dat een optie?
Bericht Maandag 12 Oktober 2009 7:44 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Het lijkt er inderdaad op alsof ze ergens van geschrokken is terwijl ze uit de kooi was. In de kooi is dan nu haar vielige plekje en die verdedigt ze nu.
Ik zou zoals Sarah al aangeeft weer helemaal opnieuw beginnen.
Succes Troosten
Bericht Maandag 12 Oktober 2009 9:49 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
stephen
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

dat klinkt als een bekent verhaal Rolling Eyes
hier is het net hetzelfde gegaan met mijn bonte boertje.
toen hij hier kwam wonen was het een mannetje dat graag bij iedereen zat, graag op zijn rug lag, geknuffeld werd door iedereen en van iedereen alles aannam. na een maandje gingen we slapen (de kooien stonden toen op mijn kamer) en ik deed jefke in zijn kooi (hij ging direct in zijn nestje liggen) en ik deed joske in zijn kooi (ook hij ging zo maar in zijn slaaphutje liggen) en ik deed een deken over hun kooi omdat het miss wat koud was. ik stond de volgende dag op en nam jefke uit zijn kooi voor naar beneden te gaan om te ontbijten en toen ik joske eruit wilde halen had hij een doodse schrik voor mij, mijn moeder, vader en broerje, zelfs had hij voor jefke bang. Ik dacht dat ik hem wat tijd moest gunnen en dat deed ik maar het hielp niets. dus ik ben helemaal opnieuw begonnen met eerst een verhaaltje te lezen, hem stilletjesaan snoepjes te geven... het vergt veel geduld
Bericht Dinsdag 13 Oktober 2009 1:45 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hoe gaat het nu? Alweer wat beter?
Bericht Zaterdag 17 Oktober 2009 9:25 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 10:07 am
  Berichten van afgelopen: