Jos en zijn ups en downs

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
Sarah
Moderator
Moderator

Jos en zijn ups en downs  Reageer met quote  

Oké, dat Jos ups en downs heeft wist ik al maar nu is het ook weer prijs sinds 2 dagen.
Een hele tijd geleden was het zo erg dat hij totaal niet wou opstappen, niet uit de kooi wou, niets wat met opstappen te maken had (reden, onbekend)
Toen ben ik met hem intensief aan het werk gegaan en heeft hij beseft dat zijn gedrag totaal geen zin had en is het ook terug goedgekomen en had ik weer mijn lieverd terug. Mijn lieverd in de zin van, hij is en blijft een paniekkip, altijd geweest en wat ik ook probeer, hij is snel in paniek en ik moet daar rekening mee houden.
Nu was er gisteren niets aan de hand, hij zat op zijn boom te spelen en ineens wil ik hem, zoals zo vaak, laten opstappen waarbij ik een enorme beet kreeg. Hij begon te trillen, zette zijn veertjes op en zonder pinpointen of niets kreeg ik een beet van jewelste. Uiteindelijk is hij toch opgestapt maar moet toegeven dat ik met schrik in mijn lijf hem op mijn hand had.
Waarom niet met het opstaptouw hoor ik jullie denken? Wel, Jos HAAT het opstaptouw, altijd al gehad. Wat ik er ook voor neem, touw, een stok, maakt hem niet uit, hij schiet in de paniek en maakt dan een paniekvlucht waarbij hij ergens tegenaan vliegt.
Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling hem nog banger te maken.
Vandaag, laten opstappen in de kooi, geen probleem. Op de boom gezet. Op commando naar me toe laten vliegen, no problem, bij me komen zitten op de bank, no problem. Na een tijd, willen laten opstappen vanop zijn boom, bam een fikse beet Shocked Evil or Very Mad Geen idee wat er hem triggerd om het te doen want het is al zolang dat ik hem van daaruit laat opstappen omdat ik weet dat het een paniekkip is en hij vertrouwde dingen oké vindt en dus is zijn boom vertrouwd en gaat hij niet in paniek daar. Nooit problemen gehad, niet geschrokken of zo, ik snap er niets van. Toch het opstaptouw maar ff genomen, natuurlijk kreeg ik een paniekvlucht met een onzachte landing dus dat doe ik maar niet meer bij hem. Het gaat hem echt om mijn handen, kan het niet vatten wat er met hem is op dit moment. Maar, niet op mijn handen willen is nogal moeilijk en superonhandig om je gaaitje mooi in zijn kooi te zetten + ik zie geen aanleiding tot dit gedrag, kan het niet snappen.
Bericht Vrijdag 13 November 2009 3:38 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hé bah, Sarah. Sad
Bijt hij alleen wanneer je hem van de boom op wilt laten stappen?

Wat me verder te binnen schiet. Heb je een ander luchtje/parfum? Een nieuwe kleur trui? Een andere bril? Andere make up? Nagellak?

Jacko vindt het eng om op mijn blote handen/armen te stappen, wanneer ik mijn shirt erover trek is het goed. En wanneer hij eenmaal is opgestapt maakt het hem ook niets meer uit.

En wanneer je een stok uit zijn kooi haalt, die dus vertrouwd is en die als opstapstok gebruikt? zou dat helpen?

Ik denk nog even door en wanneer me nog iets te binnen schiet - schrijf ik het hier neer.
Bericht Vrijdag 13 November 2009 4:20 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Nee, helaas niet. Ik zorg dat ik altijd dezelfde fleece (hoe heet het in de zomer ook is) aandoe als ik met hun bezig ben omdat hij net zoals je zegt anders zo zou kunnen reageren.

Een ander luchtje of zo ook niet, ben dan net gewassen en heb altijd dezelfde zeep en zo dus alles is hetzelfde. Nagellak heb ik nooit aan en make-up doe ik niet op als ik met hun bezig ben.

Dat is net waarom ik het zelf allemaal niet kan bedenken. Handen omwinden met iets is voor hem weer een trigger om in paniek te schieten en zijn stokken, ook geprobeerd, werkt ook niet, hij vindt het eng Shocked
Bericht Vrijdag 13 November 2009 8:42 pm
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Moeilijk hoor Sarah.

Ik zou willen dat ik het antwoord voor je had.

Het trillen en opzetten van de veren dat geeft aan wat je zelf ook al zegt - angst, onzekerheid. Paniekkip Jos Sad .
Doet hij dat wanneer je dicht bij hem bent? Of pas wanneer je je hand uit steekt om op te laten stappen? Of doet hij dat ook wanneer je op afstand bent.

Is er misschien interactie met een dier buiten of met fluf of reageert hij op jou?

Misschien kun je met Jos eens aan de slag gaan met medicatie? Bach rescue? Spetter schreef er in een ander topic iets over.
Bericht Zaterdag 14 November 2009 10:00 am
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

He bah, dat is echt niet leuk om telkens gebeten te worden. (En 'Je moet het niet persoonlijk opvatten' is dan wel erg moeilijk om te vatten)

Was je zelf op die momenten lichtelijk gestrest, Sarah? Het kan namelijk ook goed zijn dat Joske jou aanvoelt. (Dat heeft Iago wel, vandaar dat ik hem dan op de mouw laat opstappen ipv op mijn hand. Gelukkig heeft hij dit sinds jaren niet gedaan.. Eventjes afkloppen)
Heeft Joske niet iets waaraan je kunt zien dat hij echt te vertrouwen is? Als ik bij Iago twijfel laat ik hem eerst smakken. Smakt hij, dan gaat hij mee op de hand (als ik gestrest ben) en smakt hij niet dan gaat hij mee op m'n mouw.
Bericht Zaterdag 14 November 2009 11:23 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Het is inderdaad moeilijk, vooral omdat het zo plots komt weer. Deze morgen was ook weer een ware hel. Crying or Very sad

Ik weet dat Jos echt geen doorsnee grijsje is en echt superhard werk nodig heeft maar dit, ik weet het niet. Is hij me nu aan het uittesten weer of is het iets anders, ik snap het echt niet.

De vorige keer was het net hetzelfde, alleen kon ik hem toen ook niet laten opstappen vanuit zijn kooi, nooit eigenlijk toen. Nu stapt hij netjes op uit zijn kooi, ik laat hem dan op zijn kooi overstappen, laat hem dan opstappen en breng hem naar zijn boom. Niets, geen probleem maar vanaf dan Shocked , geen idee dus wat het probleem is.

Om hem dan terug te laten opstappen, man man, hij lijkt wel echt in paniek voor me, vatten wie het vatten kan hoor.
Ook deze morgen viel hij me telkens aan en ging uiteindelijk op de vlucht, blijft vluchten tot hij uiteindelijk van vermoeidheid ergens een mega-domme landing maakt, dan stapt hij netjes op. Stom! Stom!

Hij wil gewoon vanaf een bepaald moment totaal niets van me weten.
Dieren buiten, enkel de losvliegende vogels kan hij zien, die hij altijd al gezien heeft en verder onze kippen maar niets nieuws of zo.

Hij is echt een raadsel voor me op het moment. Mocht hij nu TOTAAL op geen enkel moment willen opstappen dan zou ik zeggen, goed, hij is me aan het uittesten en daar moeten we door maar hier weet ik echt niet wat het probleem is op het moment.
Bericht Zaterdag 14 November 2009 11:25 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Sue
He bah, dat is echt niet leuk om telkens gebeten te worden. (En 'Je moet het niet persoonlijk opvatten' is dan wel erg moeilijk om te vatten)

Was je zelf op die momenten lichtelijk gestrest, Sarah? Het kan namelijk ook goed zijn dat Joske jou aanvoelt. (Dat heeft Iago wel, vandaar dat ik hem dan op de mouw laat opstappen ipv op mijn hand. Gelukkig heeft hij dit sinds jaren niet gedaan.. Eventjes afkloppen)
Heeft Joske niet iets waaraan je kunt zien dat hij echt te vertrouwen is? Als ik bij Iago twijfel laat ik hem eerst smakken. Smakt hij, dan gaat hij mee op de hand (als ik gestrest ben) en smakt hij niet dan gaat hij mee op m'n mouw.

Het is inderdaad nogal moeilijk om het niet persoonlijk op te vatten, mijn moed zijn dieper als in mijn schoenen, om eerlijk te zijn. Zijn downs zijn echt alsof ik op dit moment met een wilde gaai bezig ben en dat maakt me superverdrietig. Ik was net niet gestresst toen, nu wel ja, kan ik wel zeggen. Eerder bang want hij bijt er ineens een goed stuk uit, het is niet proeven bij hem. Hij wil totaal niets meer, niet kusje geven, niet pootje, niets oefenen, hij is echt totaal anti-mams op het moment. Stom! Stom!
Bericht Zaterdag 14 November 2009 11:28 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

O, nog ff bijvullen Sue, op mijn mouw wil hij evenmin opstappen. Normaal vliegt hij op commando naar me toe, dat ook niet meer echt goed. Als hij nog maar een beetje achterdochtig naar me is (waarom weet ik niet) dan zelfs dat niet meer want bij dat vliegen op commando landt hij altijd op mijn mouw dus die is ook niet vreemd voor hem.
Bericht Zaterdag 14 November 2009 11:30 am
ellenparrot
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

wat ontzettend rot voor je Sarah... moeilijk hoor.. hopelijk trekt hij weer snel bij!
Bericht Zondag 15 November 2009 4:54 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hey Ellen, dank je voor je steun. Moet zeggen, vandaag ging het redelijk. Al moet ik zeggen dat ik hem voor geen pluim vertrouwde. Klinkt misschien raar en niet netjes maar na die harde beten krijg je wantrouwen maar opgeven staat niet in mijn woordenboek al ben ik mijn moed dan ff kwijt. Deze morgen dus maar ff met de plantenspuit aan het douchen geweest en dan gaat hij tussendoor de woonkamer doorvliegen als hij een pauze wil Shocked Laughing , klinkt hij net als een helikopter, hihihi maar hij was al wat TE nat en pardoes landde hij tegen de kast (lomp kippetje)
mams dus on to the rescue en liet ik hem opstappen, zonder probleem maar daar twijfelde ik niet aan. Wou hem op zijn boom zetten en had hij ineens een enge schrik van zijn boom Shocked Shocked Shocked
Snappen wie het snappen kan hoor.
Enfin, terug fladder fladder boem, paniek Joske had opnieuw een minder goede landing door zijn zware veertjes, dus hem ff laten stappen en kwam hij mijn richting uit, ik liet hem opstappen en zette hem op mijn rug, ik was zijn paardje Laughing Laughing , vindt hij geweldig. Zo ging ik richting zijn boom en daar bleef ik zitten tot hij zelf op zijn spiraalkoord kroop en zo hogerop op zijn speelboom, boom niet meer eng dus. Prima. Nu nog van daar kunnen laten opstappen om terug in de kooi te krijgen want daar zat het probleem al iets langer.
Enfin, iets later trok ik mijn stoute schoenen aan, een nootje genomen, Joske stap op en nootje getoond. Meneer twijfelde niet en stapte op, nootje gegeven en niets aan de hand. Kreeg een traan in mijn oog, al bibberde ik eerlijk gezegd toch wel wat ook.

We zien morgen wel want kan morgen weer anders zijn. In elk geval, mijn hand was vandaag NIET eng Veertje
Bericht Zondag 15 November 2009 7:11 pm
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Veertje Knap hoor - houd moed !!!!! Troosten
Bericht Zondag 15 November 2009 8:22 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Doen we hoor, soms moeilijk maar hij kan dan zo lief "mammie, I love you" roepen, ja, dan ga je toch smelten voor die gekke grijze kip.

Nee, opgeven niet maar het is soms verdorie moeilijk die Jos van me hoor. De moed is in deze momenten met hem soms echt ver zoek maar opgeven, no way joh. Hij heeft nog veel moois voor me in het verschiet.
Alleen wil ik soms wel wat extra mijn gal uitspuwen bij jullie, doet goed. Ja
Bericht Zondag 15 November 2009 8:56 pm
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

O Sarah, dat klink allemaal niet fijn zo! Ik had het via mijn telefoon ook al meegelezen dit weekend, maar had concerten dit weekend, dus niet echt de mogelijkheid te reageren nog.

Die Jos maakt het wel bont met zijn domme kippengedrag. Heel raar dat het niets veranderd is en hij toch ineens angst heeft voor zijn speelboom. En voor jouw hand natuurlijk.

Nu is hij ook bang voor de opstapstok. Heb je al geprobeerd de stok gewoon een tijd (en dan heb ik het over misschien wel minimaal een maand) bij zijn kooi neer te leggen zonder er iets mee te doen. Misschien dat hij dan ziet dat het niks doet. Dan kun je een stapje verder gaan door zelf wat aan die stok te plukken of zo zonder hem aandacht te krijgen en dat hij weer ziet dat er niks mis is met die stok en dan zo steeds verder?
Misschien een loze tip, want het kan zijn dat je dat al geprobeerd hebt. Maar bij Gogo werkte het toen wel, dus ik wilde het toch even posten.

Wel goed om te lezen dat het gisteren wel goed ging met Jos. Nu hopen dat het vandaag ook weer beter gaat. Maar een keer moet Jos toch door hebben dat er niks aan de hand is...
Bericht Maandag 16 November 2009 8:35 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hey Egwene,

Voor de opstapstok was Jos altijd al bang hoor, dat is geen nieuws voor hem. Maar zoals je zegt lukt niet, ook al neem ik een stok uit zijn eigen kooi, dat is voor hem genoeg om in paniek te schieten.
Hij wil nergens opstappen als normaal gezien op de arm, hand en aangezien hij net daar nu zo moeilijk op doet zit daar net het struikelblok op dit moment.

Vandaag was het niet goed, niet barslecht.
Bericht Maandag 16 November 2009 12:20 pm
Remco
Vlieger

Reageer met quote  

Hey hoe gaat het met Jos nu?
Heb je al eens geprobeerd om een washandje op je hand te doen en hem dan op te laten stappen vanaf de boom?
Dan ben jij in ieder geval niet bang voor de beet, omdat je die toch amper voelt.
Daarnaast stapt hij dan nog steeds gewoon op je hand/arm op en is er niet veel vreemds aan (hopelijk).
Als hij dan opstapt blijf dan gewoon even bij de boom staan er doe niks, dan kan hij zelf zien dat er totaal geen reden was om te bijten.

Wat ik trouwens bij Leia doe als ze wegvliegt omdat ze iets engs ziet dan pak ik haar op zonder iets te zeggen en zet haar gewoon terug waar ze vandaan kwam en schenk ik er verder helemaal geen aandacht aan.
Ze is nu voor sommige dingen wel nog steeds bang, maar ze vliegt steeds minder vaak weg, misschien dat je het kan proberen.

In ieder geval succes ermee.
Bericht Zondag 29 November 2009 12:54 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 10:08 am
  Berichten van afgelopen: