|
|
|
Sarah
Moderator

| Joske is niet te genieten |
|
|
Onze Jos is de laatste dagen niet te genieten. Hij heeft ook nog steeds die vervelende drang om zijn eetbakjes leeg te gooien met zijn snavel en dan ineens haalt hij , na veel inspanning, zijn bakje van de tralies af en gaat er mee op weg om de rest er uit te gooien. Hij knijpt me ook meer als hij bij me zit met zijn snavel. Deed hij nooit. Hij zit zo graag bij me 's avonds en daarnet heb ik heb van ellende na 10 minuten terug in zijn kooi gezet want hij was niet te genieten. Gaten in mijn jasje bijten, knijpen in mijn handen, hij is met niks tevreden of goedgezind en bij me waar hij kan terwijl hij deze morgen zo lief was en de hele dag eigenlijk al, behalve dan wat eten uit zijn bakje gooien. Zou dit door de rui kunnen komen of wat zou het kunnen zijn want hij jaagt mij de kast op op het moment. Hij daagt me uit dat het niet meer meer kan. Ik hoop maar dat het enkel de rui is en dat hij niet ineens niks meer van me moet hebben of zo.  |
Dinsdag 8 April 2008 9:16 pm |
|
|
esjo
Moderator

Weet niet hoor, doe ook maar een gok, maar zou het ook zo kunnen zijn dat hij nu op een leeftijd is waarbij hij je daadwerkelijk gaat uittesten, of te wel dat hij denkt: "tot hoever kan ik gaan"?
Herman heeft af en toe ook van die buien.
Er komen vast reacties van mensen die ook een grijsje hebben.
Succes ermee en probeer je niet te druk te maken  |
Dinsdag 8 April 2008 10:14 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Dank je Esjo.
Hij kan heel lief zijn 's morgens als hij bij me zit. Dan kan hij het ineens in zijn kop krijgen om ergens in de dag met zijn zaadjes te gaan gooien en normaal 's avonds is hij zo lief als hij bij me zit maar gisteren was hij precies zo kwaad op me. En die eetbakjes er de hele tijd afgooien, ja, daar moet ik ook een oplossing voor vinden en voor het feit dat hij zijn eten eruit gooit natuurlijk. Het varken meent het nogal.  |
Woensdag 9 April 2008 6:50 am |
|
|
|
|
swanny
Beginnende vlieger
Het zaadjes gooien en bakje slopen is denk ik een beetje verveling. Ik zie dat toch wel veel gaaien doen, dan hebben ze wat te doen.
het sjachereinig zijn kan door de rui komen, maar heb ik eigenlijk geen ervaring mee. Ik heb ook wel eens gehorod van iemand die bij mij een grijsje heeft gekocht dat als hij te weinig slaapt dat hij dan sjachereinig is. Als ze hem meer en langer laat slapen is hij poeslief. |
Woensdag 9 April 2008 8:09 am |
|
|
Sarah
Moderator

Verveling zou ik eerlijk gezegd een beetje vreemd vinden want die is de hele dag in de weer. Elke zondag halen we al zijn speelgoed uit zijn kooi en dan hangen we er terug ander in. Dus ik denk dat hij variatie genoeg heeft qua speelgoed. Ik zou niet weten hoe ik dat nog anders kan oplossen.
Ik geef hem ook regelmatig een kartonnen rol van keukenpapier met een paar propjes keukenpapier in waar dan iets lekkers inzit. of ik maak een fruit en groenten saté, heeft ie meer werk aan als in een bakje aan te bieden, zo van die dingen.
Wat zijn slaap betreft, hij heeft altijd zowat dezelfde uren maar ik kan ze wel eens proberen wat te verlengen, een doek erop leggen lukt niet, heb ik al geprobeerd en hij wordt histerisch. Een andere kamer heb ik niet want dan zou ik hem met kooi en al naar boven moeten dragen.  |
Woensdag 9 April 2008 11:58 am |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: Joske is niet te genieten |
|
|
Ojee, het klinkt alsof Joske je aan het uittesten is.. Kan je geen bakjes krijgen waar hij moeilijk eten uit kan gooien? Die hij niet kan losmaken? Ik weet dat die bakjes van Villa filou in ieder geval niet los te krijgen zijn voor een normale gaai. (Deze bakjes kan je ook aan een stok in het midden van de kooi bevestigen, waardoor het meeste in de kooi terecht komt) Had je een rooster in de kooi? Anders kan je 'm gewoon met z'n eten laten gooien. Heeft 'ie niets meer dan mag hij zelf gaan halen wat hij op de grond heeft gegooid.
Hoe reageer je als hij gaten in je kleding bijt? (MIsschien is het handig als je sowieso even hele oude kleding aantrekt, zodat je niet heel boos kan worden als hij er toch gaatjes in bijt) Probeer hem eens af te leiden (als je dat al niet doet) en hem daarna te belonen. Zo ook met het gooien van z'n eten. Ik heb dit vaker gezien bij een ander girjsje: Die deed het vlg mij ook voor de aandacht. Probeer eens, als hij dit doet, met een stuiterbal ofzo zijn aandacht te trekken. (Totdat hij stopt) Probeer daarna met de vijf stappen aan de gang te gaan..
Succes Sarah! |
Donderdag 10 April 2008 7:36 am |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

|
|
|
Wat die bakjes betreft heb ik ook Kea al opgebeld en ook over zijn gedrag, Richard eigenlijk want ik was nog werken. Kea heeft mij dan ook nog een website doorgestuurd en het eetbakje wat hij bedoelde. Het is een rond eetbakje dat bevestigd is op een arm zo precies en die moet je dan vastmaken aan de tralies. Het eetbakje is net groot genoeg om zijn koppig kopje in te laten passen en hem dus eigenlijk geen ruimte meer te geven om eten eruit te gooien. Het is in elk geval altijd het proberen waard.
Wat doe ik als hij bijt of in mijn kleren gaatjes maakt? Dan zeg ik "mag niet" en steek ik mijn vinger op omdat hij daar altijd heel goed op reageerde en stopte maar toen niet meer, hij was net een duiveltje en ging nog wat feller tekeer. Toen heb ik hem zonder woorden in zijn kooi gestopt, gestraft dus eigenlijk en pas na een minuut of 5 van roepen en fluiten voor aandacht heb ik hem terug aandacht gegeven. Het heeft in elk geval overdonderend gewerkt want voorlopig is hij poeslief geweest, gisteren de hele dag. Gisterenavond was hij aan het knuffelen, kusjes geven, kiekeboe spelen, het kon niet op. Opeens was mijn arm zelfs zijn kopkussen en lag hij lief te zien naar me. Maar, mijn schouder was verboden terrein, beneden blijven dacht ik zo.
Alles is perfect verlopen, daarna heb ik hem terug in zijn kooi gelaten en is hij nog wat gaan eten. Ik heb hem vrij vroeg goede nacht gewenst en heb het licht uitgedaan. Oké, de TV stond nog op maar voor hem was de aandacht voorbij. Geen problemen gehad, hij was rustig en na zijn eten heeft hij zalig zitten knarsen en suffen. Deze morgen was hij supervrolijk en heeft hij goed gewerkt bij het oefenen. Hij vraagt toch wel een strenge aanpak als hij zijn kuren krijgt heb ik gemerkt want hij zou wat doen.
Het zal nog niet opgelost zijn na die ene keer maar voorlopig is het rustig en is het genieten en ga ik ook daarvan genieten zonder te vrezen voor zijn volgende kuren.
O ja, Sue, bij Jos ligt inderdaad zijn rooster nog op de bodem dus wat hij verspilt aan eten is hij kwijt en kan hij niet meer aan.  |
Donderdag 10 April 2008 10:39 am |
|
|
Sue
Moderator

|
Hoi Sarah.. Wat fijn dat het gisteren wel lief was. Misschien was het iets van voorbijgaande aard?
Ik zou toch proberen om 'm niet te waarschuwen als hij iets doet wat niet mag. Probeer hem maar af te leiden (indien mogelijk) en daarna te belonen. (Desnoods een beetje menseneten)
Is het geen idee om het rooster te verwijderen? Zo leert hij dat hij eerst alles moet opeten en knoeien toch echt geen zin heeft.
Die Harrisons pellets zijn ook niet echt gratis.  |
Vrijdag 11 April 2008 9:53 am |
|
|
Sarah
Moderator

In het begin had ik er de rooster niet in maar ik zoals hij met zijn zand gooide vond ik het toch beter dat er die inbleef want als hij die in zijn ogen krijgt dan heb ik andere problemen en heb toch nog altijd het liefst de zand als bodembedekking, kan er niks aan doen.
Ik weet dat het niet zo goed is om hem te waarschuwen maar het is zo snel gedaan dat ik het soms sneller doe dan ik zou willen, toch zeker als mijn vel ertussen zit
Zijn beloning is nog steeds pijnboompitten, iets anders neemt hij niet als hij bij me zit maar als hij zo'n kuren krijgt dan pakt hij het pitje en gooit het zover hij kan. Hij is nu 2 dagen poeslief geweest, niks op aan te merken. Toch wat betreft zijngedrag tegenover mij. Zijn Harrison's vis ik er zelf terug uit wat nog oké is en leg ik terug in zijn bakje. Die wel, zaadjes niet, daar begin ik niet aan. |
Vrijdag 11 April 2008 10:00 am |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Hmmmm dat snap ik.. Misschien is het een idee om een plaatje acryl te nemen als bodembedekking? Of vind je dat niets?
Waarschuwen, niet op reageren.. Het is wel gemakkelijk gezegd om dit niet te doen maar kan me heel goed indenken dat je het toch doet. Zeker als hij je te pakken heeft.
Vindt hij menseneten niet lekker? Een heeeeeel klein likje pindakaas?
Vindt Joske het trouwens erg interessant als je de Harrisons opraapt?
Probeer hem eens niets meer uit z'n bak te geven maar alles verstopt. (Langzaam opbouwen) In papiertjes inpakken en dan verstoppen hierin: http://www.24parrot.com//image...../37719.jpg Ze zijn dan langer bezig en heel raar, het eten wordt een stuk lekkerder. Zou alleen wel opletten dat hij erbij kan! (En in dat mooie rad natuurlijk, maar dan niet ingepakt) |
Zaterdag 12 April 2008 7:56 am |
|
|
Sarah
Moderator

Dar huisje om eten in te steken lijkt me inderdaad wel wat ja. Het is voeden en ondertussen spelen voor hem. Zou wel eens een goed plan kunnen zijn ja. Maar heb deze nog niet gezien hier in de buurt. Eerlijk gezegd Sue, zijn rooster laat ik er toch liever inzitten.
Hij is het nu gewend en zou het ook liever zo houden.
Over het feit van pellets oprapen, ik doe dat niet als hij in zijn kuren is maar kan goed zijn dat ik dat doe in een dommelmomentje van hem. Dus, ik doe het zeker niet als hij het in zijn kopje heeft om mij te gaan uittesten. Ik wacht er wel ff mee. Het fijne is dat hij op die plek niet gaan poepen dus, dat voordeel heb ik wel, hij heeft zo meer een paar kanten van zijn kooi waar hij dat doet.
Hij is niet zo gek van menseneten nee en weet je nog dat hij in het begin niks wou nemen buiten de kooi? Ben al blij dat hij die pitjes goed aanneemt. |
Zaterdag 12 April 2008 8:17 am |
|
|
Sue
Moderator

|
Dat kan ik me ook weer voorstellen! Als jij je daar beter bij voelt dan moet je je gewoon niets aantrekken van mijn gezeur. (Jij kent Joske het beste!)
Ik weet nog wel dat hij niets wilde aannemen.. Maar de meeste gaaitjes beginnen te bedelen als ze ons zien eten, want dat eten is ALTIJD lekkerder. Jij hebt Joske goed opgevoed.  |
Zaterdag 12 April 2008 8:53 am |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Dank je Sue maar niet teveel eer hé want de weg is nog lang. Oké, bedelen doet hij niet maar hij gaat dan aan zijn bakje eten.
Hij ziet ons goed genoeg zitten want we eten in de woonkamer dus heel kortbij maar daar ben ik niet willen mee beginnen om ook geen problemen te krijgen als er bezoek komt. Hij krijgt wat hij moet krijgen maar als wij eten niet. Dat was mijn regel. Geen probleem met wie het wel doet hoor, helemaal niet, maar ik wou het niet.
En nog iets, je geeft raad, dat is geen gezeur, dat mag je niet zeggen.
Zoals ik al een zei, als ik met iets niet akkoord ben of iets niet wil dan zeg ik dat wel maar daarom is hetgeen jij zegt toch geen gezeur.
Ben blij dat je helpt zoeken.
 |
Zaterdag 12 April 2008 9:03 am |
|
|
Sue
Moderator

|
Ah gelukkig! Het is misschien wel verstandiger om ze niets te geven als je zelf zit te eten. (Niet mee laten eten iig of niets geven als ze bedelen)
Vroeger heb ik dat niet zo consequent gedaan en zie hier het resultaat bij Iago & Zazu. (Zazu valt op zich wel mee, hij gaat vaak eten als ik begin)
Iago heeft er wel een handje van om flink te bedelen. Tja, 9 jaar geleden wist ik bijna niets.  |
Woensdag 23 April 2008 7:55 am |
|
|
Sarah
Moderator

Nou, je leert vanzelf wel vind ik. Maar neem je dat jezelf niet kwalijk. Dat is nu ook geen ramp vind ik als ze mee-eten. Alleen wou ik het zelf niet. Het is het enige moment waar Richard en ik een rustig tijd hebben om bij te praten, in de week dan. In het weekend is er natuurlijk meer tijd maar tijdens de week zien we elkaar zo weinig en dan moet die tijd van ons blijven om alles te bespreken. Zo is dat vooral gekomen. |
Woensdag 23 April 2008 8:05 am |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 10:08 am
|
|
|
|
|