Juultje plukt!

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
Nel
Vlieger

Juultje plukt!  Reageer met quote  

Ja hoor, ik heb na al die jaren geen, nu toch een plukkende gaai.

Juultje (meyertje) schrikt heel erg als Bumba beweegt in zijn (aparte) kooi en hup, daar gaan na de eerste schrikbewegingen weer een paar veren.
Haar hele borst bestaat nu alleen nog maar uit dons.

De kooien staan best ver uit elkaar. Vorig jaar nog zaten ze in 1 kooi, grote lol samen. Tot Bumba Juultje ging opjagen en aanvallen.
Hup, allebei hun eigen kooi. Buiten de kooi zitten ze in het begin even naast elkaar, Juultje strak, op haar hoede. En uit het niets valt Bumba haar dan aan. Als dat voorbij is, hup, weer plukken.

Ik weet dat overmatig poetsen/plukken kan ontstaan door zelf-geruststelling. Door poetsen worden ze normaal rustig maar ze zijn dan zo gestrest dat ze zichzelf "overpoetsen" om toch dat rustige gevoel te krijgen. Met plukken als gevolg.

Ik reageer totaal niet op haar plukken, doe niet anders dan anders, doe mijn ding. Wat ik wel vervelend vind is dat zij zo gestrest is, constant op haar hoede, zelfs als ze in de kooi zitten.

groetjes, Nel
Bericht Zondag 15 Maart 2009 7:22 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Mmm, dat is geen fijn nieuws Nel..... Troosten
Hoe lang heb je Juultje en Bumba samen? Is er nog kans dat Juultje went aan de nieuwe situatie?
Bericht Zondag 15 Maart 2009 7:58 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Re: Juultje plukt!  Reageer met quote  

Jeetje wat naar dit. Sad Is het geen mogelijkheid om een soort schot te maken zodat ze elkaar niet kunnen zien? Of is dat geen optie?
Bericht Zondag 15 Maart 2009 8:08 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Nel
Vlieger

Reageer met quote  

Al langer dan een jaar. In het begin ging het juist supergoed. Ze hebben 3/4 jaar bij elkaar in 1 kooi gewoond. Tot Bumba Juultje steeds aan ging vallen. Dit kan aan hormonen liggen, dus gaf ik ze allebei een eigen papegaaienkooi. Sinds enkele weken plukt Juultje zich, maar dat is het ergste niet. De onrust en stress bij haar, dat vind ik veel erger. Het ontspannen speelse vogeltje bestaat niet meer lijkt wel.

Ik heb ook gedacht: misschien mist ze Bumba toch in haar kooi.
Dus heb ik hun kooien even gekoppeld gehad. Dan zou ze afleiding hebben aan Bumba, hem heel makkelijk uit de weg kunnen met al die ruimte en dus niet zo aan plukken denken en misschien toch relaxter zijn.
Dit heeft een halfuur zo gestaan, toen heb ik de kooien weer ontkoppeld. Bumba ging binnen 5 minuten op haar jagen. Jammer, het ging zo leuk tussen beiden. Zaten elkaar dat 3/4 jaar te poetsen en sliepen een halfjaar lang naast elkaar. Ineens was dat over. Juultje ging niet mee naast Bumba slapen maar zocht haar eigen stok.

Ik vermoed dat Bumba meer wil dan dat Juultje wil. Dat Bumba dus gefrustreert is omdat hij niet kan "koppelen" met Juultje en haar daarom opjaagt en bijt. Als hij haar eenmaal kan pakken, grijpt hij met zijn pootje haar pootje en hakt op haar in. Ik grijp bewust niet in als het zover is, maar pas als de rust is weergekeerd, want anders zou het wel eens aandachtvragerij kunnen gaan worden.
Het vervelende is, dat Juultje zelfs in de stress schiet als hij in zijn eigen kooi beweegt. Ze schrikt zich dan rot. Ik kijk niet op of om, maar zie haar in mijn ooghoek verschieten en naar een andere stok rennen, daarna gaat ze poetsen en even later liggen er weer wat veertjes op de bodem.
Oftewel: ze is constant op haar quivive (of hoe je dat ook schrijft).
Bericht Zondag 15 Maart 2009 8:14 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Nel
Vlieger

quote:
Originally posted by Sue
Jeetje wat naar dit. Sad Is het geen mogelijkheid om een soort schot te maken zodat ze elkaar niet kunnen zien? Of is dat geen optie?

O, dat is niet eens zo gek, dat kan ik ook uitproberen.
Bericht Zondag 15 Maart 2009 8:16 pm
Sue
Moderator
Moderator

Jeetje, zo ineens die omslag qua gedrag.. Sad Ik zou echt proberen om een schot tussen ze in te plaatsen. Schotten kunnen ook in de kooi dus waarom niet buiten de kooi? Smile Ik denk dat dit Juultje enorm veel rust kan brengen. Als ze dan weer wat is gekalmeerd kan je misschien het scherm langzaam er tussen uit halen. Ze wordt dan hopelijk niet meer gestrest bij het zien van Bumba.
Bericht Maandag 16 Maart 2009 6:52 am
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

jeetje rot voor juultje. ik zou haar kooi zo zetten dat ze bumba nietm eer kan zien. dan is de schrik weg en misschien het plukken ook voorbij.
Bericht Maandag 16 Maart 2009 7:55 am
Nel
Vlieger

Reageer met quote  

Gisteravond heb ik gelijk een plaid aan de buitenkant van Juultje haar kooi gehangen, aan de kant waar de kooi van Bumba staat.

Haar favoriete slaapstok, waar ze al enkele weken niet meer op sliep (dichtst bij de kooi van Bumba) nam ze gelijk weer in beslag, ging daar op zitten en ging zitten snavelkraken.

Jeetje, zo'n eenvoudige oplossing. Dat ik daar nou zelf niet op kom he Laughing

In eerste instantie dacht ik dat ze was gaan plukken omdat ze was geschrokken van de glazenwasser. Bij intensieve observatie bleek pas dat ze zo deed als ze schrok van Bumba.

Bedankt voor het meedenken. Buiten de kooi, waar ze elkaar enkele uren zien, zal ik iets anders moeten verzinnen. Misschien apart er uit laten. Dan kunnen ze wel korter eruit, maar wel ontspannener.
Bericht Maandag 16 Maart 2009 8:42 am
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

dit is een goede zet van je. ben blij dat het zo eenvoudig op te lossen was. je zou ook eventueel 2 speelbomen kunnen maken zodat ieder zijn eigen boom heeft. of om de beurt er uit. maar het ergste is nu verholpen. hopelijk laat ze het plukken nu ook.
geef haar anders afgekookt knoflookwater. dat helpt ook wat tegen plukken.
Bericht Maandag 16 Maart 2009 10:35 am
Nel
Vlieger

Reageer met quote  

goede tip van je Alexandra. Daar was ik al mee begonnen. Krijgen ze toch regelmatig van me hoor. Een paar weken appelazijn in het water, een week knoflookwater en een paar weken gewoon water, enz.
Gisteren weer begonnen met knoflookwater. Wink
bedankt voor het meedenken.

Ze hebben allebei een playtopkooi en er is een speelboom.
Omdat Bumba nogal eens weggejaagd wordt door Dinky de jardine heb ik hem niet meer gekortwiekt zodat hij goed weg kan komen, maar nu moet ik wel denk ik want anders kan hij gewoon bij Juultje komen.
Bericht Maandag 16 Maart 2009 10:46 am
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

dan zou ik gewoon wieken. zo is juul er ook beter aan toe. laat haar vleugels wel lang zodat zij kan vluchten. dat helpt ook haar zelfvertrouwen weer omhoog te halen.
Bericht Maandag 16 Maart 2009 11:00 am
Nel
Vlieger

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by alexandraatje
dan zou ik gewoon wieken. zo is juul er ook beter aan toe. laat haar vleugels wel lang zodat zij kan vluchten. dat helpt ook haar zelfvertrouwen weer omhoog te halen.

Prima, goede tip. Ga ik doen. Wink Ze zal binnenkort wel weer vleugelveren krijgen want het is al een tijdje geleden dat ik haar heb gewiekt.
Bericht Maandag 16 Maart 2009 11:02 am
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Super!! Hoop echt dat Juultje weer tot rust komt!
Bericht Maandag 16 Maart 2009 11:45 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Wat naar dat Juultje was gaan plukken maar je zegt "dat je daar niet was opgekomen" van die oplossing. Is helemaal niet stom, het is kwestie van net dat idee te krijgen en gelukkig helpt het en krijgt Juultje terug rust. Hopelijk is dat de oplossing en mag Juultje terug rust vinden.
Bericht Maandag 16 Maart 2009 3:33 pm
Nel
Vlieger

Reageer met quote  

Ja, gelukkig is Juultje nu een stuk rustiger.

Alleen ................ Bumba snapt er niets van dat ie zijn liefje niet ziet. Roepen en door de kooi sjezen. Pfffffff.

Nu heb ik met een vriendin afgesproken dat, als dit de komende week zo doorgaat, Bumba bij haar gaat logeren. Zo kan iedere vogel tot rust komen. Mijn vriendin is ook gaaien gewend. Ze heeft er 20 jaar 1 gehad, die is vorig jaar overleden. Hij zal dus in goede handen zijn. Even een time-out dan.

Eerst maar eens kijken hoe het de komende week gaat.
Bericht Maandag 16 Maart 2009 8:08 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 10:08 am
  Berichten van afgelopen: