|
|
|
Nel
Vlieger
|
| Juultje plukt! |
|
|
Ja hoor, ik heb na al die jaren geen, nu toch een plukkende gaai.
Juultje (meyertje) schrikt heel erg als Bumba beweegt in zijn (aparte) kooi en hup, daar gaan na de eerste schrikbewegingen weer een paar veren.
Haar hele borst bestaat nu alleen nog maar uit dons.
De kooien staan best ver uit elkaar. Vorig jaar nog zaten ze in 1 kooi, grote lol samen. Tot Bumba Juultje ging opjagen en aanvallen.
Hup, allebei hun eigen kooi. Buiten de kooi zitten ze in het begin even naast elkaar, Juultje strak, op haar hoede. En uit het niets valt Bumba haar dan aan. Als dat voorbij is, hup, weer plukken.
Ik weet dat overmatig poetsen/plukken kan ontstaan door zelf-geruststelling. Door poetsen worden ze normaal rustig maar ze zijn dan zo gestrest dat ze zichzelf "overpoetsen" om toch dat rustige gevoel te krijgen. Met plukken als gevolg.
Ik reageer totaal niet op haar plukken, doe niet anders dan anders, doe mijn ding. Wat ik wel vervelend vind is dat zij zo gestrest is, constant op haar hoede, zelfs als ze in de kooi zitten.
groetjes, Nel |
Zondag 15 Maart 2009 7:22 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Mmm, dat is geen fijn nieuws Nel.....
Hoe lang heb je Juultje en Bumba samen? Is er nog kans dat Juultje went aan de nieuwe situatie? |
Zondag 15 Maart 2009 7:58 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: Juultje plukt! |
|
|
Jeetje wat naar dit. Is het geen mogelijkheid om een soort schot te maken zodat ze elkaar niet kunnen zien? Of is dat geen optie? |
Zondag 15 Maart 2009 8:08 pm |
|
|
|
|
Nel
Vlieger
|
|
|
|
Al langer dan een jaar. In het begin ging het juist supergoed. Ze hebben 3/4 jaar bij elkaar in 1 kooi gewoond. Tot Bumba Juultje steeds aan ging vallen. Dit kan aan hormonen liggen, dus gaf ik ze allebei een eigen papegaaienkooi. Sinds enkele weken plukt Juultje zich, maar dat is het ergste niet. De onrust en stress bij haar, dat vind ik veel erger. Het ontspannen speelse vogeltje bestaat niet meer lijkt wel.
Ik heb ook gedacht: misschien mist ze Bumba toch in haar kooi.
Dus heb ik hun kooien even gekoppeld gehad. Dan zou ze afleiding hebben aan Bumba, hem heel makkelijk uit de weg kunnen met al die ruimte en dus niet zo aan plukken denken en misschien toch relaxter zijn.
Dit heeft een halfuur zo gestaan, toen heb ik de kooien weer ontkoppeld. Bumba ging binnen 5 minuten op haar jagen. Jammer, het ging zo leuk tussen beiden. Zaten elkaar dat 3/4 jaar te poetsen en sliepen een halfjaar lang naast elkaar. Ineens was dat over. Juultje ging niet mee naast Bumba slapen maar zocht haar eigen stok.
Ik vermoed dat Bumba meer wil dan dat Juultje wil. Dat Bumba dus gefrustreert is omdat hij niet kan "koppelen" met Juultje en haar daarom opjaagt en bijt. Als hij haar eenmaal kan pakken, grijpt hij met zijn pootje haar pootje en hakt op haar in. Ik grijp bewust niet in als het zover is, maar pas als de rust is weergekeerd, want anders zou het wel eens aandachtvragerij kunnen gaan worden.
Het vervelende is, dat Juultje zelfs in de stress schiet als hij in zijn eigen kooi beweegt. Ze schrikt zich dan rot. Ik kijk niet op of om, maar zie haar in mijn ooghoek verschieten en naar een andere stok rennen, daarna gaat ze poetsen en even later liggen er weer wat veertjes op de bodem.
Oftewel: ze is constant op haar quivive (of hoe je dat ook schrijft). |
Zondag 15 Maart 2009 8:14 pm |
|
|
Nel
Vlieger
|
|
|
quote:
Originally posted by Sue
Jeetje wat naar dit. Is het geen mogelijkheid om een soort schot te maken zodat ze elkaar niet kunnen zien? Of is dat geen optie?
O, dat is niet eens zo gek, dat kan ik ook uitproberen. |
Zondag 15 Maart 2009 8:16 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
|
|
Jeetje, zo ineens die omslag qua gedrag.. Ik zou echt proberen om een schot tussen ze in te plaatsen. Schotten kunnen ook in de kooi dus waarom niet buiten de kooi? Ik denk dat dit Juultje enorm veel rust kan brengen. Als ze dan weer wat is gekalmeerd kan je misschien het scherm langzaam er tussen uit halen. Ze wordt dan hopelijk niet meer gestrest bij het zien van Bumba. |
Maandag 16 Maart 2009 6:52 am |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
jeetje rot voor juultje. ik zou haar kooi zo zetten dat ze bumba nietm eer kan zien. dan is de schrik weg en misschien het plukken ook voorbij. |
Maandag 16 Maart 2009 7:55 am |
|
|
Nel
Vlieger
|
Gisteravond heb ik gelijk een plaid aan de buitenkant van Juultje haar kooi gehangen, aan de kant waar de kooi van Bumba staat.
Haar favoriete slaapstok, waar ze al enkele weken niet meer op sliep (dichtst bij de kooi van Bumba) nam ze gelijk weer in beslag, ging daar op zitten en ging zitten snavelkraken.
Jeetje, zo'n eenvoudige oplossing. Dat ik daar nou zelf niet op kom he
In eerste instantie dacht ik dat ze was gaan plukken omdat ze was geschrokken van de glazenwasser. Bij intensieve observatie bleek pas dat ze zo deed als ze schrok van Bumba.
Bedankt voor het meedenken. Buiten de kooi, waar ze elkaar enkele uren zien, zal ik iets anders moeten verzinnen. Misschien apart er uit laten. Dan kunnen ze wel korter eruit, maar wel ontspannener. |
Maandag 16 Maart 2009 8:42 am |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
dit is een goede zet van je. ben blij dat het zo eenvoudig op te lossen was. je zou ook eventueel 2 speelbomen kunnen maken zodat ieder zijn eigen boom heeft. of om de beurt er uit. maar het ergste is nu verholpen. hopelijk laat ze het plukken nu ook.
geef haar anders afgekookt knoflookwater. dat helpt ook wat tegen plukken. |
Maandag 16 Maart 2009 10:35 am |
|
|
|
|
Nel
Vlieger
|
goede tip van je Alexandra. Daar was ik al mee begonnen. Krijgen ze toch regelmatig van me hoor. Een paar weken appelazijn in het water, een week knoflookwater en een paar weken gewoon water, enz.
Gisteren weer begonnen met knoflookwater.
bedankt voor het meedenken.
Ze hebben allebei een playtopkooi en er is een speelboom.
Omdat Bumba nogal eens weggejaagd wordt door Dinky de jardine heb ik hem niet meer gekortwiekt zodat hij goed weg kan komen, maar nu moet ik wel denk ik want anders kan hij gewoon bij Juultje komen. |
Maandag 16 Maart 2009 10:46 am |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
dan zou ik gewoon wieken. zo is juul er ook beter aan toe. laat haar vleugels wel lang zodat zij kan vluchten. dat helpt ook haar zelfvertrouwen weer omhoog te halen. |
Maandag 16 Maart 2009 11:00 am |
|
|
Nel
Vlieger
|
quote:
Originally posted by alexandraatje
dan zou ik gewoon wieken. zo is juul er ook beter aan toe. laat haar vleugels wel lang zodat zij kan vluchten. dat helpt ook haar zelfvertrouwen weer omhoog te halen.
Prima, goede tip. Ga ik doen. Ze zal binnenkort wel weer vleugelveren krijgen want het is al een tijdje geleden dat ik haar heb gewiekt. |
Maandag 16 Maart 2009 11:02 am |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

Super!! Hoop echt dat Juultje weer tot rust komt! |
Maandag 16 Maart 2009 11:45 am |
|
|
Sarah
Moderator

Wat naar dat Juultje was gaan plukken maar je zegt "dat je daar niet was opgekomen" van die oplossing. Is helemaal niet stom, het is kwestie van net dat idee te krijgen en gelukkig helpt het en krijgt Juultje terug rust. Hopelijk is dat de oplossing en mag Juultje terug rust vinden. |
Maandag 16 Maart 2009 3:33 pm |
|
|
Nel
Vlieger
|
Ja, gelukkig is Juultje nu een stuk rustiger.
Alleen ................ Bumba snapt er niets van dat ie zijn liefje niet ziet. Roepen en door de kooi sjezen. Pfffffff.
Nu heb ik met een vriendin afgesproken dat, als dit de komende week zo doorgaat, Bumba bij haar gaat logeren. Zo kan iedere vogel tot rust komen. Mijn vriendin is ook gaaien gewend. Ze heeft er 20 jaar 1 gehad, die is vorig jaar overleden. Hij zal dus in goede handen zijn. Even een time-out dan.
Eerst maar eens kijken hoe het de komende week gaat. |
Maandag 16 Maart 2009 8:08 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 10:08 am
|
|
|
|