Kakariki ontzettend in de rui??

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
Stephanie.21
Net uit het ei

Kakariki ontzettend in de rui??  Reageer met quote  

Hallo,

Sinds Augustus heb ik twee kakariki's gekocht, een man en een pop om er als het lukt mee te gaan kweken. De man heet Chico en de pop heet Riki.
Ze zitten in een binnen voliere van 3 bij 1,5 bij 3.
In december heb ik het blok opgehangen omdat ze elkaar gingen voeren. 23 januari kwam het eerste ei, vijf dagen later pas het tweede ei en twee dagen erna het derde.. vorige week heb ik de eitjes en het blok maar weggehaald, want ze ging niet broeden en er kwam ook geen nieuw ei.
Het zou hun eerste nestje worden, dat gaat vaker mis.
Ook hebben ze in September vedermijten gehad, daar hebben we een spray voor gekocht, opzich zaten ze allebij nog wel goed in de veren alleen hadden ze wat kale plekken.
De spray had goed geholpen, er groeide gelukkig weer veren.
Maar toen Riki eitjes ging leggen werd ze bij de borst kaal en de veren zitten helemaal wild door elkaar heen. Chico begon weer een kaal plekje te krijgen, dus twee weken geleden hadden we ze voor de zekerheid weer gesprayd. Riki blijft nog steeds veren verliezen (het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat ze heel erg in de rui zit), maar toen ik ze vanochtend ging voeren lagen er vier staartveren op de grond. De veren zien er normaal uit, maar bij de rui verliezen ze hun staart toch niet?
Verder ziet ze er niet ziek uit.

Verliezen ze echt zoveel veren bij de rui, en zelfs hun staart?
Nu heeft Riki haast geen staart meer, straks verliest ze zelfs haar hele staart Sad .
Vanaf morgen ga ik drie dagen op vakantie, ik ben er dan dus niet om te kijken hoe het verder met ze gaat..

Groetjes,
Stephanie
Bericht Maandag 16 Februari 2009 12:28 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Wanneer ze een nestje hebben dan plukken ze vaak zelf wat veertjes om in het nest te leggen.
Soms plukt het mannetje het popje of poetst hij zo overdreven dat er veren uitvallen.
Maar het feit dat je schrijft dat er vanochtend vier staartveren op de grond liggen vind ik wel erg vreemd.
Verdermijt begint bij de staartpennen dus ik denk dat ze er nog steeds niet vrij van zijn. Heb je behalve de vogels ook de omgeving goed ontsmet?
Bericht Maandag 16 Februari 2009 12:55 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Stephanie.21
Net uit het ei

Reageer met quote  

We hebben een wand van schors tegen de muren gemaakt.. en het spuiten wordt dan wel heel er lastig want er zitten natuurlijk heel veel kleine kiertjes.. of helpt een beetje spuiten ook al genoeg?
Bericht Maandag 16 Februari 2009 1:12 pm
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Verdermijt als ook bv, bloedluis is ontzettend moeilijk te bestrijden als je een uitbraak hebt gehad. Een beetje spuiten zal zeer waarschijnlijk niet genoeg zijn.
hier een artikel over o.a. verdermijt en hoe en wat te doen.
http://www.studieclub-mozaieke.....enpag.html
Bericht Maandag 16 Februari 2009 1:23 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Stephanie.21
Net uit het ei

Reageer met quote  

Bedankt, ik ga het zeker lezen en kijken wat ik er allemaal nog aan kan doen.
Bericht Maandag 16 Februari 2009 8:44 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hoi Stephanie.. Hoe is het nu met ze?
Bericht Zaterdag 21 Februari 2009 7:30 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ben ook wel benieuwd
Bericht Zaterdag 21 Februari 2009 8:27 am
Stephanie.21
Net uit het ei

Reageer met quote  

Sorry dat ik zolang niets meer heb neergezet.. maar met Chico en Riki gaat het echt goed!
Riki's staart is al weer aan het aangroeien (er waren 4 staartpennen uitgevallen), ze zit nog niet mooi in de veren maar de kale plekken rond haar borst zijn weg.
Volgende week ga ik denk ik het blok maar weer eens ophangen, ik hoop dat het dan wel goed gaat.
Alleen, ze voeren elkaar niet meer. Komt dat wel weer als het blok opgehangen wordt?
Bericht Zondag 8 Maart 2009 12:49 pm
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Als ze in de rui zitten zijn ze over het algemeen niet echt in broedstemming. De rui kost ook een hoop energie en een nestje ook. Dus meestal wanneer ze ruien zullen ze niet zo snel in broedstemming komen.
Bericht Maandag 9 Maart 2009 8:25 pm
Stephanie.21
Net uit het ei

Reageer met quote  

Ja, ik had al zo'n idee.. want eergister had ik het blok opgehangen en vorige keer zaten ze er na vijf minuten al in.. maar nu niet.
Alleen Chico(het mannetje) is wel even het blok in gegaan, maar hij zit ook een stuk beter in zijn veren.
Misschien moet ik toch nog even wachten dan met het blok..
Bericht Maandag 9 Maart 2009 9:00 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 10:08 am
  Berichten van afgelopen: