kaketoe beetje down, fout eten of gewoon wintergedrag?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
Appiesmama
Net uit het ei

kaketoe beetje down, fout eten of gewoon wintergedrag?  Reageer met quote  

Appie zit wel 70 procent van de tijd wat stil op haar stokkie voor zich uit te staren. Of ze zit onderaan de kooi te krabbelen en te rommelen. Of ze is heeeeel erg knuffelig als we haar uit de kooi en bij ons halen.

Ze heeft een mooie grote kooi met schelpezand op de bodem. Er hangen een paar speeltjes maar daar doet ze eigenlijk nooit iets mee. Ik ga veel bij haar knuffelen en praten en elke 2 dagen mag ze er lekker uit. Dat moet wel onder toezicht anders vernielt ze de meubels. Ook niet te vaak uit de kooi halen anders wordt ze vervelend.

1 bakje Water met druppels bogena multivit van beaphar, 1 bakje water met calci-lux. Voer is een mengsel van los voer uit de dierenspeciaalzaak, parrots prestige (waar ik de ongepelde pindas altijd uithaal) en Prestige Papegaaien Exotic Fruit Mix. Ik trakteer haar bijna elke dag met een walnoot en probeer minstens 2 keer per week wat vers fruit voor haar te snijden (we eten zelf haast nooit fruit dus is dit vrij onregelmatig).

Dusss...... ik vind haar wat pipsjes. Zit er misschien weer een ei aan te komen, zoals vorig jaar rond de lente voor het eerst is gebeurd? Heeft ze last van de winterkou, die ons dwingt ramen en deuren dicht te houden, maar waar toch af en toe een vlaag van naar binnen komt? Is ze down omdat ze nu toch echt een maatje nodig heeft en wij haar niet gevoelsmatig (kunnen) geven wat ze nodig heeft? Is het tijd om eens echt goed voer te kopen, die dure brokken waar iedereen het over heeft? Al die vragen, ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Bericht Donderdag 28 Januari 2010 12:10 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

ik merk bij onze kaketoes niks vreemds. kan zijn dat Appie de zon een beetje mist of zo. eet ze gewoon normaal, poept ze ook normaal, zie je verder niks vreemds aan haar? zit ze ook niet bol?
lat haar anders even bij de VA nakijken, gewoon voor de zekerheid.
Bericht Donderdag 28 Januari 2010 3:02 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Appiesmama
Net uit het ei

Reageer met quote  

@ alexandraatje: ja ze zit met haar veren opgebold. Wat betekent dat? En wie weet er een VA in of nabij Almere?
Bericht Donderdag 28 Januari 2010 3:21 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Als ze met de veren bol zitten kan dit duiden op eventueel ziek zijn.

http://www.fluffies.org/nl/die.....t4765.html

Via bovenstaande link kan je vast een goede vogelarts vinden waar je naartoe kan, ik zou het toch niet te lang uitstellen, je weet maar nooit.

Succes eneuh, hou je ons op de hoogte?
Bericht Donderdag 28 Januari 2010 3:26 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Appiesmama
Net uit het ei

Reageer met quote  

@Sarah: dank je, doe ik. Ik heb het vermoeden dat ze met het juiste eten en wat extra zorg zo weer de oude is. Voor de zekerheid laat ik haar voor het eerst van haar leven eens even goed nakijken door een VA. Ik hou jullie op de hoogte.
Bericht Donderdag 28 Januari 2010 3:38 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hou vooral ff in gedachte dat niet alles zomaar met voeding op te lossen is.
Een check-up is niet gek duur en het kan je verdere dure kosten besparen, dus beter zeker spelen denk ik dan maar.
Bericht Donderdag 28 Januari 2010 3:40 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Appiesmama
Net uit het ei

Reageer met quote  

@ Sarah: ik heb morgenochtend om 10 uur een afspraak bij de dichtsbijzijnde VA. Een consult kost iets van 56 euro. Maar Appie is onbetaalbaar! Ik laat haar even nakijken en hou je op de hoogte.
@ allen: wat is het beste voer wat er te krijgen is voor een vrouwtjeskaketoe?
Bericht Donderdag 28 Januari 2010 4:26 pm
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Je geeft zelf al aan dat ze eigenlijk niet veel anders krijgt dan zaden en wat noten. Ze komt dus eigenlijk verse groente en fruit per dag te kort.

Ik kan je aanraden over te stappen op pellets. Om dit te doen zal je wel stevig in de schoenen moeten staan, kakatoes zijn niet makkelijk over te zetten.

Ook wil ik je aanraden dat rottige stoffige schelpenzand zo snel mogelijk de deur uit te gooien. Schelpenzand is erg stoffig en slecht voor de luchtwegen. gebruik hiervoor in de plaats houtsnippers of gewoon kranten.

En ja laat haar idd even goed nakijken door een VA
Bericht Donderdag 28 Januari 2010 8:21 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Appiesmama
@ Sarah: ik heb morgenochtend om 10 uur een afspraak bij de dichtsbijzijnde VA. Een consult kost iets van 56 euro. Maar Appie is onbetaalbaar! Ik laat haar even nakijken en hou je op de hoogte.
@ allen: wat is het beste voer wat er te krijgen is voor een vrouwtjeskaketoe?

Goed dat je een afspraak hebt. Zo weet je hopelijk iets meer. Prijs is inderdaad niets vergeleken met je dier. Die geef je inderdaad alles wat het kosten moet om ze goed te houden.

Ik ga met Marieke mee, probeer pellets in het dieet toe te voegen en groenten en fruit. En het schelpenzand is inderdaad heel stoffig.
Bericht Donderdag 28 Januari 2010 9:12 pm
Woppy
Fladderaar

Reageer met quote  

Hoe ging het bij de VA?
Hopelijk is ze niet ziek.
Schelpenzand ben ik ook geen fan van..
In de kooi liggen bij mij gewoon kranten..
Bericht Vrijdag 29 Januari 2010 12:22 am
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

als je pellets wilt geven, de beste zijn harrison. duur, maar wel heel goed. hoe is het gegaan?
Bericht Vrijdag 29 Januari 2010 8:01 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hoe is het gegaan bij de dierenarts?
Harrisons zijn op zich hele goede pellets. Je hoeft je dan ook niet zo'n zorgen te maken of ze alles wel binnen krijgt. Smile
Bericht Vrijdag 29 Januari 2010 2:05 pm
Ruben1
Kuikentje

Reageer met quote  

Ik hoor slechte verhalen over pellets,tis bij mij niet heilig.
Een goed zaadmengsel met afwisselend fruit en groente is na mijn mening beter.

mvg
Bericht Vrijdag 29 Januari 2010 2:25 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

ben vandaag bij de vogelarts geweest op de Universiteit van Utrecht en die raden toch pellets aan.

het is een complete voeding en je weet gewoon zeker dat ze alles binnen krijgen wat ze nodig hebben.
natuurlijk als jij een complete maaltijd kan voorschotelen waar alles in zit, is dat natuurlijk ook goed, maar laten we eerlijk zijn, wie staat te koken voor zijn gaai. er zijn er maar weinig die dat kunnen opbrengen.

Bij katten en honden is het de normaalste zaak dat we brokken geven, maar bij vogels denken we dat ze alleen leven van zaden en 1 stukje fruit en groente
Bericht Vrijdag 29 Januari 2010 3:57 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Bij mij krijgen ze zowel Pellets (harrisons) en ik sta elke dag te koken voor mijn gaaitjes. Enkel Birdy bread is op voorhand klaargemaakt en ingevroren, verder is alles versgemaakt die dag. Ze krijgen ook kiemzaad, elke dag een koffie-lepeltje tot anderhalf, niet meer om diarree te voorkomen en voor ze gaan slapen krijgen ze elk een beetje zaadjes (droge zaadmengeling) verder krijgen ze hier geen zaadmengeling.

Voor zover de check-ups uitgewezen hebben zijn mijn gaaitjes in supergoede conditie dus ben ik zeer zeker wel overtuigd van de pellets EN van de verse voeding die ze krijgen maar vroeger waren ze meer op zaadjes alleen en toen was hun conditie van buitenaf al te zien veel minder.
Bericht Vrijdag 29 Januari 2010 6:18 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 10:09 am
  Berichten van afgelopen: