|
|
|
floranne
Beginnende vlieger
| Kan een gaai met een slecht"been" uit "bed&qu |
|
|
Picou vindt het altijd prettig zo veel mogelijk mee te mogen doen.Zo ging hij deze morgen met zoon mee tanden poetsen.Maar...Picou werd plotseling zo zenuwachtig en beet.
Heel de morgen was hij blijkbaar (hierdoor?) slechtgezind.
Nog iets later ging hij in de kleerkast van zoon zitten en wilde niet opstappen en...weer beet hij.
Dan werd hij , voor zijn gedrag,in zijn speelboom geplaatst zonder aandacht verder,maar toen begon hij plots lang te schreeuwen ondanks pellets,water,speeltjes.(moeilijk om te negeren)
's Avonds mocht hij mee een autoritje maken en ook toen wilde hij niet opstappen bij zoon en weeral beet hij,liet NIET los???(om dan maar te zwijgen van het braken,doet hij alleen bij zoon)
Hij luistert minder goed en durft wel eens de domme uithangen en plots niet opstappen als we dat vragen.Hij is tot nu toe hééééééééééééél gemakkellijk/lief/aanhankelijk geweest en is dat nog steeds bij dochter en vaak ook bij mij, maar zoon en vader hebben vandaag afgezien .
Ook s' nachts durft hij wel een met belletjes luid bellen , precies vallen , maar als we gaan kijken , slaapt hij
Gelukkig blijft hij heel aangenaam bij het fietsen of buiten aan tafel.
Herkennen sommige dit gedrag of is dit om verder mee te gaan? |
Dinsdag 25 Augustus 2009 12:28 am |
|
|
Sarah
Moderator

|
|
|
Hey Floranne,
Het lijkt er me sterk op dat Picou je zoon als partner kiest en dat partnergedrag zou je moeten proberen te onderdrukken. Dat bijten is precies wat ik met Jos heb meegemaakt en kan je verzekeren dat het niet beterde zolang ik me niet anders ging gedragen. Hij beet me na een tijd echt haast stukken uit mijn handen en terwijl ik altijd degene was die hem behandelde mocht ik ineens haast niets meer. Mijn oplossing toen was echt consequent zijn, een vriendschapsband hebben met hem maar absoluut niet meer dan dat. Niet kriebelen op zijn buik, over zijn rug en vooral, hem laten opstappen op een opstaptouw. Want toen zijn beten zo erg werden kon ik hem niet meer laten opstappen, mijn pijngrens had hij gevonden en mijn vertrouwen was zoek.
Hij was als de dood voor dat touw, dat zeg ik erbij maar niet hij gaat beslissen wat kan en wat niet, dat bijten, dat kan NIET. Op deze manier heeft hij dus enkele dagen niet uit zijn kooi willen komen (zijn eigen schuld) wie niet wil opstappen op een touw blijft zitten, ik weet het het is hard en ik voor mij maar dat moest ik ff doen. Na die paar dagen sprong hij op dat touw ook al haatte hij dat ding en nu nog steeds. Het was nog niet voorbij hoor maar hij merkte wel dat ik niet zou toegeven dus als hij eruit wou zou hij moeten gaan luisteren.
Heb hem altijd met respect behandeld maar ik verwacht ook respect van hem.
Buiten de kooi stapte hij ook niet altijd netjes op dus elke keer als hij wou bijten hup de koord genomen en toen was het gedaan met bijten. Ik zei niets maar nam gewoon de koord en dan was het klaar.
Heb de koord niet lang nodig gehad moet ik zeggen want na een paar dagen zijn gehate koord te gebruiken sprong hij haast op mijn hand om uit de kooi te komen. De hormonen spelen duidelijk op en ze testen tot waar ze kunnen gaan.
Hoe komt het dat Picou nog speelt 's nachts? Is het niet echt donker dan waar hij zit? Krijgt Picou ook zijn 10 tot 12 uurtjes slaap? Want een gaaitje die die uurtjes niet krijgt kan ook best last hebben daarvan.
Dat overgeven, dat is duidelijk een partnergedrag naar je zoon. Ik heb dat van mijn BB maar heb het altijd genegeerd en zet hem ofwel terug op zijn boom als hij dat doet of ik draai mijn hoofd en zeg niets, voor mij is het niet zo'n gewenst gedrag dus reageer ik ook helemaal niet als hij dit doet, ondertussen doet hij dat nog wel eens maar het is zoveel minder geworden.
Maar, zeker het kroelen zou je wat moeten minderen op de rug, buik, dat zijn nogal gevoelige plaatsjes voor de gaai en kan zijn sexuele drang bevorderen.
O ja, bijna vergeten. Gaan jullie elke keer kijken als hij zich laat vallen? Dat is niet helemaal juist eigenlijk want ze zijn zoooooooo slim en kunnen dit gedrag dan ook zo gaan spelen dat om je te lokken. |
Dinsdag 25 Augustus 2009 7:54 am |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: Kan een gaai met een slecht"been" uit "be |
|
|
Oh jee, had Picou zijn dag niet? Volgens mij kunnen ook gaaien hun dag wel eens niet hebben. Laat ze dan maar eventjes in hun sop gaar koken.
Doet hij het braken alleen bij je zoon? Wanneer doet hij dat? Als je zoon hem aait? Kans is groot dat hij je zoon ziet als partner en gefrustreerd wordt?
Probeer de touwtjes wat aan te halen; Niet zomaar knuffelen maar alleen als er netjes wordt opgestapt. (En wel als je het één keer zegt) Stapt hij niet in één keer op, loop dan weg en probeer het later nog eens. Probeer hem ook weer wat vaker (ik weet niet of je dat al deed) te belonen met wat lekkers. (Iets wat je niet van te voren laat zien)
Succes!  |
Dinsdag 25 Augustus 2009 8:37 am |
|
|
esjo
Moderator

Het kan natuurlijk doordat er een aantal veranderingen zijn doorgevoerd t.a.v. Pico (voeding,beloning) dat Picou daar op reageerd. Om te kijken waar de nieuwe grensen liggen.
En dan juist degeen waar hij het meest mee heeft (partnergedrag,zoon) zou begrijpelijk heel zijn.
Zoals Sarah al aan geeft - jullie bepalen de grensen en wanneer hij niet goed opwil stappen kan een opstaptouw (tijdelijk) uitkomst biedden.
Verder ken ik wel het "met het verkeerde pootje uit bed stappen"syndroom
Wanneer Herman korte nachten maakt, is hij de volgende dag ook duidelijk minder in zijn hum.
Dus samen met niet genoeg slaap, een opnieuw grensen aftasten denk ik dat daar het gedrag van Picou in is te verklaren. |
Dinsdag 25 Augustus 2009 8:39 am |
|
|
floranne
Beginnende vlieger
Bruikbare, gouden tips.
Picou heeft zijn zijn eigen grote kamer s'nachts, waar niemand mag komen.Er zijn donker blauwe gordijnen,die niet al te veel licht doorlaten, maar het is wel aan de straatkant gelegen.En er zijn veel jongeren van girokampen,die nog vrolijk doorkomen,misschien ook draaiende auto's , gezien we een parkeerruimte voor ons huis hebben.(de straat is niet rustig,,maar daar kan ik niets aan veranderen).
Hij vraagt zelf slapen te gaan , meestal van 20u tot 6u50.
Onze zoon is van ons allen het minst knuffelend met hem.
Mijn dochter en ik worden niet gebeten? Hij luistert naar ons wel,vrij goed! |
Dinsdag 25 Augustus 2009 11:12 am |
|
|
|
|
floranne
Beginnende vlieger
Gelukkig is zijn slechte zin van korte tijd geweest! (kan /zal wel terugkomen)
Hij is momenteel weer héél lief voor iedereen!
Hij is ondertussen 2 jaar en zoekt inderdaad al beetje bij beetje zijn en onze grenzen.
(Zo'n opstaptouw ,is dat een gewoon touw?)
(ben ondertussen wel zeker;Picou droomt soms zeer duidelijk s'nachts.)
We zijn door zijn gedrag wel strenger aan het worden en aan alle nieuwe , kersverse papegaaienbaasjes of mag ik ze gaaien"ouders" noemen,die hier toevallig lezen, geef ik nu, na 2 jaartjes ervaring , een tip:"Wees lief,maar toch
streng van in het begin
.Een verwende papegaai is echt te vergelijken met een verwend kind!"  |
Donderdag 27 Augustus 2009 7:29 am |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
een opstaptouw is van sisal gemaakt. het is hard en stevig, net eeen stok. je kan ook gewoon een stok gebruiken hoor ipv touw. ik gebruik altijd een stok als ze neit op de arm willen stappen. in principe hetzelfde.
Het lijkt er op dat je gaai in de pubertijd zit en dan kunnen ze dit soort streken echt uit halen. dus gewoon kordaat zijn net als bij kinderen. dat geef je zelf al aan. als de pubertijd eenmaal voorbij is, dan gaat het vaak ook weer helemaal goed. |
Donderdag 27 Augustus 2009 7:38 am |
|
|
Sarah
Moderator

http://www.villafilou.nl/
Onderaan "producten" kiezen en dan touwproducten, beetje naar beneden scrollen en dan zie je hun opstaptouwen.
Kijk ff in de link als je wil bij de touwproducten, daar staan ook opstaptouwen van villa filou. Mocht je nu bijvoorbeeld zo eentje willen, zeg het me dan, wij gaan dit weekend die kant uit en breng ik er anders ene voor je mee. Maar, laat het me dan wel vandaag liefst weten voor het geval ze hem moeten maken dat het touw op tijd klaar is, zo heb je dan geen verzendingskosten.
Ik hoor het wel. |
Donderdag 27 Augustus 2009 7:51 am |
|
|
|
|
floranne
Beginnende vlieger
Waaaaaaaah
Zou ook graag gaan leren speeltjes maken daar in Zwolle!Ben helemaal zot ervan.Maar ben momenteel tot morgen alleen,kan dus geen beslissing nemen.Maar als ik mag, rijd ik er ook heen.Mag Picou ook mee ? Of zijn daar zieke gaaien?
Laat zeker nog iets weten .Bedankt voor deze info! |
Donderdag 27 Augustus 2009 8:03 am |
|
|
Sarah
Moderator

Dan vrees ik wel dat je met je eigen wagen zal moeten rijden Floranne, wij hebben een lichte vracht en de honden gaan mee in de laadbak, ik moet trouwens nog iets meenemen. Maar, ons narijden mag altijd hoor.
Nee, geen zieke gaaien daar hoor, ik wil altijd vragen hoor of picou meemag, maar dat denk ik wel.
Maar, wat bedoel je met "leren speeltjes maken"? |
Donderdag 27 Augustus 2009 8:09 am |
|
|
floranne
Beginnende vlieger
Ik schreef toch dan rijd ik er ook heen, maar ik weet nog altijd niet wat de agenda hier voorziet.(meerijden had ik niet voorzien en ook niet narijden,want ALS ik kan/mag , dan zit ik zowieso in een zeer strikt uurschema, gezien zoon 2 repetities heeft.Agenda is hier overbeladen.Beroepsmusici.)
( Wel bedankt natuurlijk dat ik je mag volgen, maar de gps doet alles wel.)
MAAR IK HAD TE VLUG GEKEKEN.LAS 30/08/09 I.P.V. 30/08/08 BIJEENKOMST (bij info)zijn foto's te zien van ara's en mensen die speeltjes maken,dat bedoelde ik dus!
Nu ,dit verandert de zaak natuurlijk,ik was geïnterreseerd in die workshop.Wat zo'n koord betreft, denk ik eerder en stokje te nemen,als dat nog nodig zou zijn.Maar momenteel is hij hier weer heel gemakkelijk en leert weer veel bij.Misschien toch eens een slechte dag geweest?! |
Donderdag 27 Augustus 2009 8:40 am |
|
|
|
|
floranne
Beginnende vlieger
Als je gaat zou je dan willen vragen of er nog zo'n workshops ooit gehouden worden? |
Donderdag 27 Augustus 2009 8:47 am |
|
|
Sarah
Moderator

Ik zal er proberen aan te denken maar als je iets wil vragen dan kan je hun ook altijd mailen hoor, hun mailadres staat op de site van ze en vinden ze ook helemaal niet erg hoor. |
Donderdag 27 Augustus 2009 11:36 am |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 10:09 am
|
|
|
|
|
|