klein probleempje roodvleugel ara

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
rovermgfan
Net uit het ei

klein probleempje roodvleugel ara  Reageer met quote  

Hoi,

Sinds een maand of 3 hebben wij nu onze Chica.
In het algemeen hebben wij geen klagen over haar.
Het is een hele lieve die graag bij je zit, maar er ook geen probleem (meer) mee heeft om in de kooi te zitten.
Het wordt echter een ramp als zij iemand in huis hoort, of als we de kamer uit gaan.
Dan begint zij te krijsen. Zodra ze in de gaten heeft dat wij weg zijn stopt ze na een minuut of 10.
Maar o wee ze hoort dat er iemand thuis is, dan blijft ze bezig.
In het begin heb ik haar in een transport kooitje in de donkere voorraad kamer gezet. Dan was ze na een paar minuten stil.
Als ze stil was mocht ze er weer uit. Zo niet ging ze onherroepelijk terug.
Echter heeft dit nu ook geen effekt meer. Ze blijft nu weer gewoon door krijsen.
We hebben van begin af aan geen aandacht gegeven, als ze lawaai maakte, of als we de kamer in kwamen.
Wie weet raad.
Bericht Vrijdag 25 Februari 2011 9:24 pm
 Gebruikers profiel bekijken Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Dit zijn hele lastige problemen, vooral omdat wij ons als mens erg irriteren aan het geluid. Gaaien hebben dat razendsnel door. Ik heb hetzelfde probleem zowel met Cleo als met Pipo gehad en opgelost, maar dat vergt wel enorm veel doorzettingsvermogen. Nog even een vraag: gaat ze alleen de kooi in als jullie weg gaan/zijn? of zetten jullie haar ook wel eens een in de kooi als jullie thuis zijn? Vermaakt ze zich buiten de kooi goed zelf, of vraagt ze veel van jullie aandacht?
Zo deed ik het: als ik even de kamer uit moest koos ik sowieso een moment dat ze al stil en rustig zijn. Ik zei 'tot zo' en liep naar de gang. Pipo ging schreeuwen. Ik hield me even muisstil en creeerde in de gang een afleiding (lepeltje op de grond, fietsbel, lade in keuken hard dicht, schudden met hagelslag pak enz enz) Zodra hij door de afleiding even stil was telde ik tot vijf. Pas als hij vijf seconden stil was liep in de kamer in en begroette/beloonde ik hem. In het begin heb ik dus veel op de gang gestaan en heel veel afleidingen gecreeerd. Dit bouwde ik uit tot tien seconden, tussentijds schreeuwen betekende een nieuwe afleiding. Het is een proces wat je weken moet volhouden, je kunt niet je irritatie tonen! Straffen helpt niet, enkel negeren en goed gedrag belonen! Beloon dus ook je vogel als hij gewoon eens stil is en jij in de kamer bent.(wat ben je goed stil...wat een knappe vogel....gevolgd door kroeltje/lekker pitje) Als ik nu naar boven of wegga, dan zeg ik tot zo. Pipo maakt nu wel contact met mij boven, bijvoorbeeld door joehoe, hallo te roepen of fietvieuw....daar reageer ik soms wel op (papegaaien houden graag contact met hun groepsgenoten) Op geschreeuw wordt op geen enkele reactie gegeven.
Bericht Zondag 27 Februari 2011 10:21 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
rovermgfan
Net uit het ei

Reageer met quote  

Nog even een vraag: gaat ze alleen de kooi in als jullie weg gaan/zijn? of zetten jullie haar ook wel eens een in de kooi als jullie thuis zijn?

Dit is heel verschillend. Maar wij zetten haar nooit in de kooi en gaan daarna weg.
Ze mag regelmatig uit de kooi, maar niet op vaste tijden. Het is meer als het ons uit komt.

Vermaakt ze zich buiten de kooi goed zelf, of vraagt ze veel van jullie aandacht?

Zodra ze uit de kooi is is ze stil. Ze heeft een speel dak en op de vensterbank staat een houten speel tuintje. Daar klimt ze veel op rond.
Als ze dan zin heeft komt ze bij ons (meestal mij) zitten.
Ze krijst dan ook niet. Maar dat komt omdat ze ons achterna kan vliegen zodra wij bv de keuken in gaan.

Zo deed ik het: als ik even de kamer uit moest koos ik sowieso een moment dat ze al stil en rustig zijn.

Dat is het hem nou, ze is altijd stil, op het gebrabbel na wat ze doet.
Ze begint alleen te krijsen als ik uit de kamer ga en er niemand meer is.
Zit mijn vrouw en/of zoon er nog ie niks aan de hand.
Dus als ze alleen gelaten wordt.
Bericht Zondag 27 Februari 2011 1:06 pm
 Gebruikers profiel bekijken Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

dan doen jullie verder alles goed! Het is een goed uitgangspunt dat ze verders stil is en nogmaals, beloon haar daar ook voor. Wat je beschrijft is precies hetzelfde gedrag als Pipo en cleo ook hebben gedaan, het is een soort verlatingsangst en de drang om contact te houden met de groepsgenoten. Je kunt met de genoemde methode aan de slag om dit te verbeteren, maar zoals alles met gaaien, het kost je heel veel geduld en doorzettingsvermogen.
Bericht Zondag 27 Februari 2011 2:57 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 10:10 am
  Berichten van afgelopen: