kleine schreeuwerd

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
joja
Kuikentje

kleine schreeuwerd  Reageer met quote  

zoals sommigen wel weten heb ik sinds een paar dagen een edelbabytje in huis
nu heb ik een vraagje over het schreeuwen ( het gaat niet over schreeuwen omdat hij honger heeft)
Ik weet dat je dat in elk geval bij oudere papegaaien moet proberen te negeren, maar hoe doe je dat bij zo'n ukkie?
Soms zit hij gewoon te schreeuwen en dan besteed ik geen aandacht aan hem, als hij dan doorgaat dan doe ik een doek over zijn kooi en dan is hij stil. (zolang als hij me niet hoort) Perfect, zou je zeggen. Ook als ik dan de doek weer van de kooi haal is hij stil. Kan niet beter.. maar als ik hem dan wil belonen door wat tegen hem te zeggen dan begint hij meteen weer.
Ik wil gewoon gezellig met hem kroelen en babbelen maar dat werkt dus niet omdat hij dan meteen een keel opzet. Ik heb natuurlijk geen papegaai om er zwijgzaam naast te zitten en om hem de hele tijd te negeren. Niet dat ik hem nu de hele dag op schoot heb hoor, zeg maar 3x per dag 10 tot 20 minuutjes maar ik zit veel naast zijn kooi omdat mijn pc ernaast staat, en zolang als ik niks zeg en niet beweeg is hij stil of brabbelt hij zachtjes
Hij reageert trouwens alleen op mijn stem of een kuchje of op het piepen van de deur, niet op het geluid van bv de tv
Hoe moet ik hiermee omgaan?
Misschien raar dat ik het zo snel vraag maar ik wil een goede basis leggen..
Bericht Donderdag 6 Mei 2010 6:49 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ten eerste, weet je wel zeker dat hij niet schreeuwt van de honger, of omdat hij toch meer behoefte aan eten heeft?? Mag je ondertussen al wat zacht voer aanbieden? Krijgt hij genoeg slaap?

Ik zou iig geen doek over de kooi doen om m stil te krijgen, dat is toch een vorm van aandacht geven aan het geschreeuw. Ik zou het aanpakken met de vijf stapjes, ken je die?
http://www.fluffies.org/nl/pap.....-vt85.html

Hier staat het principe utgelegd, je kunt dat goed toepassen om het schreeuwen te verminderen...
Bericht Donderdag 6 Mei 2010 8:51 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Als ik terug denk aan de baby-periode van ons grijsje dan vind ik dat niet zo'n vreemd gedrag. Het is een baby, een baby in huis is niet zo'n zorgeloze periode als veel mensen denken, helemaal niet zelfs want die kleine vraagt enorm veel aandacht. Hier was het net zo, zeker zorgen voor genoeg slaap, zien dat de voeding goed verloopt en hij geen honger meer heeft maar ook niet over voederen want dan kan hij stikken.
Bericht Vrijdag 7 Mei 2010 8:14 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
joja
Kuikentje

Reageer met quote  

thnx voor de reacties

ik weet zeker dat hij geen honger heeft, hij doet het nl ook nadat hij zijn kropje vol heeft gegeten, en hij eet ook al goed zelfstandig, zowel geweekte pellets als een beetje fruit en zaadjes.
Het lijkt me geen schreeuw om aandacht want hij doet het juist als ik hem aandacht geef dus vandaar dat ik om advies vraag, het is zo tegenstrijdig Confused

Maar misschien dat hij overdag toch wat meer rust wil aangezien hij wel rustig is met een doek over de kooi, 's nachs krijgt hij wel genoeg rust, gister bv van 8 uur 's avonds tot 9 uur vanochtend. Zzz
Op dit moment zit ik naast hem en is hij ook rustig, als ik tegen hem praat krijg ik wel meteen een reactie maar geen overdreven krijs reactie
Bericht Vrijdag 7 Mei 2010 8:35 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Probeer je er toch van bewust te zijn dat ook die kleine baby's er goed mee omkunnen om je al snel te gaan manipuleren dus moet je iets doen, doe het gewoon en laat hem ff schreeuwen zonder ook maar een blik te gunnen of een woord te zeggen ertegen anders krijg je het risico dat je een schreeuwertje gaat houden. Hij moet nu gewoon leren wanneer er aandacht komt en wanneer niet.
Bericht Vrijdag 7 Mei 2010 9:55 am
joja
Kuikentje

Reageer met quote  

dat is precies de reden dat ik hier om advies vraag, zodat ik geen verkeerd gedrag in de hand ga werken Very Happy
Bericht Vrijdag 7 Mei 2010 10:42 am
joja
Kuikentje

Reageer met quote  

maar nog even voor de duidelijkheid..het lijkt er juist op dat hij geen aandacht wil.. hij krijst als hij bij je zit of als je tegen hem praat en als ik er niet ben of als hij me niet ziet en hoort is hij stil Onzeker
Bericht Vrijdag 7 Mei 2010 5:42 pm
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik heb eens gelezen over handdoek "therapie". Hem in een handdoekje doen en dan lekker bij je nemen. Heel veel Edels (en waarschijnlijk ook andere (jonge) papegaaien) schijnen dat erg fijn en rustgevend te vinden. Wink

Gaat het inmiddels al wat beter?
Bericht Maandag 10 Mei 2010 3:57 pm
joja
Kuikentje

Reageer met quote  

Ja het gaat zeker beter, ik heb het toch maar genegeerd dus maar helemaal geen aandacht gegeven en nu schreeuwt hij veel minder als ik aandacht geef! Ik had het handdoekje ook al geprobeerd maar dat werkte niet Veertje
Bericht Maandag 10 Mei 2010 4:09 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

In elk geval fijn dat het beter is nu. Veertje
Bericht Maandag 10 Mei 2010 8:34 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 10:12 am
  Berichten van afgelopen: