koppige papegaai;

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
mhweb
Eitje

koppige papegaai;  Reageer met quote  

Hallo,

Yebo, onze grijze roodstaartpapegaai is inmiddels ca anderhalf jaar oud.
Heb de laatste weken de indruk dat die beetje koppige kuren krijgt.

Hij stapte gewoon om mijn hand als ik dit hem aanbood... liet zich gewillig kopje krabben, maar stilaan wordt hij een beetje onhandelbaar.

Op het moment loopt hij steeds van me weg ( andere kant van klimboom of kooi) en begint te krijsen met open vleugels al ik een poging doe dichterbij te komen of hem op mijn arm te laten stappen;

Tot voor een paar dagen lukte het nog, om hem iets aan te bieden dat hij niet graag heeft.. ( grote stok bv ) waardoor hij op de grondsprong, en waarna ik hem alsnog op mijn hand kon laten stappen, en daarna in zijn kooi te stoppen indien nodig ( als we weg moeten, of als het bedtijd is )

Vandaag echter heb ik hem moeten laten op het terras lopen, kon hem langs geen kanten pakken, en is hij onder zijn kooi gaan zitten.
Hopend dat er niks zou gebeuren, zijn we dan vertrokken waar we naartoe moesten, in de hoop dat die vanzelf als we weg waren , in of op zijn kooi of klimboom zou kruipen.

Dit is gelukkig ook gebeurd, eens terug thuis zat mijnheer yebo rustig op zijn kooi.

Hoe krijg ik het terug voor elkaar dat die terug vertrouwen krijgt, ( lijkt op een of ander manier verloren te zijn) of doe ik hem weer zin krijgen in contact .

Zoals het nu is, is het niet echt aan te raden om hem nog uit zijn kooi, of op klimboom te laten, omdat ik hem niet terug veilig in zijn kooi kan zetten als dat nodig is.

Mijn man sugereert om hem bij wijze van straf enkele dagen in zijn kooi te laten en hem behalve eten en drinken te negeren.
Ik vraag me af of dat wel de goede oplossing is, ik heb geen zin en een papagaai die altijd alleen nog in zijn kooi kan gehouden worden, door het feit dat het niet mogelijk is hem te verplaatsen indien nodig.

Graag enkele sugesties...

Michèle
Bericht Zaterdag 21 November 2009 2:46 pm
 Gebruikers profiel bekijken Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Assie
Vlieger

Reageer met quote  

volgens mij heb ik wel eens tips gelezen
ff googlen op flufiies naar 'gedragsproblemen'

heel veel succes
Bericht Zondag 22 November 2009 4:36 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hey hey,

Gek genoeg is mijn grijsje op dit moment ook zo'n kuren aan het krijgen maar deze kan vliegen dus ik ga hem dan toch maar weer eens laten wieken en dan verder kijken hoe het gaat. Hem er niet meer uithalen lijkt me niet de oplossing om eerlijk te zijn. Er mee werken lijkt me beter maar je moet natuurlijk de bovenhand blijven houden, geen schrik hebben en laten zien dat opstappen opstappen is. Niet makkelijk, ik weet het.
Bericht Zondag 22 November 2009 5:34 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Misschien kun je met de vijf stapjes weer een mooi begin maken.
http://www.fluffies.org/nl/pap.....-vt85.html

Om hem als straf een paar dagen lang in de kooi te houden en te negeren zal meer kwaad dan goed doen. Waarschijnlijk krijg je er dan nog meer problemen bij.

Probeer zelf rustig en kalm te blijven, wanneer jezelf wat onzeker of gestresst bent, voelen ze dat haarfijn aan.

Wat ik verder uit je bericht lees is dat jullie hem met een stok eigenlijk lieten schrikken zodat hij op de grond sprong. En vanaf de grond wil(de) hij wel opstappen.
Met die aktie beschadig je wel de vertrouwens band. Eerst laten schrikken en dan op laten stappen.

Is hij op die momenten dat hij net op wil stappen, angstig of juist agressief of......
Bericht Zondag 22 November 2009 7:41 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
mhweb
Eitje

Reageer met quote  

Hey,
Gisteren leek het weer even goed te gaan. Hij was weer vriendelijke, wilde vanop zijn kooi zonnebloempitten aannemen, en op mijn arm stappen.
Vandaag, weer hetzerde probleem. Ik heb zijn nachtkooi binnen in huis open gedaan, en hij is er bovenop gaan zitten. Wil ik hem laten opstappen, loopt hij de andere kant op..

Wat betreft die stok moet je niet denken dat ik die bruusk naar hem toe beweeg, om hem te laten schrikken, maar ik beweeg die stok zachtjes, dichter in zijn richting, Hij zit dan op het uiterste eind van zijn kooi, laat zich langs de spijlen iets zakken, en springt ( vallt) naar beneden.
Ik heb deze overigens nu niet meer gebruikt. HIj zit nog steeds binnen in de keuken op zijn nachthok... ziet mij hier zitten aan de pc, Ik spreek er af en toe tegen, om zijn aandacht te wekken, maar, als ik hem wil pakken om naar zijn klimboom of groot hok te brengen, weigert hij resoluut.
Daarnet ben ik aan het werkblad gaan zitten, met een boekje en kop koffie.. zijn kooi staat op dat werkblad, in de hoop zijn interesse te wekken, hij houdt normaal van boekjes en kopjes koffie met lepeltje er in... maar na 15 minuten nog steeds geen reactie.. hij blijft bovenop zitten.
Bericht Maandag 23 November 2009 7:45 am
 Gebruikers profiel bekijken Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

je gaaitje is aan het puberen en aan het uitp[roberen hoe ver hij kan gaan dit is heel herkenbaar. ook die van mij hebben zo gedaan. veel oefenen met op en afstappen en belonen. straffen op de manier waarop je man zei heeft geen zin.heb geduld en ben consecuent, dan komt het wel goed.
Bericht Maandag 23 November 2009 8:12 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 10:13 am
  Berichten van afgelopen: