|
|
|
cerberus
Eitje
| Krijsgedrag |
|
|
Hallo,
Sinds jaartje of zo, maakt mijn papegaai ( grijze roodstaart ) altijd als ik de rolluiken omhoog of omlaag doe een soort van piepend, geluid dat pijn doet aan mijn oren. Ik denk dat hij dat doet omdat hij schrikt of zo.
Ik heb er nooit vroeger aan gedacht om dat eens te vragen of daar iets aan te doen is, maar vandaag dus wel.
Ik vind het echt een heel erg irritant geluid. Weet er iemand wat hier aan te doen valt?
mvg,
Gert |
Woensdag 17 Oktober 2007 6:33 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: Krijsgedrag |
|
|
Hoi Gert, welkom hier!
Wat raar dat je papegaai dat geluidje telkens maakt als je je rolluiken omhoog of omlaag doet. Zou het kunnen zijn dat ze eerst wat stroef waren of dat ze heel zachtjes dat geluid maken? |
Woensdag 17 Oktober 2007 7:03 pm |
|
|
|
|
cerberus
Eitje
hey! bedankt.
Neen helemaal niet. Ze maken een heel normaal geluid.
Daarjuist liet ik men rolluiken af, en het was weer hetzelfde..
Iemand een idee? |
Woensdag 17 Oktober 2007 9:00 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Wat is een normaal geluid? Is het niet een poging om het geluid te immiteren? Zazu van mij probeert vaak de mixer na te doen. Het enige wat je dan hoort is wat lelijk gekrijs. |
Woensdag 17 Oktober 2007 9:14 pm |
|
|
esjo
Moderator

Onze kamer deur piept. Eerst zachtjes maar nu vrij hard omdat Herman het geluid mee doet zodra iemand van ons door die deur gaat. Vind het wel grappig  |
Donderdag 18 Oktober 2007 11:09 am |
|
|
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
Solace krijste het als ik de lamellen open of dicht deed. Wat geholpen heeft is Solace waarschuwen zonder
hem
te waarschuwen. Ik zeg dan heel opgewekt tegen de kamer in het algemeen (niet tegen Sol want ik wilde geen aandacht geven aan zijn slechte gedrag) "even de lamellen open, oooh fijn al dat licht!". En 's avonds zeg ik "zullen we even de ramen dichtdoen, dan wordt de kamer zo mooi helder!" (onze lamellen zijn wit). Solace raakte daardoor meer geinteresseerd in wat ik deed dat zo leuk was dan dat hij schrok van de lamellen. Hij krijst nu niet meer, hij maakt zelfs hele lieve prrrt geluidjes omdat hij zo blij is dat we iets leuks doen (wat er zo leuk is aan lamellen open/dicht weet hij niet, maar aan mij te zien is het ge-wel-dig, dus is hij blij). Misschien helpt jou dat ook? |
Donderdag 18 Oktober 2007 12:23 pm |
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
quote:
Originally posted by Sue
Zazu van mij probeert vaak de mixer na te doen. Het enige wat je dan hoort is wat lelijk gekrijs.
Gebruik je je mixer vaak dan? |
Donderdag 18 Oktober 2007 12:25 pm |
|
|
cerberus
Eitje
Hey.
Ik ga vanavond dat blij-zijn trukje eens proberen.
En aan fluffy: Het geluid dat mijn papegaai maakt komt HELEMAAL niet overeen met de rolluiken.
Het is gewoon een irritant heel luid gepiep precies PIEP PIEP ( komt met niets in huis overeen ) en ja hij doet het alleen bij het naar beneden doen van de rolluiken. Hij staat nu wel vlak voor het raam en dan maakt da vrij veel lawaai, miss dat hij daardoor schrikt. Maar jah.. Ik kan hem moeilijk verzetten. |
Donderdag 18 Oktober 2007 3:38 pm |
|
|
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
quote:
Originally posted by cerberus
Ik ga vanavond dat blij-zijn trukje eens proberen.
Succes. Als het niet lukt even volhouden. En geen aandacht geven als hij krijst (zelfs niet zijn kant op kijken of boos worden); jij bent gewoon in jezelf aan het praten. Aandacht moedigt ze namelijk aan om door te gaan met krijsen. Pas als hij stil is krijgt hij weer aandacht. |
Donderdag 18 Oktober 2007 3:48 pm |
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
Oh, wat ik nog vergeten was: begin met blij zijn
voor
je de luiken omlaag laat. Dan geef je hem meteen een waarschuwing (zodra hij tenminste snapt "jij bij luiken + jij blij = luiken omlaag"), zodat hij niet meer schrikt. |
Donderdag 18 Oktober 2007 3:55 pm |
|
|
cerberus
Eitje
Ok ik zal er aan denken.
quote:
Originally posted by Whisper
pas als hij stil is krijgt hij weer aandacht.
Dat duurt niet lang hoor. Hij Piept gewoon 1 maal heel luid en dan is dat terug gedaan  |
Donderdag 18 Oktober 2007 5:27 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
quote:
Originally posted by Whisper
Gebruik je je mixer vaak dan?
Ehmmm nee.. Maar hij doet het ook als ik de keukenmachine aanzet. En dan echt een monotoon geluid maken. Ik heb wel het idee dat hij het probeert te immiteren. Al klinkt het van geen kanten! |
Donderdag 18 Oktober 2007 10:41 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: Krijsgedrag |
|
|
Hmmm is het een soort alarmroep? Reageert hij gestressed?
Ik hoop dat Whisper's tip zal werken. Succes! |
Donderdag 18 Oktober 2007 10:43 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 10:14 am
|
|
|
|
|