Maatje voor Apple

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
Pyrococcus
Net uit het ei

Maatje voor Apple  Reageer met quote  

Ik ben gisteren heel toevallig in een dierenwinkel een maatje voor Apple (Pyrrhura rupicola pop) tegengekomen. Apple zit al samen met 2 pineapples, maar ik merkte dat die steeds meer naar elkaar toe gaan trekken (is koppeltje). Het maatje (Kiwi gedoopt) zou een mannetje moeten zijn, is van dezelfde leeftijd als de anderen (9-12 maanden) en is super tam. Helaas heeft hij maanden alleen gezeten. Hij is weggedaan omdat zijn vorige eigenaar vaak van huis was, Kiwi erg aan het schreeuwen was en hij zijn vorige baasje nogal beet. Van het bijten was in de winkel niets te merken, ik kon hem zonder problemen kriebelen en met mijn dochter en vader ging het ook prima.

Ze staan nu met de kooien naast elkaar, Apple en Kiwi hebben elkaar al kusjes gegeven door het gaas (Kiwi deed gelijk aan tongliefdesbijtjes, wat Apple niet zo leuk vond...). Kiwi moet ook nog pellets en groente en fruit leren eten.

Maar nu, de introductie.
-Kiwi is net weer gekortwiekt, de andere 3 zijn niet gewiekt. Vooral de 2 pineapples vinden vliegen geweldig, Apple niet zo.
-Het is de bedoeling dat Kiwi in ieder geval bij Apple kan, het liefst ook nog een paar weken/maanden bij de andere 2. Fenix (pineapple man) is erg lief, maar Kiwi is natuurlijk ook een man die wel aan zijn meiden komt. Fenix is 11 maanden en begint op een volwassen leeftijd te komen. Is het verstandig om Kiwi nu nog bij de pineapples te introduceren?
-Is het slim om de andere 3 (of alleen Apple) ook te wieken? Dan is het wat gelijkwaardiger. Het is wel de bedoeling dat het spul volgend jaar kinderen gaat krijgen. Kan dat met gewiekte vogels? Pyrrhura's zitten toch naast elkaar net als forpussen tijdens de copulatie? Dan zou het geen probleem moeten zijn.

Verder nog tips? Doxy is bij Apple en Fenix gekomen toen het spul nog erg jong was. De intro heb ik toen buiten het hok gedaan, Apple en Fenix mochten kijken als Doxy spuitje kreeg en zij kregen dan de restjes (waren al lang zelfstandig). Dus Doxy vonden ze al heel snel erg leuk.
Bericht Vrijdag 3 December 2010 8:59 am
 Gebruikers profiel bekijken Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

ik zou als ik jou was ze gewoon eens buiten de kooi allemaal introduceren met elkaar. misschien valt het reuze mee. Apple en Kiwi mogen elkaar al heel erg dus kan best dat het meteen ook goed klikt. proberen kun je het altijd.
Bericht Vrijdag 3 December 2010 1:23 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Pyrococcus
Net uit het ei

Reageer met quote  

Kiwi begint lekker in te burgeren. Hij laat nu meer van zichzelf zien (en horen). Hij maakt heel andere geluiden dan Apple die dus van dezelfde soort is.

Ik heb de 4 nu een aantal keren bij elkaar uit de kooi gehad. Fenix (pineapple man) maakt het totaal niet uit dat er nog een vogel bij is. Kiwi (nieuwe) maakte de fout bij Doxy (PA pop) om ineen te duiken, dus nu vindt Doxy dat zij de baas is over Kiwi. En Apple om wie het allemaal te doen was? Zij is bang voor Kiwi. Ze rent en vliegt heel snel weg. Dus Kiwi vindt dat weer leuk en loopt met opgezette kraag op Apple af.

Wat heel mooi te zien is, is het verschil in gedrag tussen de 2 soorten. De pineapple molinea's knikken met hun kop snel op en neer als dreig/begroet gedrag, terwijl de rupicola's de kraag opzetten en hun kop langzaam heen en weeg wiegen. Erg leuk om te zien.

En hoe krijg ik het voor elkaar. Apple gekocht in Alkmaar bij een hobbyhandelaar in februari 2010, Kiwi gekocht in Hoorn in een dierenwinkel als volwassen vogel: zijn ze van dezelfde kweker... Zul je net zien dat ze dezelfde ouders nog hebben ook. Daar ga ik nog achterheen.
Bericht Maandag 6 December 2010 11:18 am
 Gebruikers profiel bekijken Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 10:19 am
  Berichten van afgelopen: