Malu Mevrouw Bijtgraag

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
esc_f_ny
Vliegende acrobaat

Malu Mevrouw Bijtgraag  Reageer met quote  

Hello everybody!
Ik heb al her en der gezocht, maar kan niks vinden over m'n volgende probleem.
De meeste van jullie kennen Malu wel. Het is een schat, uiterst intelligent en hangt super aan me.
Ik hou zielsveel van haar, maar ze werkt me steeds meer op m'n zenuwen.
Ik noem haar mevrouw Bijtgraag.
Niet dat ze aanvalt of wat dan ook. Maar dan zit ze bij me en bijt ze bv in m'n hals. Niet kwaadwillend of gemeen, maar het is eigenlijk een beetje een gewoonte geworden. En zoals jullie zullen begrijpen, zijn dat hele venijnige beetjes. Heel irritant.
Bij Tiga doet ze het ook hoor, maar die spreekt haar taal, dus weet hoe ze duidelijk moet maken dat het niet fijn is.
Ik word er steeds vaker boos om, omdat het uitermate irritant is. Maar uiteraard kijkt ze me dan aan van:"Wat bedoel je nou?"
Ik oefen wel met opstappen, want dan doet ze het ook. Maar hoe kan ik het nou afleren als ze in m'n nek zit.
Of aan m'n mouw zit te knagen en dan niet door heeft dat ze zo hard bijt, dat ze m'n velletje beet heeft.

Nogmaals, het is niet gemeen, maar ze heeft niet door hoe pijnlijk het is.

Wie heeft er een tip?
Bericht Woensdag 25 November 2009 11:02 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Ik zou haar nu gewoon eventjes niet in je nek laten zitten om de gewoonte van het in je nek bijten eruit te halen. Daarnaast zou ik haar toch corrigeren als ze bijt door bijvoorbeeld je mouw heen zoals je omschrijft. Ook al doet ze het niet expres, ze moet toch leren dat het niet kan.
Ik zou dit doen door "nee" te zeggen en haar van de "bijtplaats" af te halen en ergens anders neer te zetten (bijv. op je been of zo). Ik zou niet direct werken met straffen, omdat ze het niet expres doet, maar wel haar proberen duidelijk te maken op die wijze dat het niet goed is wat ze doet. En natuurlijk een "goed zo!" als ze ergens zit en er niet bijt nadat je haar verplaatst hebt.
Bericht Woensdag 25 November 2009 11:15 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Schiet me nog een andere wijze te binnen...

Henniz (ook een piranja hihi) die wil ook nog wel eens uit proberen. Ik zeg dan ook wel eens "zachtjes" en haal met mijn hand voorzichtig zijn snaveltje iets omhoog. Dus sturend en niet duwend of trekkend, want ik wil hem niet straffen. Henniz begrijpt dat wel wat ik dan bedoel wat er nu op neer komt dat als ik "zachtjes" zeg, hij al stopt met bijten en me bijna onschuldig aankijkt van "ik deed toch niks!" Laughing
Bericht Woensdag 25 November 2009 11:17 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Fluf is dan wel een BB maar kan dat ook met momenten goed, hij poetst me dan precies en dan ineens iets te fel zeg maar en als het TE is dan helpt bij hem het woordje "zachtjes" wel omdat ik hem dat ook geleerd heb toen hij kleiner was. Kan je nu ook maar dan zal je Malu van haar plaats waar ze je "bijt" moeten halen en "zachtjes" zeggen, of inderdaad haar snaveltje ff van die plek "wegduwen" en "zachtjes" zeggen. Zo weet ze na een tijdje wel dat ze met dat snaveltje wat zachter moet gaan doen. Is hier op die manier goed gelukt en het woordje "zachtjes "werkt nu prima, tenzij hij zijn duiveltjesoren heeft opgezet natuurlijk maar dan gaat hij in een time-out maar dat verschil merk je na een tijdje wel, zeker als je weet dat ze het woordje goed genoeg kennen.

Succes.
Bericht Woensdag 25 November 2009 11:41 am
esc_f_ny
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Thanks a lot ladies!
Hier heb ik wat aan. Ik ga er zeker mee aan de slag.
Moet alleen voor mezelf weer even het punt zoeken dat ik rustig kan blijven en niet gelijk geirriteerd raak. Maar ja, het is elke keer zo onverwachts en venijnigs, een knap mens als je daar rustig bij blijft dag in dag uit.
Maar moet toch, want elke keer boos worden, maakt het alleen maar erger.
Dat 'zachtjes' gebruik ik al bij Raja als ze bij een ander zit. Begrijpt ze heel goed. Gek he, dat dat dan in een andere situatie niet in je opkomt.
Alhoewel, ik besef nu ineens dat ik dat tegen Malu ook elke keer wel zeg....... eigenlijk schreeuw..... Jen Nee! Nee!
Dus ik ben weer zoooooo blij met jullie!!! Hulde! Jullie hebben me weer even back to reality gebracht.

Malu is heel slim, dus als ik m'n geduld weer terug heb, moet het zeker lukken. Het zal alleen heel moeilijk voor haar zijn een tijdje niet in m'n nek te zitten, haha. Moet dan maar even. Nanaaa! Laughing

Thanks nogmaals!
Bericht Woensdag 25 November 2009 4:48 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Fijn dat je er wat aan hebt! Daar zijn we voor he?!
Nu ons wel op de hoogte houden of het allemaal lukt met Malu. En kom hier maar ff je gal spuwen en schreeuwen, misschien helpt je dat om bij Malu dan weer rustig te blijven.

Meestal als ik een dag heb dat me dat niet lukt, loop ik letterlijk even weg (vooral bij Gogo, want die is het beste in mij te irriteren). Dan ga ik meestal iets doen waar ik weer even rustig en aardig van wordt en probeer het dan nog eens. Meestal lukt het dan wel.

Je hoeft ook niet altijd perfect te zijn heb ik geleerd, dus als het even niet lukt, dan maar niet en later nog eens proberen.
Bericht Woensdag 25 November 2009 6:11 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Het is vaak door de routine dat we dingen vergeten en dan zijn we er ook voor mekaar om die dingetjes weer ff aan mekaar te doen herinneren. Komt helemaal goed hoor, jij kan dat, ben ik zeker van. Het is zoals je zeg, ff dat geduld terug vinden en dan komt dat wel. Probeer haar dan ook enkel bij je te laten als je echt relaxed bent, na een lekkere douche of zo, ben je vaak het meest relaxed en als je het meeste tijd hebt en niet ergens naartoe moet. Als ik gehaast ben of op uur sta dan laat ik ze meestal ook ff zitten want dan is mijn lontje echt vrij kort Embarassed dus dat doe ik ze niet aan.
Bericht Woensdag 25 November 2009 9:25 pm
esc_f_ny
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Nou zeg, dankzij jullie had diezelfde avond weer rust in m'n kop. Het is lastig, maar langzaamaan denk ik dat Malu het begint te begrijpen. Ze kijkt me elke keer wel vragend aan, zo van:"He? Dit is toch normaal wat ik doe?" Maar het is een superslim vogeltje, dus heb er weer vertrouwen in.
Alhoewel ik het vanochtend weer ff kwijt was. Had ik haar weer in m'n hals zitten, terwijl ik bezig was. Was het ff vergeten (Ik dus ook m'n gewoonte ff aanpassen). Hap in m'n hals en ik boos. Oeps. Maar daarna heb ik ook mezelf weer gecorrigeerd.

Top ladies!!! Thanks a lot! Veertje
Ik hou jullie op de hoogte.
Bericht Zaterdag 28 November 2009 1:33 pm
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Wat goed dat het al zo snel helpt!
Gewoontes aanpassen is altijd lastig. Gun jezelf die tijd en het komt helemaal goed!!
Top hoor!! Hoe het al gaat!! Veertje
Bericht Zaterdag 28 November 2009 4:17 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ben het helemaal met Egwene eens. Je moet jezelf ook niets gaan verwijten hoor, je terug wat gaan aanpassen gaat niet van hupakee dus dat vraagt wel tijd. Maar, je bent goed bezig dus dat lukt je helemaal hoor. Zoals je zegt, Malu is een slimmerd en zal het goed genoeg begrijpen hoor, ze vat het snel genoeg op.

Blij dat we je kunnen helpen Jen Yeah!
Bericht Zaterdag 28 November 2009 7:43 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 10:19 am
  Berichten van afgelopen: