|
|
|
carine
Eitje
| negeren |
|
|
hallo even een vraagje, heb ook een bonte boer en zoals dat bijten he dat is ook inderdaad als hij bovenaan het hok zit, zolang hij niet op onze hand wil komen mag hij het hok niet verlaten hij is al gekortwiekt, dat wel maar is soms erg dominant, maar hij zou wat liever moeten worden he soms is hij dat hoor en dan mag je alles doen met hem maar ineens draait hij zich dan om en dan is het gedaan met de liefde he, wanneer zou ik hem er nu uitlaten ???? of moeten we wachten tot hij zelf op onze hand komt ?????
vele groetjes
carine  |
Maandag 6 Februari 2006 1:22 pm |
|
|
|
|
Patricia
Kamikaze piloot
|
|
|
|
Zelf zou ik daar niet mee wachten carine. Er zijn wel meer gaaitjes die niet vanuit de kooi op je hand willen stappen. Onze aga vond het in het begin ook niet leuk als je je hand in zijn kooi stak. Als we zijn kooi opendeden en we hielden onze arm ervoor sprong hij moeiteloos vanuit zijn kooi op onze arm. (inmiddels mogen wij wel met onze hand in zijn kooi, maar vreemden echt niet hoor, dikke paniek zou het dan zijn en terecht natuurlijk). Toen hij na een periode van vliegen weer opnieuw gekortwiekt werd wilde hij zelfs een paar dagen helemaal niet meer uit zijn kooi. Ik pakte hem dan gewoon hoor. Hup eruit jij! Ik ging gewoon met hem aan de slag. Leuke dingen laten zien, zelf spelen met papiertjes e.d. en zo zijn interesse wekken.
Er zijn ook genoeg mensen die hun vogel niet op hun hand laten stappen maar wel op een zogeheten opstapstok. Je zou dat eens kunnen proberen?
Een mooie dikke stok ter hoogte van zijn buikje houden. Boven zijn pootjes en heel zachtjes tegen zijn buikje drukken, zodat hij wel op moet stappen.
Als Mo'tje niet uit zijn kooitje wil (komt zelden voor, maar hij is ook weleens een periode hevig verliefd geweest op een speeltje in zijn kooi) zet ik de kooi gewoon open en dan kan hij eruit wanneer hij zelf wil.
Ik weet niet of dit een bezwaar is. Omdat jullie BB-tje al gekortwiekt is en toch niet echt weg kan zou ik zo denken dat dit het proberen waard is. Gewoon kijken of hij er uit zichzelf wel uitkomt. Je moet toch een keer ergens beginnen he?
Er zijn vast wel mensen met meer tips.
Succes hoor. |
Maandag 6 Februari 2006 4:09 pm |
|
|
|
|
jamy_nl
Ervaren vlieger
|
|
|
Hoi Carine
Welkom!! Ik beantwoord je vraag ook maar even hier (dan volgen er vanzelf nog véél meer goede tips )
Je bb-tje is gewiekt begrijp ik en hij klimt naar boven in de kooi .... die kan niet open??!!
Als dat zo is dan zal je hem moeten "omkopen", je bb-tje is nog maar 2 weekjes bij je dus die moet erg wennen!. Hij moet naar jullie luisteren en niet omgekeerd!
"Omkopen" is: veel aandacht geven terwijl hij/zij in de kooi zit, deurtje open en ervoor gaan zitten, dag verder: open hand vlak voor de kooi houden (stukje trosgierst op je hand maakt hem super nieuwsgierig) en maar praten, mooie jongen/meisje.... niet rechtstreeks aankijken (ook al is dat érg moeilijk die eerste paar weekjes!!) en hem laten onderzoeken. Even niets forceren, veel praten en blijven praten! Uitleggen wat je gaat doen "Ik kom even gezellig bij je zitten ...." en als je dan een paar minuten hebt gezeten weer weglopen vertel dan desnoods dat je aardappelen gaat schillen of ....de afwas.... leg gewoon uit wat je gaat doen ...en half uurtje later ga je weer bij hem zitten.... "hallo, daar ben ik weer"....
Dat praten geeft een vertrouwd gevoel voor je bb-tje, hij gaat je stem herkennen én je neemt hem serieus (ik roep nu even "hij" ... maar dat weet je nog niet hè?!!) Die "interactie" is heel belangrijk! Nogmaals... hij moet vrijwillig komen en naar jullie luisteren!
Ongemerkt gaat hij van de bovenste stok steeds een stukje lager zitten.... hij gaat ook op je komst wachten!!! En vóór dat je het weet doet ie vrijwillig dat stapje op je hand en kan je hem ook weer af laten stappen!
De raad die Patricia je gaf..... DOEN !! maar eerst moet ie boven uit die kooi vandaan en niet meer bijten!
Véél succes, het gaat je lukken! Echies!!!!! |
Maandag 6 Februari 2006 11:48 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 10:24 am
|
|
|
|
|