Niet agressief bijten, wat te doen?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
Linde
Vlieger

Niet agressief bijten, wat te doen?  Reageer met quote  

Hallo allemaal,
In principe weet ik goed wat ik moet doen als een vogel me bijt; negeren (en bij Pukkie hielp het ook altijd goed om 'nee' te zeggen). Maar, dit was een meer aggressief bijten dan Barba verde (mijn kleine groene forpusje) nu doet. Hij is in het begin erg tam geweest, maar toen ben ik 10 dagen weg geweest op vakantie, mijn huisgenoten hebben samen op hem gepast (en hij stond in een te drukke woonkamer), dat is niet goed voor hem geweest. Nu gaat het weer steeds beter, rustig aan beginnen met uit mijn hand laten eten.

Het punt is nu, dat als ik hem uit mijn hand laat eten, hij erg hard in mijn vingers gaat bijten terwijl hij aan het eten is. Nou heb ik daar een paar vraagjes over:

1. Waarom doet hij dit? Is het iets territoriaals, of wil hij checken of ik wel te vertrouwen ben ofzo?
2. Hoe moet ik hierop reageren? Ik bedenk me ineens dat ik hem waarschijnlijk af moet leiden door een geluidje te maken of iets dergelijks? Als ik mijn hand beweeg is hij weg.
3. Hoe sluit ik dit goed af? Als ik mijn hand beweeg gaat hij dus inderdaad weg, dan heb ik het negatief afgesloten (hij is bang geworden, 'zie je wel, die hand is niet te vertrouwen'). Moet ik bijvoorbeeld wachten tot hij zelf weg gaat?

Alvast bedankt Smile
Groetjes!
Bericht Zondag 1 Augustus 2010 12:44 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Moeilijk maar mijn eerste vraag is dan waar je hem uit je hand laat eten. Doe je je hand in de kooi? Dat zou wel degelijk territoriaal gedrag kunnen zijn als je het zo doet.
Afsluiten moet inderdaad altijd positief maar ik snap dat dat niet simpel is als hij zo bang is ineens. Weet je verder of er is is gebeurd toen jullie er niet waren want dit lijkt me wel erg extreem gedrag gewoon omdat jullie even weg waren.
Bericht Zondag 1 Augustus 2010 3:03 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Linde
Vlieger

Reageer met quote  

Ik laat hem uit mijn hand eten op de grens tussen mijn bureau en zijn speelplaats, een beetje een grijs gebied dus..

Nee, er is niet specifiek iets gebeurd, maar ik begrijp eigenlijk wel heel goed dat hij echt een stuk banger geworden is. Ik heb hem gevonden, langs de weg. Ik denk dat hij toen een week of 10 was? Echt nog jong dus. Toen vertrouwde hij mij helemaal, kwam ook steeds lekker bij me zitten slapen, etc. Ik ga echt super rustig met hem om, ik heb met mijn andere vogeltjes wel goed geleerd hoe ik een vogel moet 'lezen'; wanneer ik iets wel of niet moet doen. Mijn huisgenootjes hebben daar geen ervaring mee, en zijn heel anders met hem omgegaan, veel drukte, nieuwe mensen, nieuwe reacties op zijn gedrag en daardoor zijn vertrouwen wel beschadigd. Als ik meteen daarna weer heel actief met hem bezig was gegaan, was dat ook veel eerder weer goed gekomen denk ik, maar dat heb ik niet genoeg gedaan.

Maar hij komt dus echt zelf naar mijn hand, om eruit te eten, en dan tijdens het eten gaat 'ie in mijn vingers bijten.. en al hebben ze maar een klein snaveltje, zeer doet het wel Wink.
Bericht Zondag 1 Augustus 2010 3:22 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Dat het zeer doet die snavel kan ik goed geloven. Kleine snaveltjes kunnen echt goed doorbijten.

Ik denk wel dat hij je echt aan het testen is en je weet prima zag ik in je eerste bericht wat je dan moet doen maar volgens mij ga je gewoon weer helemaal moeten doen zoals bij een niet tamme vogel.
Ik denk dat je dan het beste, stabiele resultaat kan behalen. Is hij trouwens gewiekt?
Bericht Zondag 1 Augustus 2010 3:28 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Linde
Vlieger

Reageer met quote  

Ja, dat lijkt me inderdaad ook wel het beste..
Hij is gekortwiekt, ja! Daar blijf ik toch wel groot voorstander van, voor de veiligheid, conditie én persoonlijkheid van het vogeltje.
Bericht Zondag 1 Augustus 2010 3:30 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hij vliegt dus niet weg maar rent ervandoor. Kleine ondeugd lijkt me.

Vertrouwen winnen is makkelijker als ze nog maar een paar weken zijn maar hij is niet vergeten dat het goed is bij je en dat je handen hem geen pijn doen. Hoe lang is het geleden dat je terug thuis bent?
Bericht Zondag 1 Augustus 2010 3:34 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 10:24 am
  Berichten van afgelopen: