Niet gekortwiekt mee naar buiten

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
WendyBroer
Beginnende vlieger

Niet gekortwiekt mee naar buiten  Reageer met quote  

Hoi allemaal,

Ik vroeg mij af wie zijn gaai niet gekortwiekt mee naar buiten neemt.
En hoe je hem dat aanleert?
Bericht Zaterdag 12 Januari 2008 8:34 pm
 Gebruikers profiel bekijken Foto/film album bekijken  
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Ik. Je bedoelt freeflight (daar zijn een heleboel websites en groepen over te vinden; probeer eens te Googlen) ? Doe ik niet aan; veel te gevaarlijk, alleen al omdat je altijd roofdieren blijft hebben en hoe zeker je er ook binnen waar getraind wordt op mag vertrouwen dat hij terug komt op recall, je weet nooit hoe hij zich buiten gedraagt.

Met de mooie dagen heb ik ze het liefst gewoon in de tuin in de buitenkooi zitten; zijn ze ook het meeste blij mee, kunnen ze lekker spelen en eten en over het algemeen gewoon hun dingen doen.

Als ze mee gaan, gaan ze aan de lijn/in een tuigje.

En alsjeblieft, hoe dan ook, let in godsnaam op. Ook met gewiekte papegaaien.
Bericht Zaterdag 12 Januari 2008 11:41 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
WendyBroer
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Deze vraag kwam eigenlijk omdat ik naar Iago's foto's zat te kijken. En die leek niet gewiekt op de foto. Maar zat wel lekker aan tafel buiten mee te eten...

Ik let natuurlijk heel goed op straks. Zou het niet leuk vinden als het BBtje er ineens vandoor gaat...
Bericht Zondag 13 Januari 2008 10:19 am
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hoi Wendy.. Iago is echt gewiekt. Je bedoelt toch mijn Iago?
Als je 'm niet wil wieken, gebruik dan AUB een tuigje.. En controleer iedere keer dat het tuigje goed vast zit! Cool

PS Bedoel je die vakantiefoto's?
Bericht Zondag 13 Januari 2008 12:39 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
vlindertje
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Het is mij één keer gebeurt, maar niet vrijwillig! Hij is weggevlogen en heeft zich pas een paar uur later door mij op laten pakken.

Ik had echt mazzel (en Vogeltje zelf ook) daat hij in onze tuin is gebleven, en naar onze vriendelijke kat en hondloze buren is gevlogen.

Met deze vogel is freeflight geen goed idee.
Bericht Zondag 13 Januari 2008 12:45 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Jeetje, dat is goed schrikken zeg! Shocked En wat een geluk! Hebben de andere buren wel honden?
Bericht Zondag 13 Januari 2008 1:48 pm
WendyBroer
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Ik zat naar de gebruikerspagina te kijken van Iago. En ik bedoelde idd de bink van jou Fluffu Sue Wink

Maar ze zijn bij jou dus ook gewiekt. Het lijkt op de foto net van niet. Ik denk dat ik hem ook gewoon laat wieken en lekker overal mee naar toe ga nemen...

Vanaf welke leeftijd mag je wieken??? Ik dacht gelezen te hebben dat ze eerst goed moeten kunnen vliegen???

Ik heb trouwens ook ergens iets gelezen over geslacht bepaling zonder testen. Als het groene gedeelte niet doorloopt tot aan de onderkant dan zou het een popje zijn??? is hier iets van te zeggen. Of is dit verzonnen???
Bericht Zondag 13 Januari 2008 3:31 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

De bink! Iago zal blij zijn met je berichtje! Hij begon net te smakken toen hij het hoorde hahaha!

Je moet helemaal zelf weten of je ervoor kiest om te wieken. Very Happy Ik zou 'm wel eerst even laten wennen. De kans is groot dat hij meer kracht krijgt en dan toch de vleugels neemt. (Eventjes testen op bed werkt goed voor die dag, maar als je later gaat: Even testen en evt bijknippen)

Ik zou ze eerst goed laten vliegen. Daarna heel langzaam veertjes knippen. Al moet ik toegeven dat ik dat bij Flitje niet heb gedaan. Bij Scut volgens mij wel. Heel langzaam. Hij moest telkens meer moeite doen om ergens te komen. Hij is nu zo sterk dat hij met heel weinig veren heel ver komt. Mede door z'n springvlees!

Wat jij hebt gehoord is niet verzonnen. Het gaat heel vaak op. Je moet wel wachten totdat ze door hun eerste rui heen zijn hoor. Daarna kan je het vaak met redelijke zekerheid zeggen.
Bericht Zondag 13 Januari 2008 3:37 pm
WendyBroer
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Mijn vriend is een beetje tegen wieken. Die vindt dat ze moeten kunnen vliegen. Maar ik denk toch dat ik hem lekker laat wieken... Vind ik veiliger.
En dat je eerst moet testen of hij nog kan vliegen was mij bekend...

Ik zit ook nog een beetje met de tralie afstand. 2 CM was goed maar kan 2,5 CM ook???? of wordt dat gevaarlijk voor het koppie erdoor steken?
Bericht Zondag 13 Januari 2008 3:43 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Dat moet je helemaal zelf weten.. Very Happy Het is zo dat vliegen bij vogels hoort. Maar aan de andere kant: Vogels gebruiken hun vliegkunsten vooral voor het vinden van eten en het ontvluchten van vijanden. Als ze dat heel lang niet hoeven doen verliezen ze hun vermogen om te vliegen. Kijk maar naar de Galapagos eilanden waar sommige vogels hun vermogen om te vliegen hebben verloren. (Zo ook met ogen, die verdwijnen als ze niet nodig zijn: Allemaal overbodige energieslurpers)

Ik meen dat 2,5 nog goed gaat. Wacht even. Ik test even bij Iago of 2 cm goed gaat. (Daar ben ik weer.. Ik denk dat 2,5 ook wel moet lukken. Of het kan bij poppen weet ik niet. Die zijn wat ranker??)
Doel je op de grotere gepoedercoate kooien?
Bericht Zondag 13 Januari 2008 3:53 pm
WendyBroer
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Ja ik kan hier in de buurt een Montana Hieacinda ofzo iets kopen voor niet al te veel. Maar de tralie afstand is 2,3 cm. Ik wil natuurlijk niet dat ik op een dag thuis kom en het BBtje vast zit met zijn koppie...
Bericht Zondag 13 Januari 2008 4:04 pm
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Sue
Dat moet je helemaal zelf weten.. Very Happy Het is zo dat vliegen bij vogels hoort. Maar aan de andere kant: Vogels gebruiken hun vliegkunsten vooral voor het vinden van eten en het ontvluchten van vijanden. Als ze dat heel lang niet hoeven doen verliezen ze hun vermogen om te vliegen. Kijk maar naar de Galapagos eilanden waar sommige vogels hun vermogen om te vliegen hebben verloren. (Zo ook met ogen, die verdwijnen als ze niet nodig zijn: Allemaal overbodige energieslurpers)

He Sue, wil je nog wat meer uitleggen hoe je dit bedoelt ?

Uiteraard hebben onze huiskamervogels de vleugels niet echt nodig, niet in de zin van waarvoor ze functioneel zijn in de natuur: om eten en rutsplek te zoeken en roofdieren te ontwijken. Maar aan de andere kant verliezen ze dit 'overbodig' vermogen echt niet tijdens hun leven (tenzij ze te weinig oefening hebben en hun conditie zo enorm achteruitgaat, maar da's niet echt een positief teken lijkt mij) - dat duurt generaties en generaties voor die overbodige dingen om eruit te 'groeien'.

En ondertussen zitten wij met papegaaien in de woonkamer die allemaal gebouwd zijn om heel efficient met energie om te gaan, en die nu dus te veel energie hebben en die niet kwijt kunnen omdat ze niet vliegen.

(Voor vogels die bedoeld zijn om dagelijks kilometers af te vliegen is dat beetje klimmen op de speeltjes echt helemaal nix)

En die energie gebruiken ze dan voor ongewenst gedrag Sad
Bericht Zondag 13 Januari 2008 4:05 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
WendyBroer
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

http://link.marktplaats.nl/133893084

Deze is het.
De afstand is trouwens 2,5cm
Bericht Zondag 13 Januari 2008 4:05 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik bedoelde het eigenlijk vooral voor de héle lange termijn.. (Termijnen die wij niet zullen halen) --> Meer in de geest van generaties dus.
Ik denk dat de tijd die ze in de natuur gebruiken om eten te zoeken hier ineens wegvalt. Die tijd (& energie) moeten ze nu aan andere dingen besteden. Vandaar dat ik ook probéér om ze te laten werken voor hun eten. Verstoppen, inpakken etc. Ik weet heel goed dat dat niet genoeg is. Sad Vaak naar buiten helpt ook, of vaak bezig houden met andere dingen.. (Er zijn vast nog wel meer dingen) Maakt niet uit, zolang ze maar bezig zijn. --> Ze kunnen elkaar ook prima bezig houden trouwens!

Over conditie gesproken: Ik denk dat ze dat ook kunnen opbouwen. Als je naar jezelf kijkt en traint voor de marathon so to speak. Hoe meer je traint des te langer duurt het voordat je moe bent. Geldt trouwens ook voor oefeningen zoals vormpjes enzo, dus misschien is variatie hier wel belangrijk??
Ik denk (maar dat ben ik, en als ik daar niet in zou geloven zou ik m'n vogels niet wieken.. Geen aanval op jou dus.. Wink) dat het vliegen in de woonkamer voor grotere vogels in de woonkamer net iets te weinig is. Ze kunnen in de woonkamer niet echt veel vaart maken (niet te vergelijken met in het wild) Heb er trouwens wel eens over zitten denken om de vleugels half om half te laten knippen. (Dus een veer wel, andere veer niet) Hierdoor verbranden ze wat meer energie en kan je wellicht de huiskamer wat compenseren met moeite met vliegen terwijl je ze niet hun gehele mogelijkheid om te vliegen ontneemt. (Als middel om overtollige energie verbranden)
Aan de andere kant.. Er is natuurlijk niets mooiers dan vliegende vogels. Vind het altijd een beetje lastig punt. Laughing

PS Ik denk niet dat vliegen de ENIGE oplossing is voor ongewenst gedrag.. Daarvoor is meer nodig. (Zoals jij ook doet)

Laatst aangepast door Sue op Zondag 13 Januari 2008 4:24 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bericht Zondag 13 Januari 2008 4:22 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Volgens mij gaat dat wel! Ik had die kooi eerst voor Zazu en Iago kon er ook in. Alleen de ruimte waar de lade erin geschoven wordt is nogal ehm.. Groot. Daar zou je acrylplaten moeten plaatsen!
Bericht Zondag 13 Januari 2008 4:23 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 10:24 am
  Berichten van afgelopen: