Omgaan met visite?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
Egwene
Vliegende acrobaat

Omgaan met visite?  Reageer met quote  

Eigenlijk gaat het niet direct over het gedrag van onze gaaien, maar meer over dat van de visite wat dan wel weer invloed heeft op het gedrag van onze gaaien.... Jaja, volgen jullie hem nog?

Ok een voorbeeld. Mijn broer vindt gaaien leuk, maar heeft er zelf geen en niet echt de ervaring van hoe om te gaan met. Als hij met mijn schoonzusje binnen komt, is het een invasie van drukte (ze zijn wat druk vanuit zichzelf), stormen bijna langs ons heen op de gaaien af en dan krijgen zij een invasie van drukte over zich heen.
Gevolg: een bijtende Weekamp, een schreeuwende Gogo, een teruggetrokken (bijna bange) Otto, een bange Luna en Sterre en Sunny reageren niet echt.
Het lastige is dat ze zelf niet echt inzien wat hun gedrag voor een effect heeft op de gaaien. Ze zijn zelf enthousiast, vinden de gaaien leuk, maar de uitwerking vind ik minder leuk.
Mijn broer en schoonzus snappen het eigenlijk niet wat ze dan "verkeerd" doen en doen het onbewust, maar vinden zelf ook niet echt dat ze iets verkeerd doen en zijn daarin dus niet echt leerbaar. Ze storten zich letterlijk op de vogels.

Hebben jullie ook ervaring met overenthousiaste visite?
Bericht Zondag 11 Januari 2009 10:26 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Remco
Vlieger

Reageer met quote  

Ja daar heb ik ook ervaring mee, laatst waren mijn neefjes hier en Leia doet onze kat na. Nadat ze dat gehoord hadden stonden ze de hele tijd aan Leia's kooi "wat zegt de kat?". Gevolg Leia zei natuurlijk helemaal niks meer. Daarna had ik gevraagd of ze de vogel even met rust wouden laten waarna Leia na een half uurtje weer begon met fluiten en praten en in hun enthousiasme gaan ze gelijk weer vragen of de kat kan worden nagedaan, waarna het hele verhaal opnieuw begint.

Ook merk ik vaak dat de visite niet door heeft dat Leia hun voor de gek houd. Bijvoorbeeld de visite fluit een deuntje en Leia fluit het deuntje na, dat doet ze dan een keer of 3. Dan is Leia even stil en fluit dan een ander deuntje die de visite vervolgens dan nafluit en dat houd Leia dan vol trots vol. Wie is er dan de papegaai? Rolling Eyes
Bericht Zondag 11 Januari 2009 11:10 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Merk je bij Leia ook dat ze als de visite zoals je neefjes weg zijn, ze daar nog `last´ van heeft? Of trekt ze snel weer bij?

Wel leuk natuurlijk dat de visite het niet door heeft als Leia hun als papegaai laat fungeren! Dat zou ik dan wel lol vinden! Laughing
Bericht Zondag 11 Januari 2009 11:29 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Tiny-M
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Heb hier ook weleens mensen over de vloer die denken dat een papegaai net zoiets als een hond is. Dat je m gelijk kan aaien en dat die vogel dat meteen leuk vindt.

Ik zeg dan ook altijd dat mensen maar rustig moeten gaan zitten, dan komt de gezelligheid vanzelf wel. Als ze dan toch spontaan gaan aaien o.i.d. en gebeten worden is het eigen schuld, ik waarschuw de mensen hier namelijk altijd voor.

Nu heb ik daar trouwens niet zoveel last mee van, bijna iedereen schenkt niet meer direct aandacht aan de papegaai als ze binnenkomen, nu komt het initiatief na een tijdje van Baron zelf.
Bericht Zondag 11 Januari 2009 11:36 am
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Ik maak hier de regels zeg ik altijd.

Als ik bijvoorbaad weet dat het fout af gaat lopen, vraag ik of ze gaaien alsjeblieft even met rust willen laten.
En dat ze strakjes even naar de gaaien mogen, maar dat er eerst weer even rust in de tent moet komen.

De meeste luisteren braaf en gaan gewoon zitten. Als het wat rustiger is, dan mogen ze de gaaien pas begroeten en dan wel zoals ik het uitgelegd heb.
Niet er recht voor gaan staan, maar aan de zijkant en vooral niet je vingers uitsteken, want dat kan toch enige schade veroorzaken.

Dit doe ik ook bij mensen die wel gaaien gewend zijn. Ik weet gewoon dat amazones heftiger reageren en de meeste zijn toch grijsjes gewend.

Jij bent de baas in jouw huis en iedereen moet zich aan jouw regeltjes houden
Bericht Zondag 11 Januari 2009 12:34 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hier hangt heel van van de visite af. Zijn het mensen die luisteren naar de raad van de gaaien in hun eer te laten en ze rustig zichzelf te laten zijn dan komt het helemaal goed en begint de vrolijkheid al héél snel maar zijn het mensen die inderdaad beter weten en direct naar de kooien afstormen, ja, dan zijn ze van mij 1 keer gewaarschuwd, de 2de keer bevestigd Jos of Fluf mijn waarschuwing wel met een beet. Een gewaarschuwd man is er 2 waard. Enfin, ik loop niet de hele tijd te zeggen dat ze de gaaien met rust moeten laten, heb het gezegd. Wil je me niet geloven, oké, dan voel je het vast wel. Alleen mijn zus, die krijgt geen beet, gek hé, en die komt misschien 2 keer per jaar hier langs Laughing
Bericht Zondag 11 Januari 2009 12:36 pm
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Mijn broer komt vanmiddag weer. Ik zal meteen het toepassen en zeggen dat ze niet meteen naar Gogo mogen. Zal me niet in dank afgenomen worden, maar dat is dan jammer voor ze. Ik merk bij Gogo dat hij altijd daarna zelfs nog echt tijd nodig heeft om bij te komen en dat vind ik echt sneu.

@ Sarah: Gogo bijt en schreeuwt bijna iedereen die nieuw binnen komt en die er niet goed mee omgaat. Onze overbuurjongen (naja, is al wel een jaar of 28 hoor) repareert onze auto altijd. Die kwam even bij ons, zegt Gogo die los op zijn boom zat even gedag en ging vervolgens gewoon met ons praten. Nou, ik heb Gogo nog nooit zo lief meegemaakt. Zat stil te kijken en te luisteren naar hem, begon zelfs op een gegeven moment te kokken... En dat terwijl meneertje geen aandacht kreeg en er eigenlijk ook niet om vroeg of zo. Ik was echt verbaasd!
Bericht Zondag 11 Januari 2009 12:43 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Die jongen heeft dan ook geen bedreigende houding aangenomen. Dat naar die kooi toerennen bij manier van spreken komt ook echt bedreigend over. Ik kan me voorstellen dat een gaai zo doet, iemand die ik niet ken moet dat bij mij ook niet doen, heb ik ook niet graag en ik kan me dan nog bedenken dat er niks gaat gebeuren maar bij een gaaitje ligt dat toch anders
Bericht Zondag 11 Januari 2009 12:46 pm
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Ja, dat klopt. Dat is zeker waar. Ik denk dat ik me misschien ook wel verbaasd heb over de houding van de overbuurjongen. Hij is geen gaaien gewend, maar ging er zo natuurlijk mee om!
Bericht Zondag 11 Januari 2009 12:54 pm
Tiny-M
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Ik moet ook zeggen dat ik merk dat wanneer iemand geen/weinig interesse toont in de gaai, diegene later het meest aandacht krijgt van de gaai.

Degenen die voor de kooi gaan staan, krijgen die aandacht nooit.
Bericht Zondag 11 Januari 2009 1:09 pm
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Een papegaai voelt zich vaak bedreigd als iemand recht op de kooi afloopt. Ze gaan gelijk in de aanvalshouding en terecht.
Wat de meeste mensen niet beseffen is dat wij jachtdieren zijn en papegaaien prooidieren.

En vaak gaan ze ook schreeuwen om ze toch weg te jagen.
In het wild is dat namelijk 1 van de manieren om je territorium af te bakenen. Het komt in het wild ook niet vaak op een handgemeen uit.

En ja ik laat mensen ook wel gewoon hun gang gaan als ze echt niet willen luisteren. Er zitten altijd wel mensen tussen die denken er verstand van te hebben. Nou daar maken de heren hier meteen korte metten mee. Helaas kan ik dan altijd weer de verbandtrommel te voorschijn halen
Ook worden mijn gaaitjes dan als vals beschouwd.
Bericht Zondag 11 Januari 2009 1:19 pm
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Ja, ik vind het wel een beetje frustrerend soms dat de gaai de schuld krijgt als die bijt omdat zij denken dat ze het weten na advies te hebben gehad en er niet naar te luisteren.
Weekamp, en dat is maar een bb´tje, heeft vorige week mijn broer ook tot bloedends toe gebeten. Dat heeft ze bij niemand ooit gedaan. En nu is Weekamp ineens inderdaad niet leuk meer en dergelijke.
Toch jammer, die dingen..
Bericht Zondag 11 Januari 2009 1:35 pm
vlindertje
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Bij de aga's (zowel deze als de vorige) doe ik als de visite komt altijd de deur van de kooi dicht, zodat ze er niet direkt uit kunnen. Bij vlawassen bezoek gaat het altijd heel rustig, aga's zijn wat dat betreft anders dan grote papegaaien omdat ze minder imponerend overkomen. Kinderen lopen vaak wel direkt naar de kooi, ik roep dan altijd dat ze niet de vingers er in moeten doen omdat ze dan gebeten worden.

Als het bezoek er al een tijdje is gaat de kooi weer open. Mijn vorige aga's vlogen toen ze nog samen waren vaak bij iemand op de schouder, omdat ze dan altijd wat lekkers kregen, maar voordat de kooi open ging vroeg ik wel aan het bezoek of ze dat goed vonden, anders bleef de kooi tijdens het bezoek dicht.

Toen vogeltje alleen was dee hij dat niet meer, hij ging altijd boven op de kooi zitten en kwam niet naar mensen toe of op tafel, dat gebeurde pas als de mensen weer weggingen, dan kwam mijnheer kijken of er misschien iets lekkers te scoren was Laughing

Mijn nieuwe aga's zijn op dit moment nog te schuw, en komen als er mensen zijn nog niet hun kooi uit. Het is dus even afwachten hoe dat met bezoek zal gaan als ze eenmaal aan ons gewend zijn.

Nogmaals, ik zie aga's kwa karakter wel als echte papegaaien, maar voor dit soort dingen ligt het vanwege hun gedrag en kleine maat voor bezoekers wat makkelijker. Het is niet direkt het "je houdt er van of je haat het" als met een grotere gaai.
Bericht Zondag 11 Januari 2009 1:41 pm
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Dit is volgens mij het verschil tussen mensen die die papegaaien echt 'in het bloed' hebben (of dat beroemd virusje?) en mensen die dat niet doen. Als jij gebeten wordt, dan ben je gekwetst (vindt hij mij niet lief meer?), misschien boos, zeker teleurgesteld, maar je koelt weer af en gaat op zoek naar de oorzaak, naar wat er mis is gegaan - en ziet in 99.9% gevallen in dat het jouw eigen fout was, en doet het geen tweede keer. Je vindt hem zeker niet minder lief om.

Die reactie van veel te persoonlijk aantrekken en meteen helemaal afwijzen, dat zie je wel heel vaak bij mensen die niet helemaal voor de kromsnavels gaan. Ik heb het hier bvb. met mijn vader. Als hij eens toevallig een poepje ontvangt, of een knauwtje... dan zijn de papegaaien meteen kutbeesten en 'ga weg, ik wil je niet' blablabla aanstellen voor de hele avond Rolling Eyes. Terwijl de kat hem ook wel eens krabt, de snuit in zijn bord zet, met opzet voor straf binnen poept/plast... en dat neemt hij als iets wat erbij hoort Rolling Eyes
Bericht Zondag 11 Januari 2009 3:07 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Re: Omgaan met visite?  Reageer met quote  

Ai, wat vervelend zeg. Maar ik zou er gewoon voorzichtig wat van zeggen. JIJ zit daarna met de gebakken peren, dat is toch ook niet de bedoeling?

Ik heb de visite hier ook afgericht. Geen geren naar de kooien, maar gewoon lekker gaan zitten. Dat is voor de birdies wel zo fijn.
Ik probeer het ook toe te passen als ik bij iemand op vogel-visite ga, maar dat is soms erg moeilijk omdat ik die vogels zo verschrikkelijk leuk vind. (En ik mensen ook niet het idee wil geven dat hun vogels niet leuk zijn)
Maar over het algemeen negeer ik de vogels compleet en ga gewoon zitten. Het heeft wel gewerkt bij het grijsje van een vriend van mij. Dat grijsje pakte allerlei dingen van me aan etc. Cool
Bericht Maandag 12 Januari 2009 8:57 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 10:28 am
  Berichten van afgelopen: