|
|
|
Carmen.R
Eitje
|
| Onvoorspelbare Forpus |
|
|
Hoi,
Ik heb een forpus van nu bijna 3 jaar. Hij is geboren op 26 december 2008. We hebben hem gekregen met 4 weken en in het begin dus nog met de hand grootgebracht. Hij heeft van begin af aan bij iedereen gezeten en was toen ook heel erg lief tegen iedereen. Naarmate hij ouder werd was hij alleen nog maar lief tegen mijn ouders en mij, maar momenteel alleen nog tegen mij. Helaas zit ik nu op kamers en kan de vogel niet mee, dus deze zit nu bij mijn ouders, die afentoe gek van hem worden. Vandaar dat ik wil vragen of iemand mij misschien kan helpen verklaren waarom mijn vogel soms onvoorspelbaar reageert. Hij kan namelijk heel lief bij je zitten en bij mij slaapt hij ook vaak in mijn haren, maar zodra hij dan wakker wordt, gaat hij heel hard schreeuwen. Het schreeuwen opzicht is geen probleem, maar hij heeft ook sterk de neiging om naar alles te bijten wat dan in de weg zit. Bijvoorbeeld je oren, keel of vingers. Mij bijt hij eigenlijk niet, maar mijn ouders dus wel. Hij kan echt uren uit zijn kooi zijn zonder dat er problemen zijn, maar dan ineens slaat hij om en begint te schreeuwen. Soms is dat zelfs al na een kwartier of halfuurtje. Ook in zijn kooi heeft hij van die momenten dat hij begint te schreeuwen en alles aanvalt wat in zijn buurt is (bijvoorbeeld zijn speeltjes) - en hij kan heel hard schreeuwen. Nu vraag ik mij dus af waarom doet hij dit? Waarom is hij zo lief het ene moment en dan zo gemeen het andere moment? Zit dit in het aard van het beestje, of doen wij wat fout? En is er iets aan te doen? Vooral het bijtgedrag is vervelend, want hij bijt heel hard, soms zo hard dat je er een beetje van gaat bloeden. Ook het schreeuwen begint langzaamaan irritant te worden. Hij kan heel lief zijn, hij spreekt ook een paar woorden. Maar helaas is hij niet altijd even lief. Kan iemand mij helpen? Heeft iemand ervaring hiermee? Wij hebben al diverse dingen geprobeerd die we op internet vonden. Bijvoorbeeld een strafkooitje, dat hielp in het begin, maar ondertussen schreeuwt hij gewoon vrolijk door in die kooi en heeft hij ook door dat als hij maar hard genoeg bijt wij hem niet te pakken krijgen en niet in die kooi kunnen stoppen. De kooi hebben we ondertussen dus maar opgegeven. We lazen op internet ook dat natspuiten zou moeten helpen, dat deed het ook, in het begin nu is hij eraan gewend en doet het hem niks meer.
We vroegen ons ook af of het zou helpen om een vrouwtje erbij te zetten eventueel. Hij is geen andere vogels gewend en ook omdat hij zo hard kan bijten en op internet heb ik gelezen dat deze vogels agressief zijn tegen soortgenoten, waren we bang dat het niet goed zou gaan met een andere vogel samen.
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen. |
Dinsdag 13 September 2011 6:22 pm |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

hmm, een andere vogel erbij zou ik al zeker afraden. Je moet altijd bedenken dat het NOOIT zeker is dat ze samen kunnen in 1 kooi en dat het ook nooit zeker is dat het goed zou blijven gaan mocht dat wel lukken. Nu is het ook zo dat het mogelijk is dat een 2de vogel dat gedrag zou gaan overnemen dus ik vind het niet echt een goed idee om dat te doen. Nu, het gedrag qua bijten lijkt mijn bonte boer wel, dat heb ik met hem ook maar ik heb hem mijn schouder wel verboden, zo is mijn gezicht in elk geval veilig voor hem. Verder zorg ik ervoor dat ze verschillende keren per dag genoeg afleiding krijgen en hij in de momenten dat hij dus op zichzelf moet zijn, zich kan bezighouden met leuke dingen in de kooi of hij zo goed gespeeld heeft dat hij een dutje gaat doen. |
Donderdag 22 September 2011 5:54 am |
|
|
Carmen.R
Eitje
|
|
|
|
Ja ik was ook al bang dat een andere vogel erbij niet zo helpen, op internet lees je wel eens dat de vogel dan rustiger wordt, maar ik twijfelde er ook aan.
We hebben in zijn kooi speeltjes hangen, maar daar doet hij eigenlijk niets mee. Hij heeft eenn speeltje dat is een belletje met twee kettingen eraan, die vindt hij echt helemaal geweldig. Daar slaapt hij ook altijd in. Dan houdt hij met zijn ene poot de tralies vast en met de andere een van die kettinkjes en dan zijn kop tegen het belletje aan.
Voor buiten zijn kooi hebben we ook een hoop speelgoed, we hebben voor het raam dingen gehangen waar hij op kan zitten en naar buiten kan kijken, dat vindt hij altijd heel leuk. En we hebben een boom voor hem gemaakt met allerlei speelgoed. Maar het liefst zit hij toch bij ons. Het gaat ook vaak heel lang goed, maar dan plotseling begint hij te bijten.
Als we hem terugzetten in zijn kooi, nadat hij er lang uit is geweest, dan gaat hij meestal ook meteen slapen.
Op andere forums kreeg ik het antwoord dat ik hem moest wieken, maar dat vind ik gewoon echt heel zielig. Ik hoop dus dat er nog een andere manier is om het hem af te leren. |
Donderdag 22 September 2011 6:09 am |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

wieken word al snel gezegd maar wieken is meer interessant als je gaai gaat vliegen en je er geen zeggen meer aan hebt. Wieken word vind ik teveel gezien als een oplossing voor alles, wat het niet is. Probeer in eerste instantie even dat je lieverd niet meer op de schouder kan, blokkeren. Hij kan op je knie, je onderarm, noem maar op maar de schouder zou ik in jullie eigen belang vermijden. Verder kan ik enkel maar zeggen, afleiding, afleiding, afleiding EN, ik zou niet wachten tot je gaai bijt om hem terug te zetten, zet hem eens terug als hij niet gebeten heeft, geef hem een beloning en dan kan je hem na een uurtje nog altijd terug even bij je pakken maar ik zou hem niet, door te bijten, laten beslissen hoe en wat. |
Donderdag 22 September 2011 6:15 am |
|
|
Carmen.R
Eitje
|
Wieken vind ik zelf inderdaad ook geen oplossing. We zetten hem sowieso ook terug als hij niet schreeuwt of bijt en als hij stil is dan krijgt hij ook vaak wat lekkers. Ik zal hem in ieder geval niet meer op mijn schouder laten zitten.
Heel erg bedankt voor je reactie! |
Donderdag 22 September 2011 9:55 am |
|
|
|
|
Carmen.R
Eitje
|
|
|
|
Ik weet trouwens niet of dat ook iets ermee te maken heeft, maar Budgie vertikt het ook om op de bodem van zijn kooi te zitten. Vorige vogels die wij gehad hebben deden dat wel altijd. Budgie kijkt dan wel naar de bodem en wilt ook wel eten wat daar nog ligt, maar hij durft het niet denk ik. We hebben kort geleden een nieuwe kooi voor hem gekocht, van dit model: http://www.lovepets.nl/catalog.....146fcea265
Deze kooi heeft boven de bodem een rooster hangen en daarop staan de voerbakjes, maar nou durft Budgie dus niet op die bakjes te gaan zitten, tenzij je hem erop zet. Dus gaat hij ondersteboven hangen om te eten. Nou heb ik een ladder van een stokje naar het voerbakje gehangen, en dan gaat hij wel op de ladder zitten en vanaf daar kan hij dan ook goed bij zijn voerbakje.
Maar vanaf jongs af aan heeft hij nooit op de bodem van de kooi willen zitten.We hebben al veel verschillende soorten bodembedekking uitgeprobeerd, nu hij deze nieuwe kooi heeft hebben we gewoon op maat geknipt papier onderin liggen. Maar we hebben ook houtsnippers en schelpenzand geprobeerd, maar dat maakt allemaal geen verschil. |
Donderdag 29 September 2011 8:12 am |
|
|
Sarah
Moderator

Eerlijk is eerlijk maar op een rooster zou ik zelf ook niet willen lopen. Hier was dat het eerste wat ik eruit heb gegooid bij hun eerste kooi. Eentje heb ik hier op beukensnippers lopen en de andere op een krant. Geen rooster te vinden hier in de kooien. Kan je dat rooster er niet gewoon uithalen en dan beukensnippers leggen en er iets leuks op leggen waar hij eigenlijk niet aan kan weerstaan? Leg het dan zo dat hij er wel op moet lopen om het te kunnen halen. |
Zaterdag 1 Oktober 2011 1:20 pm |
|
|
|
|
Carmen.R
Eitje
|
In zijn vorige kooi zat ook geen rooster, toen wilde hij ook niet op de bodem zitten en dan maakte het ook niet uit wat ik voor bodembeddeking erin had. Nu met het rooster gaat het juist wat beter, als je erbij bent en hem heel voorzichtig op de bodem zet en hem dan de andere kant uitlokt met wat trosgierst loopt hij gewoon over de bodem heen.
Zonder rooster hebben we ook al vanalles geprobeerd van eten enzo, maar het enige wat dan gebeurde was dat hij ging schreeuwen omdat hij er niet bijkon zonder op de bodem te zitten en dat wilde hij niet.
Toen hij heel jong was en nog niet kon vliegen, moest hij wel op de bodem zitten, maar zodra hij iets had gevonden om op te staan, zodat hij net hoog genoeg kwam om bij een spijl te komen, dan begon hij te klimmen totdat hij tegen de bovenkant van zijn kooi zat. |
Zaterdag 1 Oktober 2011 3:37 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 10:29 am
|
|
|
|
|
|