op vakantie

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
ajtb
Eitje

op vakantie  Reageer met quote  

Hallo,

Allereerst gaat het harstikke goed met mijn bonte boer die ik nu alweer bijna 2 jaar in huis heb. Ik kan echt alles met hem doen, helaas ben ik dan wel de enige. Hij moet verder van niemand iets hebben, ik ben de enige die hem mag pakken, aaien en kroelen. Hij laat dan echt alles toe. Dat is heel erg lief. Hij schreeuwt nooit, bijt niet en vraagt alleen met veel praten mijn aandacht. De ideale papegaai dus!
Nu ga ik deze zomer kamperen en nu twijfel ik of hem mee zal nemen of niet. Ik neem hem eigenlijk nooit ergens mee naar toe en dat heeft een reden. Hij is altijd heel erg bang voor nieuwe dingen. Dat is hij altijd al geweest, hij is ontzettend schrikkerig en angstig als er iets staat te gebeuren wat hij niet kent. Bijvoorbeeld als de deurbel gaat dan vliegt ie de hele kooi even door omdat hij daarvan nog steeds schrikt. Als ik iets te hard met de deur gooi, hetzelfde gedrag. Ik hoef hem echt niet zomaar een nieuw speeltje in de kooi te hangen, want dat mag ik wel 3 weken van te voren aankondigen en hem daar langzaam aan laten wennen. Geeft voor mij niets verder, hij is echt heel erg lief, vooral als hij 's avonds op mijn schouder zit te knarsen (wat eigenlijk dus niet mag Embarassed
Maar ok, mijn vraag is dus. Denken jullie dat het verstandig is hem mee nemen 4 dagen gewoon in Nederland op een camping kamperen, of zou het verstandiger zijn hem gewoon in zijn eigen omgeving te laten en iemand te vragen hem te voeren?? Ik twijfel heel erg. Het liefst neem ik hem natuurlijk mee, lekker gezellig, maar als hij daar bang van wordt dan liever niet. Iemand een goed advies voor me?
Bericht Maandag 12 Juni 2006 1:02 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Tsja...moeilijke vraag. Ik zou hem meenemen Smile , maar ook heel erg bezig gaan om dat 1 kennige en dat aanstellerige gedrag af te leren . Dat is echt niet nodig hoor...dat hij zo doet. Met een stukje verandering in opvoeding leer je t hem waarschijnlijk best snel af Wink
Bericht Maandag 12 Juni 2006 1:32 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
Danny
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

ben het tommy helemaal eens.

En ik zou dan nu toch eens beginnen om je gaaitje mee te nemen naar andere plaatsen.
Mss. vind ie het toch wel heel leuk.

Wil je hem helemaal allleen thuis laten en alleen iemand langs laten komen voor te voeren???
Bericht Maandag 12 Juni 2006 1:43 pm
ajtb
Eitje

Reageer met quote  

Ja, misschien moet ik hem dat bange gedrag ook afleren en is het niet nodig. Ben ook al eens bij zo'n gedragsconsult geweest en daar zeiden ze hetzelfde.
Toch is mijn papegaai echt wel gelukkig hoor en als hij in zijn eigen omgeving zit dan praat en speelt hij heel wat af. Hij wast zich, hij speelt met van alles en nog wat en praat honderduit. Hij is heel erg eenkennig; maar nu komen er bij mij thuis eenmaal weinig mensen over de vloer en als ze er al zijn dan trekt hij zich gewoon terug en zolang er geen aandacht aan hem wordt geschonken is er niets aan de hand. Komen ze te dicht in de buurt dan wordt hij wel boos. Misschien wel reden om daar iets aan te doen, maar als het maar zo zelden voorkomt, vraag ik me af hoe erg dit is?
Maar zoals nu met dat mooie weer zit hij lekker de hele dag buiten in zijn klimboom, ik sproei hem af en toe lekker nat en hij kletst en speelt de hele dag buiten. Dat vindt hij echt allemaal prima. Dan is hij ook niet bang of wat dan ook, hij laat gewoon merken het naar zijn zin te hebben en als ik dan met hem ga trekken van hot naar her dan wordt hij weer bang. Ik vraag me dan ook af. Mag het niet gewoon zijn dat hij zich gewoon hier thuis het meest op mijn gemak voelt en het gewoon geen vogel is die graag op stap gaat of moet ik hem dan perse overal mee naar toe nemen en hem dit gedrag gaan afleren? ik weet t niet. Hij heeft dit al vanaf de eerste dag dat ik hem heb. Thuis is het allemaal plezierig, zodra we onvoorspelbare dingen gaan doen dan is hij niet meer de vogel die hij is als hij in zijn eigen omgeving is, snap je? Daarom twijfelde ik dus even over die vakantie. Dat is echt de enige keer dit jaar dat ik wat langer van huis ga en twijfel hem mee te nemen.

Groet,
Annet
Bericht Maandag 12 Juni 2006 2:15 pm
Danny
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Je moet er natuurlijk proberen voor te zorgen dat het niet meteen te druk wordt voor hem.

Gaaitjes houden je graag voor de gek!!
Dus ik denk dat je gewoon een paar keer moet doorzetten.

En zoals Tommy ook al zei,dat eenkennige afleren,dan vind hij het ook leuk om naar andere personen te gaan.
Bericht Maandag 12 Juni 2006 2:49 pm
ajtb
Eitje

Reageer met quote  

Ok, nou ik wil het best eens uitproberen hoor! Ik zal t zeker doen:-) Zal t eens wat langzaam gaan opbouwen dan.
Bericht Maandag 12 Juni 2006 3:09 pm
Danny
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Zeker doen!!
Gewoon af en toe doorzetten!!

Veel succes!!
Bericht Maandag 12 Juni 2006 3:16 pm
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Als je t niet anders wilt, dan geeft dat niet hoor, maar ...
Mijn lieve wildvang gaaitje ,tommy , was bv eerst t gelukkigst in een kooi met mij ver uit zn buurt en niemand mocht naar hem kijken...laat staan dat we ook nog dingen gingen doen of ergens naartoe zouden gaan met hem Shocked Laughing En toch heb ik het gedaan. Nu weet hij niet hoe snel hij bij me moet komen als ik zeg " He Tom, ga je mee fietsen", of in de auto, wandelen of wat dan ook Wink Gelukkig heeft jouw gaaitje veel minder last van extreme angsten dan Tommy ooit en zn leven is zo ook al heel leuk, maar t kan dus wel anders als jij dat graag wilt Smile

1Kennigheid heeft hij ook wel een beetje last van , maar eigenlijk alleen hier in huis als er iemand naar hem toe gaat. Buiten of ergens anders is het veeeelll minder. Misschien kun je je BBtje eens meenemen bij niemand op bezoek? lekker rustig en toch nieuwe mensen en ervaringen Wink
Bericht Maandag 12 Juni 2006 7:37 pm
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Tommy
Als je t niet anders wilt, dan geeft dat niet hoor, maar ...
Mijn lieve wildvang gaaitje ,tommy , was bv eerst t gelukkigst in een kooi met mij ver uit zn buurt en niemand mocht naar hem kijken...laat staan dat we ook nog dingen gingen doen of ergens naartoe zouden gaan met hem Shocked Laughing En toch heb ik het gedaan. Nu weet hij niet hoe snel hij bij me moet komen als ik zeg " He Tom, ga je mee fietsen", of in de auto, wandelen of wat dan ook Wink Gelukkig heeft jouw gaaitje veel minder last van extreme angsten dan Tommy ooit en zn leven is zo ook al heel leuk, maar t kan dus wel anders als jij dat graag wilt Smile

1Kennigheid heeft hij ook wel een beetje last van , maar eigenlijk alleen hier in huis als er iemand (die hij niet kent) naar hem toe gaat. Buiten of ergens anders is het veeeelll minder. Misschien kun je je BBtje eens meenemen bij niemand op bezoek? lekker rustig en toch nieuwe mensen en ervaringen Wink
Bericht Maandag 12 Juni 2006 7:39 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Oei, moeilijk.. Maar net als TOmmy zou ik hem ook meenemen! Smile
Ik denk dat zo'n vreemde omgeving trouwens een prima plek is om een begin te maken hem dat eenkennige gedrag af te leren! Smile
Bericht Woensdag 14 Juni 2006 10:35 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
linsey
Net uit het ei

Reageer met quote  

Wij nemen onze coco ook overal meenaartoe. We hadden m 1 keer een weekend thuisgelaten en de buurvrouw laten voeren. Hij was gelijk begonnen met plukken en 3 dagen later was hij nog chagerijnig.
coco is van zichzelf ook al bang, ben al 3 maanden met een nieuw speeltje bezig Shocked maar op vakantie kijkt hij zijn ogen uit.
Bericht Dinsdag 20 Juni 2006 9:18 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hmmm als hij op vakantie zijn ogen uitkijkt, is het dan geen idee om daar een nieuw speeltje te introduceren? 't Is maar een idee?
Bericht Dinsdag 20 Juni 2006 9:20 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 10:29 am
  Berichten van afgelopen: