|
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
| Opstappen! En weer af? |
|
|
Ik heb even een vreemd probleem.
Sol en ik zijn weer begonnen met opstappen oefenen. We houden het kort, een paar keer per dag 2 keer opstappen en dan zijn we weer even klaar.
Het gaat redelijk, staat nog heel erg in z'n kinderschoenen natuurlijk. Ik begin nu langzaam de stok te bewegen (kan al zo'n 10 cm omhoog) en hem te belonen als hij blijft zitten. Maar nu komt het probleem... hij stapt niet meer af!
Sol blijft doodleuk zitten, vol verwachting dat hij dan nog een snoepje krijgt (is ook zo natuurlijk).
Wat moet ik nu doen? Ik wil hem niet eraf "pushen" door bv de stok nog hoger op te tillen, want hij moet juist leren dat blijven zitten goed is. Maar als hij niet afstapt, kunnen we ook geen tweede keer opstappen oefenen.
Advies please? Ik overweeg nu 1 snoepje te geven voor het opstappen, 1 voor het blijven zitten en daarna gewoon geduldig te wachten tot hij vanzelf weer afstapt. Daarna het geheel nog een keer, belonen en daarna lekker iets anders gaan doen. Sol snapt al dat "op" de bedoeling is, maar het is echt nog te vroeg om "af" erbij te pakken dus ik kan dat niet mee nemen in de training.
Wat denken jullie? |
Dinsdag 17 Maart 2009 8:31 pm |
|
|
esjo
Moderator

Super dat je het weer oppakt
Wanneer hij op de stok zit en je wilt dat hij weer afstapt, zou ik net uit zijn bereik iets lekkers houden. Op zo'n manier dat hij dus af moet stappen om het te kunnen krijgen.
Maar wat goed dat Sol al wel opstapt  |
Dinsdag 17 Maart 2009 8:52 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Heeey dat gaat hartstikke goed zo te horen! En Sol is gewoon slim dat hij lekker blijft zitten, wachtend op nog meer snoepjes.
Een stomme vraag maar heb je al een commando gekoppeld aan 'op'? Want dan zou je kunnen overwegen om 'af' te gebruiken en dan de stok heel voorzichtig te draaien, vlak boven de kooi/tafel/whatever zodat hij moet afstappen. Vervolgens weer belonen.
EDIT: Maar dat van Esjo is misschien een beter idee. |
Woensdag 18 Maart 2009 6:57 am |
|
|
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
Nee, ik ben wel al begonnen het woord "op" te gebruiken, maar er zit nog erg veel "toe maar, kom dan" tussen. Dus volgens mij is nog te vroeg om met "af" te beginnen.
Ik zal Esjo's methode eens proberen, bedankt! Sol gaat dan niet denken dat hij beloont wordt voor afstappen? Want ik denk dat hij dan helemaal in de war raakt . |
Woensdag 18 Maart 2009 8:30 am |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
als ik wil dat ze afstappen dan ga ik terug naar de kooi en hou mijn hand iets lager dan de kooi en duw mijn hand in feite er tegenaan. dan stappen ze gelijk op de kooi. alsof het een klein trapje is, snap je wat ik bedoel? |
Woensdag 18 Maart 2009 9:48 am |
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
Ik denk dat terug naar de kooi net te ver is, dan blijft Sol niet zitten denk ik. Hij moet nog leren dat hij niet zomaar van de stok mag afvliegen, en ik denk dat hij dat wel doet als ik zo'n afstand probeer af te leggen met de stok. |
Woensdag 18 Maart 2009 9:57 am |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Ik vind de methode van Esjo het handigste omdat dat de methode is dat ik zelf ook gebruikte, het afstappen is kwestie van linkje leggen, komt wel, maar het vraagt wat tijd. |
Woensdag 18 Maart 2009 10:00 am |
|
|
dragonflyer
Ervaren vlieger
ik heb alleen op.. maar als ik hem eraf wil hebben deed ik of een snoepje net buiten zijn bereik en dan uit bundig prijzen als hij eraf ging..
ik zei nooit ertussen iets alleen de commando's . pas darna prijzen uitbundig.. (verklaar mezelf soms voor gek als ik mezelf hoor)
soms draai ik ook zo dat ie er wel af moest en dan uitbundig prijzen..
veel s6..
toppie dat het al wel lukt zeg..  |
Woensdag 18 Maart 2009 10:10 am |
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
quote:
Originally posted by Sarah
het afstappen is kwestie van linkje leggen, komt wel, maar het vraagt wat tijd.
Ja precies. Als Sol "op" onder de knie heeft zal ik me eens op afstappen gaan richten, maar voorlopig kan dat wel wachten.  |
Woensdag 18 Maart 2009 10:11 am |
|
|
|
|
esjo
Moderator

quote:
Originally posted by Whisper
Sol gaat dan niet denken dat hij beloont wordt voor afstappen? Want ik denk dat hij dan helemaal in de war raakt .
Op zich is belonen voor het afstappen geen probleem. Wanneer ze het eenmaal onder de knie hebben, kun je gaan interval belonen. Dus de ene keer stembeloning met snoepje de andere keer alleen stem. Drie keer we lwat lekkers, twee keer niet etc... |
Woensdag 18 Maart 2009 10:37 am |
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
quote:
Originally posted by esjo
Wanneer ze het eenmaal onder de knie hebben, kun je gaan interval belonen.
Goed idee! Dan kan ik ook de lat iets verder leggen, als hij niet steeds voor de begin trucjes beloond wordt. |
Woensdag 18 Maart 2009 10:48 am |
|
|
esjo
Moderator

Ja, precies  |
Woensdag 18 Maart 2009 11:01 am |
|
|
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
Ik heb het net nog eens geprobeerd, Esjo's manier van afstappen werkt prima. Ik kan zelfs gewoon mijn hand een stukje verderop houden en dan komt Sol kijken of ik iets lekkers vast heb.
Ik begin nu het woord "Op" steeds meer te koppelen aan de actie. Ik zeg ook "Af" als hij moet afstappen, maar daar klik en beloon ik nog niet voor (een ding tegenlijk).
Het gaat alweer wat beter. Op een gegeven moment beet hij me (ik geloof dat hij ergens van schrok). Ik heb hem toen eerst gezegd dat dat niet mag en daarna weer laten opstappen omdat ik op een postitieve noot wilde eindigen. Dat deed hij toen gewoon.
Wat doen jullie trouwens als je vogel tijdens een oefening die best goed gaat, opeens iets doet dat niet mag? |
Woensdag 18 Maart 2009 12:58 pm |
|
|
esjo
Moderator

Fijn dat het zo goed gaat
Wanneer Herman iets doet wat niet mag tijdens het oefenen, probeer ik hem meestal af te leidden. Het ligt er ok wel een beetje aan. als ik eigenlijk al te lang bezig ben is het een beetje mijn eigen schuld. Ik laat hem dan nog even zwaaien, dat doet hij altijd wel, beloon hem en zet hem weer lekker terug op de kooi. |
Woensdag 18 Maart 2009 3:47 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Wat fijn dat het zo goed gaat zeg! Ik probeer ze net zoals Esjo af te leiden of als het heel erg is haal ik het voorwerp weg waarmee ze baldadig worden.
Als ze er echt genoeg van hebben sluit ik af met iets heel simpels. |
Donderdag 19 Maart 2009 7:28 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 10:31 am
|
|
|
|