Opstappen

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
Jolanda
Vlieger

Opstappen  Reageer met quote  

dit weekend is een beetje een pechweekend hier Confused Gisteren al Kokkie met zijn ongelukje ( http://www.fluffies.org/nl/die.....12825.html ). Vandaag haalde Karel een stunt uit.

Ze was bovenop de kooi aan het klauteren. door het stofzuigen eerder die dag was de kooi iets verschoven en net te dicht bij de gordijnen.. Altijd leuk om inte klimmen natuurlijk Embarassed en voor we het wisten viel ze opde grond...niets aande hand gelukkig maar hoe kwam ze nu weer op haar kooi.

Van het opstaptouw raakte ze compleet overstuur...en op de handen opstappen deed ze ook niet. Uiteindelijk hebben we haar op het rooster van haar kooi laten klimmen en klom ze zo weer naar boven.(nadat we haar eerst even een poosje hadden laten rondstappen om niet gelijk aandacht te schenken)

maar daardoor werden we wel gelijk weer met het probleem van het opstappen geconfronteerd. Ik probeer het bijna elke dag haar zover te krijgen maar ze weigert het . het opstaptouw is een reden om helemaal paniekerig te worden. van handen is ze niet bang, en bijten doet ze ook niet....maar verder dan met 1 pootje heel licht erop gaan staan doet ze niet.

We zijn blij dat ze nu de veilige haven van haar kooi met grote regelmaat durft te verlaten maar we willen een stap verder zodat wij bepalen wanneer ze eruit komt en waar we haar neerzetten (de boom dus) en niet dat zij het blijft bepalen.

maar hoe krijgen we haar toch zover dat ze gaat leren opstappen?
Bericht Zondag 8 Maart 2009 11:39 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Ze bijt niet en is niet bang van handen?
Dan zou ik gewoon lief tegen haar praten en met je vinger tegen haar buikje duwen. Meestal moeten ze dan vanzelf opstappen.
Verder kun je ook proberen haar pootje op je vinger te zetten (zeg maar je vinger onder haar pootje duwen) Bij gogo werkt dat wel eens als hij gewoon sukkelig is en geen zin heeft om op te stappen, maar wel moet en niet vervelend is (dus hij bijt dan niet).
Bericht Zondag 8 Maart 2009 2:51 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Misschien is een beloning ook van toepassing, iets lekkers wat verder houden als je hand waar er moet opgestapt worden, dan die hand inderdaad tegen de pootjes houden en zo heb je kans dat er wordt opgestapt. Eerst 1 pootje, belonen, zijn het er ineens 2 absoluut belonen en verder ff laten zitten op je hand, geen druk, gewoon laten genieten van de grote stap. Wink
Bericht Zondag 8 Maart 2009 8:31 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Is het niet zo dat ze in een vreemde omgeving liever opstapt dan in een omgeving (met kooi!) die ze wel kent? In de badkamer hebben ze hier heel erg weinig praatjes. Is het anders een idee om haar een keer naar de badkamer te transporteren? Ik denk dat je vlakbij de kooi niet zo snel succes zult boeken als in een vreemde omgeving zonder kooi. Wink

Je kan het misschien ook op een wat zachtere manier proberen. Ben je bekend met de clicker? Ze vindt sommige dingen wel lekker, had ik uit bepaalde topics begrepen. Waarom gebruik je dat niet om haar te leren opstappen? Je moet het opstappen dan wel in hele kleine stukjes knippen. (Eén stap dichter bij het touw, click..)
Bericht Maandag 9 Maart 2009 6:29 am
Jolanda
Vlieger

Reageer met quote  

dat van de badkamer had ik ook wel zitten verzinnen maar hoe krijg ik haar daar??

ik heb nog ergens een clicker liggen...bij gijsje werkte het voor geen meter maar karel lijkt wat meer geinteresseerd in dat soort dingen dus dat ga ik eens proberen.
Bericht Maandag 9 Maart 2009 9:28 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Sorry dat ik zo'n tijd niet heb gereageerd. Hoe gaat het met de clicker? Smile
Dat naar boven krijgen.. Tja.. Hoe vindt ze het om op het rek van haar kooi op te stappen? Dat ging toch wel? Kan je haar evt zo mee naar boven krijgen?
Bericht Maandag 16 Maart 2009 7:21 am
Jolanda
Vlieger

Reageer met quote  

met de clicker ben ik nog niet begonnen want ik kan nergens de clicker meer vinden. Ik wil een nieuwe halen maar ben dara nog niet aan toe gekomen Embarassed

Heb wel geprobeerd met mijn hand egen zijn buik te duwen maar dan stapt ie niet op maar bijt me...iets wat hij verder nooit doet.

Het rek is te proberen, baat het niet dan schaadt het niet.

Inmiddels komt hij wel met grote regelmatig uit zijn kooi...die angst heeft hij dus ruimschoots overwonnen Cool
Bericht Maandag 16 Maart 2009 12:23 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Elke stap is een stap, de rest komt ook wel, geduld en trainen is de boodschap. Komt vast wel goed. Veertje
Bericht Maandag 16 Maart 2009 3:20 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Beter! Very Happy Uit de kooi is gemakkelijker werken dan in de kooi. Daar is het toch altijd lastig. Ben erg benieuwd hoe het met het rek gaat! Veertje
Bericht Donderdag 19 Maart 2009 7:44 am
Jolanda
Vlieger

Reageer met quote  

Het opstappen is een hele tijd tobben gebeleven. Voor het opstaptouw is kartel als de dood (geen idee waarom) en het rek werkte wel maar dan moesten we hem erop lokken met een nootje. Bovendien was het groot en onhandig.

maar sinds een paar dagen hebben we een oplossing. Het deurtje van zijn kooi kun je er makkelijk uithaken en weer inzetten. dat deurtje houden we plat voor hem en daar stapt hij sinds gisteren moeiteloos op.

Wel moet hij altijd even schreeuwen bij het opstappen en tijdens transport ...als je karel niet kent zal je denken dat we hem iets aandoen of zo maar we raken hem niet eens aan Shocked

Dit gaat goed sinds we de nieuwe klimboom hebben...waarschijnlijk is het daarop mogen groter dan de angst voor opstappen.

dat schreeuwen negeren we maar...al is het wel een beetje irritant
Bericht Woensdag 22 April 2009 12:20 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 10:31 am
  Berichten van afgelopen: