Paniekerige bonte boer

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
biancje
Eitje

Paniekerige bonte boer  Reageer met quote  

Hallo,

Ik heb sinds iets meer dan een half jaar een bonte boertje. we kochten hem toen hij een week of 8 was dus ik heb hem met de hand verder groot gebracht. dat is allemaal probleemloos verlopen tot een maand of wat terug. hij was altijd erg op mij gericht en ik kon dan ook alles met hem doen, douchen, knuffelen, op z'n rug leggen enzovoorts. maar tegenwoordig wanneer ik al bij de kooi kom wordt hij erg paniekerig, zo van de een op de andere dag is dit gebeurd. ik kan hem na een paar weken oefenen al wel weer op zijn koppie kriebelen maar alleen door de tralies heen. wanneer ik de kooi aan de bovenkant los wil zetten raakt hij totaal in paniek en vliegt als een gek heen en weer door de kamer. als hij eenmaal op mijn schouder zit blijft hij ook alleen maar een beetje angstig zitten...
ik heb al van alles geprobeerd maar ben ten einde raad.

Kan iemand mij alsjeblieft helpen?

Groetjes Bianca
Bericht Dinsdag 19 Juni 2007 2:55 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Re: Paniekerige bonte boer  Reageer met quote  

Hoi Biancje..

Welkom hier!

Wat naar dat dit zo ineens is gebeurd..
Probeer het kriebelen over zijn hoofdje te minimaliseren. Het belangrijkste is nu denk ik dat hij weer een beetje met je kan omgaan zonder in de stress te schieten. Wink
Mag ik vragen of je tegen kortwieken bent? Zo niet, dan zou ik je willen aanraden om hem te kortwieken (laten kortwieken?) en met hem in een andere kamer aan de slag te gaan. (Uit de kooi!)

Hoe heet je bonte boer trouwens?
Bericht Dinsdag 19 Juni 2007 3:00 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
biancje
Eitje

Reageer met quote  

Ik heb hem al eens laten kortwieken bij de dierenwinkel, alleen vloog hij daarna toch nog wel een beetje. Ik heb dit laten doen nadat ik hem een paar weken had, dus misschien wordt het inderdaad tijd om het nog eens te doen?
en wat bedoel je met minimaliseren van het aaien? ik dacht dat het juist goed was om hem die aandacht te kunnen geven en dat hij me daardoor iets meer vertrouwd, of zie ik dat verkeerd?
Heb je ook nog tips voor het uit de kooi halen? want zoals ik al zei raakt hij best in paniek als ik in de kooi kom.
Het is echt balen, vooral omdat ik eerst wel alles met hem kon...

Hij (of zij) heet trouwens Timmy
Bericht Dinsdag 19 Juni 2007 3:18 pm
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

hallo en welkom hier.
je zou hem kunnen proberen te lokken met wat lekkers zodat hij zelf uit de kooi moet klimmen.
praat met hem en het spelen van klassieke muziek als jij weg bent schijnt ook te helpen.
misschien is hij in de pubertijd en dan kunnen ze wel eens wat anders worden door de hormonen.
het kan ook een periodieke wisseling zijn dat het weer voorbij gaat.
doe het rustig aan en begin gewoon weer vanaf 0. laat hem aan je wennen en win zijn vertrouwen langzaam aan.
Bericht Dinsdag 19 Juni 2007 3:51 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hoi Bianca, mag ik vragen hoe ze Timmy bij de dierenwinkel hebben gekortwiekt? Aan één kant? Aan beide kanten? Er zijn namelijk verschillende manieren om te kortwieken.
Door hem zomaar te aaien (vooral als hij paniekerig is) loop je het risico dat je hem beloont voor zijn paniekgedrag. Wink Het is beter om het aaien even tot later te bewaren: Als beloning! Is er iets wat hij heel erg lekker vindt? Dan kan je daarmee trainen. (Niet zomaar geven)

Als hij gekortwiekt is kan je hem met een handdoek uit de kooi halen. Dit zal hij niet leuk vinden, maar ik zou wel doorzetten. Breng hem naar een andere kamer waar hij niet onder dingen kan kruipen. Hier kan je beginnen met opstapoefeningen. (Wees scheutig met belonen: Zowel met je stem als met lekkers!)
Bericht Dinsdag 19 Juni 2007 3:55 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
biancje
Eitje

Reageer met quote  

Ze hadden hem wel aan twee kanten geknipr, maar maar een klein stukje, ik denk dat ze niet genoeg pennen hebben meegenomen, kan dat?

sorry ben niet helemaal duidelijk geweest: de paniek wanneer ik bij de kooi kom is al zo goed als verdwenen, hij komt meestal ook wel naar me toe om even te laten kroelen. ik mag alleen niet in de kooi komen met mijn handen of de kooi aan de bovenkant openzetten. ook wil hij wel een door de tralies heen proberen te bijten, maar dit gebeurd steeds minder en is denk ik ook een beetje zijn humeur.

juist als hij los is blijft hij zo bang...
Bericht Dinsdag 19 Juni 2007 5:42 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Dat kan, bonte boertjes moeten vaak iets van 8-9 pennen geknipt hebben voordat ze mooi afdalen. Very Happy

Dat is denk ik juist een probleem: Hij komt namelijk naar je toe als 'ie gekroeld wil worden. Daarvoor hoeft hij niets te doen. Jij kroelt 'm toch wel.. Snap je? Wink (Bedoel het niet onaardig hoor, probeer alleen een beetje dingen uit te leggen)

Hoe reageer je als hij paniekerig is? Stel je 'm gerust? Zet je 'm weer snel in z'n kooi? --> Zo wordt zijn gedrag ongewild beloond. Wink
Bericht Dinsdag 19 Juni 2007 7:53 pm
biancje
Eitje

Reageer met quote  

ik heb hem toevallig net nog uit zijn kooi gehaald. het begon inderdaad meteen weer met wegvliegen in paniek. ben er rustig naar toe gelopen en heb hem op laten stappen. dit deed hij braaf om er vervolgens na 2 tellen weer vandoor te gaan... Confused
ben rustig gebleven en heb hem weer laten opstappen, dit gebeurde een aantal keer achter elkaar. Toen hij eenmaal bleef zitten ben ik rustig aan met hem naar een andere kamer gelopen en ben daar even gaan tegen hem zitten praten. na ongeveer tien minuten ben ik weer terug naar de kamer waar de kooi staat gelopen en zodra we binnenkwamen vloog hij er weer vandoior. heb hem gerustgesteld en opgepakt en daarna in zijn kooi gezet en even gewacht tot hij rustig werd.
Ik hoop dat ik het zo goed gedaan heb?

ik zal dan zeker wat minder gaan kroelen en wat meer oefenen buiten de kooi. ook ga ik denk ik maar weer een afspraak maken om hem te laten knippen.

volgens mij ziet hij zijn kooi als vertrouwd domein en durft hij er daarom niet goed uit dus oefenen lijkt me dan het beste toch?
Bericht Dinsdag 19 Juni 2007 8:48 pm
qliqi
Fladderaar

Reageer met quote  

mijn Bb-tje Kinky doet ook een dergelijk drama - fladder de fladder en mij laten lopen. Ook buiten onrustig heen en weer gewiebel, klaar om een sprong te wagen.... Gek werd ik ervan want al is ze gewiekt - rennen dat ze kan..... Al is dat gedrag al zoveel verbeterd sinds ik haar wiekte, maar als ze ergens wel of niet wil zijn trekt ze haar eigen plan en probeert me uit....

Het verbeterde pas toen ik ging inzien dat dit drama ter ere van mij werd opgevoerd. Ik reageerde namelijk door er heen te gaan en ze scoorde dus met dit gedrag. Want als je toch komt is het wegfladderen niet zo eng - vrouwtje komt en doet drama mee Very Happy

Buiten lopen deed ik met een gewiekte Kinky natuurlijk en ik begon niet in huis maar in de tuinen onder mij. En toen ze luid piepend naar de grond toe fladderde liep ik in onverschillige slenterpas door.... Ik had haar natuurlijk wel vanuit mn ooghoek in de gaten en hoorde haar lokroepje maar voor haar was t 'hee, wacht - dit is niet zoals gepland.....' Ik maakte een rondje wat voor haar af en toe betekende dat ze me niet meer zag en ik merkte dat ze met steeds hardere piepjes en zoeken waar ik uithing ditmaal achter mij aan het aanrennen was.

Ik 'herontdekte' haar dan achteloos onderweg en ze was blij dat ze weer zat. Een aantal maal oefenen en ze besloot dat het beter was te blijven zitten, ze wilde me niet kwijt zijn immers én ze scoorde niet met drama. Jij laat je BBtje natuurlijk niet achter en hebt t geen seconde uit het oog maar dat weten zij niet, de aanhouder wint...ook van deze eigenwijs maar je moet best strak zijn en consequent en de leiding blijven houden. Anders nemen ze er wat graag een loopje mee.
Bericht Dinsdag 19 Juni 2007 10:01 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hoi Bianca.. Ik denk dat je het beste eerst z'n vleugels kan laten knippen. Vanaf daar is het gemakkelijker werken. Nu vliegt hij telkens weg, wat een leuk spelletje voor 'm op kan leveren. Wink
Je doet het op zich best oké, maar het gaat gewoon een stuk gemakkelijker als 'ie gewiekt is! Very Happy Probeer het geruststellen niet te doen. Very Happy

Ik weet niet precies wat het is met die kooi. Iago wilde ook wel eens vervelend zijn in z'n kooi. (Nu niet meer, aangezien hij op z'n boom woont Wink)
Ze vertonen iig ander gedrag in en om de kooi.
Bericht Dinsdag 19 Juni 2007 10:12 pm
qliqi
Fladderaar

Reageer met quote  

vergeet ik nog, ik kwam met een dergelijke hulpvraag voor Kinky de forum's afstruinen. Kinky vloog toen al 4 jaar los door t huis en werd steeds onhandelbaarder. En corrigeren, een gil en een fladder en weg was ze weer Sad

Vergeet niet dat een papeghaai, ook de kleintjes, jou graag manipuleren en ze willen maar één ding: Hun zin en wel nu! Je moiet er inderdaad mee oefenen maar maakt zo geen kans.... Het is

Het is geen wondermiddel maar wel een manier om in de buurt te kunnen komen en vertrouwen te herwinnen. Een stappie terug en jij in controle.... En ook wordt het dan pas mogelijk om dat toneelspel (want er is helemaal niets engs aan jou, weet ie best!) en drama te gaan aanpakken. Veren groeien wel weer aan mocht je dat willen.... maar ik vermoed dat het je wel bevalt!

Sterkte en succes
Bericht Dinsdag 19 Juni 2007 10:13 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Danny
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Hoi Biancje
Welkom op het allerleukste papegaaienforum.

Er valt nog weinig bij te schrijven,op wat hierboven al geschreven is.
hel veel succes met de trainingen.

Hier heel veel lees,schrijf en kijk plezier.

Gr. Danny,Linda en de gaaienbende.
Bericht Woensdag 20 Juni 2007 7:16 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
biancje
Eitje

Reageer met quote  

Nou iedereen super bedankjt voor de reacties en tips. ik ga hem zo snel mogelijk laten wieken en dan lekker aan de slag.

Het geruststellen komt denk ik puur uit bezorgdheid voor mn beestje Embarassed maar zal stenger voor hem zijn!

het is in ieder geval fijn om te weten dat ik niet alleen ben.

Ik houd jullie op de hoogte!

en nogmaals bedankt Very Happy
Bericht Woensdag 20 Juni 2007 7:27 am
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hai, welkom hier en succes met trainen!!!
Bericht Woensdag 20 Juni 2007 9:30 am
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by biancje
Het geruststellen komt denk ik puur uit bezorgdheid voor mn beestje Embarassed maar zal stenger voor hem zijn!

Dat begrijp ik wel hoor, en het is volgens mij ook het eerste wat je doet. (Ik betrap mezelf er hier ook wel eens op. Embarassed )
Ben benieuwd hoe het gaat!
Bericht Woensdag 20 Juni 2007 6:53 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 10:34 am
  Berichten van afgelopen: