pluk gedrag HELP

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
Elvis
Net uit het ei

pluk gedrag HELP  Reageer met quote  

Hallo allemaal, Very Happy Over pluk gedrag wil ik het wel even hebben. Mijn Kaatje (oranjehiuf) is er mee begonnen toen haar grijze vriendje dood ging Crying or Very sad nu 3 maanden geleden en ik krijg het er niet uit, ook niet door haar in te spuiten met (biologische) anti pluk, ik weet het ff niet meer. goede raad is welkom.
P.S. ben bij de dierenarts geweest en geen medische achtergrond.
Bericht Vrijdag 5 September 2008 10:38 am
 Gebruikers profiel bekijken Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hoi,

Zelf heb ik (gelukkig) tot nu toe geen ervaring met een plukkertje maar probeer er geen aandacht aan te geven, ga je gaaitje niet zielig vinden want dat gaat ze stimuleren om nog meer te plukken. Zeg hoe mooi Kaatje is, doe opgewekt, geef echt geen aandacht aan het plukken. Zie ja haar plukken, reageer er dan zeker NIET op want ze zijn zo slim dat ze het opgemerkt hebben en dat is aandacht voor ze en kan voldoende zijn om verder te plukken. Maar ga ze vooral niet zielig vinden. Ga leuke dingen doen met Kaatje, om haar zinnen te verzetten, leuke spelletjes, laat Kaatje lekkere dingetjes zoeken in de kooi, zo van die dingen, kan haar zinnen verzetten. Wink
Bericht Vrijdag 5 September 2008 10:44 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Elvis
Net uit het ei

Reageer met quote  

De leuke dingen doet ze wel, we zijn net samen naar de markt geweest, lol, Ik vind het niet fijn dat ze ergens niet lekker in haar vel zit en ik weet niet wat te doen, dat is het ergste, ze minimaal 8 uur per dag vrij en verder in de kooi.
Bericht Vrijdag 5 September 2008 10:53 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Het is goed dat je haar gewoon mee neemt en zo, gewoon de gewone dingen blijven doen. Niks specifieks want dat hebben ze echt snel door. Het allerbelangrijkste is dat je haar niet zielig gaat toespreken of gaat reageren als ze gaat plukken want dan stimuleer je echt dat gedrag. Echt niet makkelijk, dat is een feit maar het is echt belangrijk om haar gewoon vrolijk aan te spreken en het plukgedrag volledig te negeren als ze het doet. Makkelijk spreken natuurlijk voor mij want ik denk dat ik er ook zo'n vreselijk slechte in zou zijn hoor maar heb het van anderen en die tips wil ik je meegeven.
Hou ons zeker op de hoogte en je zal zeker nog reacties krijgen maar dit is het enige die ik je kan zeggen, hopelijk krijg je nog andere dingen waar je iets mee bent. Succes en hou de moed erin, haar vriendje verliezen is niet niks natuurlijk.
Bericht Vrijdag 5 September 2008 11:09 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

ik denk dat zer haar vriendje mist en dat probeert te compenseren door te plukken. hartzeer omzetten in fisieke pijn. misschien een overweging er weer een maatje bij te zetten. verder kun je afgekookt knoflook water geven als drinkwater. dat geeft een vieze smaak aan de veren. je zegt zelf dat dit na de dood van haar vriendje is begonnen. nu het nog steeds aanhoud is het mogelijk dat ze een vriendje nodig heeft om mee samen te zijn. hoeft neit perse een grjsje te zijn kan ook een ander vogeltje zijn maar ze mist duidelijk de vriendschap van een vogel. probeer het eens. al is het maar een valkje of zo. kijk eens hoe dat gaat. misschien ken je iemand die ook een vogel heeft en probeer het daar samen mee. slaat het aan, neem er dan haar ter wille een nieuwe bij om de eenzaamheid weg te halen.
Bericht Vrijdag 5 September 2008 11:52 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Elvis
Net uit het ei

Reageer met quote  

Ik heb al een maatje voor haar, dat is Elvis , een geelkuif, dat gaat best goed, zij kriebelt hem maar hij mag niets terug doen, Zie mijn foto's. Nu, heb ik tijdens het lezen van deze site ontdekt dat kaatje zogenaamd paar gedrag naar mij doet. ik probeer het niet te beantwoorden maar dat is moeilijk, ze kruipt mijn nek in, en gaat plat liggen. Met Elvis gaat het ook goed, maar hij vertikt het op mijn hand of zitstok te zitten, ik kan alles doen met hem, onder zijn vleugels en zijn nek zelfs zijn pootjes vastpakken maar alles in of op de kooi hij geeft de regie niet uit handen Smile Smile Wat een problemen hè maar ik wil elvis ook mee naar buiten nemen, en dan kan nu niet Crying or Very sad
Bericht Vrijdag 5 September 2008 4:10 pm
Sue
Moderator
Moderator

Re: pluk gedrag HELP  Reageer met quote  

Hoi Elvis.. Klikt het niet met haar nieuwe vriendje? Ik meen dat je destijds een kaketoe erbij had gezet?? Of heb ik nu de verkeerde voor me?
Heb je destijds aandacht aan het plukken gegeven? Geef je dat nog steeds? Plukt ze in je bijzijn?
Bericht Zaterdag 6 September 2008 8:07 pm
Elvis
Net uit het ei

Reageer met quote  

Nee, je hebt niet de verkeerde voor je, lol. Ik geef geen aandacht aan het plukken en nee ze doet het niet waar ik bij ben. Het klikt goed met haar nieuwe vriendje, ze is alleen een beetje timide af en toe.
Bericht Zondag 7 September 2008 7:27 am
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hmmm ze doet het dus niet waar je bij bent. Dan lijkt het me helemaal lastig. Als het goed klikt met haar nieuwe vriendje, en het plukken begonnen is na het overlijden van je grijsje, dan zou je toch zeggen dat het minder zou moeten worden? Of misschien mist ze haar grijze vriendje verschrikkelijk. (Ze zijn zó slim..)
Bericht Zondag 7 September 2008 9:15 am
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Kijk uit met het zomaar plaatsen van een nieuw vriendje.
Helaas heeft een kennis van mij de consequenties van ogen meemaken.
Haar halsbandparkiet had altijd een maatje en die was helaas overleden. Helmaal zielig was hij en ze besloten er een maatje bij te zoeken. Hup er bij gezet en sindsdien plukt hij dus. En helaas zo erg dat hij nu voorgoed een kalerug en buik heeft.

Probeer eerts het plukken op te lossen. het wordt nu een terugkerend dwangmatig gedrag, Dat moet doorbroken worden.

Vaak plaats ik dit onderstaande stukje over plukken:

Over plukken is al heel veel geschreven. De oorzaak van plukken is soms moeilijk te achterhalen.
Medische redenen of gedragsproblemen, een plukker in huis is wel iets om rekening mee te houden. Een gaai in het dons of zelfs met een bloot huidje, is natuurlijk éven lief en knap en geweldig als een gaai die beter in zijn verenpakje zit. Wat dát betreft is er geen verschil! Want denk erom, het plukken is niet jóuw probleem, maar dat van de papegaai! Maar natuurlijk moet je er, zonder er verder jouw probleem van te maken , met een paar zaken wel rekening mee houden. Wat betekent dat nu in de praktijk?

Met een plukker kan natuurlijk net zoveel als met een niet plukker. Hij is niet zielig of ziek, dus heeft dezelfde behoeftes (direct daglicht, douchen, goed voer, aandacht en afleiding) als een papegaai die zijn veren alleen maar poetst en niet plukt. Dus in de zomer, maar ook in de winter gaat de vogel gewoon mee naar buiten, alleen niet te lang en eventueel, als het érg koud is, lekker in het handdoekje.
De kamertemperatuur mag bij een plukker iets omhoog, tenzij je een warmtelamp boven de kooi hangt. Die warmtelamp moet zó hangen dat de vogel zelf kan kiezen of hij eronder gaat zitten of juist niet.

Ook douchen is vooral voor een plukkertje erg belangrijk. Het helpt de huid zacht te houden zodat de nieuwe veertjes er makkelijker doorheen komen en minder irriteren. Maar ook de hogere luchtvochtigheid doet het verenpakje en de huid goed. Dus elke dag douchen en regelmatig nevelen met de plantenspuit. Sommige hebben er baat bij te sproeien met aloe vera. Doe 15 ml aloë vera gel in ongeveer 300ml warm water. Sproei meerdere keren per dag.

Omdat een papegaai die regelmatig zijn jasje uittrekt, constant bezig is met het aanmaken van nieuwe veren, kan hij best wat extra's gebruiken. Het is verstandig ze elke dag wat juvenile gemengd met recovery (van Harrison's) te geven. Ook een extra vette noot, zoals een palmnoot of een macedamia, levert extra energie. En zijn bovendien érg lekker!

Wees bij een plukkertje extra bedacht op zout. Geef geen extraatjes waar zout aan is toegevoegd (groente, aardappelen, nootjes enz.) Zout is natuurlijk so wie so niet goed voor welke papegaai dan ook, maar het kan een plukker bovendien nog eens extra aanzetten tot plukken. Echt nooit geven dus!

Verder is het natuurlijk heel belangrijk om voor voldoende afleiding te zorgen, lekker mee op stap en voldoende sloopmateriaal. Zet ook in de kooi heerlijke verse wilgentakken of vlier om te slopen. Veel gaaien, die uit louter verveling begonnen zijn met plukken, hebben het hiermee zo druk dat ze eigenlijk gewoon vergeten om te plukken en er echt geen tijd meer voor hebben. Er zijn voor een vrije gaai immers véél leukere dingen te doen. Ook het verstoppen van eten is een goede bezigheidtherapie. Wees vreatief. je kan fourageerspeeltjes kopen, maar ook zelf dingen maken waarin je eten kan verstoppen.
Bericht Zondag 7 September 2008 10:36 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by MariekevC
Wees bij een plukkertje extra bedacht op zout. Geef geen extraatjes waar zout aan is toegevoegd (groente, aardappelen, nootjes enz.) Zout is natuurlijk so wie so niet goed voor welke papegaai dan ook, maar het kan een plukker bovendien nog eens extra aanzetten tot plukken. Echt nooit geven dus!

Marieke.. Ik had dit wel vaker gehoord. Ik maak me eerlijk gezegd zorgen om de Harrisons high potency coarse: Daar zit namelijk zeezout in en ik heb hier een plukkertje. Embarassed
Bericht Zondag 7 September 2008 11:34 pm
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Vraag het voor de zekerheid na bij je vogelarts. vaak raden die toch de high potency aan vanwege de hoeveelheid vet die er in zit.

Maar het gaat voornamelijk om de exraatjes, dus dat ene patatje chippie
Bericht Maandag 8 September 2008 7:20 am
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

De vogelarts die ik heb raadt High Potency inderdaad aan. Ze weet dat ik een plukker heb, dus ik denk niet dat haar mening hierdoor veranderd.

Patat krijgen ze hier héél af en toe en dan altijd zonder zout. Ik veeg zout er niet af, maar bestel het zonder zout. Scuttle & Wheezy houden gelukkig niet van patatjes of ander mensenvoer. Laughing
Bericht Maandag 8 September 2008 7:26 am
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Kijk jij weet het, maar veel mensen niet.

Ik ben me ook pas gaan inlezen toen mijn langdurige logee Jodie bij me kwam vorig jaar. Ik wist wel iets van het gedrag en de complete problematiek er omheen, maar verder was ik een leek op het gebied van plukken.

Nu een jaar later is Jodie terug naar haar baasje en ze plukt niet meer
Bericht Maandag 8 September 2008 7:34 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Het is zeker goed dat dat stuk geplaats wordt. Ik wist nu ook dat zout niet goed is maar inderdaad, er zijn heel veel mensen die het niet weten en die misschien net met dat stuk info heel erg veel geholpen zijn. Die info is trouwens altijd nuttig. Ik wist dat zout niet goed was maar wist niet dat het bij een plukker net nog meer plukgedrag kon stimuleren. Dus, ook al wist ik dat zout niet goed was, heb er toch nog altijd veel aan gehad, mag je altijd blijven doen van mij, heb ik al veel aan gehad. Veertje
Bericht Maandag 8 September 2008 8:29 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 12:11 pm
  Berichten van afgelopen: