ik weet het echt even niet kira trekt soms een paar veren uit haar lijfje en ook vooral de donsveertjes heeft ze geregeld in haar mond maar nu af en toe ook de veertjes van haar buik nu is zij mijn eerste vogeltje en heb ik geen idee hoe de rui er uit ziet mijn vraag is dus kan het zijn dat ze de veertjes eruit trekt vanwege de rui of begint ze echt te plukken???
op haar buik groeien nu wel een paar nieuwe veertjes en in haar nekje ook
hopelijk weet iemand een andwoordt
groetjes van valerie en kira
Ik weet ook niet precies hoe het eruit ziet als een vogel plukt, maar vogels die zichzelf poetsen nemen ook de veertjes in de snavel die ze daar bij los maken, maar die zitten al los, net zoals de haren bij het borstelen van je haar...ze trekken ze niet uit hun bast als je begrijpt wat ik bedoel...
Cleo gaat zelf uitgebreid zitten kauwen op de grote losse veren die loskomen bij het poetsen.
Heeft je vogeltje kale plekken met gerafelde, kapot gekauwde veren??
Zondag 11 Mei 2008 5:43 pm
Sue Moderator
Re: plukken of rui?
Hoi Valerie.. Probeer je niet te veel zorgen te maken en er te veel aandacht aan te besteden. Zo is bij Zazu het plukken begonnen: Door er aandacht aan te besteden.
Zijn de veertjes volgroeid die ze eruit trekt of zijn het bloedpennetjes? (Nog in de schacht?)
Ik kan natuurlijk niet oordelen over jou gaaitje maar hier zie ik dat ook wel eens hoor dat onze Jos donsjes of soms ook wel eens een ander pluimpje uittrekt maar dit is vooral bij het poetsen. Daar zoek ik dus ook niks achter. Automatisch zie ik het nu wel meer als een tijd terug want ook Jos is in zijn rui en heeft dus veel werk met zijn pluimpjes en op die manier vind ik er dus wel meer als een maand of 2 geleden zeg maar. Probeer het gewoon subtiel en onopvallend in de gaten te houden want net zoals Sue zegt kunnen ze het meer en meer gaan doen omdat hun "daad" reactie en aandacht uitlokt.
het zijn niet echt grote veren hoor meer op haar buik enzo maar ze zitten nog wel in de schacht maak me veel te snel zorgen om me kleine poppetje en dat is natuurlijk ook niet altijd goed maar ik dacht als het nou wel echt plukken kan zijn kan ik er misschien iets tegen doen maar ik kijk het gewoon nog even aan in ieder geval bedankt
Maandag 12 Mei 2008 4:14 pm
alexandraatje Kamikaze piloot
wat je zou kunnen doen, zonder dat het opvalt is water met knoflook koken en dan als het koud is dat als drinkwater geven. de smaak trekt in het bloed en dan in de veren. is voor hen erg vies en daardoor laten ze vaak het plukken. verder is dit water gezond om te drinken dus geen angst. is een preventief middel. meer kun je er niet aan doen. op dit moment dan. hou verder alles onopvallend in de gaten. ik denk dat het wel mee zal vallen.