poepen

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
Renske
Eitje

poepen  Reageer met quote  

Hallo allemaal,
ik ben net lid geworden hier. Ik heb namelijk een vraag over een probleemgedrag, misschien dat iemand een oplossing heeft. Mijn vriend heeft een grijze roodstaart van vijf jaar ongeveer (koko). Hij heeft hem als kuiken gekregen en en wezen is frank (mijn vriend) dus een soort 'moeder' volgens mij voor koko. Ik zal wat achtergrondinfo geven:Koko woont in een grote kooi voorzien van flostouwen en een bel, hij krijgt palletvoer en van ons ook vaak fruit, of andere dingen die wij wel eens eten bijv een beetje rijst of een stukje kaas, hij krijgt ook wel eens zo'n staaf met nootjes eraan. Ook krijgt hij soms krant die hij kan snipperen. Hij komt ook dagelijks uit zijn kooi, bij mooi weer zit hij zelfs wel eens een paar uur met ons in de tuin. Als wij er overdag niet zijn staat de radio aan (meestal ben ik wel thuis) Het is een lieve papegaai die nooit bijt en fank kan alles met hem doen. Ik zelf niet ben nog een beetje bang, maar dat ligt meer aan mij dan aan koko, ik ben helemaal geen vogels gewend. Als koko buiten zijn kooi is durf ik hem wel op mijn hand te laten stappen etc. Hij praat veel en doet vooral allerlei beltonen, en ook andere dieren na die hij buiten hoort. Hartsikke leuk allemaal, alleen koko heeft één probleem: als er mensen op de bank zitten poept hij naast zijn kooi (om aandacht!?) Het maakt niet uit of je daar eten hebt of niet, en of je alleen bent of met meerderen, hij heeft gewoon een vast plekje aan de zijkant van zijn kooi waar hij gaat hangen en poept dan door de tralies op de vloer onze kant op(en niet een beetje, nee het gaat met 100 pk de kamer door Confused ) soms wel vijf keer per avond. Het maakt ook niet uit of hij er net een uur lang uit is geweest of helemaal niet. Het vreemde is dat als wij aan de eettafel zitten, hij het niet doet, dat is aan de voorkant van zijn kooi zeg maar. Hij lijkt er echt een vaste plek voor te hebben. Nu wonen wij nog niet zo lang samen, en zou het aan mij kunnen liggen, omdat wij op de bank heel dicht bij elkaar zitten. Maar hij doet het ook als ik of frank alleen thuis is, of bij ander bezoek die op de andere bank zit. Ik weet dat je het beste kunt negeren, maar we hebben een houten vloer en je moet het toch opruimen (hij doet het ruim buiten het plastic dat onder de kooi zit). We hebben van alles geprobeerd, 'straf' (bijv na poepen gelijk de kooi uit ons zicht zetten in de keuken ofzo) helpt niet en een doek over die kant van de kooi wil frank absoluut niet. (hoewel ik zelf niet begrijp waarom, ik dacht dat ze altijd ook 's nachts onder een doek gingen maar koko dus niet.) Ook hebben we geprobeerd hem af te leiden door hem meer speelgoed te geven, maar hij is doodsbang voor alles met een kleurtje wat je in zijn kooi hangt (het is al een overwinning dat hij zo'n staaf opeet, hij is er eerst een dag lang bang voor, maar ik heb het gewoon laten hangen nu vind hij het wel leuk en is het in twee uur op) Hij heeft wel twee witte flostouwen maar daar is hij op uitgekeken volgens mij. De kranten die ik hem geef om te snipperen helpen niets, integendeel hij heeft nu zelfs vanmorgen toen ik naar het ontbijtnieuws keek weer buiten de kooi gepoept. Heeft iemand een tip, of zien wij iets over het hoofd dat we verkeerd doen? En is er nog ander niet al te fel gekleurd speelgoed wat ik evt kan kopen waar hij niet bang voor is? verder is hij nergens bang voor, kwa mensen zeg maar, ik heb een keer geprobeerd hem met een krant te meppen omdat hij voor de zoveelste keer poepte (niet hard) maar dat vind hij alleen maar een leuk spelletje, dan probeert hij de krant te pakken..... beest is nergens van onder de indruk... volgens mij is het inmiddels gewoonte geworden, maar ik heb geen idee hoe we dit gedrag moeten doorbreken?
Bericht Woensdag 26 April 2006 9:16 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
Danny
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Ten eerste welkom hier Renske.

Wat een verhaal zeg,zal proberen zo goed mogelijk antwoord te geven,ben ook geen expert.

Ten eerste het poepen,lijkt me echt aandacht trekkerij. Mijn schoonouders hebben ook een grijsje en die heeft het ook aan zich als hij kwaad was om buiten de kooi te poepen.
Is mss. niet altijd leuk,maar als koko buiten de kooi poept,maar gewoon opruimen en verder geen aandacht aan hem schenken,zelfs niet naar hem kijken.

Wat speeltjes betreft,kunnen gaaitjes hun voorkeuren hebben. in ieder geval dat merk ik hier ook.
Zo speelt Jip hier ook niet zoveel met houten vogelspeelgoed.
Wij kopen ook veel peuterspeelgoed voor hem en daar speelt hij wel graag mee.
Plus we maken vaker zelf dingen.
Probeer wat meer afwisseling in zijn kooi aan te brengen.
Ook onze jip heeft altijd weer even nodig als we wat nieuws in de kooi hangen.
Lees ook maar eens verder op dit forum onder de topics speelgoed.

Veel sterkte en veel lees en schrijf plezier hier op het forum.
Bericht Woensdag 26 April 2006 9:40 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik denk ook niet dat het aandacht trekken is hoor, maar aan de andere kant, als jullie elke keer naar zn kooi lopen om de poep van de vloer te vegen kan Koko straks misschien wel denken van heee als ik poep dan komt de baas....joepie!!!! Ik zou dus toch de poepplek afdekken met kranten of een oude handdoek of iets dergelijks en dat gewoon een keer per dag verschonen als hij niet in de kooi zit....
En verder, veel gaaitjes zijn bang voor nieuw speelgoed e.d. Gewoon stug volhouden, wat goed helpt is er zelf mee spelen, of dat jij en je vriend er samen meespelen...Zo wordt Koko vast nieuwsgierig en wil hij 'meedoen'...
Heel veel plezier op dit forum trouwens, ik denk dat je nog een hoop tips zult krijgen...succes!!!
Bericht Woensdag 26 April 2006 11:16 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Marjet
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Laughing Nou, ik denk wel degelijk dat het aandachttrekken is! En met succes zo te horen. Ik zou 'm lekker laten poepen, niet opruimen de eerste 10 minuten (of pas aan 't eind van de avond, leg er desnoods eenkrant of plastic tas/vuilniszak) en niet kijken of iets zeggen als ie 't doet.
Eerlijk gezegd lijkt dit me een vorm van aandachttrekken die minder irritant is dan schreeuwen of bijten of plukken. Razz
Heb je hem wel een verse takken in zijn kooi gegeven i.p.v. gekleurde speeltjes? Probeer maar es, en dan angstig gedrag gewoon ff negeren.
Beukentakken, wilgentakken, takken van fruitbomen, berkentakken, krententakken mogen allemaal. Misschien zijn er nog paastakken te krijgen => worden vaak zéér gewaardeerd. Met of zonder blaadjes (hier worden mét het meest gewaardeerd). Probeer es een dennenappeltje en kijk eens verder hier op 't forum voor meer speeltjesideën.
Succes en hou ons op de hoogte Wink (als je wilt...)
Bericht Woensdag 26 April 2006 11:52 am
 Gebruikers profiel bekijken  
Renske
Eitje

Reageer met quote  

hoi allemaal
fijn dat jullie al zo snel met tips komen! Ik heb al even rondgekeken hier op het forum en een link naar een papegaaien site gevonden over zelfgemaakt speelgoed, en nu een leeg rolletje wc papier een een stuk sisal touw in zijn kooi gehangen (met als effect dat hij nu alleen nog op de bodem zit, de held! maar ik laat het stug hangen) takken is misschien ook een goed idee. In de dierenwinkel hebben ze nl alleen van die gekleurde plastic dingen dat vind hij niks, beter zelf maken denk ik. Ik zal vanavond een oude handdoek neerleggen en proberen frank over te halen koko te negeren als hij weer poept. Frank is in elk geval blij dat hij destijds de muur met verf voor buiten heeft geverfd, want ik heb net alweer de poep met water een borsteltje van de muur (structuur, niet handig) af zitten halen. Er zit namelijk ook een klein muurtje en soms komt het daarop terecht. Ik heb zelf een paard dat is veel werk maar een papegaai is zeker net zoveel werk heb ik ontdekt! En ook veel rommel Very Happy hij heeft bijv net uitgebreid gegraven in zijn houtsnippers (zeker uit nijd dat er een wx rol in zijn kooi hangt, hahaha) die liggen nu overal.
groetjes renske
Bericht Woensdag 26 April 2006 1:20 pm
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Very Happy Hay Welkom hier! Wat leuk dat je je wilt verdiepen in de gaai van je vriend Very Happy
Tsja, dat poepen...een papegaai maakt nou 1 maal rommel he? Laughing Ik zou me er dus niet zo druk om maken...waarschijnlijk heb je dan ook nog eens de meeste kans dat hij ermee stopt Wink Hij heeft heus wel in de gaten dat dit een probleem voor jullie is en dat maakt t voor hem de moeite waard door te gaan. Wink

Ik denk trouwens ook niet dat je vriend nog een moeder voor hem is, maar meer een partner. Dit kan wel anders worden hoor Wink

Speeltjes enzo...lekker geven en zn angst negeren . Dus nu niet de hele tijd kijken wat hij doet met die WC rol in zn kooi Razz
Bericht Woensdag 26 April 2006 1:33 pm
Renske
Eitje

Reageer met quote  

Hoi
ik zal jullie even op de hoogte houden van de vorderingen. Koko doet nog altijd niks met de toiletrol. Het touwtje waar het aan zit vind hij wel cool dus ik heb zo'n los touwtje die hij helemaal ontrafelt. Ik heb verder kranten op de vloer gelegd en sindsdien poept hij niet meer. Ik weet niet of dit door de krant komt of omdat de wc rol aan onze kant hangt. Maar hij hangt iig niet meer aan de zijkant en poept netjes op de bodem van de kooi. Hopelijk blijft dit zo. Ik vind het geen probleem dat hij rommel geeft maar in dit geval was het echt een aandacht vragen. Hij schreeuwt ook wel eens maar volgens mij is dat normaal bij papegaaien dus ik reageer er gewoon niet op Very Happy
Bericht Dinsdag 2 Mei 2006 3:51 pm
Danny
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Goed dat je daar niet op reageert,Renske.
Want is het zelfde als met poepen,ga je er op reageren,zal het alleen maar erger worden.
Bericht Dinsdag 2 Mei 2006 5:41 pm
kadoes
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

hallo welkom hier.
sorry beter laat dan nooit.
ik had het even gemist geloof ik.
fijn dat hij nu niet meer poept buiten de kooi.

ik heb ook een grijsje coco. die is dus ook overal bang voor.
alleen dus niet voor acryl speelgoed. felgekleurd en opvallend vind hij geweldig. Shocked Shocked
in ieder geval veel plezier hier.
Bericht Woensdag 3 Mei 2006 7:27 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek  

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 12:12 pm
  Berichten van afgelopen: