Praten als aandachtvragen

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
Jolanda
Vlieger

Praten als aandachtvragen  Reageer met quote  

Karel gebruikt zijn spreektalent ook als manier om aandacht te vragen. Hij weet heel goed dat wij mensen het leuk vinden als hij praat of rare geluidjes maakt.

Op zich niet zo erg. maar soms ook op de verkeerde manier. Bijvoorbeeld als je met Gijsje bezig bent gaat hij zitten kletsen omde aandacht weer naar hem te krijgen.

maar wat irritanter is , hij kan ook een flinke tijd achter elkaar schreeuwen. negeren is het advies dan...dat weet ik. dat wordt dan ook gedaan. maar als hij merkt dat ie genegeerd wordt gaat hij er tussendoor ineen zitten babbelen en dan vooral woordjes en geluidjes die we nog niet gehoord hadden (hij heeft een enorme vocubalaire en er komt steeds meer naar boven). Als je daar dan op reageert gaat hij gelijk weer verder met schreeuwen Confused

Ik wil dat praten blijven stimuleren want dat is zo leuk en bovendien heb ik liever dat hij babbelt dan dat hij schreeuwt. maar op deze manier weet ik niet of ik nou wel of niet op die nieuwe woordjes moet reageren omdat ik misschien dan toch weer aandacht geeft waradoor karel denkt een vrijbrief te hebben voor het schreeuwen

Wat zouden jullie doen??

PS als ik alle stukjes van afgelopen week lees lijkt net dat Karel alleen maar moelijk doet maar ze is ook heel lief en grappig hoor...we genieten ook van haar. Embarassed
Bericht Maandag 26 Januari 2009 10:50 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Ik vind het heel logisch dat je nu tegen zoveel dingen aanloopt. Als je mijn topics ziet van deze week, dan is Gogo ook alleen maar moeilijk lijkt het terwijl hij ook heel lief is. (Vooral nu, want nu speelt hij gewoon rustig op de boom....)
Gogo is trouwens net zo'n soort als Karel zag ik. Leuk!!!

Ik denk dat het belangrijk is om te kijken waarom Karel gaat schreeuwen. Ik vind dat zelf ook erg lastig hoor! Gogo schreeuwt namelijk soms ook als ik hem al wel aandacht geef. Negeren heeft bij mij ook niet altijd zin (zeker afgelopen week niet). Soms werkt het wel als ik tegen hem ga fluisteren. Dan trekt dat toch zijn aandacht weer en wil hij luisteren en zal hij dus moeten stoppen met schreeuwen.

Ik zou wel zijn geschreeuw negeren op het moment dat je met Gijs bezig bent. Als je dat niet doet, dan is dat voor Gijs weer heel vervelend.
Ik heb nu sinds rium een week een grijsje erbij. Eigenlijk ook voor Gogo dat ze elkaar een beetje hebben. Soms ben ik met Joris (dat grijsje dus) bezig en begint Gogo ook. Ik denk niet dat het jaloers gedrag is trouwens. Maar wat dan helpt is om met Joris bij Gogo in de buurt te gaan staan en dan wel tegen Joris te praten zodat die de aandacht krijgt. Gogo wordt dan altijd stil en luistert naar wat we zeggen. Als Gogo dan inderdaad niet meer gilt, dan krijgt hij ook even aandacht en laat ik Joris en Gogo "praten".
Kijk Joris, dat is Gogo. Die zit in net zo'n villa als jou. Zie je dat Gogo, Joris komt even bij je langs.
Enz.

Ik weet niet of je iets kunt met mijn tips, want elke vogel is anders, maar dat is in ieder geval wat bij mij werkt, dus wie weet bij jou ook wel!
Bericht Maandag 26 Januari 2009 1:18 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

De tips van Egwene lijken me in elk geval positief. Is in elk geval te proberen. Zo geef je ook niet de indruk dat er jaloezie nodig is onder de gaaien maar dat ze met hun beide net evenveel aandacht krijgen en zonder gillen. Misschien kan het inderdaad op die manier het gillen wel minderen, goede tip Egwene. Wink
Bericht Maandag 26 Januari 2009 1:23 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Dank je wel! Very Happy
Ik heb natuurlijk na afgelopen week ook zoveel met Gogo voor de kiezen gekregen dat je automatisch allerlei creatieve dingen uit gaat proberen.
Mijn visie is inderdaad zoals Sarah al zegt dat ik probeer dat er geen jaloezie of concurrentie komt, maar dat ze allebei belangrijk zijn en ze ook tegelijk aandacht kunnen krijgen als ze maar niet gillen natuurlijk. Gogo had het snel door! Very Happy
Bericht Maandag 26 Januari 2009 1:27 pm
Jolanda
Vlieger

Reageer met quote  

Ik ga het zeker proberen.

het probleem met Karel is dat behalve praten hij verder nooit iets geleerd heeft. Zijn baasje was dol op hem maar hem trainen en eruit halen durfde ze niet. ze heeft op haar eigen manier altijd het beste voor hem gedaan dus ik verwijt haar niets...maar alles wat we karel nu willen leren (de basis alleen nog maar) is nieuw...en als ze dan ziet wat gijs allemaal wel doet raakt ze er nog helemaal öpgewonden" van.

Ik probeer ook zoveel mogelijk in het zicht te doen van karel met gijs...hopelijk ziet ze dan dat het allemaal niet eng is. maar het zal tijd nodig hebben.

in ieder geval hoop ik met egwenes tips weer iets te kunnen doen met het gillen om aandacht
Bericht Maandag 26 Januari 2009 1:35 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Fijn dat je voor je gevoel in ieder geval een stapje verder bent en je handvatten hebt nu die je kan uitproberen.
Toen Gogo hier kwam kon hij letterlijk niets. Hij kende geen groente en fruit, hij kende het opstappen op de hand niet, kende geen speeltjes (hij had slechts 1 speeltje en 1 zitstok in zijn kooi) en kon niet praten. Voor mijn gevoel hebben ze nooit wat met Gogo gedaan als alleen eten geven en drinken geven.
Gogo was wel heel wat jonger dan Karel (hij was 2) maar ook met hem ben ik inderdaad bij de basis moeten beginnen. Ik denk dat vooral het op en afstappen belangrijk is ook om te leren in het begin (als hij natuurlijk vertrouwen heeft gekregen in jullie). Ik denk dat het inderdaad goed is als je in het zicht van Karel met Gijs gaat "oefenen" en hem continu positief beloond. Eigenlijk moet je de dingen makkelijk aanbieden zodat Gijs het niet fout kan doen. Dan ziet Karel namelijk dat het leuk en positief is.
Afgelopen week (zie topic "Gogo gilt...de oplossing") is het met Gogo allemaal moeilijk verlopen. Vandaag ben ik dus flink gaan trainen met hem zoals ik in dat topic vertel. Ik heb expres allemaal dingen gedaan die hij al lang kon om hem zo alleen maar positief te belonen en om zo een positieve band te maken met hem. Dit zorgde bij hem voor meer plezier, ik hoefde alleen maar heel enthousiast en positief te zijn. Daardoor zie je het vertrouwen van de gaai groeien. Ik denk dat het met Karel ook zo zou kunnen werken. Alle mini dingetjes die hij ook maar doet wat zijn angst een mini beetje kleiner maakt, is gewéldig!!!
Bericht Maandag 26 Januari 2009 1:43 pm
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Laughing zooo grappig dat hij bij negeren van alles uit de kast haalt om toch die aandacht te krijgen! En dat is bij negeren eigenlijk altijd zo.....het gedrag wordt eerst erger voor het ophoudt.

Ik vergelijk het altijd met een snoepautomaat waar je tegen aan schopt en waar altijd snoep uit valt. valt dat op een dag niet...dan gaat men meestal nog harder duwen. Valt het dan weer, dan blijft het dus succesvol. Pas als er echt niets meer komt....zelfs niet na de meest woeste pogingen, dan is het gedrag doorbroken Very Happy

Ik denk dat je niet bang moet zijn dat hij dan die nieuwe woordjes niet meer gaat zeggen hoor. Dat komt vast op andere momenten terug Wink

Tsja en jaloezie? Als jij voor jezelf weet dat ze genoeg aandacht krijgen? soms samen, maar ook los van elkaar...dan zou ik me er niets van aantrekken Very Happy
Bericht Maandag 26 Januari 2009 3:18 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Wat fijn dat t vandaag zo goed ging Egwene! Harstikke goed dat je zo positief met hem bezig bent Veertje Laat hem zichzelf maar heel stoer gaan voelen. Met kleine stapjes die goedgaan kom je heel ver.
Bericht Maandag 26 Januari 2009 3:22 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Tommy, ik ben er inderdaad super blij mee! Hij is nu al 2,5 uur lief en rustig en tevreden. Het gilgedrag leek me voor hem zelf ook helemaal niet fijn.
Bericht Maandag 26 Januari 2009 3:25 pm
Sue
Moderator
Moderator

Re: Praten als aandachtvragen  Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Jolanda
maar als hij merkt dat ie genegeerd wordt gaat hij er tussendoor ineen zitten babbelen en dan vooral woordjes en geluidjes die we nog niet gehoord hadden

Dat is wel een beetje herkenbaar. Af en toe krijgt Iago het op zijn heupen. Hij piept dan heel irritant. Niet een beetje maar verschrikkelijk irritant. Daarna gaat hij lief babbelen. Ik ben er eerlijk gezegd nog steeds niet achter wat je dan moet doen. Volgens bepaalde theoriën moet je dat negeren maar andere mensen zeggen weer dat je juist DIT moet belonen.
Bericht Dinsdag 27 Januari 2009 8:26 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 12:12 pm
  Berichten van afgelopen: