pretvoeding ?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
lientje
Kuikentje

pretvoeding ?  Reageer met quote  

Sinds een week hebben wij een 14 weken jonge grijze roodstaart Tinus...het is een schat en hij eet zelfstandig zijn bakje leeg, echter s,morgens en s,avonds piept hij moord en brand en maakt hij bewegingen alsof hij gevoerd wil worden, ik vraag mij af of er nog een papvoeding gegeven mag worden...
Bericht Maandag 30 Augustus 2010 2:44 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hebben jullie hem zelf nog moeten bijvoeren met pap toen hij bij jullie kwam of was hij toen al helemaal zelfstandig?

Wat eet hij? Zaad, pellets, groente, fruit?

Vaak vinden jonge papegaaien een warm papje 's avonds voor het slapen gaan nog wel lekker.
Volgens mij kan het geen kwaad om hem 's avonds nog een papje te geven.
Misschien is het te snel afgebouwd?
Bericht Maandag 30 Augustus 2010 3:07 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
lientje
Kuikentje

voeding  Reageer met quote  

Hij eet zaad met eivoer en fruit, we hebben hem zelf niet bij hoeven voeren maar volgens mij heeft hij honger, hij fluit ( roept) heel hard en klapt dan onrustig tegen de tralies aan....
Bericht Maandag 30 Augustus 2010 7:48 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Probeer eens elke dag zijn gewicht te nemen. Het gewicht is een goede barometer van hoe goed hij eet of niet. Je kan ook aan zijn krop voelen, als hij zaadjes heeft gegeten dan voel je die zitten.

Wegen doe je het best elke dag rond hetzelfde moment, bijvoorbeeld na de morningdrop.
Bericht Dinsdag 31 Augustus 2010 8:35 am
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

ik denk dat dit nog babygedrag is. hij kan al zelfstandig eten en doet dit ook, maar, hij manipuleert jullie en bedelt om eten.
niet aan toegeven. ik heb het gedaan bij mijn kaketoe en zo 1,5 jaar lang pap moeten geven omdat meneer niet zelf wilde eten terwijl hij dat toch al goed kon.
als jou vogel zelfstandig eet, moet jij het bedelgedrag negeren. als je het echt niet uit kunt houden (het is moeilijk dit te negeren) kan je misschien een heel klein beetje geven, maar doe het dan alleen in de ochtend. de rest van de dag moet hij zelf eten.
Bericht Dinsdag 31 Augustus 2010 9:08 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
lientje
Kuikentje

honger  Reageer met quote  

Ik vond de portie die de kweker voorschreef nogal weinig ( kleine lepel zaad twee kleine lepels eivoer..) dus ik heb hem wat meer gegeven, hij was de hele dag stil, alleen wanneer wij aan tafel gaan begint hij te roepen. Ik vermoed dat hij bij de kweker aan tafel is gevoerd, Wij eten om 18.30 uur dus dat is meteen een mooie tijd om de doek op de kooi te leggen voor zijn 12 uur slaap...ben benieuwd hoe dat morgen gaat....
Bericht Dinsdag 31 Augustus 2010 7:17 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

eivoer is zeker niet de hoofdmaaltijd. Je kan al goed beginnen met het aanbieden van vers fruit en verse groenten. Nu is het moment om hem dingen te laten ontdekken. In het begin spelen ze er wel wat mee maar hoe sneller je met alles begint, hoe beter ze vaak dingen eten.
Bericht Dinsdag 31 Augustus 2010 9:53 pm
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

het is best mogelijk dat hij te weinig voer kreeg. bij mij krijgen de gaaien gewoon een bakje vol met voer dat ververst wordt zodra het leeg is.
en wat al gezegd werd, bied ook vers fruit en groenten aan.
of je nu perse een doek over de kooi moet leggen dat is ieder persoonlijk. ik heb het nooit gedaan.
eventueel zou je het zicht van de kooi op de eettafel kunnen blokkeren. zolang hij genoeg voer voor zichzelf heeft mot het ook wel lukken.
soms neem ik de gaaien ook bij me aan tafel. krijgen ze een eigen bordje met wat lekkers en dan eet ieder gezellig.
dat zou je ook kunnen proberen.
Bericht Woensdag 1 September 2010 10:05 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
lientje
Kuikentje

blijft piepen...  Reageer met quote  

Hij eet nu lekker, was een paar dagen heel tevreden en zoet maar nu geeft hij telkens als ik de kamer uitloop een harde hoge fluit en gooit zichzelf tegen de tralies aan, ik negeer dat uiteraard maar eindig de dag wel met een flinke pijn in mijn hoofd...
Bericht Dinsdag 7 September 2010 11:18 am
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hoi Lientje, hoe gaat het met Tinus?
Bericht Woensdag 27 Oktober 2010 10:16 am
hennie
Net uit het ei

rico  Reageer met quote  

rico werd nog 1 keer per dag ge voerd door de kweker
ik wilde stoppen
maar ook hij gaat piepen rico is 12 weken nu
ik geef hem nu 2 theelepeltjes pap en plaats van 3
en dan smorgens
of is het beter savonds of stoppen
de kweker zei bouw maar af als die gaat piepen negeren
hij eet wel zaad krijgt ook fruit maar dan alles heel klein
al gooit die het meeste uit de bak
als ik met het bakje pap aan kom lopen zit die al op mijn schouder
wat kan ik het beste doen
stoppen of af bouwen
en welke pellets kan ik dan het beste geven
gr hennie
Bericht Maandag 15 November 2010 8:51 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Spetter
Vlieger

Reageer met quote  

Te lang pap geven geeft problemen. Met 12 weken is het zelfstandig eten het beste. De Harrison pellet is een goede pellet. Ik heb toen Spetter overging op Harrison naar hen gebeld. Voordat ik de adult ging geven heb ik een half jaar High Potency gegeven om over te kunnen schakelen op de Adult.

Naast de pellet kun je kleine tussendoortjes geven.
VOEDING
In de natuur eten papegaaien vooral zaden, noten, vruchten, insecten en (onderdelen van) bloemen. De voeding van een papegaai in gevangenschap bestaat uit zaden en/of pellets (een knikker of grote korrel samen geperst voer) en kan met van alles worden aangevuld. Daarnaast moet de vogel de gehele dag beschikking hebben over vers drinkwater en een klein bakje maagkiezel en grit (voor de voedselvertering).

FRUIT/VRUCHTEN: altijd in kleine hoeveelheden. Voorbeelden zijn aardbei, ananas, abrikoos, appel, banaan, peer, braam, framboos, dadel, mandarijn, sinaasappel, meloen, perzik, pruim, druif, papaja, kers en kiwi. Ook rozijnen, rijpe vlierbessen, bosbessen vinden ze lekker en zijn rijk aan vitamine A.
Veel van de pitten die zich in fruit bevinden bevatten blauwzuur. Overmatige consumptie daarvan is dodelijk voor de papegaai.

GROENTEN EN KRUIDEN: peterselie en selderij, boerenkool, rode of groene peper, paprika, spinazie, wortel, broccoli, aubergine, verse erwten en peulen, maïs, ijsbergsla, chinese kool, andijvie, koolraap, veldsla, wortels, courgette, tomaat, waterkers, en bonen, zonder zout gekookt. Gekookte aardappel vinden ze ook lekker. Alles in kleine hoeveelheden. Kamille, weegbree en paardenbloem worden graag gegeten. Veel kruiden hebben een geneeskrachtige werking, dus wees er voorzichtig mee.

NOTEN EN (PEUL)VRUCHTEN: ongezouten noten met mate. Haal deze bij voorkeur in een reformwinkel. Walnoten, beukennootjes, paranoten, cedernootjes, amandelen, macadamia noten, pecannoten, pijnboompitten, hazelnoten, cashewnoten. Doppinda´s zijn uit den boze omdat er schimmel in kan zitten, deze kunnen de lever beschadigen en zelfs dodelijk zijn. Peulvruchten (gekookt) zijn ook een ware traktatie voor de vogel. Ook weer met mate.

DIERLIJKE EIWITTEN: een klein droog katten- of hondenbrokje of kaas wordt meestal op prijs gesteld. Allen bevatten dierlijke eiwitten. Ook mag de papegaai een stukje gekookte vis, kip of een kippenbotje, ongezouten en ongekruid. Ze eten de kipresten van het botje en knagen het kraakbeen kapot. Een stukje gekookt ei is ook een ware traktatie.

Papegaaien mogen geen varkensvlees hebben. Daarin kunnen zich bacteriën en schimmels bevinden die dodelijk voor de papegaai zijn. Daarnaast versplinteren deze botten meer waarbij de papegaai in de splinters kan stikken.

VERANTWOORDE SNACKS: kiemgroenten (is heel gezond), macaroni (zonder saus), rijst, granen, brood, ook geroosterd, jonge kaas, popcorn (ongezoet en ongezouten), trosgierst, cornflakes, ei-voer, magere kwark / yoghurt, palm noot.
Verstop ook eens iets lekkers in een speeltje, een doosje of een papieren zakje, laat uw vogel moeite doen voor een snack. Er zijn zelfs recepten voor bijvoorbeeld vogelbrood, om zelf te maken.

VERBODEN VOEDING
Rauwe aardappel, alle koolsoorten behalve chinese kool, grapefruit, citroen, rabarber (zuur onttrekt kalk), gezwaveld gedroogd fruit, cafeïne houdende dranken zoals koffie, thee, alcohol, gezouten en gekruid voedsel, slagroom, zoetigheid, puur vet en vetrijk voedsel, koolzuurhoudende dranken, chocolade, cacao, chips, voeding die bol staat van conserveringsmiddelen, kunstmatige kleur- en smaakstoffen, koud voedsel, bedorven en beschimmeld voedsel, pinda´s, avocado.

Te lang pap geven kan ook gedragsproblemen veroorzaken, opgeven voedsel naar de eigenaar en natuurlijk een afhankelijkheid waarin de papegaai de eigenaar gaat manipuleren om te krijgen wat hij wil.
Bericht Maandag 22 November 2010 9:17 am
esjo
Moderator
Moderator

Re: rico  Reageer met quote  

quote:
Originally posted by hennie
rico werd nog 1 keer per dag ge voerd door de kweker
ik wilde stoppen
maar ook hij gaat piepen rico is 12 weken nu
ik geef hem nu 2 theelepeltjes pap en plaats van 3
en dan smorgens
of is het beter savonds of stoppen
de kweker zei bouw maar af als die gaat piepen negeren
hij eet wel zaad krijgt ook fruit maar dan alles heel klein
al gooit die het meeste uit de bak
als ik met het bakje pap aan kom lopen zit die al op mijn schouder
wat kan ik het beste doen
stoppen of af bouwen
en welke pellets kan ik dan het beste geven
gr hennie

Je zou hem eventueel in de 13de week nog voor het slapen gaan (dus in de avond) nog wat pap kunnen geven. Het is erg belangrijk dat ze niet met een lege krop gaan slapen.
Daarna zou hij het echt zelf bij elkaar moeten scharrelen.
Als je hem 's ochtends nog een voeding geeft dan zal hij in de ochtend zelf niet eten omdat hij genoeg heeft gehad. Daarom is het beter in de avond de laatste voeding te geven. Zo heeft hij heel de dag om zijn kostje bij elkaar te scharrelen.
Je kunt ook "samen" wat gaan eten. Een stukje appel, wortel, paprika, pellets etc. Laat hem zien hoe lekker het is en dan wil hij vast wel een hapje. op die manier leert hij gevarieerd te eten
Bericht Dinsdag 23 November 2010 10:13 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 12:12 pm
  Berichten van afgelopen: