|
|
|
Wallie
Eitje
| probleem grijze roodstaart |
|
|
Hallo allemaal!
Ik hoop dat iemand nog een paar goede tips kan geven, als we dit nu niet aanpakken hebben we een ernstig probleem.
Mijn ouders zijn in het bezit van 2 grijzeroodstaarten en een geelkuifkakatoe. DJ de grijze waarover dit probleem gaat was de eerste vogel in huis geboren in 2002 in huis gekomen met 5 maanden. Leuke lieve vogel die graag kunstjes en puzzeltjes doet. De andere twee hebben we overgenomen van een lief stel dat te weinig tijd voor ze had, zo'n 3 jaar geleden. De 2 grijze vinden elkaar niet fantastisch de kakatoe gaat met allebei. Al met al een goed leefbare situatie onder begeleiding.
Maar nu DJ wordt steeds een beetje brutaler en kan enorm dwingen (wrs ongemerkt te vaak zijn zin gekregen?) Gooit alles kapot wat los en vast zit in de hoop dat we voor afleiding weer leuk spelletje gaan doen en zo steeds stapje verder. Nu zijn we zo ver dat DJ niet meer zijn kooi in wilt en een keer goed uitgehaalt heeft, mijn moeder is niet bang aangelegt zo komt de 2e en de 3e keer tot bloedens toe. De 4e keet liet hij niet meer los en heeft behoorlijke schade aan de vingers van mijn moeder aangericht. Worden nu wel wat onzeker, maar 5e en 6e keer blijven niet uit tot bloedens bont en blauw toe. Mijn vader is aan de beurt is ook niet bang maar na een aantal dagen ook mis. Mijn moeder heeft via tinley diversen cursussen gevolgd en veel geleerd. Maar toch niet goed uitgevoerd, hij zat wel altijd te hoog op de schouders, vertoonde partner gedrag maar geheel genegeerd en in zijn kooi gezet. Ze kan niet met hem praten DJ wil meer en slaat door in partnergedrag. Dit doet ze dan ook al een hele poos niet meer. Maar dit is zo niet leuk en we willen alles aangrijpen om dit nog te kunnen doorbreken.
Heel erg bedankt alvast m.v.g. |
Dinsdag 25 Oktober 2011 11:18 am |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

|
|
|
Ik vind het verhaal een beetje wazig, kun je eens precies en enkel de problemen beschrijven? Wat doen jullie als hoe heet beessie eigenlijk problemen vertoont?
Ik lees iig het bijten als hij de kooi in moet....ik lees ook dat als de grijze partnergedrag vertoont hij in de kooi wordt gezet. Gaat er al een belletje rinkelen? Op die manier verbind je de kooi met straf! Zo ontstaat er een negatieve associatie. Als ik hier de vogels in de kooi zet en ze doen braaf wat ik vraag, dan krijgen ze altijd een beloning! Dat kan een kroeltje zijn of een lekker pitje. Wanneer zit de grijze verder in de kooi? Enkel als jullie weg zijn? Hoe is het partnergedrag onstaan? aaien? Geeft je moeder de vogels meer aandacht dan andere gezinsleden?
Het partnergedrag negeren is prima, maar leid je vogel ook af. Heel soms kokt Cleo hier voor mij. Zodra ze dat doet loop ik met haar naar de keuken of naar boven en laat haar bijvoorbeeld afstappen op de kraan, doe een paar laden open en dicht of rommel ergens mee en babbel gewoon door en laat haar dingen zien en voelen. Dan pas laat ik haar weer opstappen en zet haar bijvoorbeeld op de klimboom. Een kriebeltje enkel op de kop en als beloning, verder niet! Ook is het heel belangrijk dat de andere gezinsleden een band met deze vogel opbouwen. Bij wijze van zet je moeder de vogel bij jou neer en gaat de deur uit. Pas als de grijze een band met anderen opbouwt, zal het partnergedrag echt goed te doorbreken zijn. |
Dinsdag 25 Oktober 2011 12:26 pm |
|
|
Wallie
Eitje
Nee sorry de grijze roodstaart heet DJ vertoond partnergedrag al langer maar altijd gelijk ingedimt. Door in zijn kooi te zetten en niet meer lief tegen hem te praten om het te vermijden. Weten dat het een zakelijke relatie moet blijven dus hebben hem er nooit in gesteund. Hij is begonnen 2-3 weken geleden met dit vreselijke bijtgedrag wanneer hij zijn kooi in moet. Maar DJ gaat nu verder wanneer iets niet op zijn manier gaat bijt hij. Terwijl het altijd een lieve vogel is geweest, maar gaan hem ook kortwieken. Zag dat dit iets zekerheid weghaalt bij ze, en vanaf nu echt laag houden niet op schouder enz.. |
Dinsdag 25 Oktober 2011 5:58 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

|
|
|
sorry, ik zag dat je het in je 1e stukje over DJ had, daar heb ik overheen gelezen...
Ik zou het partnergedrag idd anders aanpakken dan in de kooi zetten en keihard negeren. Negeer het gedrag, maar niet de vogel. Zoals hierboven geschreven, afleiden!!!
Ook lijkt het me wijselijk als je het in de kooi zetten weer omzet in iets positiefs, hij bijt nu duidelijk uit onvrede. Dus zet dj ook eens voor een paar minuutjes in de kooi en laat m dan weer opstappen. Geef elke keer bij het afstappen in de kooi een goed zo!!!!!!!! en iets lekkers. Je kunt ook voederspeeltjes kopen en die in het zicht vullen met iets lekkers, zo heeft hij wat leuks te doen als hij erin zit. Neem de tijd om dit in de kooi ritueel uit te voeren, want als je haast hebt dan lukt het allemaal niet en kun je een knauw verwachten.
Lager dan de schouder moet vanzelfsprekend zijn, het kan enige strijd kosten voor dj die positie afstaat! Houd vol en negeer negatief gedrag (bijten) en beloon elke positieve stap. Straffen helpt niet! |
Donderdag 27 Oktober 2011 9:33 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 12:12 pm
|
|
|
|
|
|