Probleem met groomen

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
Whisper
Kamikaze piloot

Probleem met groomen  Reageer met quote  

He allemaal,

Het is alweer een tijdje terug sinds ik voor het laatst iets schreef, en dan is het nu meteen met een probleem Embarassed.

Shallsea bijt sinds kort in mijn lippen. Haar naveltje is vlijmscherp en ik het gerust zie gebeuren dat ze mijn lip scheurt. Dus haal ik haar los door haar hoofdje vast te pakken en een vinger tussen haar snavel te wrikken. Alleen kan ik niet zien wat ik doe daar en ik ben bang dat ik een dezer dagen haar vastpak op haar oogje.

De combinatie van pijn aan mijn lip en stress (voor mijn eigen lip en Shallsea's oogje) is niet goed voor de relatie tussen mij en Shallsea.

Onderliggend probleem is dat Shallsea niet ophoudt me te groomen als ik dat vraag. Laatste heeft ze mijn oor tot bloedens toe gegroomd (had ik al gezegd dat ze een scherpe snavel heeft?). Als ik mijn hoofd wegtrek of mijn hand ertussen zet, wordt ze boos.

Ik probeer rustig te blijven en haar netjes weg te zetten. Maar het gebeurt steeds vaker dat ik Shallsea gewoon vastpak (niet wachten tot ze opstapt) en boos weg zet. Daar schaam ik me voor, maar het is nu eenmaal zo. De combo van pijn en stress is al erg genoeg en als zij dan boos wordt als ik haar probeer tegen te houden, verlies ik mijn geduld. Het gebeurt niet vaak, maar het gebeurt wel en dat wil ik niet.

Er zijn genoeg momenten dat ze lekker bij me komt zitten en we samen knuffelen, maar lip-bijten lijkt haar nieuwe hobby te zijn dus ik ben bang dat de ruzie straks het knuffelen gaat overschaduwen.

Advies please?
Bericht Donderdag 20 Augustus 2009 10:55 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

wat vervelend dat ze dit doet. ik zou proberen haar niet meer tot zo hoog te laten klimmen. kniehoogte en klaar. niet meer op je schouder. zal wennen zijn, maar dan weet ze het ook meteen en ben je van het probleem af.
Bericht Donderdag 20 Augustus 2009 11:27 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

gewoon stoppen met knuffelen en zeker uit de buurt van je gezicht houden.

Ik zeg altijd als je een huisdier neemt om te knuffelen neem dan een kat.

Behalve nu het af en toe in je lip bijten kan het later problemen als partnergedrag veroorzaken.

het maximum is borsthoogte (op je arm zitten zeg maar)

wil ze naar boven klimmen gelijk je andere hand ervoor en laten opstappen en haar daar dan voor belonen
Bericht Donderdag 20 Augustus 2009 11:33 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Whisper
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

De reden dat ik haar op mijn schouder laat, is dat ze anders niet bij me kan zitten. Ik schrijf en moet kunnen typen, dat kan niet met een vogel op mijn arm of hand. Dus daar moet ik even over nadenken; het is wel de meest simpele oplossing (en wellicht de beste), maar dan kan ze echt niet meer zo vaak bij me zijn en dat vind ik ook jammer voor haar.

Overigens is het te hard groomen over het algemeen een probleem, ik heb regelmatig wondjes en blaartjes op mijn vingers als Shallsea klaar is. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd ("nee" of "zachtjes" zeggen, hand wegtrekken, hand naar haar toe duwen & snavel vastpakken), maar ik krijg haar niet aan het verstand gebracht dat ze me pijn doet :S.
Bericht Donderdag 20 Augustus 2009 12:07 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

misschien een optie om haar een standaard te geven dat je dicht bij je kunt zetten maar net te ver voor haar om bij je te komen.
Bericht Donderdag 20 Augustus 2009 12:25 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Je reageerd er dus op en dat is al een beloning opzich.

Als ze gaat grommen, het gedrag negeren en haar gewoon even wegzetten.
Na 5 minuutjes zeg je haar weer vrolijk gedag en mag ze weer opstappen.

Wat ook altijd wel werkt is even je arm heen en weer schudden (zachtje natuurlijk he) en dan zeg hoooo even vasthouden, goedzo. Geloof me ze is vergeten wat ze aan het doen was.

Dat van die standaard wat Alexandra zei, lijkt mij ook erg handig. Een vogel op de schouder is echt af te raden. Hoe hoger de vogel zit hoe onzekerder.

Kijk maar in het wild. Diegene die het hoogst zit, staat op wacht. De meest onzekere vogel krijgt die taak vaak toebedeeld ivm de waakzaamheid en zal ook snel aan slaan indien er gevaar dreigt. De meest zekere gaai zit lekker beneden te eten
Bericht Donderdag 20 Augustus 2009 12:57 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Je hebt ook van die makkelijke tafelstandaards. Dat werkt ook wel dan denk ik.
Bij mij mogen ze nooit op mijn schouder zitten. Als ik op de computer moet om te typen, dan zitten ze op de boom of standaard vlak bij me en praat ik veel met ze (ze kennen denk ik al mijn schrijfwerk voort wel... Laughing ) Tussendoor pak ik ze soms even om aandacht te geven en dat ze even bij me mogen zitten. En dan is het weer terug op de standaard en ik weer terug aan het werk!
Bericht Donderdag 20 Augustus 2009 1:34 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Fluf heeft dat bij mij ook geprobeerd en gelukkig heb ik het niet zover laten komen want ik kan me voorstellen dat het goed wat pijn doet ja maar praat jezelf niet zo'n schuldgevoel aan hoor, is nergens voor nodig. Ik dacht ook dat hij enkel gelukkig was als hij bij me zat en ja, als hij op de speelboom zat en ik zat ernaar te kijken zat hij zielig te doen maar heb toen consequent gaan worden en heb hem daar eens goed laten zitten en hij is gaan spelen op de boom, had het opgegeven zielig te doen en mijn aandacht te vragen. Was hij lief aan het spelen kreeg hij tussendoor een pitje maar wou niet zeggen dat hij bij me kon komen. Fluf is ook een knabbelaartje aan oorlelletjes en kan mijn gezicht wel helemaal wassen, net zoals je aangeeft maar dat gaat van kwaad naar erger hoor en na een tijdje gaan zij bepalen hoe je nog moet gaan zitten ook nog? Nee, een halt toeroepen en jezelf niet gaan kwellen, niet doen hoor.
Hij mag bij me zitten maar begint hij nu met zijn spelletje dan zet ik hem op de bank (veel lager dus) en is het niet naar zijn zin, dan gaat hij zijn speelboom op of zijn kooi op, speelgoed genoeg dus hou je maar ff bezig.
Bericht Donderdag 20 Augustus 2009 2:02 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 12:12 pm
  Berichten van afgelopen: