problemen afhankelijk van het seizoen

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
kimmi
Fladderaar

problemen afhankelijk van het seizoen  Reageer met quote  

hier volgt een lang verhaal, wij hebben nu 2 jaar geleden een ara nobilis van iemand overgenomen.
een heel mooi vogeltje, met de bijtkracht van een pittbull en stembanden als een brandalarm.

vanaf het begin hadden we heel veel problemen met hem, ik weet niet of het wel een mannetje is maar na een tijdje wordt het een gewoonte Smile
het schreeuwen is niet echt een probleem. hij geeft soms ff een gil, vooral s avonds. en tjah, dat is best luid, voor zo een kleine vogel toch, van een grote ara kan je dat nog verwachten Very Happy

het probleem zit echter in het bijten. mijn 2 andere gaaien hebben mij nog nooit écht gebeten, ze testen het wel eens voorzichtig maar niet meer dan dat.
kasha is echter een ander verhaal.

eerst dachten we dat het (toen het winter werd) beter ging, dat hij braver was zeg maar. trots op onszelf, hadden we goed gedaan, dachten we Nanaaa!

de dagen werden langer en onze vertrouwde killer was terug Sad hij knuffelt dan extreem veel met 1 speeltje, en hij probeert nog meer dan knuffelen ook Nee! Nee! , verdedigt zijn kooi heel fel (je mag niet eens voorbijlopen) en je kan hem zeker niet aanraken, in de winter kan ik zijn koppie aaien...
op dit moment is hij weer terug zo goed als afgekoeld, ik verwacht dus dat we een paar rustige maanden gaan hebben.

ik wil mij dus nu al voorbereiden op volgende zomer, wat kan of moet ik allemaal doen.

*speeltje waar hij "verliefd" op is wegnemen?
*voeding veranderen? hij krijgt zaad en fruit en groente, pellets eet hij niet maar verder gaat er alles in.
*gewiekt is hij al, anders is het gewoon gevaarlijk Shocked
*uren licht beperken per dag? tot hoeveel uur dan?
*heeft hij een partner nodig?

lang verhaal, veel vragen Smile
Bericht Donderdag 6 Augustus 2009 9:56 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

het lijkt er op dat het een vrouwtje is dat in de zomer last heeft van haar hormonen en een nest wil maken. ze heeft geen partner en zoekt er zich dan een uit, haar speeltje. dat is dan haar alles. en dan verdedigt zij haar terrein en haar bezit.
het is heel lastig en ik ben zeer onder de indruk dat je toch doorzet. heel kanp van je.
je zou kunnen proberen het speeltje uit te wisselen tegen een ander speeltje maar ook dat zal ze waarschijnlijk meteen als haar bezit gaan beschouwen.,
heb je al eens geprobeert een vriendje bij haar te zetten? kan ze goed opschieten met de andere vogeltjes, misschien is het een optie om haar een vriendje te geven. hoeft niet van hetzelfde ras te zijn hoor, maar dan heeft ze iemand om mee te spelen en te kroelen. of daar de agressie mee over gaat kan ik niet garanderen.
Bericht Vrijdag 7 Augustus 2009 6:37 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hmmm, of het een mannetje of een vrouwtje is ga ik in het midden laten en ga niet gissen want daar is mijn ervaring naar mijn mening niet groot genoeg voor maar het lijkt me zeker wel duidelijk dat het hormonaal is. Ik zou inderdaad ook bij die periodes dat favoriete speeltje gaan vervangen. Je kan de dagen ook wel korter gaan maken.
Ik hoop dat Esjo hier ook komt reageren, Esjo kweekt ook met gaaitjes en kan je vast vertellen hoe je hun hormoontjes het best in bedwang kan houden. Of het de beste oplossing is om er eentje bij te zetten, daar ben ik niet helemaal zeker van. Dan kan de bevrediging er wel zijn maar daarom is het gedrag naar jullie toe niet anders lijkt me en het lijkt met net dat wat jullie willen, dat het gedrag over het hele jaar door in te schatten is.
Bericht Vrijdag 7 Augustus 2009 10:22 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

misschien toch een idee om het is met een gedragsdeskundige/vogelarts te bespreken.
dat het aan de hormonen ligt is wel duidelijk.

Wat papegaaien in de natuur doen is hun nestplaats verdedigen. eerst met geluid en daarna als de indringer te dicht bij komt, met geweld.
Het is dus heel natuurlijk gedrag, maar daarom niet minder ongewenst.

je zou voor jezelf met de 5 stapjes aan de gang kunnen en belonen voor goed gedrag en het slechte gedrag (het bijten) negeren
Bericht Vrijdag 7 Augustus 2009 12:18 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
kimmi
Fladderaar

Reageer met quote  

bedankt voor de reacties Smile

we hebbeen op een bepaald moment overwogen om hem weg te doen hoor, mijn vriend is een keer extreem hard beten en hij had het wel gezien.
maar ik heb er voor gekozen, toen we in mei op vakantie waren misten we zijn lawaai zelfs Laughing

hij heeft ook goede momenten natuurlijk, in de twee jaar dat ie hier is heb ik hem mischien 5 keer kunnen aaien ofzo, maar in het begin konden we niet aan de kooi komen, nu stapt ie vanop de kooi netjes op mijn hand.
hij kan heerlijk zitten brabbelen en kan soms zo een spinnend geluid maken als hij zit in te dommelen Hartje

en zoooo mooi om te zien Hartje Smile
Bericht Vrijdag 7 Augustus 2009 3:04 pm
kimmi
Fladderaar

Reageer met quote  

waar ik vooral mee inzit. bij ons ging het zo: op een bepaald aanvaard je het feit dat je een schreeuwer hebt (in het begin was het heel erg), anders hou je het niet vol. vanaf het moment dat hij merkte dat het ons niets kon schelen als hij gilde is het stilaan uitgedoofd.
veel belonen als hij stil was natuurlijk.
bijten hetzelfde, ik gebruikte een touw en dat heeft veel moeten doorstaan Laughing , daarna op mijn arm (op mijn mouw) en van daar op mijn hand.

voor ons is de situatie niet super maar het is goed zoals het is.
maar... wat met kasha? de hormonen gieren door dat kleine lijfje, en hij weet geen blijf met zichzelf. dan vind ik het zo zielig en ik zou hem liefst een vriendje geven. met onze grijsjes lukt dat absoluut niet, ik denk dat de grootte de hoofdzaak is Sad ze kletsen wel met elkaar Laughing

en nog een vogel erbij... dat zou wel heel moeilijk zijn, ik zou ten eerste niet weten wat voor eentje, en vooral wat als het dan niet lukt? dan kan ik die toch niet terug wegdoen?
Bericht Vrijdag 7 Augustus 2009 3:18 pm
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Om vogels broeds te krijgen geef je meer zacht voer en voer je lichturen op.
Maar al doe je dat niet dan worden ze toch nog wel broeds (hier met de Edels die ik niet broeds wilde hebben - en nu een bevrucht ei hebben liggen). Ik bedoel maar - de natuurlijke drang is sterk als de omstandigheden en conditie goed zijn.

Je zou kunnen proberen om hem in die tijden dat hij broeds is - eerder donker te zetten. In de winter is het om 17.00- 18.00 donker en later licht.
In de zomer is het vroeger licht en langer licht.

Toch zou een gedragsconsult ook niet verkeerd zijn ( wat Marieke ook al aan geeft) om er op zo'n goed mogelijke manier mee om te gaan. Wellicht krijg je wat handvaten aangeboden waar je wat mee kan.

Succes !!!!
Bericht Vrijdag 7 Augustus 2009 6:33 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Zorgen dat je de broedsheid niet aanmoedigt kan in ieder geval geen kwaad... voldoende slaap, geen intensief knuffelen (spreekt voor zich), maar ook bvb. proberen wennen aan die problemen met zijn territorium. Is het mogelijk om nog een kooi aan te schaffen voor hem om in te slapen, of ruilen met de kooien van de andere vogels? Een vogelboom, of meerdere zitstokken door het huis om op te zitten en spelen? Hoe meer plaatsen hij zo krijgt, hoe meer gefixeerd hij raakt op de ene en des te minder snel krijgt hij het gevoel dat dat een nest is die hij moet verdedigen...

Maar de gedragsconsult is ook een heel goed idee. Bonny Talsma, misschien Smile het zou in ieder geval heel leerzaam zijn.
Bericht Zaterdag 8 Augustus 2009 9:36 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
kimmi
Fladderaar

Reageer met quote  

daar ben ik zeker in geinterresseerd, uiteindelijk heb je niks te verliezen he.
behalve het geld natuurlijk Laughing ik wil niet gierig lijken. maar heeft iemand ook een idee van hoeveel dat kost?
en moet je dan een keer gaan of meerdere? want dan moet je ook weer rekening houden met de afstand natuurlijk.
ik ga alvast op zoek Smile
Bericht Zaterdag 8 Augustus 2009 10:23 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 12:13 pm
  Berichten van afgelopen: