Ricko (kaketoe) is ondeugend help

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
manta
Eitje

Ricko (kaketoe) is ondeugend help  Reageer met quote  

hoi ik ben ton,de trotse eigenaar sinds 4 dagen van een kaketoe.
Hij heet ricko.
Ricko is heel lief en wordt graag geaaid. Ik ben erachtergekomen dat zijn kooi te hoog is want hij komt boven mij uit maar hij leeft er al zijn hele leven (7jaar) in en ik weet niet of hij in een lagere kooi kan wennen.
Ricko heeft 5 jaar op een rijschool gestaan, die hebben hem weggedaan vanwege zijn gegil.
Ricko gilt allen als hij aandacht wil hebben, dit probleem pak ik aan d.m.v. weg te gaan of een laken over zijn kooi te doen.
Ik weet niet of ik het goed doe.
Het volgende probleem is; Ricko vertoont erg haantjes gedrag, hij wil graag de baas spelen.
Als ik hem uit zijn kooi neem gaat hij gelijk op mijn schouder zitten en gaat er iets niet naar zijn zin dan gaat hij bijten, ik weet dat er gezegd wordt dat je dit moet negeren, maar ricko die bijt tot bloedens toe.
Ik weet niet goed hoe ik hem dit af kan leren.
alles wat ik lees over opvoeding gaat over jonge kaketoes en niets over kaketoes die al ouder zijn.
als iemand mij daar tips over kan geven zijn die zeer welkom.
Ook zou ik graag meer informatie willen over kaketoes.
over lichaamstaal e.d..
Bij voorbaat dank
groetjes Ton
Bericht Zondag 13 April 2008 4:33 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Sue
Moderator
Moderator

Re: ricko is ondeugend help  Reageer met quote  

Hoi Ton & Ricko, allereerst welkom hier. Smile
Ik denk dat het wennen aan een lagere kooi geen probleem moet opleveren. Smile Probeer er zelf een niet te groot probleem van te maken, want kaketoes voelen haarfijn aan als je ergens bang voor bent. (Dat iets niet goed gaat ofzo)

Ik zou geen laken meer gebruiken.. Zou je 'm af kunnen leiden? Door een lade hard dicht te doen ofzo?
Hier staat wat info over de vijf stapjes: http://www.fluffies.org/nl/pap.....-vt85.html
Hier staan wat voorbeelden: http://www.fluffies.org/nl/pap.....vt263.html

Zou je Ricko van je schouder weg kunnen houden? Of is hij je telkens te snel af?
Kaketoes zijn lastige vogels, maar ook oudere kaketoes kunnen nog veel leren! (Heb net een programma gezien dat ze dit hun hele leven lang blijven doen dus..)

Lichaamstaal is wat lastig. Soms zijn dezelfde houdingen anders te interpreteren. Ook kunnen kaketoes heel goed 'acteren' Laughing

Misschien wil je overwegen om met Ricko naar een gedragsdeskundige te gaan? Een kaketoe weer 'op de rails krijgen' vergt ontzettend veel moeite & ervaring!
Bericht Zondag 13 April 2008 4:53 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Hoi Ton, ik sluit me (een beetje laat ) aan bij Sue...en was benieuwd hoe het nu gaat Smile
Bericht Woensdag 23 April 2008 9:20 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
Sue
Moderator
Moderator

Re: Ricko (kaketoe) is ondeugend help  Reageer met quote  

Hoi Manta, hoe is het met Ricko?
Bericht Donderdag 24 April 2008 7:48 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
manta
Eitje

berictje over ricko  Reageer met quote  

hoi allemaal
aller eerst bedankt voor de reacties en tips
ik ben er achter gekomen dat ricko gestraft werd met de plantenspuit
terwel er tegen mij gezegt was dat ik hem iedere dag moest wassen met
jawel de planten spuit dus iedere morgen strafte ik onbewus ricko en ja dat hij dan chaggie werd en mij beet was ergens logies
nu ik dat niet meer doe heeft hij mij niet meer gebeten
het probleem is wel dat ricko alles wat met water te maken heb als straf ziet hij wil niet onder de does/wasbak nu staat er standaart een bak met water in zijn kooi die ik twee keer per dag verschoond maar ook daar doe hij niks mee
ook ik heb nu een probleem omdat ricko mij nu drie keer goed te pakken heb gehad durf ik ricko niet goed op schoot te nemen om reden dat ricko gelijk op mijn schouders gaat zitten en hij is me iedere keer te snel af en als ricko op mijn schouders zit voel ik mijn erg ongemakkelijk
voor rest gaat het geweldig ricko mag elke avond uit zijn kooi en dan aai we hem vaak dat gaat gelukkig allemaal goed en gelukkig krijgen wij de indruk dat hij erg naar zijn zin heeft
ps sorry dat ik zo laat reageer
groetjes manta
Bericht Donderdag 24 April 2008 4:54 pm
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

wat je zou kunnen doen is Rico op je schouder mee in de douche nemen en dan samen gezellig douchen. al is het maar 1 keer in de week. maak er een leuk spelletje van. laat hem als beloning gewoon op je schouder zitten maar alleen om te douchen. het water is aangenaam van temperatuur en samen is er meer plezier dan alleen. het is heel belangrijk dat hij zich wassen kan vanwege zijn veren.
je zou eventueel in de badkamer een standaard kunnen zetten zodat hij eerst toekijkt hoe jij je doucht en heo leuk je dat vindt. mag je best bij overdrijven. voor mijn part ga je heel hard zingen of zo, maar dat rico ziet dat het best leuk is. na een tijdje zet je de standaard dichter bij de douche of badkuip zodat hij de warmte van het warter kan voelen, ook het vocht, maar nog niet nat maken. en dan ga je samen onder de douche. blijf lekker zingen en doen en wie weet helpt hem dat over dit trauma heen te komen. geef na de douche meteen wat lekkers. als beloning. ook als hij alleen nog maar hoeft toe te kijken. dan leert hij dat dit positief is en dat er wat lekkers na het douchen komt. heeft wat geduld nodig maar het werkt wel. dit bouw je heel langzaam op en dan komt het vanzelf.
Bericht Vrijdag 25 April 2008 7:14 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
manta
Eitje

ricko  Reageer met quote  

hoi
bedankt voor de tip ik ga het zeker proberen
maar ik moet zelf wel wat zekerder worden want ik vertrouw ricko nog
niet optimaal maar dat komt wel ik had al geprobeerd om hem bij de does te zetten maar ik ben toen niet zelf onder de does geweest
daar had ik niet aan gedacht als hij ziet dat ik het fijn vind gaat hij meschien van zelf proberen ik heb ook een zitstok besteld dus kan hij daar op zitten kijken
ik laat weten hoe het verder gaat verlopen

groetjes manta
Bericht Vrijdag 25 April 2008 8:19 am
Sue
Moderator
Moderator

Re: berictje over ricko  Reageer met quote  

Jeetje dat is naar zeg.. Sad Wat jammer dat het water zo voor hem verpest is. Misschien helpt het als je Ricko op een dichte wasmand in de douche ruimte zet terwijl je zelf gaat douchen. Zo hoeft hij niet te douchen, maar ziet hij wel dat jij de douche niet eng vindt. Stoom is ook goed voor z'n veertjes. Very Happy

Zou je Ricko eventueel kunnen wennen aan de clicker? Is Ricko erg op eten gericht? Vindt hij iets heel erg lekker?
Hier staat meer info over clickertraining: http://www.fluffies.org/nl/dag.....p1752.html

Ik heb mijn aga'tje destijds ook geleerd om naar m'n vinger te rennen op commando: http://www.fluffies.org/nl/aga.....vt564.html
Bericht Zaterdag 26 April 2008 9:34 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 12:16 pm
  Berichten van afgelopen: