Roepen en ten einde raad:(

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
mel
Beginnende vlieger

Roepen en ten einde raad:(  Reageer met quote  

Hoi hoi,

Ik hoop dat iemand ons een goede tip heeft of ons kan helpen want ik ben echt ten einde raad.
Zelf weet ik ook niet zo goed waar ik moet beginnen, want ik weet eigenlijk niet zo goed waar het fout is gegaan.

We zijn nu een tijdje geleden verhuisd, in ons oude huis kon DJ ook al flink roepen, maar hier nooit geen aandacht aan besteedt, ik had ook nog mijn andere baan in de kinderopvang dus overdag veel weg, maar ik werd er af toe flink gek van.
Sinds we in onze nieuwe woning zitten loopt het de spuigaten uit.
DJ doet bijna niks anders meer dan roepen ( misschien dat het nu ook meer opvalt, omdat ik mijn oude baan terug heb en pas s'middags moet beginnen met werken? ).
Het is echt niet leuk meer, zodra ik of mijn vriend uit zijn beeld zijn, dan begint hij met roepen. Ik kan niet naar de keuken, wc, boven want dan begint hij al. Maar hier geef ik niet aan toe, ik doe mijn ding, hoewel ik knettergek wordt.
Vaak als ik op de bank zit roept hij nog en dat geluid gaat echt door merg en been.
Jane heeft hij helaas ook al aangestoken, die begint gezellig met hem mee te doen.
Het gevolg van al dit geroep is dat wij hier op de toppen van onze tenen lopen, het is hier niet meer leuk en gezellig. Het is zelfs zo erg dat ik vorige week jankend mijn huis heb verlaten omdat ik er niet meer tegen kon.

Als ik uit DJ zijn buurt ben en hij begint met roepen, geef ik hem antwoord, zodat hij weet dat ik er nog wel ben.
Als hij dan aan een stuk door blijft roepen, dan leg ik een doek over zijn kooi, maar dit helpt niet.
Hard geluid maken helpt ook niet.

Het frustrerende, naast het roepen zelf, is dat ik echt geen flauw idee heb waarom hij roept.
Aandacht lijkt mij niet, hij heeft altijd een normaal portie aandacht gekregen, en als het aandacht vragen is dan wilt hij nu een hele dag door aandacht.
De verhuizing lijkt mij ook niet, want Jane is hier onze stressvogel en zelfs Jane, waar ik bang voor was dat ze echt op en top gestressd zou zijn, heeft zich hier snel aangepast. Bovendien riep DJ in ons andere huis ook al veel.

Het geroep gaat ook door van s'ochtends tot s'avonds.
Ik ben vaak pas rond een uur of half 11 s'avonds klaar met werken, maar dan gaat hij gerust nog eens beginnen met roepen.
Dus ik vrees ook voor de buren, want er komt natuurlijk een dag dat hun dit ook beu zijn.

Vorige week was ik zo verschrikkelijk boos dat ik hem een tik heb gegeven, zoiets doe ik normaal nooit, maar daar was DJ nog geen eens van onder de indruk.
Vanmorgen om half 7 is mijn vriend kokend uit bed gestapt, hij is naar beneden gerend en heeft als een idioot aan die kooi staan rammelen.
Mijn vriend was echt helemaal over zijn toeren, het maakt voor DJ niet uit, zodra mijn vriend weer terug boven was begon hij weer.
Het vergt zoveel stress voor ons dat de situatie niet meer haalbaar is en dat we er over nadenken om DJ weg te doen.
Zelfs Loena ( de hond ) loopt hier constant met haar oren plat.

Op dit moment is DJ alleen maar tevreden als hij bij je zit, dan is hij braaf, kan moeilijk een hele dag met hem op mijn schouder lopen en daarnaast wil ik daar ook niet aan toe geven.
En als we weg zijn, dan kan hij wel stil zijn, dus kortom ik snap zijn gedrag echt, echt niet.

Het laatste wat we willen is DJ weg doen, maar als dit zo door gaat denk ik dat ik hem op een dag met kooi en al buiten zet.

Ik ben deze situatie ook al eens meegemaakt toen met Ice, toen draaide ik er bijna van door, maar met DJ is het zo mogelijk nog erger, omdat hij het echt een hele dag door doet.

Ik heb nagedacht en nagedacht, zelf denk ik dat hij misschien een partner mist... of dat hij ons extreem als partner ziet, waardoor hij ons constant roept.

Misschien heeft iemand nog een goede tip?

Groetjes Mel
Bericht Dinsdag 1 Juni 2010 7:49 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken  
WendyBroer
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Wij hebben hier 2 bonte boeren die daar ook aan mee doen. Als wij boven zijn zetten ze het op een gillen. Gelukkig zijn ze wel stil als we gewoon beneden zijn....

Wat wij doen. En dat helpt redelijk is ze nat spuiten met spuitbus. En dan niet de nevel straal maar echt de harde straal. Hierdoor raken ze aardig van hun doen af. En stoppen ze met gillen.

Wij krijgen het er niet helemaal uit. Maar het is te doen.

Als het bij ons trouwens donker is doen ze het niet. Dus wat je ook kan proberen is een doek over de kooi als hij gaat gillen. En er weer af halen als hij stopt. En dat consequent herhalen. Als het goed is moet er een lichtje gaan branden bij hem
Bericht Dinsdag 1 Juni 2010 8:35 am
 Gebruikers profiel bekijken Foto/film album bekijken  
Windkracht13
Vlieger

Reageer met quote  

Al eens geprobeerd om een doek over de kooi te doen, wanneer hij /zij vervelend wordt, en gaat gillen?
Probeer je frustratie aub niet af te reageren op de vogel, die snapt daar helemaal niets van, waardoor hij waarschijnlijk stress aan het opbouwen is...
Al ik me er wel wat bij voor kan stellen hoor...

Heb je wel eens van een time out kooi gehoord?

En hoe beloon je de vogel voor goed gedrag, hoe 'straf je DJ voor negatief gedrag?
Bericht Dinsdag 1 Juni 2010 9:53 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
mel
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

dank je voor jullie reacties.

Ja, de doek erover doe ik vaak, maar het helpt niet, met of zonder doek, hij blijft roepen.
Over de plantenspuit, daar had ik ook al aan gedacht, maar zowel Jane als DJ zijn een beetje bang voor de plantenspuit, ze hebben er een rothekel aan om gesproeid te worden, als ze gesproeid worden gaat dat dan ook met een hoop gekrijs Smile , dus ik ben bang als ik de plantenspuit als strafmiddel ga gebruiken dat ze er helemaal bang voor worden.

Als DJ stil is, dan geef ik hem aandacht door met hem te praten/ een kopje geven.
Als hij roept, dan negeer ik dat of leg ik een doek over zijn kooi, soms maak ik een hard geluid.

Vanmorgen las ik ook een stuke topic over de time out kooi, ik had er wel vaker van gehoord hoor.
Ik zal het proberen hoewel ik er een hard hoofd in heb, ik zonder hem namelijk wel vaker af.
Maar we gaat het proberen, niet geprobeerd altijd mis toch
Bericht Dinsdag 1 Juni 2010 10:42 am
pannenkoekenmix
Kuikentje

Reageer met quote  

Eigenlijk moet je als eerste ontdekken wat het ergste middel is om hem te straffen, en wat voor hem de fijnste manier is om hem te belonen. Soms werken de methodes die we gebruiken om hem te belonen/bestraffen gewoon niet omdat de beloning of straf niet past bij het beestje.

Als het mogelijk is, probeer eens of je je papegaai los op de kooi kunt zetten, of in de kamer. Veel papegaaien zijn blij als ze uit de kooi mogen, probeer dit dus te doen als hij stil is bij wijze van beloning. Als je wegloopt en hij gaat roepen, terugzetten in de kooi. Misschien is dat wel een manier die bij hem werkt. Je pakt hem zijn vrijheid af als hij gaat roepen, wat een heel duidelijk gevolg is voor hem.

Nou is het ook goed mogelijk dat hij inderdaad een partner wil, of jullie als partner ziet. ik hoop dat je er uit komt!!
Bericht Dinsdag 1 Juni 2010 12:10 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
WendyBroer
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Bij ons was de straf plaats de wc. Met de deur dicht is het daar echt donker. Wel even de wc bril naar beneden doen anders kunnen ze misschien in het water vallen en dat is niet de bedoeling. Maaarr die 2 donderstenen van mij vonden dat helemaal niet erg. Als ze terug mochten was het gelijk weer raak.

Mijn bonte boeren zijn ook bang voor de spuit. Als ze het nu echt te bond maken hoeven we hem alleen maar in het zicht te zetten en ze worden al stiller. Bij de derde waarschuwing worden ze nat gespoten. En dat vinden ze echt niet leuk. Meestal komt het daar niet eens meer van.
Bericht Dinsdag 1 Juni 2010 1:32 pm
 Gebruikers profiel bekijken Foto/film album bekijken  
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik erger me eerlijk gezegd een beetje aan de reacties in dit topic! Embarassed
Straf werkt nl. niet. Negatieve aandacht (sproeien, schreeuwen, doek, in de kooi, wc) werkt misschien even, maar ernstig schreeuwgedrag los je er niet mee op. Straf is in dit geval ook een vorm van aandacht en dat hebben ze razendsnel door. Uiteindelijk vererger je daar de boel mee.
Mel, ten eerste: Troosten Ik kan me maar al te goed voorstellen dat het huilen je nader staat dan het lachen, maar er is altijd wat aan te doen. Heb je al in het gedrag forum gekeken of daar algemene tips staan waar je wat aan hebt? Heb je het topic van esjo gelezen over de time-out kooi?
Waar staan de vogels in je nieuwe huis? Staan ze tegen een muur of in een hoek? Dicht bij een raam? Hoeveel slaap krijgen ze? Is er iets verandert in voer of verzorging? Genoeg afleiding in de vorm van speelgoed dat veel wisselt? Geen lichamelijke problemen? Vast dagritme voor de vogels?
Cleo heeft een poos knoerthard geschreeuwd en Pipo gaf/geeft elke keer als ik of mn vriend beweegt of de kamer uitloopt een hele harde piep. Cleo heeft het afgeleerd, met Pipo ben ik bezig, maar het is al sterk vermindert. Cleo schreeuwde aan een stuk door. Ik liep dan de kamer uit en deed de deur dicht of op een kier. In de keuken of gang leidde ik haar af met een geluid (la hard dichtdoen, duplo blokje door de gang, fietsbel bijv.) Als ze dan tien seconden stil was kwam ik weer terug en beloonde haar met het stilzijn (kroeltje, babbeltje, pitje). In het begin kon het dus erg lang duren eer ze tien seconden stil was (ik heb toen veel op de gang gestaan), maar toen ze doorgkreeg dat schreeuwen geen aandacht en geen baas betekende was het redelijk snel over. Je moet wel heel consequent zijn en absoluut niet reageren op het geschreeuw, lang leve de oordoppen...
Met Pipo pak ik het nu iets anders aan, ik probeer het gepiepppp voor te zijn. Als ik de kamer uitwil, dan vraag ik Pipo om een heel simpel geluid te maken wat hij vanuit zichzelf al heel vaak doet (in zijn geval bouwvakkersfluitje). Als hij antwoord prijs ik hem de hemel in en loop na het aandachtsmoment even weg de kamer uit. Als ik terugkom dan vraag ik m weer om te fluiten en beloon wanneer hij dat antwoord. Zo link ik het weggaan aan een positief aandachtsmoment en voor hem werkt dat goed. Ik ben nu bezig om ook fluitjes te vragen in ruil voor wat lekkers en dat gaat al wonderwel erg goed (Cleo moet al woordjes zeggen in ruil voor wat lekkers). Mocht hij onverhoopt toch een schreeuw of piep geven: negeren.
In dit geval denk ik dat de afleiding beter werkt omdat uit jouw verhaal blijkt dat het erg continu is, dan moet je kans zien om het patroon te doorbreken...
Bericht Dinsdag 1 Juni 2010 2:25 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Die laatste methode lijkt me een goede Laura. Ook hier is Fluf ermee bezig maar hij kan me niet krijgen daarmee. Hij geeft dan elke keer een schreeuw die door merg en been gaat. Is hij mee begonnen naar Zyta (onze Berner) en doet het elke keer ze te dicht komt aan zijn kooi of als hij haar nog maar ziet eigenlijk.
Ik negeer het maar O JEE, mijn trommelvliesjes hebben al geleden zeg Laughing
Negeren helpt hier tot nu toe ook niet echt fantastisch maar ik ga die tip van je wel eens proberen om hem eerst positief af te leiden voor hij het zou doen aangezien ik weet wanneer hij het gaat doen. Wel is het zo dat hij het ook naar ons toe eens zou doen als hij zijn zin niet krijgt dus echt proberen om ons uit onze tent te lokken eigenlijk. Vandaar, deze kan wel eens lukken, bedankt.
Bericht Dinsdag 1 Juni 2010 2:36 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Windkracht13
Vlieger

Reageer met quote  

Mel, mag ik eens vragen hoe je woont, flat, rijtjeshuis, of vrijstaand?
Bericht Dinsdag 1 Juni 2010 3:23 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Windkracht13
Vlieger

Reageer met quote  

Mel & alle anderen, lees dit is op je gemakkie door, vele nuttige tips...

http://www.koppiekrauw.com/Ged.....-frame.htm
Bericht Dinsdag 1 Juni 2010 3:50 pm
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hee Sarah, bij jou ook zo'n piepert dus..... Twisted Evil
Bij Pipo is het nu al wel tot een minimum gebracht, maar helemaal afleren zal niet lukken denk ik, het is toch een manier voor hem om zn ongenoegen te uiten (hij vindt het gewoon niet leuk als we weglopen) Maar blijft het bij heel af en toe, dan is dat iig al een enorme verbetering. Eerst deed hij het te pas en te onpas, nu amper meer. Het is ook een leuke manier om je gaai op commando woordjes te laten zeggen. Ik heb deze 'methode' trouwens niet zelf bedacht, maar heb het de info van een internetpagina van een mevr. die met haar gaai bij Hooimeyer was geweest. Aan dat verhaal heb ik mn eigen draai gegeven, onder het mom, niet geschoten altijd mis... Mr. Green
Bericht Dinsdag 1 Juni 2010 4:06 pm
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Windkracht13
Mel & alle anderen, lees dit is op je gemakkie door, vele nuttige tips...

http://www.koppiekrauw.com/Ged.....-frame.htm

Grappig, het stukje over contact geschreeuw methode 1 is precies wat ik nu met Pipo doe.... Mr. Green Fijne site, goede uitleg. Maar ik blijf de waterstraal en doek niks vinden, net zoals op de site staat eigenlijk... Very Happy
Bericht Dinsdag 1 Juni 2010 4:16 pm
Windkracht13
Vlieger

Reageer met quote  

Nee, ik ook niet hoor, maar er staan div. tips, en het leest makkelijk...

Eigenlijk is er niet een goede methode, dit moet je zelf ondervinden als je er mee aan de slag gaat. Alle kromsnavels reageren anders op zelfde situatie.

Zelf heb ik het meest resultaat gehad, met de time-out kooi...

Mel, je kan lekker aan de slag met je vogels, ikzelf vind dat wel een leuke uitdaging.

Hoelang werken jullie al met een bepaalde methode, en gebeurd / gebruiken dit ook echt consequent?

Alvast fijne avond allemaal!
Bericht Dinsdag 1 Juni 2010 4:43 pm
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Hartstikke leuk hoor, plantenspuit en doek over de kooi, maar dat is negatieve aandacht. en als je hem dan een keer wilt afsproeien met de plantenspuit dan kan dat niet, want hij is er bang voor.

Positieve aandacht en beloning werkt het beste.

probeer hem af te leiden en dan zijn stille aandacht te belonen.

Als hij roept als je de kamer uit bent.
tel je rustig tot 10. ademt diep in en loopt, hem negerend (na ja zijn geschreeuw) ,de kamer in een verplaatst iets of pakt iets. leg dat wat luidruchtig ergens anders. schuif een stoel aan en ga dan de kamer weer uit om een minuut later weer terug te komen en hem vrolijk gedag te zeggen en hem een snoepje te geven.
Hij is waarschijnlijk stil door alles wat er gebeurde, maar kreeg geen aandacht. Zijn schreeuwen is dus niet beloond.

Rek het iedere keer weer een beetje.

Slaan en terug schreeuwen werkt aafrechts en lokt zelfs agressief gedrag uit.

Hoe is DJ verder als jullie hem aandacht geven. Geeft hij wel is eten op.
Kroelen jullie hem wel is bijvoorbeeld tussen de vleugels?
Ook hormonaal gedrag verergerd schreeuwgedrag namelijk. Is het in het voorjaar erger dan in bv de winter?

Lees het boek van Barbara Heidenreich maar is. The problem solver. Heb ik veel van geleerd
Bericht Woensdag 2 Juni 2010 9:12 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
mel
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Wat een reacties, hardstikke fijn!

Er zatten goeie tips bij, positief belonen werkt over het algemeen beter als straffen, want inderdaad, als DJ ''straf'' krijgt hou hij misschien 5 minuten zijn mond.
Ik ga aan de slag met het positief belonen en als hij het erg bont maakt, dan ga ik de time out kooi ook proberen.

Ik hoop echt dat het gaat werken! Toch zou ik heel graag de oorzaak willen achterhalen, want waarom doet hij nou toch zo...
Jane, die het geroep van DJ nadoet, weet dus wel heel goed dat ze niet zo mag roepen. DJ lijkt het echt niet te begrijpen.

We werken nu denk ik een maand of 2 met onze methode, dus als hij roept hem antwoord geven dat ik er nog ben, daarna begint meestal de echte pret, dus er dan een doek overheen en als hij uit zijn kooi zit terug in zijn kooi, hard geluid maken. En als hij stil is belonen, d.m.v aandacht geven. Afijn het helpt niet hoe consequent of we daar ook mee aan de slag zijn gegaan.

Ik denk dat we er ook weinig vertrouwen in hebben omdat we al eens een giller hebben gehad, hier hebben we toen ook van alles mee geprobeerd maar dat mocht ook niet baten.

Maargoed, ik vond dat er hier hele goeie tips bij stonden en ik ga er zeker mee aan de slag!

Bedankt!
Bericht Woensdag 2 Juni 2010 9:17 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 12:17 pm
  Berichten van afgelopen: