Rui en gedrag

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
esc_f_ny
Vliegende acrobaat

Rui en gedrag  Reageer met quote  

Raja is begonnen met ruien.
Maar de laatste paar dagen wil hij regelmatig niet op m'n hand als ik hem uit z'n kooi wil halen. Dan loopt ie weg en duikt een beetje angstig in een hoekje. Ik doe dan de kooideur dicht en probeer het zo een paar keer opnieuw. Desnoods met een nootje. Uiteindelijk wil hij wel en stapt ie zo op.

Kan het gedrag van een gaai veranderen als ze in de rui zijn?

Ik pak 'm ook wel eens gedwongen, bijvoorbeeld omdat hij in zijn kooi moet of ik 'm er 's ochtends uit moet halen om te wegen.
Zal dat het anders zijn?

Wie denkt te weten wat de oorzaak is?
Bericht Zondag 14 Oktober 2007 11:24 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Wil
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Zeker kunnen ze zich ff heel anders gedragen tijdens het ruien. Het kan ook best irritatie geven waardoor ze wat nukkiger kunnen zijn.
Bij Charu kan ik dat ook altijd heel goed merken dan is ze echt uit haar humen vind ze het heel naar als je haar zo pakt! Dan raak ik haar ook zo min mogelijk aan (vastpakken) en laat haar dan ook met rust als ze aangeeft dan niet de kooi uit te willen.
Bericht Zondag 14 Oktober 2007 9:49 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken  
Sue
Moderator
Moderator

Re: Rui en gedrag  Reageer met quote  

Hoihoi.. Ik zou in ieder geval proberen door te zetten als hij wegduikt. Dat klinkt gemeen, maar nu kan hij de link gaan leggen met wegduiken & niet uit de kooi hoeven. (Zelf de dienst uit kunnen maken)
Als ze in de rui zijn kunnen ze wel wat humeuriger zijn omdat de pennetjes een beetje kunnen prikken.
Bericht Maandag 15 Oktober 2007 7:35 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Wil
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Heb je helemaal gelijk in hoor Sue in het geval Raya en kooi niet uit willen omdat hij nog in de leerfase zit Surprised dat was ik ff vergeten.
Charu is natuurlijk ook al een stuk ouder en luisterd verder wel altijd wat dit betreft Surprised
Bericht Maandag 15 Oktober 2007 8:01 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken  
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Kan gebeuren.. Wink Hoe is het vandaag met Raja?
Ik heb trouwens maar één filmpje gekregen.
Bericht Maandag 15 Oktober 2007 8:42 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
esc_f_ny
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Ooowwwh... Maar hoe dan? Als ik hem dwing, werkt dat ook averechts, dan wordt hij bang voor mijn handen (??). Moet ik weer bij de basics beginnen? Met een nootje in m'n ene hand.... Doe ik af en toe, maar die aaaarm wordt zo lam. Laughing

Is het niet genoeg dat ik gewoon als hij niet wil de kooi dicht doe, vijf minuten negeer en dan weer etc. Zo doe ik het momenteel.

En nu natuurlijk rui, overzetten etc. Drama.

Hoe oud is Charu dan Wil?
Bericht Dinsdag 16 Oktober 2007 5:21 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik denk dat dat wel los loopt.. Smile Tenzij je hem natuurlijk zeer doet, maar dat doe je vást niet.
Probeer de kans op succes te verhogen. Door als hij opstapt weer iets lekkers te geven en te belonen of.. De eerste paar keer met iets lekkers zwaaien. Wink

Ik weet niet of het genoeg is dat je de kooi dicht doet als hij niet wil.. Embarassed Het kan zijn van wel, maar ook kan hij leren dat hij door zich aan te stellen niet meer uit de kooi hoeft, snap je? Wink
Bericht Dinsdag 16 Oktober 2007 8:25 pm
esc_f_ny
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Ja, inderdaad Sue, klinkt heel logisch wat je zegt.

Maar zoals je in mijn dagboek leest, weet ik het even helemaal niet meer. Is het uberhaupt wel okee om hem tijdens z'n rui over te zetten? Heeft ie dan niet alle kracht nodig??
Bericht Donderdag 18 Oktober 2007 5:56 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

He? Wat? Waar staat dat dan in je dagboek?

Je kan 'm best tijdens de rui over zetten hoor. Maar je moet je er wel zélf prettig bij voelen anders kan je misschien beter wachten?
Bericht Maandag 22 Oktober 2007 9:58 pm
esc_f_ny
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Haha, nee, ik bedoel dat in mijn dagboek staat dat ik het even niet meer weet.

Maar we zitten inmiddels al op dag 18 van 27 van het voedingsschema. Dus nu zet ik wel even door.
Maar ik heb ook inmiddels jouw advies opgevolgd. Uit de kooi moeten, is uit de kooi moeten. Zonder "geweld" ( Laughing ). En nu is het zo, als hij niet wil, zeg ik "RAJA", en duw mijn vingers onder zijn pootjes met m'n andere hand achter hem en dan stapt ie gelijk op. En als ik 'm dan ooit de kooi heb, druk ik 'm stevig tegen m'n gezicht aan en zeg ik 'm hoeveel ik van hem hou.

Dus Sue!!! Thanks!! Wij zijn de aanhouders!!

Hij is btw buiten het geschreeuw verder weer heel lief, af en toe bijt ie van zich af, maar dat hoort erbij. Ik ben 'm nu aan 't leren bij mij in bed te liggen. Very Happy
Bericht Woensdag 24 Oktober 2007 8:23 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Wooohoooooo! Lees het net.. Wat goed dat dat werkt zeg! Hoe gaat het vandaag met opstappen? Heeft hij nog 'toneelstukken' opgevoerd?

Bij jou in bed liggen? Op z'n rug of?? Wat lief!
Trouwens, de ene gaai vindt het leuker dan de andere..
Bericht Woensdag 24 Oktober 2007 9:09 pm
esc_f_ny
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Sue
Wooohoooooo! Lees het net.. Wat goed dat dat werkt zeg! Hoe gaat het vandaag met opstappen? Heeft hij nog 'toneelstukken' opgevoerd?

Bij jou in bed liggen? Op z'n rug of?? Wat lief!
Trouwens, de ene gaai vindt het leuker dan de andere..

Tuurlijk, acteren is z'n vak, maar ik trap er (dankzij JOU!!) mooi niet in! Very Happy
Nou, ik zal je vertellen... Maandag had ik een relaxdag. Ik lag op de bank film te kijken met een (fleece)plaid over me heen. Raja zit in z'n boom, achter de bank. En komt gezellig bij me. Ik doe hem onder de plaid en hij gaat helemaal plat liggen en spelen met de plaid. Toen dacht ik :"Hee, ik zou het zo heerlijk vinden als hij bij me in bed tv kwam kijken (dacht het en probeerde het al eerder, maar had nu een truc)."
Een dekbed is te zwaar, theedoek is om af te drogen, maar de plaid vond ie lekker. Dus ik ben gisteravond begonnen. Hij vond het wel een beetje vreemd, maar elke dag oefening baart kunst.
En nee, hij hoeft niet op z'n rug. Wat voor mij belangrijk is, is dat ie lekker ontspannen bij me kan liggen, dat we lekker bij elkaar kunnen zijn en relaxen.
Hopelijk val ik niet in slaap........
Bericht Woensdag 24 Oktober 2007 9:23 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Heeey wat leuk dat je daar achter bent gekomen zeg! Als het eenmaal gelukt is willen we wel filmpjes zien want het moet er superschattig uitzien!
Zo kom je achter dingen die hém juist liggen en die je dan verder uit kan bouwen! Cool
Bericht Donderdag 25 Oktober 2007 9:33 pm
esc_f_ny
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Zo, inderdaad ja, filmpje maken, zou lachen zijn. Over een tijdje als we wat verder zijn.

Ja he, maar ik denk dat het inderdaad gewoon, sowieso met ieder dier (en ieder mens) uitproberen is. En soms kom je er bij toeval achter. Very Happy
Heb jij ook dat soort dingen meegemaakt? Vind ik wel leuk om te horen.
Bericht Vrijdag 26 Oktober 2007 10:04 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Of ze bepaalde dingen leuker vinden om te leren? Tja, Zazu maakt echt van die kaketoe bewegingen, dat 'bouncen' met zijn hoofd. Dat heb ik uitgebouwd naar 'van links naar rechts' ipv op en neer.
Of Iago die onder z'n voetje keek als hij door z'n poep heen liep. Daar heb ik 'wat zit er onder je voetje' van gemaakt. Nu kijkt hij onder z'n voetje als ik dat vraag.

Laatst aangepast door Sue op Zondag 18 November 2007 11:09 am, in totaal 1 keer bewerkt
Bericht Zaterdag 27 Oktober 2007 9:57 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 12:17 pm
  Berichten van afgelopen: