|
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
| Schijterige vogels |
|
|
Ik denk ik maak even een woorspeling in de titel...haha
Nee, natuurlijk niets ernstigs, maar toch iets waar ik wel wat mee zou willen doen.
Otto was in het begin bang voor alles. Nieuw speeltje in de kooi was eng, maar ook buiten de kooi was er veel eng. Hij is er helemaal vanaf en vindt alles helemaal leuk. Gogo was eigenlijk al nergens bang voor en als ik een speeltje in zijn kooi hang terwijl hij er nog in zit, speelt hij er al mee voor het opgehangen is. Hetzelfde geldt eigenlijk voor Sunny.
Luna vindt redelijk veel eng, maar niet alles.
Weekamp en Sterre zijn echte rampgebieden. Ik hang een nieuw speeltje in de kooi nadat ik hem al goed geïntroduceerd heb (volgens te 5 stappen. Weekamp voornamelijk zoekt de eerste dag het uiterste plekje in de kooi om zo ver mogelijk van het speeltje af te zitten. Ook Sterre blijft flink uit de buurt.
Nog een voorbeeld. Uit de kooi in een veilige en voor hen bekende omgeving (en ook al geprobeerd in een onbekende omgeving) introduceer ik zo'n miniscuul blokje van de Teach Box. Dit op zowel de wijze van de vijf stappen als die bij de beschrijving zit. EEENNNGGG!!! Fladder, fladder, fladder weg wezen en paniek en strak van de spanning en niet meer stil zitten maar zo ver mogelijk wegkruipen...
Iemand met ervaring op dit gebied? En natuurlijk het liefst met maniertjes om te kunnen proberen met onze schijterige vogels...  |
Maandag 15 December 2008 10:10 am |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Zo, jij hebt er een hele leger van he?
Het klinkt waarschijnlijk raar, maar nog het makkelijkste en meest efficiente is er eentje in huis te halen die neeergens bang voor is. Als voorbeeld voor die anderen. Hier bij mij heeft het altijd zo goed gewerkt; toen we nog de Edel hadden, was dat echt ideaal - ze vuden elkaar zo goed aan. De Edel was nergens bang voor en daardoor zag Aswan dat er geen probleem is, en aan de andere kant was hij veel jonger dan zij en leerde van alles van haar. Nu met de Kaketoe is het iets minder, omdat ze elkaar eerder versterken in het panieken (maar dan heb ik nog het geluk dat Aswan bijzonder dapper/stressvrij is voor een Grijze).
Maar ik weet niet of dat zo gangbaar is, met die dierentuin daar bij je ik geef toe dat het niet de minst ingewikkelde is. |
Maandag 15 December 2008 10:21 am |
|
|
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
Dierentuin? Ach, valt wel mee hoor! Haha
Maar tis wel een idee. Otto is toch wel een beetje voorbeeldfunctie (woont hier ook het langste) en die trekt zich echt gewoon niets aan van de anderen. Hij wil wel bij ze in de buurt staan, maar paniekt niet snel als een andere dat doet. Hij is meer einselgänger. Misschien kan die het Weekamp leren.
Onze dierentuin is trouwens wel in 2-en gesplitst hoor! Ik woon nu nog thuis, maar dat gaat veranderen als ik afgestudeerd ben over 2 jaar. Dan ga ik op zoek naar mijn eigen stekkie. Dan neem ik er drie mee: Otto, Weekamp en Gogo. Sterre, Luna en Sunny blijven dan hier achter bij mijn moeder. En 1 amazone en 2 bb'tjes valt nog prima te overzien! |
Maandag 15 December 2008 10:27 am |
|
|
Tiny-M
Beginnende vlieger
Mijn grijsje heeft er ook weleens last van. Vaak ook met nieuwe speeltjes. Bij mij werkt het beste om het gewoon maar op te hangen, na een tijdje kan ze toch haar nieuwsgierigheid niet bedwingen en gaat ze ermee spelen. |
Maandag 15 December 2008 11:12 am |
|
|
|
|
esjo
Moderator

Herman heeft bij sommige dingen ook dat paniekerige. Wegfladderen, zo ver weg mogelijk.
Wat ik vaak doe om hem er toch aan te laten wennen is:
Herman wil nog wel eens vanaf de kooi naar beneden roetsen, de grond op. Dat heb ik liever niet omdat ik bang ben dat ik op hem stap.
Dit doet hij eigenlijk altijd op hetzelfde punt. Daar leg ik dan het "enge"ding neer. Eerst weerhoudt dat hem om naar beneden te roetsen, maar na een dag of twee gaat ie toch. Dan wordt het al wat minder eng.
Daarna doe ik de vijf stapjes en dag na dag gaat het dan wel wat beter.
Wat hij nog wel bijzonder eng vindt (nu al zijn derde kerst) zijn de meeste kerstbeeldjes, de muziekdoosjes en zijn eigen kleine kerstmutsje  |
Maandag 15 December 2008 11:13 am |
|
|
Laura B
Moderator

wat een lastig probleem, Cleo was toen ze wat jonger was ook bang voor van alles. Speeltjes liet ik eerst een paar dagen naast de kooi liggen, zodat ze het van een afstandje kon bekijken, dan was het goed. Daarna hing ik gewoon alles in de klimboom of kooi en liet ik het haar uitzoeken... Voor de teach box is ze gelukkig nooit bang geweest.
Nu is het alleen buiten een bange poeperd...
Ik zou idd beginnen met de moedigste van het stel en laat vooral zien aan de anderen hoe leuk het allemaal is, lekker nieuwsgierig maken. En verder gewoon geduld hebben....geen aandacht besteden aan angstig gedrag...  |
Maandag 15 December 2008 11:15 am |
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
Muziekdoosjes zijn hier wel populair.
Ik heb inderdaad met Weekamp en Sterre de tactiek geprobeerd met het aanbieden vanaf een "veilige" afstand. Eigenlijk is het als volgt:
We hebben een tafelstandaard beneden die we op de voortafel kunnen zetten. Daar liggen dan wat speeltjes op tafel zoals de blokjes van de teach box. Otto en Gogo kunnen er zelf vanaf als ze willen om te gaan spelen. Dit ligt er eigenlijk altijd als de tafelstandaard op tafel is, maar op de één of andere manier raken ze er niet aan gewend. |
Maandag 15 December 2008 11:17 am |
|
|
|
|
esjo
Moderator

Wat lastig zeg. En als je die blokjes van de teachbox nu eens tijdelijk verwerkt in een speeltje wat ze erg leuk vinden? |
Maandag 15 December 2008 11:20 am |
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
Hm, even denken wat dan kan. Het zou dan nl al iets in de kooi moeten zijn, want buiten de kooi vinden ze alles eng... |
Maandag 15 December 2008 11:23 am |
|
|
|
|
Jolanda
Vlieger
Ik heb ze ook in beide soorten. Gisje vind alles eng wat nieuw is. (met speeltjes valt het wel mee) maar het is wel al minder dan in het begin. maar precies dezelfde dingen zijn dan wel weer minder eng als ze in haar kooi zit. Koppie krauwen op de boom hoef je niet te proberen , ze rent zo hard weg als ze maar kan..in de kooi vindt ze het heerlijk om maar een voorbeeld te geven
Die 2 blauwe gevaren, genaamd Peppie en kokkie zijn nergens bang voor, gaan overal op af en doen alles wat eigenlijk niet mag. Maar wel altijd alles met z'n tweeen  |
Maandag 15 December 2008 11:39 am |
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
Sol was vroeger ook bang. Ik moet een speeltje eerst uitvoerig laten zien, daarna een paar dagen buiten de kooi hangen zodat hij ernaar kon kijken en wennen en daarna kon het pas in de kooi .
Hij is er nu helemaal overheen. Ik rammel een paar keer met een nieuw speeltje en dan dan wil Sol het HEBBEN! NU! Ik hang het dan in de kooi, en klaar zijn we. Het is echt veel makkelijker zo.
Maar het duurde wel even voor Sol zover was, dus ik denk dat geduld belangrijk is met bange vogels. |
Maandag 15 December 2008 11:49 am |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 12:18 pm
|
|
|
|
|
|