|
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: schouder |
|
|
Daarom juist! Probeer 'm eens van je schouder (als hij daar zit, of anders van je bovenarm) naar je vinger te lokken. Met iets wat hij heel leuk vindt.
Weet je hoe je een clicker moet gebruiken? |
Woensdag 26 September 2007 8:56 pm |
|
|
Tommy07
Beginnende vlieger
Geldt dit onderwerp nu voor alle vogels of alleen voor papegaaien?
Tommy (blauwe muspapegaai) kruipt graag in mijn haren (lekker warm) vooral als hij moe is. Hij gaat zich dan poetsen en zit verder heel rustig.
Nadat we dit hadden gelezen dachten we dat het misschien beter was wanneer hij niet meer op onze schouder zou zitten. Maar hij gaat er telkens weer zitten. Het is lastig om hem weg te houden.
Hij wil nog wel eens happen als je hem eraf wilt halen maar ik denk dat dat meer komt omdat hij zichzelf zit te poetsen en het lekker vindt om daar te zitten.
Is het wel verstandig om hem op de schouder te laten zitten? Of geldt dit alleen voor grote vogels dat je het beter niet kan doen? |
Zondag 28 Oktober 2007 2:38 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Tsjaa, alle vogels kunnen je met een beet in je gezicht behoorlijk pijn doen... Ik laat Cleo soms op mn schouder voor een tukje, maar maak er zeker geen gewoonte van! |
Zondag 28 Oktober 2007 6:15 pm |
|
|
|
|
Tommy07
Beginnende vlieger
ik blijf dit toch erg lastig vinden. Zeker als je rond loopt in huis en een aantal klusjes doet is het handig om je handen vrij te hebben en dat hij dan op mijn schouder zit.
Vind het erg moeilijk om te blijven verbieden omdat hij zo lief is als ie op mijn schouder zit.  |
Zondag 28 Oktober 2007 7:07 pm |
|
|
Laura B
Moderator

ieder doet het op zn eigen manier Taco was en Guus is op de schouder ook een engeltje, maar dat levert bij Cleo als bbtje meer gevaar op dan bij die twee agaatjes! Ik kan Cleo beter in de gaten houden op mn arm, vooral buiten! Op de schouder heb je geen of weinig controle...  |
Zondag 28 Oktober 2007 7:12 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Heeeeel goed te begrijpen Tommy! Maar, misschien wordt het dan tijd voor een leuke verplaatsbare standaard?  |
Zondag 28 Oktober 2007 10:56 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

Cleo lift vaak mee op mn arm en als ik iets moet doen, dan zet ik haar gewoon even op de droger/wasmachine/aanrecht neer en daarna stapt ze dan weer op Ze heeft ook haar zitplek in de keuken en vandaaruit kan ze veel van het huis zien als ik bezig ben.. Dan heb ik mooi mn handen vrij |
Maandag 29 Oktober 2007 3:18 pm |
|
|
PeCe
Vlieger
|
|
|
|
Ik zie dat dit een al wat ouder artikel is, welke nu weer even actueel is geworden. Mijn edelpapegaaien vallen wel niet onder de kleine soorten waar het nu even over gaat, maar wil toch even reageren.
Volgens mij gaat het hier om een paar dingen.
- Dominantie; Wordt niet echt veroorzaakt door het op de schouder zitten.
- Controle hebben zonder meer een feit, je kan je papegaai beter in de gaten houden als die op de arm zit.
- Vertrouwen hebben, zeker heel belangrijk.
- Defensief gedrag, zeker een belangrijke oorzaak van eventuele beten.
Al met al factoren die bepalen of je wel of niet besluit je papegaai op de arm of schouder te laten.
Ik heb 4 edelpapegaaien en het is iets te druk, maar alle 4 zitten geregeld op mijn schouders. Geregeld heb ik er links en rechts een. Een enkele keer zitten ze zelfs te "bekvechten", maar geen van de vier heeft mij ooit in mijn gezicht gebeten. De enige bijtwonden die ik heb opgelopen is in mijn hand, maar dat hebben de meesten van ons wel gehad denk ik.
Belangrijk detail in deze is vermoedelijk wel dat mijn papegaaien vliegen. Dus als ze ergens van schrikken, of hun evenwicht verliezen, dan gebruiken ze hun vleugels om zich te corrigeren of ze vliegen naar een andere plek. Ze hoeven zich niet vast te pakken om zich staande te houden op de schouder.
Iedere eigenaar moet zich afvragen of die zijn papegaai voldoende vertrouwd en kan inschatten, zeker als die papegaai niet goed in het zicht is. Indien beiden ja, dan kan die volgens mij rustig op de schouder.
Verkeerd vertrouwen of verkeerde inschattingen kunnen een vervelende verwonding tot resultaat hebben. Houdt er ook rekening mee dat zelfs telefoneren met een papegaai al tot een probleem kan leiden. Dus als je ze toelaat op de schouder, zorg dat je ze goed genoeg kent en vertrouwd. |
Dinsdag 30 Oktober 2007 1:33 am |
|
|
|
|
vlindertje
Ervaren vlieger
Buiten dit alles hangt het ook nog af van het karakter van het beestje.
2 voorbeelden:
De aga van een vriendin beet heel graag in oorlellen dus die wilde je echt
NIET
op je schouder hebben.
Terwijl mijn aga's het leuk vonden om via de rug van de ene naar de andere schouder te lopen, of om in huis mee op stap te gaan. En af en toe even met mijn haar te spelen. Dat is juist ontzettend leuk en was ook absoluut niet gevaarlijk.
Als ze los vlogen kwamen ze geregeld even kijken en voor hun was het meer een kwestie van handige landplaats want ze konden zowel de schouder als de arm kiezen. Geen kwestie van dominantie, maar meer praktisch. Nooit een beet gehad vanaf de schouders. |
Dinsdag 30 Oktober 2007 6:49 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Jouw goede ervaringen ten spijt, ik vind dat op de schouder zetten wel degelijk dominantie KAN veroorzaken...en natuurlijk verschilt dat per vogel en moet elke eigenaar het voor zich weten...
Ik merkte het vooral aan de band tussen Cleo en mn vriend, op een hoge plaats had ze een hoop praatjes en beet m knoerthard als ze bij hem moest opstappen. Nu ze niet meer zo hoog kan vliegen (gekortwiekt) is dat over, mn vriend heeft nu meer natuurlijk overwicht!
Ik vetrouw Cleo ten volle, maar het is en blijft een dier, met instincten en reacties die je nooit helemaal kunt inschatten...Ik gaf haar eens een standje toen ze op mn schouder zat omdat ze in mn trui beet...uit boosheid van haar maakte ze een hapbeweging naar mn gezicht...
Zeg dus niet dat als je je vogel vertrouwt dat nooit kan gebeuren!! |
Dinsdag 30 Oktober 2007 6:57 pm |
|
|
vlindertje
Ervaren vlieger
Dat klopt Laura, en dat bedoel ik ook niet. Wat ik wel bedoel is dat de ene vogel de andere niet is en dat het met aga's soms al niet kan.
Maar het is een aanvulling op wat er stond, geen aanmoediging om het wel te doen. Sorry als dat niet duidelijk was. |
Dinsdag 30 Oktober 2007 7:16 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

hahaha vlindertje, mijn reactie was als reactie op PeCe bedoeld, ik lees jouw eerste reactie nu pas..
Bij Guus en Taco (agaatjes) heeft het op de schouder zitten nooit problemen opgeleverd..  |
Woensdag 31 Oktober 2007 11:14 am |
|
|
RJ Niehof
Beginnende vlieger
volgens mij heeft het te maken met onzekerheid. Papegaaien in de natuur staan op de uitkijk wanneer ze hoog in een boom zitten. de rest van de groep zit beneden te eten. Hoe hoger ze zitten hoe onzekerder ze zijn..ze moeten uitkijken constant...dus niet op de schouder, dan heeft de eigenaar van de papegaai de taak om uit te kijken voor bijvoorbeeld roofdieren.. |
Woensdag 31 Oktober 2007 11:43 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Ik denk dat als je vogel goed opstapt, je ze misschien best op de schouder toe kan laten. Ik deed het in het verleden ook wel eens, als ik mijn handen nodig had. (hooguit 3 keer per jaar ofzo, met Zazu. Hij zat nooit lekker op mijn schouder en wilde er altijd weer snel vanaf) |
Vrijdag 2 November 2007 10:03 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina Vorige 1, 2
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 12:18 pm
|
|
|
|
|