|
|
|
bardicola
Kuikentje
| schouder |
|
|
ojee wat hoor ik nu weer!!!
mag je je papagaai niet op je schouder zetten???
vanwegen dominant gedrag dan??
of doen jullie het wel? |
Maandag 24 September 2007 8:36 am |
|
|
Marlies R
Vlieger
|
Of papegaaien wel of niet dominantie gedrag vertonen zijn de deskundigen het niet helemaal eens. Maar ik ben van mening dat afgezien van het dominantie verhaal je zowieso beter je vogel niet op de schouder kunt laten.
Op het moment dat ze op je schouder zitten heb je geen "controle" over wat ze doen. Dit kan tot vervelende situaties lijden. Ook zoeken vogels meestal het hoogste punt als ze bang zijn. Wanneer ze bij je zitten wordt dit automatisch je schouder. Wanneer je ze dan laat bevestig je voor ze dat het inderdaad eng is. Wanneer je ze ook dan op je hand laat zitten laat je duidelijk zien dat het niet eng is, en dat ze jou kunnen vertrouwen. |
Maandag 24 September 2007 8:44 am |
|
|
kimmi
Fladderaar
eigenlijk is het best om het niet te doen. dominant gedrag is één ding, maar zelfs als dit geen probbleem is: ik weet niet wat voor gaaitje je hebt maar stel je maar eens voor dat hij in je gezicht bijt, dat kan hele lelijke littekens achter laten!
je kan dan (zoals ik ) wel denken: mijn gaaitjes bijten niet, maar het blijft altijd een risico, als ze eens van iets schrikken ofzo.
je mag nooit vergeten dat je met een dier bezig bent, en een dier is en blijft een dier = onvoorspelbaar!
dit gezegd zijnde moet ik wel eerlijk toegeven dat ik mijn grijsjes soms wel op de schouder laat zitten, ze hebben geen problemen met dominant gedrag, en ze zullen niet snel bijten, maar het blijft gevaarlijk. ik laat ze nooit bij iemand vreemd op de schouder ofzo. ik zou het niet op mijn geweten willen .
onze logee kasha heeft echter nogal een dominantie-probleempje, ik laat hem niet op mijn schouder want ik weet dat hij heel hard bijt en ik heb geen zin om gaten in mijn gezicht te laten happen! |
Maandag 24 September 2007 8:51 am |
|
|
|
|
bardicola
Kuikentje
nee dan blijft binkie gewoon beneden hahah
want hij is gek op je oren en je natte haren als ik gedoucht heb |
Maandag 24 September 2007 9:19 am |
|
|
Laura B
Moderator

Cleo zit wel eens op mn schouder te slapen als ik computer of tv kijk....maar verder niet. Het is idd al eens voorgekomen dat ze schrok en me (gelukkig niet heel hard) in mn hals beet. Ik hoef niet uit te leggen dat dat geen pretje is....als iets eng is (vooral buiten) kruipt ze zo snel mogelijk naar mn schouder, ik laat dit niet toe, want je hebt idd geen enkele controle, als ze van mn schouder springt dan kan ze wel onder een auto komen...Op mn arm of vinger kan ik haar voor haar eigen bescherming iig even vasthouden...  |
Maandag 24 September 2007 11:11 am |
|
|
bardicola
Kuikentje
dus een keertje is niet erg?
maar beter is het dus om het gelijk goed te leren en niet op de schouder |
Maandag 24 September 2007 12:00 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

quote:
Originally posted by bardicola
dus een keertje is niet erg?
maar beter is het dus om het gelijk goed te leren en niet op de schouder
Precies, dat is net het punt: ze moeten aanleren dat de schouder een voorrecht is, dus: in eerste instantie alleen handen en armen. Blijven ze daar netjes zitten als jij dat wilt, dan kun je in een rustige situatie een enkele keer je vogel op de schouder zetten. JIJ zet je vogel op de schouder en je vogel mag er niet uit eigen beweging gaan zitten, jij bepaalt wat er gebeurt...  |
Maandag 24 September 2007 12:11 pm |
|
|
Cosch
Ervaren vlieger
|
|
|
Hier mogen ze niet op mijn schouder. Ze willen het zelfs niet eens meer. Terwijl Coco vroeger nog wel eens op mijn schouder zat.
Ze mogen het niet meer omdat je ten eerste idd geen controle over ze hebt. Ze kunnen van je schouder afglijden en het eerste wat ze pakken voor houvast is bijv je oor of nog erger.. je oog. Van je oog heb je er maar 2.. die erg belangrijk zijn. Ik neem geen risico dat een dier, die je niet kunt beinvloeden, de kans heeft (of het nou gemeen is of per ongeluk) om met zijn lange snavelpunt in mijn oog te boren.
Dat is de voornaamste reden voor mij.
Als je met ze op straat loop op je schouder. Ze glijden er bijv vanaf en vallen op straat. Misschien komt er net een fietser aan of auto. Alshij op je hand zit kun je zijn poten vast houden voor het geval hij schrikt en de vogel heeft beter grip op je hand.
+ ik vraag me af wat de toegevoegde waarde is van het op je schouder zitten? Wat is er daar beter aan dan gewoon veilig op je arm?
Over het dominantie verhaal valt idd te discussieren. Ik denk dat vogels zich wel degelijk de baas voelen als ze hoog zitten of wat moeilijker te pakken. Ik merk het hier bijv wel.. dat Coco niet zo goed luistert als hij hoog zit. En als ik dan op een krukje ga staan en boven hem uitkom dan luistert hij weer als de beste. |
Maandag 24 September 2007 12:20 pm |
|
|
bardicola
Kuikentje
ja dat heb ik ook onder vonden
als hij op zijn klimboom zit en hij zit hoger dan mijn dan speelt meneer aardig de baas dus als hij in het hoogste puntje van de boom zit
ga ik ook niet naar hem toe
alleen als ie bij mijn op borst hoogte zit krijgt ie de aandacht
doe ik dit goed? |
Maandag 24 September 2007 12:26 pm |
|
|
|
|
Ziya
Fluffies bewoner
Als je je vogel vertrouwt dan kan het wel, |
Maandag 24 September 2007 12:50 pm |
|
|
Cosch
Ervaren vlieger
Hoezo kan het dan wel?
Als je je vogel vertrouw kan hij nog steeds in je gezicht bijten in bepaalde situaties. Of nog steeds dominant gedrag vertonen.
quote:
Originally posted by bardicola
ja dat heb ik ook onder vonden
als hij op zijn klimboom zit en hij zit hoger dan mijn dan speelt meneer aardig de baas dus als hij in het hoogste puntje van de boom zit
ga ik ook niet naar hem toe
alleen als ie bij mijn op borst hoogte zit krijgt ie de aandacht
doe ik dit goed?
Ja maar als je em moet laten opstappen omdat je bijv weg moet. Dan kun je beter even een stoel pakken om op te gaan staan zodat je weer boven em uit komt. Maar indien mogelijk zou ik de klimboom een stuk lager maken!  |
Maandag 24 September 2007 1:07 pm |
|
|
Marlies R
Vlieger
|
quote:
Originally posted by Ziya
Als je je vogel vertrouwt dan kan het wel,
Regel 1 als je dieren houd: Je kunt ze (wat voor soort dan ook) NOOIT 100% vertrouwen.
Het zijn juist de uitzonderlijke situaties die gevaarlijk zijn. Als ze ergens van schikken bijvoorbeeld... Dan kan een vogel op je schouder gewoon gevaarlijk zijn. Zoals Cosh ook al zegt... Denk maar eens aan je ogen!! |
Dinsdag 25 September 2007 9:22 am |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

Ook hier geldt weer: ieder die het voor zich bepaald! Bij mij mag het zo nu en dan, bij een ander (begrijpelijkerwijs) niet
Ik vertrouw Cleo ook, maar ben me terdege bewust van het gevaar, ze heeft me immers al eens gebeten....
Ze vindt het fijn om op mn schouder zo nu en dan een tukje te doen en ik heb dan mn handen vrij voor het typen....
Cleo heeft ook geen dominantie issues (meer sinds ze gewiekt is) ze stapt ook van hoge plaatsen netjes in een keer op.
Het ligt wellicht ook aan het karakter van de vogel, bij Cleo geeft het geen problemen bij een andere vogel misschien wel  |
Dinsdag 25 September 2007 2:47 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: schouder |
|
|
Volgens mij had het niet met dominantie te maken, maar meer met defensief gedrag? (Plekje verdedigen als ze daar zitten)
Ze gedragen zich anders als ze daar zitten, maar ik weet niet of dat komt omdat je ze daar slecht kan hanteren of door wat anders?
Hier morgen ze geen van allen op de schouder. Zazu & Scuttle zijn te groot en dat vind ik niet verantwoord. Iago zit daar gewoon niet graag, dat is zo gegroeid en hij doet het ook niet meer.
Wheezy is de enige die nog wel eens naar je schouder wil roetsjen. Hij wordt er dan altijd snel vanaf gehaald. Zou eigenlijk eens moeten oefenen met hem! |
Dinsdag 25 September 2007 6:08 pm |
|
|
anenlars
Kuikentje
|
| Re: schouder |
|
|
quote:
Originally posted by Sue
Volgens mij had het niet met dominantie te maken, maar meer met defensief gedrag? (Plekje verdedigen als ze daar zitten)
dit herken ik in charlie ook. volgens mij denkt ie idd zovan; héhé eindelijk gelukt nu zit ik er lekker een keer (wat eigenlijk niet mag is JUIST reuze leuk toch?)
en dan mopperen als ik hem weer eraf haal.
maar als ie op mijn hand zit en die hou ik bij mijn gezich voor een kusje of om op zijn buikje te blazen b.v. is er niets aan de hand. |
Dinsdag 25 September 2007 10:04 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 12:18 pm
|
|
|
|
|