Schreeuwend kippetje!

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
icelin
Eitje

Schreeuwend kippetje!  Reageer met quote  

Junai onze geelvoorhoofdamazone is nog geen jaar oud en heeft er nu al een pootje van om te schreeuwen. Nou heb ik echt verschillende oplossingen opgezocht, maar het gegil blijft vermoeiend. Waarschijnlijk is hij aan het pré puberen, maar nu hij nog jong is, willen we dit graag afleren.

Hier even alles op een rijtje:

Hij schreeuwt zodra mijn vriend en ik met elkaar aan het praten zijn.(jaloezie)(Hoog schril gegil)
Hij schreeuwt als hij ons niet meer kan zien, maar nog wel kan horen. (Roepen)(Hard gegil)
Hij schreeuwt als we weg gaan.(Roepend gegil)

Wat wij doen:
Als wij aan het praten zijn waarschuwen wij hem twee keer.
Eerste keer een duidelijke ''nee''
de tweede keer een boze ''nee, dit mag niet''
en de derde keer gaat hij de gang in.

Als hij niet schreeuwt, maar lief praat omdat hij ook aandacht wil, wordt hij beloond, door middel van praten en aan de hand van het tijdstip soms ook met iets lekkers.

Als hij ons niet kan zien, doen wij precies het zelfde. Soms roept ie ons wel, maar dat is normaal. Dat gaat vaak met een uitbundige HALLO?! en de tweede keer erg verontwaardigd als wij niet reageren. Meestal heeft ie dan wel reactie en houdt ie op.

Als wij weg gaan proberen wij hem zoveel mogelijk af te leiden, door even met hem en een speeltje te spelen, iets lekkers te geven of even gezellig te kletsen.

Ook proberen we zo af en toe zijn inrichting van de kooi te veranderen.

Natuurlijk kost dit alles tijd, maar heeft iemand nog tips over het aanpakken?

liefs
Bericht Vrijdag 29 Januari 2010 4:26 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Joyce
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Tips heb ik niet, maar wilde je veel succes toewensen met al dat geschreeuw. Wat een herrie kan dat zijn hé!
Bericht Vrijdag 29 Januari 2010 4:37 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

geweldig ik krijg aandacht. hahahahahaa is zijn gedachte als jij antwoordt op zijn schreeuwen.

Zijn gedrag negeren (niet hem)

Als jullie aan het praten zijn wil hij mee praten en aandacht vragen (papegaaien kennen geen jalouzie, is nl een menselijk iets) Als hij gaat schreeuwen negeer je hem en jullie praten gewoon door. Ondertussen ga je enthousiast dingen verplaatsen op tafel of je schuift stoelen aan de tafel even goed. Hij is op deze manier afgeleid. Zodra hij niet meer gilt, zeg je hem enthousiast gedag. Zo beloon je hem als hij stil is en niet als hij aan het schreeuwen is.

Als hij gaat schreeuwen als jullie de kamer uit zijn, kan je ook beter niet reageren. Loop rustig de kamer weer in en negeer hem even. zeg niks en ga even wat doen. Na 5 minuten zeg je hem gedag en geef je hem wat lekkers. herhaal dit een aantal keren per dag en hij zal door gaan hebben dat hij beloont wordt voor het stil zijn en niet voor het schreeuwen.

ook negatieve aandcaht is aandacht en het zijn net kleine kinderen van 4 jaar.
je amazone is nog te jong voor de pre pubertijd. dit gaat hij pas doen rond zijn 2de/ 3 de jaar misschien zelfs pas als hij 4 is. een amaozne gaat echt puberen rond zijn zevende.

Dit gedrag wat je nu ziet is het manupulatieve gedrag dat echt bij een amazone hoort. Consequent zijn is trouwens erg belangrijk
Bericht Vrijdag 29 Januari 2010 4:43 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
icelin
Eitje

Reageer met quote  

Dankjewel! We zullen het zeker proberen. Je wordt namelijk echt helemaal gek van al dat gegil, hoe je het ook went of keert, het is gewoon hard en om aandacht roepen. We zullen het idd proberen met afleiding! Thanks voor de tips!
Bericht Vrijdag 29 Januari 2010 6:29 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Ik heb ook zo'n gilkip (Gogo).
Ik heb het hele proces met hem beschreven hier op het forum.

http://www.fluffies.org/nl/ama.....12413.html

Misschien heb je daar wat aan. Gogo is inmiddels van de hele dag door gillen naar 2 keer in de week gillen gegaan. Mijn tactiek heeft bij Gogo zijn vruchten afgeworpen en het werkt nog steeds...
Bericht Vrijdag 29 Januari 2010 7:23 pm
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik las dit topic en had al in gedachten om een link te zetten naar het Gogo topic Wink Maar niet meer nodig.

Super hoor Egwene / dat heb je toch maar mooi voor elkaar gekregen Veertje
Bericht Vrijdag 29 Januari 2010 7:34 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ow, hoop zo dat de tips die je kreeg ondertussen na een tijdje ook bij jullie de gaan werken, zou leuk zijn want het is niet leuk als ze gaan gillen maar goed dat jullie eraan willen werken en op die manier gaat het vast lukken.

Succes voor nu en hou ons aub op de hoogte.
Bericht Vrijdag 29 Januari 2010 9:46 pm
icelin
Eitje

Reageer met quote  

Nou dat van dat energie te veel dat zou het inderdaad wel eens kunnen zijn! Hij wordt ouder en begint minder te slapen en meer te spelen. Maar tussen 12 uur en vier uur is hij meestal in zijn kooi. Dus die tijd ga ik denk ik maar eens gebruiken om trucjes te doen! Klappen

Haha & dan kan ik ook nog tegen mijn vriend zeggen dat er licht aan het einde van de tunnel is!

Heel erg bedankt, ik laat jullie het weten!
Bericht Maandag 1 Februari 2010 10:52 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 12:19 pm
  Berichten van afgelopen: