|
|
|
marianne1paars
Eitje
| senegal papegaai |
|
|
Kan iemand mij tips geven om een 1 jaar oude gaai handtam te maken, ik wil geen outen maken en hem overstuur maken. |
Maandag 23 Mei 2005 3:05 pm |
|
|
Heijtje
Vlieger
|
Tja, even via het forum uitleggen hoe je een gaai tam krijgt, valt niet mee.
Dat doe je met de 5 stapjes en is overwegend met een uur gebeurd
Omdat je aangeeft dat je geen fouten wilt maken,en gelijk heb je, raad ik je aan om eens naar Meppel te gaan.Daar leer je het gedragsprotocol van Dr Hooimeijer.Hij legt je precies uit wat je moet doen en vooral wat je niet moet doen.Als je er wegrijd, is je vogel tam en weet jij hoe je dat zo kan houden
Fouten maken is heel makkelijk,je hebt problemen voor je het weet.Het oplossen van die problemen is veel moeilijker dus ik zou niet te lang wachten  |
Maandag 23 Mei 2005 5:13 pm |
|
|
|
|
marianne1paars
Eitje
Bedankt voor je reactie. |
Maandag 23 Mei 2005 5:16 pm |
|
|
Tommy
Fluffies bewoner
|
|
|
Is je bonte boer gewiekt marianne?
Dat maakt het namelijk al makkelijker. Maar ook zonder wieken kun je hem tam krijgen hoor. Het is een kwestie van geduld (zeker zonder wieken) en steeds grenzen aftasten. Gewoon voorzichtig doorzetten en veel tegen hem praten en vertellen. Vertel maar over dingen en laat dingetjes zien. Of les een verhaaltje voor en laat plaatjes zien ofzo.
Je zou hem zoveel mogelijk in je buurt moeten hebben of iniedergeval veel oefenen. Ik deed dat savonds als het iets schemerde zodat Tommy al wat minder angstig was. Ik deed het oefenen met opstappen ook in een kleine ruimte, zodat hij niet weg kon rennen of omhoog kon klimmen. Het enige waar hij op kon was mijn arm. Verder heb ik Tommy ook in een handdoek gewikkeld en hem voorzichtig bij zn oortje gekroeld .
Je moet vooral niet bang zijn maar rustig en zeker blijven. Ga consequent te werk en vergeef jezelf eventuele foutjes die je maakt. Zorg gewoon dat je in dit alles steeds laat merken dat je het beste met hem voor hebt en dat je wilt dat hij weet dat jij zijn vriend wilt zijn. Onthoudt dat een leven in angst niet fijn is, ook al vind hij het nu eng, je bent dus niet bezig hem te pesten. Door ervaring zal hij zekerder worden over zichzelf en over jou! Hij zal niet direct snappen dat jij geen slecht mens bent, maar door hem met rust te laten zal hij dat nooit leren.
Bij de voorbeelden van de stapjes kun je misschien ook wat tips vinden en verder op dit forum ook nog wel. Je kunt naar Hooimeijer gaan en ik geloof ook zeker dat dat werkt, maar je kunt het ook zelf  |
Maandag 23 Mei 2005 8:18 pm |
|
|
marianne1paars
Eitje
Bedankt voor je reactie. Ik heb hem vanavond opgehaald, en hij is niet echt heel angstig. Hij is geloof ik banger voor de hond als voor mij. De hond vindt hem wel leuk, maar Ricko hem niet geloof ik, dus ik moet eerst dat probleem oplossen. Zijn kooi staat naast de bank waar ik meestal zit, en ik laat hem eerst maar aan het huis en de verandering wennen, en morgenvroeg begin ik wel. Hij zit nu te slapen en de hond ligt onder de kooi. Misschien is hier wel iets heel moois aan het groeien. Je weet het niet. Nogmaals bedankt |
Maandag 23 Mei 2005 8:56 pm |
|
|
|
|
jamy_nl
Ervaren vlieger
Wens je héél veel plezier toe met Ricko Marianne en een lang en gelukkig samenzijn!
Wieken, zoals Tommy al zei, zou ik je absoluut aanraden, door een goede vogelarts! Je kunt (niet nú.... wat later) Ricko dan gezellig meenemen als je je hond gaat uitlaten (hoe heet die?)
Goed van je dat je hem even hebt laten wennen.... maar jíj bent en blijft de baas.... vergis je niet in de intelligentie van bb-tjes hoor.... kan er inmiddels boeken over schrijven ...
Volgende tip: Kijk eens bij de overige rubrieken hier en lees!! En heb je vragen...áltijd stellen!!
groetjes,
jamy, Okkie & Troy |
Maandag 23 Mei 2005 10:28 pm |
|
|
Heijtje
Vlieger
|
Laat je gaaitje maar rustig wennen. Veel plezier ermee  |
Dinsdag 24 Mei 2005 9:09 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Gefeliciteerd met je bb Marianne!
Hoop hier vaak verhalen van 'm te lezen! |
Donderdag 26 Mei 2005 5:55 am |
|
|
|
|
marianne1paars
Eitje
Bedankt voor alle reactie. Nou, Richo is op het moment net een kind met een gedragstoornis. De hele trukendoos gaat open hoor. Zijn vorige baas was een man, en hij denkt geloof ik, wat moet die muts van me. Ik was deze week vrij, dus ik ben de hele dag bezeg met hem, maar het enige moment waarop hij toenadring zoekt, is als er iets lekkers aan komt, dat eet hij uit de hand, maar als ik mijn hand in de kooi steek doet hij alles om er in te kunnen bijten. Dat is tot nu toe niet gelukt, en dan zie je hem balen.
Morgen wordt hij gewiekt, en verder gaan we rustig verder. Mannen hebben hier in huis niet zo veel te vertellen, haha. |
Donderdag 26 Mei 2005 7:36 am |
|
|
Sue
Moderator

|
Oeps! Ben blij dat hij morgen gewiekt wordt, dat zal erg schelen! Helpt het niet als je 'm eerst uit z'n kooi haalt (Als hij gewiekt is dan) en dan ergens anders met 'm aan de slag gaat?
In de kooi zijn ze vaak onzekerder.. |
Donderdag 26 Mei 2005 9:15 am |
|
|
marianne1paars
Eitje
Ja, dat zal ik proberen, nu heb ik hem er een paar keer uitgehaalt met een handdoek,om hem er aan te leren wennen, en hem wat aan te kunnen halen,maar als hij gewiekt is wil ik het eerst maar proberen met een stok. Is dat een idee? Verder heb ik nog een vraag. Ik heb hem vandaag buiten gezet met de kooi, omdat ik daar ook zit, mag hij in de zon, of moet hij in de schaduw?  |
Donderdag 26 Mei 2005 9:54 am |
|
|
|
|
Tommy
Fluffies bewoner
Het is heerlijk buiten he? Goed hoor! Om hem mee te nemen
Zet hem anders in de zon en maak een schaduw plekje op een gedeelte van zn kooi. Of je zet hem na een tijdje in de schaduw.
Oefenen met een stok is zeker een goed idee  |
Donderdag 26 Mei 2005 10:13 am |
|
|
Sue
Moderator

|
Je kan het inderdaad proberen met een stok.
Wat ik dan wel zou doen is eerst buiten de kooi oefenen met opstappen.
Of heeft iemand anders hier een ander idee over?
Ik zou 'm niet in de hete middagzon zetten. Of hem de kans geven om ook in de schaduw te gaan zitten door een boekje ofzo op de kooi te leggen..
Ook zou ik 'm een schaaltje met water geven ofzo.. Kan 'ie af en toe een duik nemen..  |
Donderdag 26 Mei 2005 10:18 am |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 12:21 pm
|
|
|
|
|
|