|
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
| Shallsea - gedragsproblemen |
|
|
Shallsea plukt sinds een tijdje. Ik doe nu Aloe Vera in haar badje en probeer haar te laten foragen (ze is er niet zo goed in, dus haar Harrison's krijgt ze gewoon in een bakje), maar ik zag vanochtend dat het erger is geworden. Ze plukt niet tot op het vlees, maar ik begin wel al plukjes dons te zien.
Maar erger is, dat ze meer aandacht nodig heeft dan ik haar kan geven en dat leidt tot problemen. Ze bijt me voortdurend, soms om te groomen en soms uit agressie (tot bloedens toe); niets dat ik doe (negeren, streng toespreken, wegzetten, afleiden, laten schrikken) lijkt te helpen. Volgens mij komt dat doordat ze haar energie bij mij niet kwijt kan.
Tot slot merk ik dat ze de laatste tijd veel schrikachtiger is geworden dan in het begin. Volgens mij ben ik daar schuld aan. Shallsea's voortdurende aandacht vragen en bijten leidt er soms toe dat mijn geduld opraakt en ik uit mijn slof schiet; volgens mij wordt ze daar onzeker van.
Ik ben erg gek op Shallsea, maar op dit soort momenten vraag ik me af of ze niet gelukkiger zou zijn bij andere mensen. Ik wil haar niet kwijt, maar haar plukken en bijten komt door mij en momenteel weet ik niet of ik dat kan oplossen. Soms vraag ik me af of ze me wel leuk vindt, waarom zou ze me anders steeds bijten? Maar als ze me niet leuk vindt, waarom komt ze dan steeds naar me toe?
Ik weet eigenlijk niet eens waarom ik dit schrijf. Misschien zoek ik een oplossing en hoop ik dat jullie raad hebben, of misschien moet ik gewoon even mijn ei kwijt. |
Woensdag 14 Oktober 2009 3:53 pm |
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
|
|
|
Edit:
Shallsea slaapt nu en dan is ze zo schattig. Ze praat in haar slaap - geen woorden, maar van die mopperende muppet geluidjes. Op dit soort momenten voel ik weer hoe gek ik op haar ben, maar als ze wakker is krijg ik nauwelijks rust - tenzij ik haar in haar kooi opsluit en dat vind ik geen doen voor zo'n actieve vogel.
Als ik aan het lezen ben, begint ze in het boek te bijten. Als ik aan het bellen ben, bijt ze in mijn telefoonhand. Als ik op de laptop typ, springt ze erop en begint aan de toetsen te bijten. Het maakt niet uit waar ik zit, ze vliegt (fladdert) gewoon naar me toe. Ik neem ondertussen niet eens meer de telefoon op als ze bij me zit en als ik probeer te lezen of computeren, ben ik voortdurend bezig Shallsea terug op de kooi te zetten. Ik weet dat ze het niet slecht bedoelt, maar het is gewoon erg vermoeiend en dat kleurt mijn gemoedstoestand.
Aan de ene kant voel ik me gefrustreerd/moe/boos dat ik niets meer kan doen in mijn eigen huiskamer, zonder dat Shallsea er bovenop zit. En aan de andere kant voel ik me schuldig dat ik Shallsea kennelijk niet de aandacht kan geven die ze nodig heeft en ze daardoor plukt en bijt.
Geen goede combinatie. |
Woensdag 14 Oktober 2009 4:13 pm |
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
Edit 2:
Maarten komt net thuis en wees me erop dat het "die tijd van de maand" is. Goede kans dat dat ook meespeelt, ik ben dan altijd wat emotioneel en sneller moe. |
Woensdag 14 Oktober 2009 4:44 pm |
|
|
|
|
millie
Kamikaze piloot
Jammer dat het zo gaat:(
Moeilijke situatie hoor:(
Ik zou niet weten wat je hier mee aan moet.
Hopelijk gaat het snel beter  |
Woensdag 14 Oktober 2009 5:56 pm |
|
|
esjo
Moderator

Wat jammer dat het zo gaat Whisper.
Is het misschien zinnig om Shallsea meer regelmaat te geven in de zin van wanneer ze eruit mag en hoe lang. En wanneer je haar dan terug in de kooi doet, dat je haar wat lekkers geeft zodat ze het niet als straf ziet. Maar dat ze leert dat ze zich zelf ook moet vermaken en niet constant bij je kan zijn.
Ik weet niet of het bij jou werkt, maar Herman heb ik hier naast me bij de computer op een opgeleukte dressboy. Wanneer ik hem op de hand heb, lukt computeren ook niet meer.
Wanneer ik hem naast me heb op de dressboy met elke keer weer nieuwe en/of andere speeltjes heeft ie het prima naar de zin. Laat ik hem op de kooi, dan gaat ie daar elke keer vanaf en komt naar me toe. Op de dressboy blijft ie netjes zitten. |
Woensdag 14 Oktober 2009 7:00 pm |
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
|
|
|
Ik ben ondertussen alweer wat uitgerust en ik Shallsea in ieder geval niet kwijt, dus ik moet er gewoon iets op vinden.
Ik moet zeggen dat het plukken me veel meer dwars zit dan het bijten. Dat ze mij pijn doet, kan ik hebben. Maar dat ze zichzelf pijn doet is gewoon k*t.
Esjo, de kooien staan in principe de hele dag open (mits ik erbij ben), maar misschien is voor een jong vogeltje wat meer regelmaat inderdaad beter. Zal ik steeds 2 uur in en uit de kooi afwisselen? Ik kan een systeem verzinnen waardoor de kooien naar elkaar open kunnen, dus dan kan ze nog bij Solace op bezoek.
De hele kooi hangt vol met speeltjes en foraging snoepjes, maar als ik haar standaard iets extra's geeft als ik haar terugzet, gaat ze de kooi misschien wat meer waarderen. Wellicht dat dat helpt.
Een dressboy is een goed idee, dan kan ze bij me in de buurt zijn, zonder dat ze de hele tijd aan me kan zitten. Wat voor een heb jij? Ik zat te denken aan een houten, dan kan ze eraan knabbelen, maar ik weet niet of het hout veilig is. Misschien beter een metalen omwikkelen met sisaltouw?
Bedankt voor de tips! En voor de duidelijkheid, Shallsea is echt een liefje. Ze vraagt alleen zoveel aandacht dat ze me soms helemaal uitput en in combinatie met het plukken, begin ik dan te twijfelen of ze hier wel blij is. Maar als ze niet blij was, zou ze niet zo graag bij me zijn (denk ik).
Edit:
Als iemand een goede winkel weet voor een dressboy, houd ik me aanbevolen. Ik heb net even gegoogled - de Ikea heeft er (momenteel) geen en die van de Leenbakker is niet zo mooi. |
Woensdag 14 Oktober 2009 8:05 pm |
|
|
|
|
esjo
Moderator

|
|
|
Probeer jezelf ook niet te snel schuldig te voelen. Ze heeft een fijne kooi en daar kan ze zich prima in vermaken.
En ik weet dat het volgende makkelijk gaat klinken maar moeilijk is in de praktijk. Maar toch.....probeer dat plukken los te laten. Echt..........de kans dat ze het aanvoelt is aanwezig, maar shall met of zonder veren (even cru gezegd) het blijft Shall.
Het geeft voor jezelf ook meer rust.
Hoe meer rust je hebt, hoe meer rust je uitstraalt. En Shall is echt niet zielig hoor wanneer ze zich een poojes in de kooi moet vermaken.
Ik heb een metalen dressboy met sisal omwikkelt. Die was ene paar jaar geleden bij de Trekpleister. Vaak hebben iwnkels als ene Kwantum en/of leenbakker wel dress boys
Ik heb in principe de kooi ook de hle dag open ...behalve wanneer Herman "vervelend"is. Wanneer hij elke keer van de kooi komt dan gaat hij lekker in de kooi. En een straf vindt hij het niet eens. Dan gaat ie gewoon in de kooi lekker spelen Wij vinden het zelf vaak veel vervelender dan dat de vogels het vinden  |
Woensdag 14 Oktober 2009 8:20 pm |
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
Bedankt Esjo.
Het is inderdaad het plukken waar ik mee zit. Ik weet niet of Shallsea dat aanvoelt, zou best kunnen inderdaad. Steeds als ze vervelend gedrag vertoont en ik haar daarop aanspreek, heb ik in m'n achterhoofd dat plukken.
Ik ga in ieder geval meer regelmaat instellen voor de tijd dat ze in/uit de kooi mag. Dan leert Shallsea zich vermaken in de kooi en heb ik sowieso meer rust.
Ik ga dit weekend op zoek naar een dressboy, dan kan ik die leuk aankleden voor Shallsea. Weet jij of vogels crepepapier mogen in hun speeltjes? Ik had laatst een foragingspeeltje gekocht en daar zat iets crepepapier-achtigs in, daar heeft ze zich erg mee vermaakt. |
Woensdag 14 Oktober 2009 8:30 pm |
|
|
Sarah
Moderator

|
|
|
Hey Whisper,
Eerst ff over het plukken. Jos heeft hier ook een tijd geleden beginnen plukken en ik reageerde net zoals jij, geloof me, je hebt het niet graag maar je moet het echt loslaten want ze merken het. Resultaat, Jos is (ff afkloppen) gestopt met plukken, nu al 3 maanden, heb wel wat in zijn dieet zitten veranderen. Geen idee of dat er wat mee te maken heeft gehad of niet maar voorlopig geen gepluk en ook al doet hij het wel weer, ik ga er niet meer van wakker liggen, hoe moeilijk met momenten ook hoor, je mag het jezelf niet toelaten, echt niet. Jij bent daar niet de oorzaak van want ik ben ervan overtuigd dat je echt een supermams bent.
Nu de aandacht ff.
Volgens mij wil je net teveel goed doen en kan Shall echt wel ff in de kooi bezig zijn of het wel leren. Hier zijn ze echt niet de hele dag uit de kooi maar hebben ze hun tijden dat ze eruit zijn en dat werkt perfect. Ze roepen tussendoor wel eens en wanneer het mij uitkomt krijgen ze een kroel maar ben ik bezig, ja sorry jongens, dan ff niet en moeten ze zichzelf vermaken. hihii, dan roepen ze mekaar maar "Hey Jos, Dag Fluffie" hoor je hier dan. Maar, ze kunnen best zichzelf bezig houden hoor, dat leren ze ook wel. Gewoon voldoende speelgoed afwisselen, zeker in het begin als je ze het wil leren en na een tijdje zijn ze het gewend en kijken ze uit naar het moment dat ze ff op zichzelf kunnen spelen want hmmm wat zou mams nu weer in mijn kooitje verstopt hebben of wat voor leuks heeft mams daar gehangen om te slopen. Jos bijvoorbeeld is niet graag TE lang uit de kooi, dan wordt hij vervelend want hij wil gaan spelen, goed, dan zet ik hem in zijn kooi en direct gaat hij zijn eigen weg. Maar, dat is ook niet van de eerste dag gegaan.
Probeer vooral, als je een moment hebt dat je eens goed wil schreeuwen, uit de kamer te lopen, neem een hoofdkussen of zo en schreeuw daarin. Het lucht op en niemand die er last van heeft. Je komt opgelucht terug en niemand die iets merkt.
Sterkte meid en ben er zeker van dat de regelmaat kan helpen want vergeet niet dat ook jij wel wat tijd voor jezelf nodig hebt hoor, ff de kooi in is geen straf hoor.  |
Woensdag 14 Oktober 2009 8:43 pm |
|
|
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
Bedankt Sarah.
Ik zal proberen het plukken los te laten. Ik weet ook wel dat dat het beste is - jij, Esjo en Sue hebben het me al gezegd - maar het blijft moeilijk.
Ik ga Shallsea ook meer regelmaat geven en vaker in de kooi zetten, dat lijkt me voor ons beiden beter. En dan iedere week de speeltjes helemaal omwisselen. Ze houdt van speeltjes die ze kan slopen; daar ben ik zelf al mee aan de slag gegaan (anders wordt het zo duur), maar ik zal gewoon wat meer variatie erin moeten brengen.
Bedankt voor alle tips, ook namens Shallsea. Mijn muppet blijft nog lang bij me, dus door dit soort problemen moet ik me gewoon heenbijten. |
Woensdag 14 Oktober 2009 9:01 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
(Ik zal morgen eventjes uitgebreider antwoorden, kom net thuis)
Voordat ik het vergeet: Heb je al eens op marktplaats gekeken? Vaak hebben ze daar superleuke dingen voor heel weinig geld!  |
Woensdag 14 Oktober 2009 10:13 pm |
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
Is goed Sue.
Ik wil in ieder geval nog even kwijt dat Shallsea niet voortdurend bijt. Ik was moe toen ik mijn eerste post schreef en dan lijkt alles erger dan het is. Dus dat wilde ik even rechtzetten.[/b] |
Woensdag 14 Oktober 2009 10:48 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: Shallsea - gedragsproblemen |
|
|
Niet zo aan jezelf twijfelen hoor! Ik weet dat dat makkelijk praten is maar ik weet heel zeker dat je heel goed voor je vogels bent!
Wat ik me afvroeg.. Heb je wel eens de luchtvochtigheid gemeten? Het kan zijn dat dit bijdraagt aan het plukgedrag. Misschien is een luchtbevochtiger een idee als je luchtvochtigheid erg laag is?
Wanneer bijt ze je vooral? Ik meen dat je eerder had aangehaald dat ze je vooral beet als je haar van je schouder afhaalde. Is dat nog steeds zo?
Bijt ze altijd hard of zijn het soms ook wat zachtere beetjes? Wheezy hapt ook wel eens (in zijn opgewonden buien) en dat doet best zeer maar het zijn altijd maar 'nipjes'. Nooit hard dus maar wel dat je het voelt.
Is het vooral gebonden aan een tijdstip van de dag? ('s avonds, 's middags.. Als ze honger heeft..?)
Probeer het bijten niet té persoonlijk te nemen. Dat is natuurlijk wel heel makkelijk praten want als het hier gebeurt voel ik me ook behoorlijk naar. Ze bijten niet echt uit haat, er is vaak een reden voor..
Probeer haar niet telkens bij je activiteiten te betrekken. Niet zoveel dat ze echt bij je boeken/telefoonhand kan in ieder geval.
Misschien kan je haar een speelboompje geven? Wheezy is DOL op touw waar hij in kan bijten. Hennep (bij Villafilou gekocht) is helemaal zijn ding. Er wordt in gebeten en over gewreven door Wheezy. Zo erg dat ik de speelstandaard maar in de kooi heb gezet Als Shall zo heel erg happerig is zal ze het touw waarschijnljik ook flink onderhanden nemen.
Heb je wel eens een clicker geprobeerd? Misschien kan je Shall zo trainen om netjes op de boom te gaan zitten?
Ik heb Flitje destijds getraind om op commando naar mijn vinger te gaan en naderhand bleef hij daar gewoon zitten. |
Donderdag 15 Oktober 2009 9:27 am |
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
|
|
|
Ik beantwoord je vragen even een voor een Sue .
- Ik heb de luchtvochtigheid niet gemeten, maar heb zelf het idee dat het soms wat droog is. Ik zal eens van die bakjes zoeken die je op de verwarming kunt hangen, waar dan water in kan. Dat helpt misschien?
- Shallsea bijt zachtjes om te knabbelen, bv als ze tegen mijn hand aan slaapt (vindt ze lekker warm). Dan draaft ze soms door en begint harder te bijten, maar meestal kan ik dat wel tegenhouden door haar bv af te leiden.
Wanneer als ze boos is (bv als ik haar waterflesje bijvul, daar mag ik kennelijk niet aanzitten), een stuk harder. Dat is ook wanneer ze doorbijt. Haar snaveltje heeft een vlijmscherp puntje, dus ze hoeft niet zoveel kracht te zetten om door de huid te komen.
Alleen als ze knabbelt, heeft ze de neiging die plekjes uit te zoeken die ze eerder heeft stuk gebeten. Die plekjes vallen op, dus ze wil ze schoonmaken. En dat doet dan meteen een stuk meer pijn dan gewoon knabbelen.
- Ik ga inderdaad een speelstandaard / dressboy proberen en die aankleden met touw, crepepapier en houten kralen. Dan kan ze daaraan knauwen.
- Clickertraining heb ik nog niet geprobeerd, dat is misschien wel een idee. |
Donderdag 15 Oktober 2009 10:15 am |
|
|
Sue
Moderator

|
Ik zou niet aan die bakjes beginnen. Die zitten vaak vol bacteriën.
Zou je Shall kunnen leren om op haar stok te gaan zitten als je haar water bijvult? Dat heb ik destijds bij Iago ook gedaan omdat hij eventjes kuren had. Geen stok, geen eten. (Natuurlijk na een kwartiertje weer proberen)
Ze hebben dat razendsnel door! |
Vrijdag 16 Oktober 2009 10:07 am |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2, 3 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 12:21 pm
|
|
|
|