Shallsea opvoeden

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
Whisper
Kamikaze piloot

Shallsea opvoeden  Reageer met quote  

Shallsea heeft de neiging om overal aan te knabbelen. Meestal doet ze dat vrij zachtjes, maar dit keer stopte ze niet toen ik dat vroeg en beet ze me uiteindelijk best hard (nou ja, waarschijnlijk was het niet zo hard maar het was een gevoelig plekje dus het voelde hard).

Ik heb haar terug in haar kooi gezet. Ze zit nu herrie te maken, maar ze blijft maar lekker even in de kooi.

Ik bedacht me net dat het wellicht tijd wordt om haar netjes op te voeden, ook al is ze nog jong. We gaan beginnen met niet meer bijten (knabbelen is prima, maar zachtjes) en niet meer op de schouder (ze begint praatjes te krijgen).

Maar nu is mijn vraag.... hoe doe ik dat Confused.
Bericht Woensdag 8 April 2009 11:13 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Zodra ze op je vinger begint te knabbelen en dat gaat ietsje harder dan knabbelen (al doet het nog niet zeer) zeg je " zachtjes' . Wanneer ze daar niet op reageerd kun je voorzichtig het snaveltje even wegpakken van je hand.
Of je leidt haar af met een speeltje of iets lekkers of een geluidje.

Niet meer op de schouder - haar daar niet meer naar toe laten lopen en dat valt nog niet mee met zo'n handig slank vogeltje Mr. Green
Elke keer je hand ervoor en op je hand laten stappen en lager zetten.

Toch lees je steeds meer over dat op de schouder zitten niets met dominantie te maken zou hebben. Wel is het zo, dat wanneer ze je bijten het gelijk in je gezicht is. Je kunt ze minder goed in de gaten houden. Maar of het dominantie is ...dat staat momenteel wel ter discussie Wink
Bericht Woensdag 8 April 2009 11:20 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Whisper
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Ik maak me geen zorgen dat ze in m'n gezicht zou bijten, het gaat me alleen om dominantie. Dus als dat er wellicht niet mee samenhangt... En ik vind het stiekem wel gezellig als ze daar zit.

Die knabbeltips zal ik eens proberen.

Ze is echt een schatje, maar ik had het er gisteren met Maarten al over dat opvoeden nu waarschijnlijk beter gaat dan wanneer ze straks in de puberteit zit Mr. Green.
Bericht Woensdag 8 April 2009 11:25 am
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Het is geen dominantie maar ze gedragen zich vaak wel defensief als je ze van je schouder wilt halen. Doet ze dit niet en stapt ze gewoon netjes op dan moet je het natuurlijk helemaal zelf weten. (Sowieso, het is jouw vogeltje. Wink)

Ik vond de pubertijd eerlijk gezegd wel meevallen bij Wheezy. Hij is niet echt veranderd. Wel tegenover Iago. Embarassed
Bericht Woensdag 8 April 2009 7:03 pm
Whisper
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Sue
Het is geen dominantie maar ze gedragen zich vaak wel defensief als je ze van je schouder wilt halen. Doet ze dit niet en stapt ze gewoon netjes op dan moet je het natuurlijk helemaal zelf weten.

Bij Maarten stapt ze netjes op, bij mij gaat het lastiger. Misschien kom ik er minder goed bij dan Maarten, ik heb kortere armen, maar bij mij stapt ze niet op. Dan moet ik haar letterlijk uit m'n nek plukken en dat vindt ze helemaal niets, gaat gepaard met veel protest.
Bericht Woensdag 8 April 2009 7:07 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik zou haar bij jou eventjes niet in je nek laten zitten. Het is duidelijk dat ze voor Maarten meer respect heeft dan voor jou. Laughing Ik zou haar eerst goed leren opstappen en daarna pas weer op je schouder laten. Mr. Green
Bericht Donderdag 9 April 2009 6:49 am
Whisper
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Daar heb je wel gelijk in Sue.

Ik geloof dat ik, even voorzichtig optimistisch, eindelijk een slag gewonnen heb. Na veel gegil en zelfs wat bijten (ze wordt boos als ze haar zin niet krijgt Shocked) ligt Shallsea tegen mijn borst aan te slapen. Ik kon net zelfs voorzichtig de hand weghalen waarmee ik toegang tot mijn schouder blokkeerde en hoewel ze een paar stapjes richting schouder deed, bleef ze uiteindelijk op mijn borst.
Bericht Donderdag 9 April 2009 9:53 am
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

onze tommy (kaketoe) zit altijd op mijn hoofd. niet om dominant te zijn maar hij slaapt daar graag of springt er heen en weer.
Bericht Donderdag 9 April 2009 10:39 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ach, wat een klein driftkikkertje zeg! Boksen Laughing Wordt ze echt zo nijdig als ze haar zin niet krijgt? Die pyrrhura's, ze hebben zoveel karakter. Hartje
Bericht Donderdag 9 April 2009 7:27 pm
Whisper
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Ja ze wordt echt zo nijdig Laughing. Zodra ik mijn hand neerleg om te zorgen dat ze niet naar mijn schouder kan, begint ze te gillen.

Maar ik geloof dat het kwartje gevallen is, ze sliep net weer op m'n borst. Ze klimt snel omhoog als ze denkt dat ik het niet merk, en als ik iets zeg doet ze alsof ze diep in slaap is Mr. Green. Dus naarmate ze langer ligt, komt ze steeds dichter bij mijn schouder in de buurt maar ze komt er meestal niet op. Een paar keer was ze me te snel af, maar ze liet zich zonder al teveel problemen pakken en terugzetten.

Het bijten afleren gaat lastiger. Ze vergeet in haar enthousiasme ("wat is dit? is dit eetbaar? kan het stuk? wat zou gebeuren als ik het heel hard bijt?") dat ze me niet mag bijten. En ze bijt het liefst op plekjes die opvallen, zoals moedervlekken of de plekjes waar ze me gisteren zo te pakken had. Lekker pijnlijk dus. Ik zeg eerst "zachtjes" en als ze niet luistert duw ik haar snavel weg. Soms krijgt ze dan een driftbui, soms komt de boodschap over. Dat varieert nog heel erg. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat het wel goed komt Hartje.
Bericht Donderdag 9 April 2009 8:19 pm
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Een dame met pit Mr. Green Maar zo te horen gaat het inderdaad allemaal wel goed komen. Very Happy
Bericht Donderdag 9 April 2009 9:12 pm
Whisper
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Dat denk ik ook wel Smile. Het is alleen moeilijk geduldig te blijven als ze me ergens te pakken heeft waar het pijn doet, maar als ik merk dat ik inderdaad mijn geduld begin te verliezen zet ik haar gewoon terug in haar kooi.

Hoe doen jullie dat eigenlijk? Of hebben jullie gaaitjes je nooit ergens te pakken waar het oprecht pijnlijk is?
Bericht Donderdag 9 April 2009 9:31 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Wat een klein driftkikkertje zeg. Wil perse haar zin krijgen anders gaat ze gillen. Hoe klinkt dat gillen? Ik kan me er weinig bij voorstellen!
Bericht Vrijdag 10 April 2009 6:31 am
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Ja, vooral Gogo heeft me al redelijk vaak hard gebeten. Maar ik leer ze altijd zo snel mogelijk dat als ik 'zachtjes' zeg dat ze dan moeten stoppen. Dat werkt wel.
Bij Gogo was hij echt super veel continu aan het bijten. Toen heb ik hem voor me gezet en elke keer als hij beet mijn hand richting zijn lichaam geduwd zodat hij losliet met een duidelijk 'nee, zachtjes' erbij. Voor de rest niets tegen hem gezegd en mijn hand binnen bijtbereik gehouden. En elke keer als hij beet weer hetzelfde verhaaltje: terugduwen en 'nee, zachtjes'. Dit heb ik met hem 20 minuten achter mekaar vol gehouden totdat meneer stopte met sowieso in mijn hand te bijten (en dat hield hij 20 minuten vol).Ik kon merken dat hij mijn aanpak niet leuk vond, maar sinds die tijd bijt hij niet meer en als hij het zeldzaam wel doet, dan stopt hij eigenlijk altijd als ik 'zachtjes' zeg.

Gogo is een extreem voorbeeld, maar ook bij de anderen die eigenlijk weinig bijten zoals Shallsea duw ik terug en zeg ik 'zachtjes'. Dit doe ik consequent en ze lijken het snel te begrijpen en zich er ook naar te gedragen. Vaak ook omdat ze het niet kwaad bedoelen, maar het ook veel in spel doen.
Bericht Vrijdag 10 April 2009 6:52 am
Whisper
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Sue, het is een zacht maar hoog ieeeeee geluidje. Het is (godzijdank) niet luid.

Egwene, ik heb het vanochtend eens geprobeerd en zachtjes mijn hand naar haar toe duwen lijkt beter te werken dan haar snavel wegduwen. Dat laatste verwart ze wel eens met een spelletjes of stoeien. Dus ik zal jouw methode eens blijven proberen, kijken wat het oplevert.
Bericht Vrijdag 10 April 2009 12:01 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 12:22 pm
  Berichten van afgelopen: