Shallsea veel beter

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
Whisper
Kamikaze piloot

Shallsea veel beter  Reageer met quote  

He allemaal, ik heb goed nieuws! *springt*

Ik heb een paar keer gepost over mijn problemen met Shallsea. Ik probeerde wel steeds haar te corrigeren, consequent te zijn, etc., maar het lukte nooit. Het probleem lag daarbij niet bij Shallsea, maar bij mij. Ik begreep niet waarom ze deed wat ze deed en daardoor waren mijn reacties meer een "herhaling" van wat me verteld was i.p.v. dat ik echt wist wat ik deed.

Recent heb ik een artikel gevonden over probleemgedrag bij vogels en waarom ze dat doen. Daar ben ik mee aan de slag gegaan en raad eens! We zijn nu twee (!) dagen verder en ze stapt op zonder te bijten, ik mag met mijn hand weer in de kooi, ze geeft me een geïrriteerde duw ipv een gemene beet als ik iets doe dat ze niet wil.

Ik weet wel dat er straks weer een moment komt dat ze me gaat testen, maar het resultaat van de afgelopen paar dagen geeft me echt hoop. Het is alsof we elkaar nu weer begrijpen, i.p.v. dat we iets proberen duidelijk te maken en dan gefrustreerd zijn dat het niet lukt (van beide kanten). Volgens mij heb ik een beetje "vogel" leren praten en dat scheelt echt enorm.

Dus dat wilde ik even met jullie delen: Shallsea en ik zitten weer op een lijn Hartje.
Bericht Zaterdag 10 April 2010 3:22 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
lunaatje
Kuikentje

Reageer met quote  

Kben superblij voor je dat het beter gaat, maar zou je eens willen zeggen wat je precies gedaan hebt, kan leerrijk zijn voor iedereen Smile.
khoop voor je dat het zo verder gaat!!
Bericht Zondag 11 April 2010 8:46 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
esjo
Moderator
Moderator

Re: Shallsea veel beter  Reageer met quote  

Wat fijn Whisper - Veertje

quote:
Originally posted by Whisper

Recent heb ik een artikel gevonden over probleemgedrag bij vogels en waarom ze dat doen. .

Heb je een linkje naar dat artikel, het zou voor velen van ons erg leerzaam kunnen zijn. Ja
Bericht Zondag 11 April 2010 1:47 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Ik ben echt extreem blij voor jou dan je een manier hebt gevonden om op een positieve manier met Shallsea om te gaan... want hoewel het probleemgedrag misschien voor even beloont, op lange termijn wordt niemand er vrolijk van en het vogeltje nog het minst, want de gevolgen laten niet lang op zich wachten en de relatie gaan toch enigszins kapot... en waar wij mensen nog -tig andere relaties hebben, zit dat vogeltje vaak met alleen ons opgescheept dus is het extra belangrijk dat die relatie goed is.

En natuurlijk niet obligate vraag... wil je vertellen welk artikel, en wat die methode inhoudt? Ik denk dat ik niet de enige ben die wel heel geinteresseerd is Ja
Bericht Zondag 11 April 2010 3:34 pm
Whisper
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Het was deze pagina.

Waar ik het meeste aan had waren deze stukjes:

quote:
[...] birds do not necessarily view us as an entire object. Faces are often seen as another "bird." The body is like a giant mobile perch to them. I don’t know what they think hands are. His bird had found a "nesting" territory (his head) and was only defending his territory against the invading hands. Bites usually have very rational reasons once seen from the bird’s perspective.

quote:
A favorite person is often viewed as a mate. When other humans enter the room the bird, usually on a shoulder, begins to attack the object of their affection. Why? Because they expect you (or your head) to fly away to safety while they take on the danger!

Ik kon namelijk maar niet begrijpen waarom Shallsea het ene ogenblik zo lief was en me daarna opeens begon te bijten, maar als ze mijn lichaam niet als een wezen ziet, verklaarde dat een hoop. Ik weet natuurlijk niet of het zo is, ik kan het Shallsea niet vragen, maar het idee nam in een klap zoveel verwarring en frustratie bij mij weg, dat het alle verschil maakte.

Wat ik specifiek gedaan heb is dit:

* Methods for Regaining Authority Do not allow the bird to perch above you. --> Ik wist dit wel, maar stond er nooit bij stil dat het voor een vogel zoveel verschil uitmaakt. Als Shallsea bovenop haar kooi zit, is ze inderdaad net iets "groter" dan dat (kleine) ik ben. Ik heb een kwartier lang met haar getraind terwijl zij op de kooi zat en ik op een stoel (hoger!) stond en toen ik klaar was stapte ze weer p zonder te aarzelen of te bijten.

* Know that you are in charge and act like it. --> Ja echt. Dat was ik dus even vergeten. Ik maak mezelf nu langer, richt me echt op, als Shallsea de verkeerde kant op gaat met haar gedrag en het maakt zoveel verschil uit!

* Make eye contact and speak sternly when a bird threatens to bite. Tell it "NO" firmly. --> "Nee" en andere stemcommando's heb ik al geprobeerd, maar het nadrukkelijk oogcontact maken is nieuw. Ik heb ook gelezen dat vogels, als prooidieren, niet van oogcontact houden, dus ik gebruik het spaarzaam. Het is meer dat ik door een combinatie van lichaamshouding, stemcommando's en oogcontact kan duidelijk maken wat ik wil en dat ik het tegen haar heb.

* Do not allow nibbling or rough play. --> Shallsea houdt van spelen, maar ze mag nu niet meer direct met mij spelen. Wel met iets dat ik heb neergelegd of aan haar geef natuurlijk, maar (voorlopig) niet meer tikkertje spelen met mijn hand e.d. Dan is haar voor haar geen verwarring meer dat ik de baas ben en geen nestgenoot.

* Use the "Up" command. --> Back to basics, inderdaad.
Bericht Zondag 11 April 2010 6:36 pm
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Mmm, interessant. Haha, ik heb wel 100x zin om van alles neer te zetten, maar dat bespaar ik jullie wel Mr. Green

Hoe dan ook, als het voor jou werkt... een aantal van die tips zijn inderdaad van die hele 'basic' trucjes die vrijwel altijd werken (hoger uitkomen, opstappen) en een deel ervan komt ongetwijfeld doordat je nu een beetje een consistente strategie hebt Veertje
Bericht Zondag 11 April 2010 7:02 pm
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik vond het leuk om te lezen..... Ja Niets nieuws, dwz ik heb Cleo altijd volgens deze richtlijnen behandeld, van jongs af aan....Maar ook zij heeft haar 'mislukkingen' of eerder, daar heb ik gefaald met de opvoeding... Mr. Green
Zo blijft ze vreemden eng vinden, gaat niet gezellig bij een vreemde zitten (tenzij ze iets heeeeeel lekkers hebben). Ze stapt wel netjes bij iedereen op, maar vliegt bij het minst geringste naar een hoge veilige plek. De hoge keukenkast is favoriet, maar grappige is dat als ik 'kom maar' zeg en op mn tenen ga staan met mn arm uitgerekt, ze alles zal doen om op mn wankele vingertopje te klimmen....gelukkig maar, want anders zou ik constant een trap bij de hand moeten hebben, ik kan er nl echt niet bij en zij is dan duidelijk hoger en dus in het voordeel...Ik ben de enige die haar echt aan mag raken, dat krijg ik er niet meer uit ben ik bang tenzij ik haar wiek....
Bericht Zondag 11 April 2010 7:24 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 12:22 pm
  Berichten van afgelopen: